• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۱۶۳۳۹۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹
اقتصادی » مسکن

ایستگاه‌های راه‌آهن به مراکز توسعه شهر‌ها تبدیل می‌شوند

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ایستگاه‌های راه‌آهن به مراکز توسعه شهر‌ها تبدیل می‌شوند.

ایستگاه‌های راه‌آهن به مراکز توسعه شهر‌ها تبدیل می‌شوند
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ عباس آخوندی اتصال به تمام شبکه‌های فراآسیایی را در دستور کار وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد و گفت: این موضوع را نسبت به هیچ همسایه‌ای فروگذار نمی‌کنیم و معتقدیم باید به همه آن‌ها متصل شویم.
آخوندی در افتتاح پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل ونقل ریلی اظهار داشت: راه‌آهن پیش از آنکه به عنوان یک صنعت نگاه شود یک تحول در شبکه مدرن زندگی است.
وی افزود: ما باید راه‌آهن را در سطح زندگی مردم بیاوریم، اگر راه‌آهن بخواهد به سبک زندگی مردم ورود کند در حوزه‌های شهرسازی، حمل ونقل مسافر و بار، صنعت، بازرگانی، ارتباطات بین‌المللی، سیاست داخلی و خارجی و ... نقش دارد.
وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: اینکه تجربه شهری ایران براساس طراحی خودرو محور باشد و تمام طراحی شهر متکی برآن باشد که چه مقدار سطح راه‌ها برای تردد خودرو اختصاص می‌یابد و چقدر به ریل اهمیت داده می‌شود مسئله مهمی است.
آخوندی خاطرنشان کرد: نیاز داریم یکبار رویکرد زندگی مدرن ایران را از لنز عینک ریل بازبینی کنیم اگر آشفتگی در سکونتگاه‌ها و حاشیه‌نشینی داریم نگاه کنیم که ریل می‌توانست چه کمکی به ما در ساماندهی این دو موضوع کند.
این مقام مسئول تصریح کرد: اگر الان در واقع برای جابه‌جایی ساده، شهر غیرقابل حرکت شده است، به این دلیل است که اگر ۱۰ درصد هزینه‌های توسعه شهری برای توسعه خودرو محور تمرکز پیدا نمی‌کرد و روی شهرسازی ریل‌پایه متمرکز می‌شد آیا حرکت روان‌تری در شهرهای خود نداشتیم؟
وی با اشاره به نظام طراحی دسترسی شهری در تهران خاطرنشان کرد: به طور مثال نمایشگاه بین‌المللی هیچ‌گونه دسترسی ریلی ندارد در صورتی که اگر بحث ریل در دستور کار محوری ما بود و تراموا وارد شبکه حمل وقنل شهری می‌شد آیا نظام حمل ونقل درون شهری شکل دیگری نداشت؟
عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه گفت: اگر سیستم لجستیک ایران را طوری طراحی می‌کردیم که بار از بندر توسط ریل به لجستیک پارک می‌رسید و توسط کامیون به مناطق همجوار منتقل می‌شد آیا نظام ریلی متفاوتی نداشتیم؟
آخوندی در ادامه به معضل آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: در حالی‌که در محور کرج-تهران روزانه بیش از ۱۰۰ هزار خودرو تردد می‌کند در ابتدای مسئولیت من در وزارت راه و شهرسازی بار‌ها در خواست می‌شد که این مسیر را دو طبقه کنم اگرچه در برابر مخالفت من همچنان این طرح طرفداران خود را دارد، اما چرا هیچ‌کدام از چندبرابر کردن ظرفیت ریلی این مسیر صحبتی به میان نمی‌آورد؟
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وقتی از بحث ریل صحبت می‌کنم منظورم فقط شامل چند پروژه نیست گفت: اگر اقبال ایران به شبکه ریلی در دستور کار دولت‌های قبل بود ما به وضعیت امروز دچار نبودیم. آیا برای ما امکان‌پذیر نبود که طی ۱۰ سال گذشته خط ریلی خاصی برای مسیرهای هرات، آستانه، اشرفیه، دوشنبه داشته باشیم و از طرفی خط ریلی خوب بین چین و دریای عمان در اختیار داشته باشیم؟
وی ابراز داشت: در محور شرق زودتر از این می‌توانستیم انواع اتصالات ریلی را داشته باشیم. به طوری‌که راه‌آهن قزوین-رشت-آستارا را پیگیری می‌کردیم و در غرب به عراق متصل می‌شدیم. همچنین می‌توانستیم به کارست در ترکیه متصل شویم.
عضو کابینه دولت با بیان اینکه نگاه ما به ریل یک نگاه استراتژیک مبنی بر تغییر در همه چیز است؛ تاکید کرد: از شهروند از لحظه‌ای که صبح از خانه بیرون می‌آید و یک شکل حمل ونقل را انتخاب کند تا مباحث ارتباطات بین‌المللی به حمل ونقل ریلی باز خواهد گشت.
آخوندی یادآور شد: می‌توانیم با افغانستان، پاکستان، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق چندین خط ارتباطی داشته باشیم؛ لذا باید بحث ریل را در لایه‌های مختلف مورد توجه قرار دهیم و آن‌وقت آثار آن فوق العاده فزاینده خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی به تشکیل شبکه ریلی آسیایی به منظور ایجاد منافع مشترک اشاره کرد و گفت: در این صورت ارقام جابه‌جایی بار از وضعیت فعلی ده‌ها میلیون تن متفاوت خواهد بود.
وی با اشاره به حمل ونقل مسافر در حوزه ریلی اظهار داشت: می‌توانیم قطار مسافری داشته باشیم که از شهرهای اصلی کشورهای همسایه به شهرهای اصلی کشورمان متصل باشند. چرا نمی‌توانیم بین هرات و مشهد، کراچی و چابهار قطار داشته باشیم؟ همچنین با توجه به حجم فوق‌العاده مسافر بین ایران و عراق می‌توانیم ارتباط ریلی در این مسیر نیز ایجاد کنیم.
این مقام مسئول افزود: سهم ریل ناچیز است بنابراین آن‌طور که من به این موضوع نگاه می‌کنم فراتر از چند پروژه است، آن‌وقت می‌توان برای ایجاد اشتغال، نگهداری، بهره‌برداری و ایجاد روابط بین‌المللی و داخلی می‌توان بازاندیشی کرد که در این مسئله رویکرد بازرگانی نقش محوری پیدا می‌کند.
آخوندی در ادامه به اهمیت تاسیس شرکت قطارهای حومه‌ای اشاره کرد و گفت: باتوجه به سهم یک میلیون نفری مسافر بین تهران و شهرهای اطراف آن باید سهم حمل ونقل ریلی در جابه‌جایی مسافر حومه‌ای را به ۵۰ درصد یعنی حدود ۵۰۰ هزار نفر برسانیم البته همین مسئله برای اصفهان، رشت، اهواز، قم و حومه‌های آن‌ها نیز صدق می‌کند. از این رو باید مفهوم ریل را مورد بازنگری قرار دهیم.
وی در ادامه به برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم در نظر داریم با ایجاد صندوق توسعه حمل ونقل بهره‌وری اقتصادی ایجاد کنیم. همچنین با اجرای توسعه مبتنی بر حمل ونقل TOD در نظر داریم ایستگاه‌های راه‌آهن را تبدیل به مراکز توسعه شهرهای آینده کنیم تا سکونتگاه‌ها براساس آن‌ها شکل بگیرند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به همین خاطر آیین‌نامه شهرسازی ریل‌پایه را تصویب کردیم و مهندسان مشاور باید باری دیگر همه چیز را مورد بازنگری قرار دهند.
آخوندی شهری با قابلیت زندگی را مبتنی بر شهرسازی ریل‌پایه خواند و تاکید کرد: باید در صدر تغییرات ساختاری به سراغ شرکت‌های لیزینگ ریلی برویم که با اجرای آن دولت یازدهم برای ورود ۳۰ هزار واگن به ناوگان ریلی کشور و ۳ هزار واگن مسافری کار بزرگی است.
این مقام مسئول با اشاره به سیاست‌ها و برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی در دولت تدبیر و امید بیان داشت: ما توانستیم سکویی برای پرش‌های بزرگ ایجاد کنیم. همانطور که ملاحظه می‌کنیم پنجمین نمایشگاه حمل ونقل ریلی با گزارش افراد دانشگاهی شروع می‌شود و بیش از ۳۰۰ شرکت ریلی مشتمل بر ۱۳۰ شرکت خارجی از ۱۶ کشور جهان در آن حضور دارند.
وی نسبت به تغییر و تحول در ۳۵۰ واگن ابراز خرسندی کرد و گفت: ما توانستیم برای تمام واگن‌ساز‌ها کار ایجاد کنیم.
وزیر راه و شهرسازی ساخت ۸۳۸ کیلومتر خط‌آهن در دولت یازدهم را اتفاق نادری دانست و افزود: همچنین ۹۵۰ کیلومتر خط دوم مورد بهره‌مندی قرار گرفته است، اما اضافه شدن ۸۳۸ کیلومتر ریل به شبکه ریلی کشور در تاریخ راه‌آهن بی‌سابقه است. در واقع در حال وارد شدن به فاز جدیدی از راه‌آهن هستیم.
آخوندی با اشاره به راه‌آهن سریع‌السیر و قطارهای برقی تصریح کرد: وقتی از راه‌آهن سریع‌السیر صحبت می‌کنیم از قرارداد و پروژه در حال اجرا صحبت می‌کنیم و هنگامی که از راه‌آهن برقی سخن به میان می‌آید پروژه‌ای برای نمایش داریم. از طرفی ریل را به بنادر بردیم و الان شاهد همکاری ریل و بندر در کنار یکدیگر هستیم.
عضو کابینه دولت یازدهم اتصال به تمام شبکه‌های فرا آسیایی را در دستور کار وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت: این پیشنهاد را از هیچ همسایه‌ای فروگذار نمی‌کنیم و معتقدیم باید به همه آن‌ها متصل شویم.
وی با بیان اینکه به طور حتم به سمت نظام شهرسازی ریل‌پایه، حمل ونقل حومه‌ای، فناوری‌های نوین و بازنگری لجستیک می‌رویم خاطرنشان کرد: امیدوارم که این نمایشگاه با حضور ۱۳۰ شرکت خارجی از ۱۶ کشور دنیا بیانگر ارتباط تجاری ایران با جهان باشد.
 
 تمبر یادبود ۹۰ سالگی راه‌آهن ایران رونمایی شد
 
تمبر یادبود ۹۰ سالگی راه‌آهن جمهوری اسلامی در پنجمین نمایشگاه حمل و نقل بین‌المللی ریلی رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ تمبر یادبود ۹۰ سالگی راه آهن جمهوری اسلامی ایران با حضور عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی، محسن پورسید آقایی، مدیرعامل سابق راه‌آهن، سعید محمدزاده، معاون وزیر و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی و سید سعید فاضل، رئیس دانشکده راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت و مدیرعامل شرکت پست رونمایی شد.
در این مراسم قرارداد تامین واگن بین راه آهن جمهوری اسلامی و شرکت‌های سرمایه‌گذار از محل ماده ۱۲ بند "ق" قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر امضا شد.
همچنین قرارداد تولید صد دستگاه واگن مخزن‌دار میان شرکت حمل و نقل ریلی پارسیان و شرکت فولاد درخشان اراک به امضا رسید که طی این قرارداد در مرحله نخست ۲۰ دستگاه واگن تحویل شرکت حمل و نقل ریلی پارسیان شد.
بعلاوه قرارداد ۳۰۰ دستگاه واگن حمل بالاست بین شرکت تجارت پوشش سپاهان و واگن‌سازی کوثر اصفهان امضا شد. دراین قرارداد نیز ۵۰ دستگاه واگن تحویل شرکت متقاضی شد.
 
 افزایش اقبال عمومی برای انتقال بار روی ریل
 
مدیرعامل شرکت راه‌آهن در تشریح برنامه‌های شرکت راه‌آهن در برنامه ششم اعلام کرد: تا سال ۱۴۰۵ باید حداقل ۴۰ درصد بار کشور از طریق ریل جابجا شود، البته در برنامه ششم به ۳۰ درصد می‌رسد.
  سعید محمدزاده در مراسم افتتاحیه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی با اشاره به برنامه‌های شرکت راه‌اهن در حوزه بار اظهار داشت: شرکت‌های فولادی برنامه‌ریزی کردند تا سال ۱۴۰۵ با سرمایه‌گذاری در حوزه فولاد، حجم کل بارهای ریلی به ۵۰ میلیون تن و ۲۱۰ میلیون تن بار مرتبط برسد.
وی گفت: اگر تن‌ها یک سوم این ۲۱۰ میلیون تن بار توسط ریل جابجا شود و بقیه به سمت جاده برود، مصرف سوخت بالایی در کشور خواهیم داشت، حجم عظیمی سوخت از بین می‌رود و ایمنی در جاده‌ها کاهش می‌یابد.
مدیرعامل راه‌آهن گفت: اگر بار‌ها به سمت ریل سوق نیابد، در ۱۰ سال آینده سونامی سوانح رانندگی در جاده‌ها خواهیم داشت و زیرساخت‌های جاده‌ای آسیب می‌بینند.
وی تأکید کرد: باید حتماً تا سال ۱۴۰۵ حداقل ۴۰ درصد بار کشور از طریق ریل جابجا شود، البته طبق برنامه ششم، قرار است تا پایان برنامه ۳۰ درصد بارهای کشور روی ریل باید جابجا شود.
وی خاطرنشان کرد: حمل کالا از ۲۲. ۴ میلیارد تن کیلومتر به ۲۷. ۲ میلیارد تن کیلومتر در سال ۹۵ رسیده است، لذا برغم این رشد ۱۲ درصدی باید سهم بار ریلی به صورت روزافزون زیاد شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مسئله سیاست‌گذاری در تعرفه‌ها گفت: اگر چه این موضوع راه‌اهن را درگیر برخی مسائل کرده، اما به امید روزی هستیم که تعرفه حمل و نقل ریلی را به صفر برسانیم، زیرا معتقدیم این اقدام به نفع همه است.
وی با بیان این که یکی از برنامه‌های شرکت راه‌اهن ایجاد حداکثر بهره‌وری در شبکه راه‌اهن موجود است گفت: اتصال شبکه به کشورهای اطراف، اتصال ریلی به مناطق صنعتی و معرفی اولین خبرهای خوش این است که شرکت‌های حمل و نقل از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده و با نرخ صفر محاسبه می‌شود، همچنین سرمایه‌گذاری در حمل و نقل ریلی همانند سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته محسو. ب. می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: راه‌اهن موظف شد با توجه به حجم سفرهای ریلی حومه‌ای شرکت حمل و نقل حومه‌ای را تأسیس کند و در نظر داریم ظرفیت حمل و نقل حومه‌ای ریل یرا دو برابر کنیم، زیرا جابه‌جایی یک نفر کیلومتر برای سفرهای دوربرد ۲۰ سی سی و طبق آمار غیر رسمی ۷۲ سی سی صرفه‌جویی در بر دارد.
مدیرعامل شرکت راه‌اهن یادآور شد: در قانون دائمی مجلس ۷. ۵ میلیارد دلار برای حمایت از کسانی که در ریل سرمایه‌گذاری می‌کنند که منجر به صرفه‌جویی می‌شود در نظر گرفته شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاه به توجه ویژه سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به حمل و نقل ریلی بیان داشت: اقبال عمومی برای انتقال بار بر روی ریل رو به افزایش است، مسئله‌ای که در تأمین ناوگان رخ داد طی سال ۹۶ شاهد امضای قرارداد تأمین و تولید ۶ هزار واگن باری بین بخش خصوصی و تولیدکننده داخلی با فاینانس خارجی هستیم.
محمدزاده از مراحل پایانی مذاکرات برقی کردن راه‌آهن تهران – مشهد و گرمسار – اینچه برون خبر داد و گفت: در سال ۹۶ خطوط ۳ و ۴ راه‌اهن تهران – کرج به بهره‌برداری می‌رسد همچنین خط دوم راه‌اهن قزوین – زنجان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، به علاوه زیرساخت قطار حومه‌ای خطوط ۳ و ۴ تهران – پرند تا پایان سال ۹۷ و خط دوم باری بافق – اصفهان در سال جاری تکمیل می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
بیش از ۵۲ هزار نفر تماشاگر نمایش‌های مرکز تئاتر کانون
۷۰هزار دانش آموز در شهرستان اردبیل در طرح نماد غربالگری شدند
برگزاری جشن نسل آینده ساز در بیارجمند
تسریع در مهار تب برفکی با واکسن‌های جدید
قهرمانی تیم رباتیک دانش آموزی ایران در آسیا
باند کلاهبردارن ۱۸۰۰ میلیاردی در دام پلیس آگاهی کرمانشاه
افزایش سرعت باد و کاهش محسوس دما در سیستان و بلوچستان
قهرمانی بانوان خراسان رضوی در مسابقات دوومیدانی کشور
گرامیداشت روز پرستار و تجلیل از پرستاران درشاهیندژ
پروژه‌های معاونت علمی به قوت خود ادامه می‌یابد
افزایش بهره وری صنایع فلزی با هوش مصنوعی
اجرای مسابقات سنگ نوردی طبیعت قهرمانی کشور در ارتفاعات انجدان
کشف ۵۰ کیلوگرم مواد مخدر در نی ریز
بازدید فرمانده نیروی دریایی سپاه از جزایر بوموسی و سیری
اجرای طرح عملیاتی مقابله با سارقان منزل در خراسان جنوبی
آغاز فرایند تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری گردشگری در استان
پرستاران نماد مهربانی، ایثار و مسئولیت‌پذیری هستند
ممنوعیت مانع تراشی در اجرای طرح های مسکن
کاخ موزه باغچه‌جوق ماکو، جلوه‌ای زیبا از تاریخ و فرهنگ
عارف: طرح ارتقاء جایگاه عشایر به خوبی در حال انجام است
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
جهاد نهاجا برای دفاع از مرز‌های هوایی ایران مایه افتخار است
تایید قهرمانی کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۵
تحویل ویلای ۸ هزار متری متهم چای دبش به بانک ملت
فرصت طلایی ایران در عصر چندقطبی شدن جهان
بدرفتاری کارمندان دولت را گزارش کنید
پاسخ دانشگاه علوم پزشکی یزد درباره فوت مادر مهریزی
اعلام نتایج اولویت بندی طرح مادران ایران خودرو؛ ۱۱ آبان
نتانیاهو برای اهداف داخلی، به دنبال از سرگیری جنگ است
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود
آتش‌سوزی در مراتع شمال معلم‌کلایه
بی‌ثباتی قیمت برنج
قطع آب ادارات پر مصرف؛ قانون برای همه یکسان است
امضای قرارداد‌های بزرگترین طرح جمع‌آوری گاز‌های مشعل
بررسی پیش‌نویس موافقتنامه همکاری‌های قضایی بین ایران و عربستان
میدان امیر چخماق یزد
قهرمانی بلند قامتان ایران در والیبال بازی‌های آسیایی جوانان  (۱ نظر)
تصادف در اتوبان تهران کرج با ۱۱ مصدوم و ۳ فوتی  (۱ نظر)
پیش ثبت نام ۷۳۰ نفر برای تشرف به حج تمتع ۱۴۰۵  (۱ نظر)
قطع درختان صنوبر در چمستان قانونی بود  (۱ نظر)
بازی‌های آسیایی جوانان؛ ایران در رده چهارم آسیا قرار گرفت  (۱ نظر)
پیام تسلیت رئیس مجلس در پی درگذشت مادر شهیدان عاکفی  (۱ نظر)
یادواره شهدای سلامت در خرم‌آباد  (۱ نظر)
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود  (۱ نظر)
قصه آموزش در تنها مدرسه روستای نرگس‌زمین ساری  (۱ نظر)
افشای هویت جانیان صهیونی به دست گروه سایبری حنظله  (۱ نظر)
کرملین: مسکو از نزدیک تحولات ونزوئلا را زیر نظر دارد  (۱ نظر)
تظاهرات مخالفان رئیس جمهور صربستان  (۱ نظر)
دیدار عراقچی با پدر زندانی ایرانی در ترکیه  (۱ نظر)