• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۰۱۶۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۸
اقتصادی » مسکن

همایش شهرسازی ریل پایه ؛ خداحافظی با شهرسازی خودرو محور

مدیرعامل راه‌آهن گفت:همایش شهرسازی ریل پایه به معنی خداحافظی باشهرسازی خودرو محور است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما  ، محسن پور سیدآقایی در اختتامیه همایش شهرسازی ریل‌پایه با اعلام اینکه این همایش یک نقطه عطف در تاریخ حمل و نقل و شهرسازی کشور بوده و مطمئن هستم آثار این همایش در آینده مشخص خواهد شد ، گفت: در گذشته دائما با سیاست‌های خلاف جهت این همایش مواجه بودیم به طوری‌که همواره سیاست‌ها برای بیرون راندن راه‌آهن از شهر برنامه‌ریزی می‌شد و حتی وقتی طرح‌های جامع در شهرهای مختلف کشور تهیه می‌شد ، این برنامه‌ریزی صورت می‌گرفت که چگونه راه‌آهن به بیرون از شهر منتقل شود.

وی ادامه داد: برای نمونه در دوره‌های قبل در طرح جامع شهر ورامین این برنامه‌ریزی انجام شده که ایستگاه راه‌آهن که از دل شهر عبور می‌کرد به بیرون از شهر انتقال یافته و به‌جای آن یک بزرگراه ساخته شود تا خودروها راحت‌تر در داخل شهر تردد کنند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی شهرسازی ریل‌پایه را دقیقا مقابل چنین نگرشی به شهر دانست و به همین دلیل برگزاری همایش شهرسازی ریل‌پایه را نقطه عطفی برای تاریخ شهرسازی و حمل و نقلی کشور خواند.

* طرح مصوب ساخت ایستگاه راه‌آهن در تهران‌پارس هیچ گاه اجرایی نشد

وی یادآور شد: یک مسیر ریلی پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برای رسیدن به ایستگاهی در شرق تهران طراحی شده بود که از نزدیک پارچین این خط آهن جدا می‌شد و به سمت شرق تهران می‌رفت و این پیش‌بینی صورت گرفته بود که در تهران حداقل دو ایستگاه راه‌آهن یکی در میدان راه‌آهن فعلی و دیگری در منطقه تهران‌پارس ایجاد شود ولی هیچ‌گاه این طرح مصوب اجرایی نشد. 

در این حال برای بسیاری از بزرگراه‌های تهران مسیرها باز ،  پادگان‌ها خریداری و تملک اراضی صورت گرفت ولی هیچ کس برای عبور خط آهن مذاکره و اقدامی نکرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکهس نگاه‌ها تا به امروز به شهر نگاه خودرو محور بوده و این همایش یک اعلام عمومی برای تغییر این نگرش است ، اظهار کرد: این نگاهی است که در تمام شهرهای مدرن دنیا پیاده و اجرایی می‌شود.

وی تأکید کرد: البته فقط این جمع و حاضرین در همایش نیستند که بتوانند این نگاه را در پیاده کنند و از جمله مراکزی که حتما باید بر روی اصول شهرسازی ریل‌پایه کار کنند ، دانشگاه‌ها هستند.

پورسیدآقایی با یادآوری اینکه این مهندسان و دانشگاهیان هستند که طرح‌های جامع را طراحی و اجرا می‌‌کنند ، افزود: نگاه قبلی ، ناشی از آثار آموزش نادرست و عدم آموزش‌های کافی بود بنابراین این نگاه جدید باید در سطح مراکز علمی و دانشگاهی نهادینه شود.

وی تأکید کرد: برای عملیاتی شدن نگاه شهرسازی ریل‌پایه در کوتاه‌مدت ، این نگاه باید در مهندسان مشاور نهادینه شود چراکه این مهندسان مشاور هستند که به شورای عالی ترافیک و شورای عالی معماری شهرسازی طرح خود را ارجاع می‌دهد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از جزیر‌ه‌ای کار کردن مراکز تصمیم‌گیری ، گفت: در حال حاضر شورای عالی ترافیک زیر نظر وزارت کشو کار تصویب طرح‌های جامع حمل و نقل شهری و حومه‌ای و شورای عالی معماری شهرسازی کار تصویب طر‌ح‌های شهرسازی را انجام می‌دهند و این دو نهاد تصمیم‌گیر دو روند مجزا از هم را طی می‌کنند.

وی ادامه داد: برخی مهندسان مشاور تخصص در موضوعات حمل و نقلی دارند که با شورای عالی شورای عالی ترافیک سر و کار دارند و برخی مشاوران متخصص شهری هستند که بیشتر بعد معماری و تجاری طرح‌ها را بررسی می‌کنند و نتیجه بررسی‌های خود را به شورای عالی معماری شهرسازی ارائه می‌دهند.

پورسید آقایی تأکید کرد: این دو نهاد تصمیم‌گیر باید یکی شوند و حمل و نقل چیزی نیست جز شهرسازی و این دو در نهایت یک مفهوم هستند. یکی از نتایج شهرسازی یکپارچه باید ادغام شورای عالی ترافیک و شورای عالی معماری و شهرسازی باشد تا آنچه که برای رفاه مردم است ، از آن خارج شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: با ادغام این دو نهاد تصمیم‌گیر باهم طرح‌ها از دو جنبه ترافیکی و شهری بررسی می‌شود و این موجب پختگی طرح‌ها در آینده می‌شود.

وی ادامه داد: خسارت‌هایی که به کشور از بابت تصمیمات جزیره‌ای وارد شده ،  خسارت‌های جبران ناپذیری است که نمونه بارز آن طراحی غلط متروی کرج به تهران در ایستگاه صادقیه است.

* طرح مهندسان مشاور خارجی در ساخت مترو اجرایی نشد

پورسیدآقایی افزود: طرحی که مهندسان مشاور خارجی برای این خط داشتند این بود که از کرج قبل و پیش از ورود به تهران خط ریلی به زیر زمین برود و تا ایستگاه امام خمینی (ره) ادامه داشته باشد در آن‌جا تبادل مسافر کند و سپس از انتهای شهر به سمت پاکدشت و ورامین برود ولی آنچه امروز شاهد آن هستیم ، قطارهای دو طبقه با یک ظرفیت متفاوت در ایستگاه صادقیه مسافر را تخلیه می‌کند و مسافر باید با قطار یک طبقه بقیه مسیر را برود این اتفاق فاجعه‌ای است که در طراحی متروی تهران اتفاق افتاده است و قطعا هیچ مشاوره خارجی این طرح را تأیید نمی‌کند.

طراحی‌های غلط هزینه‌های بسیاری برای کشور دارد

وی یادآور شد: از سوی دیگر اشتباه دیگری که در ساخت خط یک متروی تهران وجود دارد توسعه این خط به فرودگاه امام(ره) و شهر پرند است. دلیلی ندارد فردی که از پرند می‌خواهد وارد تهران شود با مسافران خارجی فرودگاه هم‌قطار شود از آنجا به شهرری منتقل شوند و با توقف‌های بسیار با صرف وقت طولانی‌مدت ، یک ایستگاه‌یک ایستگاه به مرکز شهر بیاید.

پورسیدآقایی افزود: این‌ها اشتباهات ، جبران‌ناپذیر است که هزینه‌های زیادی را برای کشور به دنبال داشته و جبران آن هم هزینه‌های میلیاردی دیگری را به دنبال دارد و  امیدوارم با تغییر نگرش این نگاه اصلاح و در صرف هزینه‌ها دقت بیشتری شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
طرح هوشمند سازی موتورخانه‌های ادارات دولتی و مدارس در چهارمحال و بختیاری
خودسوزی در دادسرای عمومی و انقلاب کهنوج
حفظ قهرمانی، هدف اصلی حضور در پاراآسیایی جوانان
توزیع شیر در مدارس قم از ۱۵ آذر
جشن اکران فیلم دختر برقی در سینما آزادی کرمانشاه
مسئولان پای میز خدمت در بوکان
عملیات علیه سازمان فتو در ترکیه
پیگیری درخواست‌های ۱۰۵ نفر از مراجعین به دادگستری خوزستان
یزد در آستانه گره‌گشایی بزرگ ترافیکی
برگزاری مانور سراسری زلزله و ایمنی در مدارس اردبیل
افزایش جابجایی مسافر از پایانه‌های مسافربری خوزستان
معرفی کشاورزان و تولیدکنندگان برتر فارس
مردم ایران میراث دار نهضت جنگل و روحیه استکبار ستیری یک روحانی مبارز
اعزام کاروان راهیان نور اشنویه به مناطق عملیاتی جنوب کشور
برتری مس کرمان بر فرازبام خاییز دهدشت درلیگ برتر هندبال
انتشار بیش از ۱۲۰ عنوان کتاب دفاع مقدس در کهگیلویه و بویراحمد
بیش از ۶ میلیون تخلف ساکن در پایتخت اعمال قانون شده‌اند
متوسط قیمت کالا‌های خوراکی در آبان ماه
حفاظت ۴ هزار نیرو از ۳۰ میلیون هکتار عرصه‌طبیعی کشور
«مسئولیت و سازندگی»، منتخب کتاب فصل دانشجویان شد
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
دانشگاه‌ها و مدارس فارس، فردا مجازی شد
پیگیری وضعیت سلامت آقای رضا امیرخانی از سوی رهبر انقلاب
برترین آثار عکاسی خیابانی ۲۰۲۵
پاسخ به پرسش‌های متداول طرح جدید بنزین
اساتید دانشگاه یاسوج در فهرست دانشمندان یک درصد برتر جهان
تردید‌ها درباره سلامتی ترامپ با انتشار‌ام‌آر‌آی وی
تسلیت رهبر انقلاب به آقای سقاب اصفهانی
دشمن خطا کند هزینه سنگینی به او تحمیل می‌کنیم
بازیکن دهدشتی برترین گلزن نیم فصل لیگ برتر امید‌های کشور
ادامه آموزش غیرحضوری دانشگاه‌ها و مدارس استان تهران
بازدید رئیس رسانه ملی از فدراسیون کشتی و دیدار با ملی پوشان
شیوع آنفولانزا و غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌های هرمزگان
ماجرای یک پیام!
کلاف سردرگم قیمت گذاری خودرو‌های مونتاژی
تلاش آمریکا برای نفوذ در بوسنی و هرزگوین
بازیکن دهدشتی برترین گلزن نیم فصل لیگ برتر امید‌های کشور  (۴۴ نظر)
امروز؛ آخرین فرصت ثبت نام آزمون استخدامی سرایداران  (۱ نظر)
فرزندان مصدوم معاون رئیس جمهور به تهران منتقل شدند  (۱ نظر)
غیر حضوری شدن مدارس ابتدایی چهار شهر و ۲۰ روستای استان مرکزی  (۱ نظر)
تردید‌ها درباره سلامتی ترامپ با انتشار‌ام‌آر‌آی وی  (۱ نظر)
دشمن خطا کند هزینه سنگینی به او تحمیل می‌کنیم  (۱ نظر)
با وجود تاخیر در تحویل خودروها؛ اقدام سایپا برای پیش‌فروش خودرو  (۱ نظر)
اقدام استرالیا علیه سپاه در جهت اهداف آمریکا و اسرائیل است  (۱ نظر)
بیانیه‌ ونزوئلا در محکومیت‌ آمریکا برای بستن حریم‌ هوایی  (۱ نظر)
خشک شدن ذخایر آبی اروپا  (۱ نظر)
پدافندهوایی ارتش همیشه در حالت آماده‌باش کامل است  (۱ نظر)
سرعت غیرمجاز، رکن اصلی تصادفات جاده‌ای  (۱ نظر)
جانباز سرافراز محمود باقری گزنی به همرزمان شهیدش پیوست  (۱ نظر)
فراهم شدن امکان ثبت نام سهام برای متولدین ۱۴۰۱ به بعد  (۱ نظر)
میرزا کوچک جنگلی بزرگمرد پرآوازه‌ گیلان  (۱ نظر)