- ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون مشترک در مورد لایحه تنظیم برخی از احکام برنامه های توسعه کشور
- گزارش کمیسیون قضایی و حقوق در مورد طرح جرم سیاسی اعاده شده از شورای محترم نگهبان
- گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد اصلاح ماده 241 لایحه قانونی قسمتی از قانون تجارت اعاده شده از شورای محترم نگهبان
- گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح جلوگیری از پرداخت دموراژ (خسارت تاخیر) به کشتی ها اعاده شده از شورای نگهبان
محمد حسین فرهنگی پس از قرائت دستورکار صحن علنی مجلس گفت: جلسه امروز مجلس شورای اسلامی در دو نوبت صبح و عصر برگزار خواهد شد و کمیسیون ها امروز جلسه نخواهند داشت.
کلیات و جزئیات لایحه بودجه سال جاری کشور با تمام فراز و فرودهایی که داشت و پیشنهادهای زیادی که بر روی بندهای درآمدی و هزینه ای آن ازجانب نمایندگان و کمیسیونهای تخصصی مطرح شد، پس از حدود یک ماه بحث و بررسی در کمیسیون تلفیق به تصویب رسید .
لایحه 1395 با حدود 40 روز تاخیر یعنی در تاریخ 27 دی تقدیم مجلس شد. دولت علت تاخیر آن را موضوع مذاکرات هسته ای و برجام عنوان کرد .
تاخیر در ارائه بودجه و در خواست مجلس از دولت برای ارائه لایحه دو دوازهم، دولت را مجاب به ارائه لایحه ای در این زمینه کرد که در نهایت این لایحه در تاریخ 25 اسفند 1394 به تصویب رسید.
بررسی لایحه بودجه سال 1395 کل کشور ، 17 روز در کمیسیون تلفیق به طول انجامید که در نهایت در تاریخ 27 اسفند 1394 گزارش آن نهایی شد .
حالا صحن علنی مجلس از جلسه امروز (یکشنبه) این لایحه را با رقم بودجه عمومی 294 هزار میلیارد تومان به بررسی خواهد گذاشت .
پیش از این دولت 267 هزار میلیارد تومان را به عنوان بودجه عمومی در لایحه به مجلس ارائه کرده بود .
دولت مدعی است در تمام زمینه های مختلف این لایحه جامع نگر بوده است و امسال می تواند اهداف مد نظر دخل و خرج کشور را تامین کند.
کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی نیز در بررسی این لایحه، به تغییراتی در حوزه های مختلف از جمله افزایش بودجه جاری، بودجه عمرانی و نیز پایه های مالیاتی اقدام کرد.
کمیسیون تلفیق منابع عمومی دولت را 25 هزار میلیارد تومان یعنی حدود ده و نیم درصد افزایش داد که در نهایت این کمیسیون، رقم 294 هزا میلیارد تومان را برای بودجه امسال کل کشور تصویب کرد.
حال باید دید که آیا نمایندگان در صحن علنی با خیل عظیم پیشنهادهایی که در لایحه بودجه دارند می توانند تغییرات بخشی در آن ایجاد کنند؟ پیشنهادهایی ازجانب بسیاری از نمایندگانی که دیگر در دوره دهم در مجلس حضور ندارند اما به نوعی می خواهند در تخصیص بودجه و نیز پررنگتر کردن سهم خود در این دوره از مجلس در بخش های زیربنایی و نیز استانی و حوزه ای نقش داشته باشند.
از سوی دیگر بودجه امسال کل کشور بر اساس آنچه دولت به مجلس تقدیم کرده و آنچه در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده ، دارای ویژگی های خاصی است .
کاهش سهم فروش نفت خام در بودجه کشور یکی از این ویژگیهاست .
به گفته پورابراهیمی سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس ، برای اولین بار پس از انقلاب اسلامی ، سهم نفت در بودجه کشور به کمتر از 30 درصد رسید که این امر با رویکرد اقتصاد مقاومتی صورت گرفته است .
تخصیص 200 میلیون دلار به اقتصاد دانش بنیان و افزایش مشوق های صادراتی برای کالاهای دانش بنیان، پررنگتر شدن جوایز صادراتی که در سال های گذشته متوقف شده بود ، حذف سه دهک بالای درآمدی یارانه ها که حدود 24 میلیون نفر را شامل می شود ، صادرات روزانه دو میلیون و 250 هزار بشکه نفت خام و نیز تعیین 40 دلار ، برای فروش هر بشکه نفت خام، از جمله ویژگیهای لایحه بودجه 95 است .
در بخش بودجه دفاعی کشور نیز نخستین بار به جز اعتبارات سنواتی دولت، 5000 میلیارد تومان نیز در کمیسیون تلفیق برای تقویت بنیه دفاعی به تصویب رسید .
در عین حال موضوعی که در سال های اخیر کاهش بودجه آن احساس می شود، بخش های فرهنگی از جمله بخش فراگیر و گسترده رسانه ملی است .
ضرورت توجه و مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرمی که از جانب دشمنان انقلاب اسلامی در زمینه های مختلف ازجمله تبلیغات مسموم رسانه ای بر ما تحمیل شده است و نیز گسترش شبکه های ضد فرهنگی ماهواره ای با اعتبارات گسترده کشورهای غربی، رسانه ملی را در خط مقدم مبارزه با این توطئه ها قرار داده است که نیاز به حمایت های بیشتری دارد .
در چنین فضایی توجه به بودجه بخش های فرهنگی کشور از جمله صدا و سیما می تواند به تقویت یکی دیگر از بازوهای نظام و کشور در مبارزه با این جنگ نرم و خطرناک فر هنگی کمک کند .
به هر حال لایحه بودجه سال 1395 کل کشور که سومین لایحه دولت یازدهم است، با چکش کاری که از فردا در صحن علنی صورت می گیرد ، دخل و خرج یک ساله کشور را تعیین می کند؛ لایحه ای که ممکن است با تامل دولت و مجلس، در چارچوب سیاست های اقتصاد مقاومتی به اهداف کمی و کیفی خود در زمینه های مختلف دست یابد .
بر اساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، در بررسی لایحه بودجه ، مجلس، ابتدا کلیات آن را پس از سخنان نماینگان موافق و مخالف به رای خواهد گذاشت و در نهایت پس از تصویب کلیات، جزئیات لایحه یعنی ابتدا بندهای درآمدی و سپس بندهای هزینه ای بررسی میشود و سرانجام کل ماده واحده به همراه بندها و تبصره ها و نیز بند های الحاقی به رأی مجلس گذاشته خواهد شد .
در زمان بررسی لایحه بودجه در مجلس ، جلسات علنی باید بدون وقفه در همه روزهای هفته غیر از جمعه و تعطیلات رسمی ، حداقل روزی چهار ساعت برگزار شود و تا زمانی که شور و مذاکره پایان نیافته و رای مجلس اخذ نشده است ، بررسی لایحه از دستور خارج نمی شود و هیچ لایحه یا طرح دیگری نمی تواند مطرح شود مگر لوایح یک یا چند دوازدهم بودجه در صورت ضرورت.