• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۲۹۰۰۴۰۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
یادداشت پژوهشی

تکینک آستروتورفینگ یا دستکاری ماشینی در افکار عمومی

آستروتورفینگ برای ایجاد محبوبیت، نفرت و همراه کردن باور عمومی و مهندسی ترجیحات مردم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

متخصصان اطلاعاتی که در دنیایی از اطلاعات طبقه بندی‌شده و فشرده زندگی می کنند به اطلاعات منبع باز بسیار رجوع و اعتماد می-کنند. اطلاعات منبع‌باز به صورت عمومی در دسترس است و شامل اخبار، ادبیات دولتی و دانشگاهی، پست های رسانه‌های اجتماعی و... است. اگر چه به دست آوردن اطلاعات منبع آزاد نسبتاً آسان است و برای تحلیل‌گران راهی مناسب برای درک جزئیات و پیشینه مسائل، تعیین روند‌ها و کسب اطلاعات خاص‌تر در مورد طیف گسترده‌ای از موضوعات است.

طی سالیان اخیر به دلیل ظهور غول‌های فناوری رسانه مانند موتور‌های جست‌و‌جو، افزایش گسترده‌ای در اطلاعات منبع باز به وجود آمده است؛ این سازمان‌ها دسترسی و سهولت دستیابی به اطلاعات را افزایش داده اند، اما در افزایش قابلیت اطمینان اطلاعات سهم چندانی نداشته‌اند.

آنچه بدیهی است از همان الگوریتم‌های ایجاد شده توسط شرکت‌های بزرگ رسانه‌ای مانند فیس بوک، آمازون، اپل، نتفلیکس و گوگل که برای میلیون‌ها کاربر اطلاعات را به اشتراک می‌گذارند، از همین بستر با دستکاری رویدادها، پنهان کردن و حتی سانسور (محتوا و خود کاربر)، برای جهت‌دهی، پنهان کردن و حتی سرکوب اطلاعات نیز استفاده می‌کنند.

اکنون در مختصات جدید شکل گرفته سوالی که مطرح می‌شود این است آیا ماشینی شدن اطلاعات (کنترل و هدایت آن) منجر به سرکوب اطلاعات شده است یا تبلیغ آن؟ آیا ایده‌ها در این فضا تنزل می‌یابند یا ارتقاء پیدا می کنند؟

در این زمینه باید به این نکته اشاره داشت که الگوریتم‌ها- در یک پایگاه داده، موتور جستجو یا سیستم عامل رسانه اجتماعی هوشمندانه پنهان شده اند توسط تکنسین‌ها کدگذاری می‌شوند و این مهم منجر به تنزل ایده‌ها از طریق تکنیک‌هایی همچون سانسور، توسل به تعصبات و احساسات و علایق خاص خویشتن بجای عقلانیت، بایکوت و تکنیک ممنوعیت سایه (کنشی که سبب انسداد کاربر و محتوای وی از اجتماعات آنلاین می‌شود بدون آشکار شدن این ممنوعیت استفاده برای خود کاربر) را ایجادکنند یا در نقطه مقابل برای ارتقای ایده‌ها امکان بهره‌گیری از پولی کردن محتوا، استفاده از ربات، استفاده از حساب‌های جعلی و تکنیک آستروتورفینگ را فراهم کنند که این وضعیت درشکل زیر مشخص شده است:
تکینک آستروتورفینگ یا دستکاری ماشینی در افکار عمومی

نکته کلیدی در خصوص تکنیک‌های نمودار فوق که می‌توان به آن اشاره داشت اینکه آن‌ها جدید نیستند و صرفا خودکار شده اند به این معنی که قبل از گسترش اطلاعات منبع باز و استفاده از رسانه‌های اجتماعی، تلاش برای ترویج ایده‌های مطلوب یا کم‌اهمیت کردن ایده‌های نامطلوب با استفاده از تکنیک‌های سنتی‌تر انجام می‌شد.

در این زمینه یکی از تکنیک‌های مهم جدید برای ارتقای ایده در اجتماعات آنلاین تکنیک آستروتورفینگ است. این تکنیک در واقع به معنای ایجاد یک کمپین یا موجی از ابراز احساسات و نظر به ظاهر مردمی، اما در اصل ساختگی، درباره یک محصول، خدمت یا یک سیاست است.

آستروتورفینگ برای ایجاد محبوبیت، نفرت و همراه کردن باور عمومی و مهندسی ترجیحات مردم نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تمام مدتی که افراد مشغول ایجاد و ایفای نقش خود در سازماندهی یک جنبش هستند، به گونه‌ای رفتار می کنند که انگار هیچ ربطی به آنان ندارد.

با این اوصاف در چند سال گذشته، سیاستمداران و مدیران کسب و کار‌ها این موضوع را درک کرده و تلاش کردند تا کنترل قدرت آن را در دست داشته باشند. در این تکنیک شرکت‌ها یا حتی افراد، انگیزه‌های خود را زیر نقاب جنبش‌های از پایین (در مقابل جنبش‌های اجتماعی از بالا و فرمایشی) پنهان می‌کنند. زمانی که ایجاد جنبشی مردمی با انگیزه تجاری همراه باشد، آستروتورف مارکتینگ نامیده می‌شود.

در واقع تکنیک آستروتورفینگ در سئو نیز کاربرد دارد، بدین صورت که مدیران بازاریابی تلاش می‌کنند با ابزار و تکنیک‌های مختلف محصول یا خدمتی را در میان مردم محبوب کرده و درنتیجه آگاهی از آن برند افزایش یابد. درج پیام‌های با مضمون مثبت با هویت‌های ناشناس در انتهای هر مطلب در سایت یا ذیل پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی آستروتورف مارکتینگ قلمداد می‌شود..

در مجموع آنچه که اشاره رفت تکنیک‌های جدید، مانند آستروتورفینگ و ممنوعیت سایه تلاش برای دستکاری افکار عمومی است که به طور مداوم نیز در حال ظهور است و می‌تواند تأثیرات عمده‌ای در چگونگی تجزیه و تحلیل تحلیلگران بویژه سردبیران روزنامه، تهیه کنندگان تلویزیون، خبرنگاران و... در خصوص رویداد‌ها داشته باشد؛ بنابراین آگاهی از شیوه‌های طراحی و هدف این تکنیک‌ها بویژه آستروتورفینگ برای تحلیلگران حوزه رسانه امری ضروری به نظر می‌رسد.
 
یاسر بهشتی؛ پژوهشگر اداره پژوهش خبری
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
افزایش ۱۸ درصدی مخاطبان سینما در چهارمحال و بختیاری
برگزاری سوگواره چاووش خوانی در میناب
تزریق رایگان واکسن آنفلوآنزا برای شهروندان اردبیلی
جلال در انقلاب فکری و ادبی ایران نقشی ماندگار داشت
کشف و جمع آوری ۷ دستگاه استخراج رمزارز در ایذه
ایجاد فرصت شغلی در روستا با تزریق به موقع تسهیلات کم بهره
کشت گلرنگ در ۲۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی تکاب
بودجه ۱۴۰۵ به بازنگری فوری نیاز دارد
ابطال پرواز‌های هواپیمایی آتا در مسیر تهران–بیرجند از ۱۴ تا ۳۰ آذر
عملیات امداد هلال احمر برای مهار آتش در جنگل‌های چورت ساری
امضای نخستین تفاهم نامه جوانی جمعیت در یک واحد تولیدی
معرفی مدیرکل جدید حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس هرمزگان
توضیح قوه قضاییه درباره اختلاف بین دانشجویان ایرانی و لبنانی
چسبندگی به وضع موجود مهم‌ترین مانع تحقق تحول در دانشگاه‌ها
آمل قهرمان مسابقات هاپکیدو مازندران شد
ابلاغ شیوه نامه نگهداری از حیوانات خانگی؛ به زودی
دستگیری عامل تیراندازی در پلدختر
مشق انرژی هسته ای؛ وقتی دانش آموزان از آینده کشور حرف می زنند
لزوم مداخله جدی در کیفیت آب آشامیدنی ۱۳ شهرستان خوزستان
عکس‌های حملات ایران به سرزمین‌های اشغالی در میان ۱۰۰ عکس برتر
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
دانشگاه‌ها و مدارس فارس، فردا مجازی شد
پیگیری وضعیت سلامت آقای رضا امیرخانی از سوی رهبر انقلاب
برترین آثار عکاسی خیابانی ۲۰۲۵
پاسخ به پرسش‌های متداول طرح جدید بنزین
اساتید دانشگاه یاسوج در فهرست دانشمندان یک درصد برتر جهان
تسلیت رهبر انقلاب به آقای سقاب اصفهانی
تردید‌ها درباره سلامتی ترامپ با انتشار‌ام‌آر‌آی وی
دشمن خطا کند هزینه سنگینی به او تحمیل می‌کنیم
مدارس و مراکز آموزشی غیر حضوری شد؛اداره ها هم دور کار
بازیکن دهدشتی برترین گلزن نیم فصل لیگ برتر امید‌های کشور
ادامه آموزش غیرحضوری دانشگاه‌ها و مدارس استان تهران
بازدید رئیس رسانه ملی از فدراسیون کشتی و دیدار با ملی پوشان
شیوع آنفولانزا و غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاه‌های هرمزگان
ماجرای یک پیام!
کلاف سردرگم قیمت گذاری خودرو‌های مونتاژی
بازیکن دهدشتی برترین گلزن نیم فصل لیگ برتر امید‌های کشور  (۴۵ نظر)
امروز؛ آخرین فرصت ثبت نام آزمون استخدامی سرایداران  (۱ نظر)
فرزندان مصدوم معاون رئیس جمهور به تهران منتقل شدند  (۱ نظر)
غیر حضوری شدن مدارس ابتدایی چهار شهر و ۲۰ روستای استان مرکزی  (۱ نظر)
تردید‌ها درباره سلامتی ترامپ با انتشار‌ام‌آر‌آی وی  (۱ نظر)
دشمن خطا کند هزینه سنگینی به او تحمیل می‌کنیم  (۱ نظر)
با وجود تاخیر در تحویل خودروها؛ اقدام سایپا برای پیش‌فروش خودرو  (۱ نظر)
اقدام استرالیا علیه سپاه در جهت اهداف آمریکا و اسرائیل است  (۱ نظر)
خشک شدن ذخایر آبی اروپا  (۱ نظر)
بیانیه‌ ونزوئلا در محکومیت‌ آمریکا برای بستن حریم‌ هوایی  (۱ نظر)
پدافندهوایی ارتش همیشه در حالت آماده‌باش کامل است  (۱ نظر)
سرعت غیرمجاز، رکن اصلی تصادفات جاده‌ای  (۱ نظر)
فراهم شدن امکان ثبت نام سهام برای متولدین ۱۴۰۱ به بعد  (۱ نظر)
میرزا کوچک جنگلی بزرگمرد پرآوازه‌ گیلان  (۱ نظر)
ساخت مسابقه «عائله اَل اَله» در رادیو چی چست  (۱ نظر)