دو ابلاغیه برای ارتقای آموزش پرستاری به دانشگاههای علوم پزشکی کشور
معاون آموزشی وزارت بهداشت: باتوجه به اهمیت رشته پرستاری در پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت دو برنامه به صورت همزمان به دانشگاهها ابلاغ شده است تا علاوه بر توسعه کمی آموزش پرستاری و رفع کمبودهای کشور در این حوزه، همزمان مهارتهای بالینی دانش آموختگان رشته پرستاری در کشور نیز ارتقا یابد.

به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی؛ دکتر باقر لاریجانی افزود: در راستای ارتقای آموزش پرستاری در کشور آیین نامه اجرایی توسعه همکاری بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی با دانشکده های پرستاری و مامایی در آموزش دانشجویان پرستاری و همچنین آیین نامه نحوه بکارگیری هیات علمی پرستاری مستقر در بالین باتوجه به موافقت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به دانشگاه ها ابلاغ شد و پس از انجام امور مربوط هر دو برنامه در کشور اجرایی خواهد شد.
وی افزود: از سال گذشته گفتمان جدیدی در حوزه آموزش علوم پزشکی کشور آغاز شده و برنامههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی افق روشنی را پیش روی دست اندرکاران حوزه آموزش علوم پزشکی کشور قرار داده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت کشور را هدف اصلی برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برشمرد و گفت: رشته پرستاری از جمله حیطه های بارزی است که می بایست در آموزش پاسخگو و عدالت محور به آن توجه شود.
لاریجانی ادامه داد: خدمات پرستاری بخش مهمی از نظام ارائه خدمات سلامت را به خود اختصاص می دهد و آمار نشان می دهد که در کشور با کمبود پرستار مواجه هستیم.
وی افزود: بی شک با روش ها و ظرفیت های جاری حوزه آموزش قادر به جبران این کمبود نیستیم و لازم است برنامه ریزی مناسبی برای بهره مندی از کلیه ظرفیت های کشور برای آموزش پرستاری صورت گیرد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت استفاده از ظرفیت بیمارستانهای دولتی و خصوصی در تربیت کارشناسان پرستاری را یکی از راهکارهای رفع کمبود کشور در حوزه پرستاری ذکر کرد و گفت: امروزه بسیاری از کشورهای پیشرفته از این روش در رشته های مختلف نظام سلامت بهره برداری می کنند.
دکتر لاریجانی گفت: برنامه ریزی جهت توسعه همکاری بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی با دانشکده های پرستاری و مامایی در آموزش دانشجویان پرستاری از چندی پیش در کشور آغاز و آیین نامه اولیه آن به دانشگاههای علوم پزشکی کشور ابلاغ شد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: اکنون با همکاری کارگروه توسعه آموزش پرستاری متشکل از روسای دانشکده های پرستاری و مامایی، نمایندگان انجمن علمی پرستاری، نظام پرستاری، اعضای بورد پرستاری، و نمایندگان معاونین آموزشی و پرستاری وزارت متبوع، آیین نامه اجرایی توسعه همکاری بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی با دانشکده های پرستاری و مامایی در آموزش دانشجویان پرستاری تدوین شده و به تایید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز رسیده است.
دکتر لاریجانی افزود: ارتقای توانمندی دانشجویان پرستاری مستلزم حضور اساتید توانمند در بستر بالینی آموزش دانشجویان پرستاری است که علاوه بر هدایت دانشجویان زمینه های عملی ارتقای دانش ایشان را نیز فراهم آورند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: برهمین اساس و در راستای ارتقای کیفیت آموزش بالینی پرستاری و کم کردن فاصله بین آموزش و بالین در این رشته آیین نامه نحوه بکارگیری هیات علمی پرستاری مستقر در بالین نیز در حوزه معاونت آموزش تدوین و پس از تایید وزیر بهداشت، به دانشگاههای علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: براساس این آیین نامه به هیات اجرایی جذب دانشگاههای علوم پزشکی کشور اجازه داده می شود نسبت به جذب عضو هیات علمی بالینی پرستاری در مراکز آموزشی درمانی کشور اقدام کنند.
وی با بیان اینکه از این پس اعضای هیات علمی پرستاری در دانشگاههای علوم پزشکی در قالب این آیین نامه نیز می توانند مشغول به کار شوند، ابراز امیدواری کرد که اجرای این آیین نامه به همراه آموزش های دانشکده ها و بیمارستان ها بتواند زمینه های ارتقای کیفیت خدمات پرستاری را در کشور فراهم آورد.