• English
English العریبة
  • شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: 08 اسفند 1399 -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • ورزشی
  • استانها
  • بین الملل
  • عکس
  • فیلم
  • فضای مجازی
  • پژوهش
  • تحلیل
  • صفحه نخست
    • صفحه نخست
  • سیاسی
    • سیاسی
    • رهبری
    • انتخابات
    • عمومی
    • دولت
    • مجلس
    • شورای نگهبان
    • سیاست خارجی
    • امنیتی و دفاعی
    • احزاب و تشکلها
  • اقتصادی
    • اقتصادی
    • اقتصادمقاومتی
    • صنعت ، معدن و تجارت
    • کشاورزی و اموردام
    • خودرو
    • بانک ، بیمه و بورس
    • مسکن
    • کسب و کار
    • آب وانرژی
    • گمرک،حمل و نقل
    • اقتصاد کلان
  • اجتماعی
    • اجتماعی
    • جامعه و شهری
    • محیط زیست
    • قضایی و انتظامی
    • دفاعی و نظامی
    • زنان و خانواده
    • عمومی
    • تعاون و اشتغال
    • حوادث
  • علمی و فرهنگی
    • علمی و فرهنگی
    • شوراهای عالی و عمومی
    • علم و فناوری
    • فرهنگ وهنر
    • راديو تلويزيون
    • میراث فرهنگی،گردشگری ،صنایع دستی
    • حج و زیارت
    • آموزش و پرورش
    • معارف
    • کتاب و مطبوعات
    • بهداشت وسلامت
    • آموزش عالی،دانشگاه
    • اربعین
    • فضای مجازی
    • انرژی هسته ای
  • ورزشی
    • ورزشی
    • فوتبال و فوتسال
    • جام جهانی
    • آسیایی و پاراآسیایی
    • عمومی
    • توپ و تور
    • کشتی و وزنه برداری
    • رزمی
    • راکتی
    • پایه و آبی
    • جانبازان و معلولان
    • بانوان
    • المپیک و پارا المپیک
    • ورزشی بین الملل
    • ساير حوزه ها
  • استان ها
    • استان ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • البرز
    • اصفهان
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • هرمزگان
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان وبلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهکیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • همدان
    • یزد
    • کیش
    • مهاباد
    • آبادان
  • بین الملل
    • بین الملل
  • عکس
    • عکس
    • صفحه اول عکس
    • خبری
    • مستند
    • استانها
    • منابع خارجی
    • تک عکس
    • عمومی
  • فیلم
    • فیلم
    • سیاسی
    • ورزشی
    • اجتماعی
    • علمی و فرهنگی
    • اقتصادی
    • عمومی
  • فضای مجازی
    • فضای مجازی
    • داغ های مجازی
    • شبکه مردم خبر
    • فناوری اطلاعات
    • پیشخوان سایبری
    • مستند سایبری
    • به علاوه خبر
  • پژوهش
    • پژوهش
    • اجتماعی فرهنگی
    • علم و فناوری
    • اقتصادی
    • سیاسی
    • بین الملل
    • نظرسنجی
    • سایر
  • تحلیل
    • تحلیل
    • سیاسی داخلی
    • سیاسی خارجی
    • اقتصادی
    • اجتماعی وفرهنگی
  • موضوعات:
  • رهبری
  • |
  • انتخابات
  • |
  • عمومی
  • |
  • دولت
  • |
  • مجلس
  • |
  • شورای نگهبان
  • |
  • سیاست خارجی
  • |
  • امنیتی و دفاعی
  • |
  • احزاب و تشکلها
  • موضوعات:
  • اقتصادمقاومتی
  • |
  • صنعت ، معدن و تجارت
  • |
  • کشاورزی و اموردام
  • |
  • خودرو
  • |
  • بانک ، بیمه و بورس
  • |
  • مسکن
  • |
  • کسب و کار
  • |
  • آب وانرژی
  • |
  • گمرک،حمل و نقل
  • |
  • اقتصاد کلان
  • موضوعات:
  • جامعه و شهری
  • |
  • محیط زیست
  • |
  • قضایی و انتظامی
  • |
  • دفاعی و نظامی
  • |
  • زنان و خانواده
  • |
  • عمومی
  • |
  • تعاون و اشتغال
  • |
  • حوادث
  • موضوعات:
  • شوراهای عالی و عمومی
  • |
  • علم و فناوری
  • |
  • فرهنگ وهنر
  • |
  • راديو تلويزيون
  • |
  • میراث فرهنگی،گردشگری ،صنایع دستی
  • |
  • حج و زیارت
  • |
  • آموزش و پرورش
  • |
  • معارف
  • |
  • کتاب و مطبوعات
  • |
  • بهداشت وسلامت
  • |
  • آموزش عالی،دانشگاه
  • |
  • اربعین
  • |
  • فضای مجازی
  • |
  • انرژی هسته ای
  • موضوعات:
  • فوتبال و فوتسال
  • |
  • جام جهانی
  • |
  • آسیایی و پاراآسیایی
  • |
  • عمومی
  • |
  • توپ و تور
  • |
  • کشتی و وزنه برداری
  • |
  • رزمی
  • |
  • راکتی
  • |
  • پایه و آبی
  • |
  • جانبازان و معلولان
  • |
  • بانوان
  • |
  • المپیک و پارا المپیک
  • |
  • ورزشی بین الملل
  • |
  • ساير حوزه ها
  • موضوعات:
  • صفحه اول عکس
  • |
  • خبری
  • |
  • مستند
  • |
  • استانها
  • |
  • منابع خارجی
  • |
  • تک عکس
  • |
  • عمومی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • عمومی
  • موضوعات:
  • داغ های مجازی
  • |
  • شبکه مردم خبر
  • |
  • فناوری اطلاعات
  • |
  • پیشخوان سایبری
  • |
  • مستند سایبری
  • |
  • به علاوه خبر
  • موضوعات:
  • اجتماعی فرهنگی
  • |
  • علم و فناوری
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • سیاسی
  • |
  • بین الملل
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • سایر
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی
  • |
  • ورزشی
  • |
  • علمی و فرهنگی
  • موضوعات:
  • سیاسی داخلی
  • |
  • سیاسی خارجی
  • |
  • اقتصادی
  • |
  • اجتماعی وفرهنگی
  • موضوعات:
  • شبکه یک
  • |
  • شبکه دو
  • |
  • شبکه سه
  • |
  • شبکه چهار
  • |
  • شبکه پنج
  • |
  • شبکه قرآن
  • |
  • شبکه جام جم
خبر فوری
  • رصد توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در سال"جهش تولید"( ۴۴)
  • پزشکی هسته‌ای - تولید رادیو داروی مولیبدن ۹۹ – تکنسیم M۹۹
  • علامه دهخدا؛ چهره علمی و ادبی؛ فعال سیاسی و اجتماعی
  • تولید و صادرات دستگاه تست قند خون
  • مصمم بودن جمهوری اسلامی برای کسب توانایی‌های هسته‌ای متناسب با نیاز‌های کشور
  • صادرات ونتیلاتور ایران
  • اقتضائات دوران کرونا و منتقل شدن کارکرد هیئت‌ها به آنلاین
  • رصد توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در سال"جهش تولید" (۴۳)
  • نژادپرستی نهادینه شده در آمریکا
  • لزوم استفاده از دستاوردهای انقلاب برای رفع نقاط ضعف
امروز: 08 اسفند 1399 -
نسخه اصلی
  • English
English العریبة
کد خبر: ۲۹۹۳۹۳۴
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
پژوهش » اجتماعی فرهنگی

اقناع در رسانه (1)

اقناع فرآیند پیچیده‌ای است که برای اثرگذاری با هدف تغییر در باورها، ارزش‌ها یا نگرش‌ها انجام می‌گیرد.

به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صدا وسیما: نفوذ اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... از طریق رسانه و اقناع، به متداول‌ترین و نیز مدنی‌‎ترین روش‌های مراقبت اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... در عصر کنونی تبدیل شده است و از این رو محققان روان‌شناسی، روان‌شناسی اجتماعی، ارتباطات، بازاریابی و تبلیغات، از سال‌ها پیش اقناع را در حوزه ارتباطات رسانه‌ای در هر دوره مورد مطالعه قرار داده‌اند.
 
اما امروز باتوجه به چند معرفتی شدن مخاطب بحث جدی بر سر آن است که در کشور ما بنابر الزامات برآمده از پیشرفت‌های فن‌شناختی دوران معاصر، در رسانه ملی تا چه اندازه بر خروج از دایره تنگ شیوه‌ها و فنون قدیمی و سنتی در حوزه‌های نظری، عملی و فن‌شناختیِ تولید و انتشار برنامه‌های سیاسی و انطباق آن‌ها با شیوه‌ها و فنون نوین و پیشرفته‌تر، تأکید می‌شود؟
 
شیوه‌ها و فنونی که بتوانند رویکرد‌ها و کنش‌های اطلاع‌رسانی این رسانه را با دورانی که به عصر اطلاعات یا جامعه‌ی اطلاعاتی معروف است هر چه بیشتر هماهنگ و همسو کنند.

رسیدن به اقناع حداکثری، خواست هر رسانه و از جمله رسانه ملی است؛ بنابراین در این نوشتار که به صورت متوالی ادامه خواهد یافت با استفاده از منابع اسنادی و مصاحبه نگاهی داریم بر به کارگیری تکنیک‌های اقناعی و متقاعدگرانه برای شناخت بهتر وضعیت اقناع در رسانه ملی که می‌تواند لنگرگاهی برای کارورزان این رسانه اعم از خبرنگاران، برنامه سازان و مجریان و ... از حیث به کارگیری این تکنیک‌ها در فرایند‌های تولید و برنامه‌سازی آن‌ها برای استفاده حداکثری از امکانات و هزینه‌های مصروف در این سازمان رسانه‌ای جهت نیل به هدف اصلی ارتباطات رسانه‌ای یعنی اقناع باشد.

*اقناع چیست؟
تعاریف زیادی از اقناع ارائه شده که برای اختصار تنها به چند مورد آن اشاره می‌شود.
لربینگر (۱۳۷۶) اقناع را فرایندی می‌داند که با توسل به تعقل و احساس، ذهنیّت افراد را غالباً جهت تغییر رفتار و وادار کردن آن‌ها به عملی معین، در قالب مهارت‌های کلامی و غیرکلامی و رسانه‌ای، تحت تأثیر قرار می‌دهد. این فرایند، هرچند در بردارنده ویژگی روان‌شناختی آزادی است و ترغیب‌شونده نیز احساس می‌کند موافق میل خود، اهداف و رهنمود‌های تعیین‌شده را انجام می‌دهد اما؛ در واقع، متضمن نوعی فشار روانی است که در مسیر ترغیب، میان منطق و استدلال منطقی به هیجان‌ها متوسل می‌شود.

اقناع فرآیند پیچیده‌ای است که برای اثرگذاری با هدف تغییر در باورها، ارزش‌ها یا نگرش‌ها انجام می‌گیرد (دادگران، ۱۳۸۰). کیا و سعیدی (۱۳۸۳) در تعریف اقناع این‌گونه بیان داشته‌اند: اقناع، فرآیندی ارتباطی است که هدف آن، نفوذ در گیرنده‌ی پیام است؛ به این معنی که یک پیام ترغیبی، یک نظر یا رفتار را به شکلی داوطلبانه به گیرنده ارائه می‌دهد و انتظار می‌رود که این پیام در مخاطب یا گیرنده‌ی پیام مؤثر واقع شود. همچنین اقناع، فرآیندی است که از خلال آن می‌کوشیم تا نگرش دیگران را تغییر دهیم؛ و به تعبیر ساده‌تر، به مفهوم کوشش برای تغییر نگرشی است.

بیرمبرک و هاول (۱۹۹۱) اقناع را "تلاش آگاهانه‌ای برای{تغییر یا تقویت} اندیشه و عمل با دستکاری محرک‌های مردم به سمت اهداف از پیش تعیین شده" می‌دانستند و فوترینگهام (۱۹۹۵) تأکید می‌کرد که «اقناع، مجموعه‌ای از آثار، بر دریافت‌کنندگان است که ناشی از پیام متقاعدکننده است». شیدل (۱۹۹۶) اقناع را این گونه تعریف می‌کند: «فعالیتی که در آن سخنگو و شنونده به هم پیوسته‌اند و سخنگو، آگاهانه تلاش می‌کند تا با انتقال نماد‌های قابل دیدن و شنیدن، بر رفتار شنونده تأثیر بگذارد».

رحمانیان، آذربخش (۱۳۹۲) معتقدند که اقناع کردن، مترادف با تشویق کردن مخاطبان است؛ زمانی که قصد داریم آن‌ها را پیام-گیران واقعی خود در نظر بگیریم و در جهت ارضای منافع ما گام بردارند. بنابراین، عوامل دستکاری و فریب را پیام گذاران روابط عمومی‌های رسانه ای، برای موفق جلوه دادن سازمان رسانه‌ای خود به کار می‌گیرند و از این طریق درصدد دست‌یابی به اقبال عمومی درباره رسانه هستند. به بیان دیگر، اقناع، متقاعدسازی یا تغییر نگرش، از پدیده‌هایی است که حیات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... بر اساس آن شکل می‌گیرد. در این میان، اندیشه اصلی متقاعدسازی، به کار بردن شیو ه‌هایی است که از طریق آن بتوان بر نگرش افراد برای تغییر در رفتار و جایگزین کردن ایده‌ی متقاعدگر به جای متقاعدشونده اثر گذاشت.

*حرکت به سوی اقناع
اقناع فرایندی "پیچیده"، "مداوم" و دارای "کنش متقابل" است که در آن، یک فرستنده (خبرنگار، کارشناس، مجری و ...) و یک گیرنده (مخاطب) با نماد‌های شفاهی یا غیر شفاهی (گفتگو‌های رو در رو، برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، خبر و گزارش مکتوب، گرافیک و ...) به هم پیوند می‌یابند که از طریق آن‌ها "ترغیب‌کننده" می‌کوشد در "ترغیب‌شونده"، نفوذ کند؛ تا وی، تغییری را در نگرش یا رفتار بپذیرد. اقناع، یک فرایند دو سویه است که در آن، هر دو گروه یا هر دو طرف به یک پیام – رویداد نزدیک می‌شوند؛ و آن را برای کوششی به منظور پاسخگویی به نیاز‌ها به کار می‌برند؛ در نتیجه، مخاطب، هرگز منفعل، انگاشته نمی‌شود؛ او یک مخاطب فعال است که ترغیب‌کننده‌ای را می‌جوید تا به نیاز‌های او پاسخ گوید و آن دیگری، یک ترغیب کننده فعال است که می‌داند باید به نیاز‌های مخاطب توجه کند و با اتخاذ یک پیام و هدف معیّن، به نیازهایش پاسخ دهد.

* فنون اقناع
استفاده از شیوه‌ها و فنون اقناع اهمیت زیادی دارد بنا به اهمیت این موضوع در ادامه مهمترین شیوه‌های اقناع ارائه می‌شود:

تبلیغ.
هدف فعالیت‌های تبلیغی، علاوه بر اطلاع‌رسانی، ایجاد انگیزش نیز می‌باشد؛ تبلیغ بر پایه نیاز بنا شده و جدی‌ترین قلمرو فعالیت‌های تبلیغی، نیاز مخاطب است که او را در چارچوب مقصود اقناع‌کننده (فرستنده) به حرکت و رفتاری خاص وامی‌دارد (شرف‌الدین، ۱۳۸۷).

تصویرسازی.
اقناع‌گران ممکن است در طول برنامه‌ریزی‌های اقناعی برای اقناع مخاطبان خود، به تصویرسازی اقدام کنند. به‌طور مثال، کشور‌های قدرتمند و مهاجم جهت اقناع ملت خود، نسبت به لزوم صرف هزینه در جهت جنگ با کشور‌های دیگر، تصویر خاصی از کشور مورد تهاجم برای ملت خود می‌سازند؛ مثلاً او را تروریست و خطر برای کشور خود معرفی می‌کنند.

تکرار.
تکرار یک پیام می‌تواند به شرطی شدن آن منجر شود و سبب پاسخ مطلوب مخاطب شود؛ البته تکرار بیش از حد می‌تواند موضع گیری‌هایی را در مخاطب ایجاد کند که ممکن است به فکر بیشتر درباره دیگر موضوعات غیرمرتبط و افزایش استدلال مخالف نیز منتهی شود. فن «تکرار» گاهی توسط یک رسانه با فکر و برنامه ریزی قبلی شکل می‌گیرد و از سوی چند رسانه همسو پیگیری و اجرایی می‌شود. طبیعی است تاثیر روش دوم در اقناع مخاطبان، به مراتب بیشتر است. او در چنین حالتی احساس می-کند که همه دارند یک مطلب را می‌گویند، پس حتما درست است.

استفاده از زیبایی و جذابیت.
افراد زیبا، برای جذب و جلب توجه افراد الگوی خوبی هستند. استفاده از کارشناسان و یا دیگر مصاحبه شوندگان که از جذابیت ظاهری هم برخوردارند در اقناع مخاطب تاثیرگذارند.

گواهی دادن.
این فن پای فرد سومی را به میان می¬کشد تا گیرنده پیام (اقناع شونده) آن چه را که مطلوب و هدف نویسنده است، راحت‌تر بپذیرد. گواهی دادن ستاره گان و سلبریتی‌ها، نخبگان و یا حتی مردم عادی یکی از شیوه‌های اقناع است.

طنز؛
بسیاری از پیام‌های رسانه‌ای از این شیوه استفاده می‌کنند و از این راه موجب شوند تا پیام آن‌ها با احساسی خوب و مفرح در ذهن مخاطب به طور اثرگذار باقی بمانند. مخاطب هنگام خنده و شادی احساس بهتری دارد و اگر منبع (خبرنگار، مجری، کارشناس برنامه و ...) این خنده و احساس خوب را به محصول و یا مفهوم دیگری در ذهن مخاطب پیوند بزنند در نهایت مخاطب هنگام رویارویی با آن مفهوم یا محصول در فضای واقعی همان احساس نشاط را برای گرایش به سمت آن مفهوم و یا خرید محصول خواهد داشت.

تداعی.
در این روش سعی می‌شود تا پیوندی بین یک فکر، نظر، محصول، خدمت، یا هر چیز دیگر با آرزو ها، امیال، غرایز و احساسات مطلوب انسانی مانند زیبایی، امنیت، حریم خصوصی، موفقیت، سلامت، تفریح، شادی و ... در ذهن مخاطبِ هدف ایجاد شود. ایجاد این پیوند منجر به برانگیختن احساسات منجر به عمل در مواجهه‌های بعدی است.

به کارگیری نمادها.
نمادها، کلمات یا تصاویری هستند که مفاهیمی بزرگ‌تر را به ذهن مخاطب متبادر می‌کنند. این مفاهیم به طور معمول، محتوایی احساسی و قوی دارند؛ مانند خانه، خانواده، ملت، مذهب، جنسیت، سبک زندگی و چیز‌هایی از این قبیل. پیام‌های رسانه‌ای به طور معمول از شدت و قدرت نماد‌ها برای پذیرش و مقبولیت نزد مخاطبان استفاده می‌کنند؛ به طور مثال پرچم سه رنگ جمهوری اسلامی ایران نماد وطن و ملیت ماست و در هر پیام رسانه‌ای می‌تواند اثر بخشی آن پیام را افزایش دهد.

* جمع بندی
اقناع در کل نوعی مجاب کردن از درون است و هنگامی محقق میشود که فرد سایر ایدئولوژی‌های مسلط جامعه خود را پذیرفته و در خود جذب کرده باشد و این ایدئولوژی‌ها را به منزله مبنایی برای تحقق انتخاب‌های خودجوش و تفاوت‌های مبتنی بر ضوابط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و ... خویش به کار ببرد. با در نظر داشتن این مطلب کارورزان رسانه اعم از خبرنگاران، برنامه سازان و عوامل کنترل محتوای خروجی در رسانه اعم از دبیران و سردبیران پخش با مطالعات اندک و مستمر در حوزه اقناع می‌توانند تاثیرگذاری پیام‌های رسانه‌ای را در سطوح مختلف جامعه بیشتر کنند.

پژوهشگر: مرتضی رکن آبادی
کپی لینک https://www.iribnews.ir/00CYrG
خبرهای مرتبط
“گرگ تنها“ و اشاعه تروریسم در شبکه های اجتماعی
خلاقیت در تولید خبر رادیو و تلویزیون(8) اقناع در خبر
خلاقیت در تولید خبر رادیو و تلویزیون(6) خبر مردم مدار
مدیریت بحران و رسانه ها
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Google Plus Linkdin Facebook Soroosh
Cloob Facenama Twitter
عضویت در خبرنامه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
قیمت سکه و طلا قیمت ارز قیمت خودرو
آخرین اخبار

نصب تجهیزات بیمارستان نرگسی گچساران

اظهارنظر درخصوص مسائل تخصصی پولی و ارزی به بانک مرکزی واگذار شود

تظاهرات بزرگ یمنی ها علیه محاصره ظالمانه

شلوغی بازار و موج چهارم کرونا در دیار مادستان

اختصاص ۱۴ میلیارد تومان برای تجهیز و نوسازی مدارس بروجرد

تاکید دانشجویان موریتانی بر مبارزه با نفوذ صهیونیست‌ها

تلف شدن ۱۵ هزار و ۹۰۰ پرنده مهاجر در تالاب میانکاله

قدردانی از فعالین ستاد بازسازی عتبات عالیات در شهرستان گرمسار

آغاز مرحله دوم واکسیناسیون کادر درمان علیه ویروس کرونا

همدان میزبان رویداد‌های ملی و بین المللی ورزش روستایی

نتایج رقابت‌های جام مربیان و کشتی گیران برتر اوکراین

شناسایی و ثبت ۴۰ بازی بومی و محلی در استان اصفهان

یک کشتی تجاری انگلیس در خلیج عمان دچار سانحه شد

راه اندازی آزمایشگاه بهداشت محیط در تربت حیدریه

میوه تقوا احسان و نیکوکاری

شلوغی بازار و موج چهارم کرونا در دیار مادستان

آغاز بکار کارگروه‌های تخصصی نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی

لزوم خودداری خوزستانی ها از خرید مرغ زنده

جشن میلاد با سعادت امام علی”ع“ در عتبات عالیات

خواص شگفت‌انگیز سبزیجات

  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها

بررسی مجدد همسان سازی حقوق بازنشستگان درکمیسیون تلفیق

نگرانی از شیوع گسترده کرونای نیویورکی

اعلام میزان بارش باران در فارس

مسکن؛ دوباره بر مدار افزایش قیمت

هوای تهران در ساعاتی برفی می‌شود

مادر علی انصاریان دوست داشت او طلبه شود

خدمات درمانی فرهنگیان رایگان شد

شاهراهی به‌نام «آزادراه غدیر»، همه مزایا دراین آزادراه

شناسایی پیکر پاک شهید خلبان بیگ محمدی

دستور رئیس جمهور برای تخفیف ۲۵ درصدی عوارض آزادراه غدیر

باغبان لاله‌ها هم، هرگز نمی‌میرد

واکسیناسیون سالمندان آسایشگاه کهریزک در ۲ روز

وقتی همدلی ایران، زلزله سی سخت را شرمنده کرد

ایران اسلامی غرق شادی در سالروز میلاد مولود کعبه

باد و باران در انتظار بوشهر

درگیری مرزی سراوان، نتیجه تحرکات گروهک تروریستی و سودجویان+ فیلم  (۱۰ نظر)

روایت‌سازی‌ها از حادثه سراوان  (۵ نظر)

بررسی مجدد همسان سازی حقوق بازنشستگان درکمیسیون تلفیق  (۳ نظر)

حضور پارا تکواندو کار مازندرانی در اردوی تیم ملی  (۳ نظر)

سکه و دلار ارزان‌تر شد+قیمت‌ها  (۲ نظر)

خدمات درمانی فرهنگیان رایگان شد  (۲ نظر)

امید ، نوری از پس تاریکی‌ها  (۲ نظر)

انهدام باند سارقان منزل در استان قزوین + فیلم  (۲ نظر)

صرفه جویی ۱۶درصدی مصرف بنزین در گیلان  (۲ نظر)

درگیری در مرز سراوان از واقعیت تا شایعات  (۱ نظر)

دستور فوری وزیر بهداشت برای مجوز یک کارخانه تولید ایمپلنت  (۱ نظر)

دست بی نمک دندانپزشک و پای لنگ تولید  (۱ نظر)

ورود به استانهای شمالی و ۸ شهر دیگر ممنوع شد  (۱ نظر)

اتکا به اصول اخلاقی و اسلامی؛ ویژگی‌ دکترین دفاعی ایران  (۱ نظر)

قدر پدر را بدانیم  (۱ نظر)

بازگشت به بالای صفحه
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • ورزشی
  • استان ها
  • بین الملل
  • عکس
  • فیلم
  • فضای مجازی
  • پژوهش
  • تحلیل
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوند ها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • خبرنامه
  • نقشه سایت
  • RSS
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به خبرگزاری صدا و سیما می باشد و استفاده غیر قانونی از آن پیگرد قانونی دارد
طراحی و تولید: "ایران سامانه"
نسخه موبایل