• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۳۲۷۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶
علمی و فرهنگی » آموزش عالی، دانشگاه

ویژگی‌های سازمان آموزش و پرورش نافع به روایت استاد دانشگاه تهران

استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه تهران گفت: آموزش‌وپرورش نافع، نظامی پیچیده و درهم‌تنیده از عوامل داخلی و خارجی است که برون‌داد‌ها و پیامد‌های آن منجر به شکوفایی استعداد‌ها و احساس رضایت در افراد و جامعه می‌شود.

ویژگی‌های سازمان آموزش و پرورش نافع به روایت استاد دانشگاه تهرانبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر سید محمد میرکمالی، استاد گروه علوم تربیتی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران در پانزدهمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «آموزش و پژوهش نافع» گفت: مدرسه نافع، علاوه بر آن که به نیاز‌های فرد از جمله تربیت‌بدنی، تقویت قوای جسمی، سالم‌سازی فرد، فراهم کردن زمینه‌های سلامت روانی و نقش‌پذیری تاکید دارد، باید مجهز به همه‌گونه ابزارها، کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها و فضا‌های کار باشد و آن‌ها را به‌طور سخاوتمندانه در اختیار دانش‌آموز و در خدمت شناسایی استعداد‌ها قرار دهد.
او افزود: کاری که در مدارس انجام می‌شود باید با نهایت درایت، برنامه‌ریزی و حساب‌شده صورت گیرد، واگرنه هر گونه خطا و اشتباهی در آن موجب اتلاف استعداد‌ها می‌شود؛ بنابراین در مدرسه افراد خودشناس، خداشناس و دیگرشناس می‌شوند.
استاد گروه علوم تربیتی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران ادامه داد: مدرسه، دانش‌آموز را نقش‌پذیر تربیت می‌کند و آموزش‌وپرورش نافع باید بتواند این شخصیت را بسازد تا یادگیری امکان‌پذیر شود. مدرسه سعی می‌کند برای هر فردی یک پرونده شخصیتی، شناختی و هویتی ایجاد کند که در عمل برای مراحل بالاترِ صعود در جامعه آماده شود.
دکتر میرکمالی گفت: سازمان آموزش‌وپرورش نافع باید از معلمان نافع برخوردار باشد. معلمان نافع کاملاً با تعلیم آشنا هستند و همچنین متخصص هستند و می‌توانند در رشته مورد تدریس خود کاملاً مسلط باشند. اگر معلم نافع وجود داشته باشد، مدرسه نافع هم به‌تبع آن ایجاد می‌شود.
استاد گروه علوم تربیتی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی بیان داشت: سازمان آموزش‌وپرورش نافع باید از مدیریت نافع برخوردار باشد، مدیریت نافع باید آموزش‌های لازم را در مدیریت داشته باشد و به‌مراتب از مدیران شایسته و توانمند برخوردار باشد.
دکتر میرکمالی به‌عنوان نتیجه‌گیری اعلام می‌کند: آموزش‌وپرورش نافع، نظامی پیچیده و درهم‌تنیده از عوامل داخلی و خارجی است که با همکاری و تعامل با یکدیگر به تعلیم و تربیت انسان‌ها می‌پردازد که برون‌داد‌ها و پیامد‌های آن منجر به شکوفایی استعدادها، تربیت شخصیت‌های ممتاز و متعادل، نقش‌پذیری متعهد و مسئولیت‌پذیر، حرفه‌ای و متخصص، مدیریت کارآمد و اثربخش، توسعه پایدار و احساس رضایت، سعادت و خوشبختی در افراد و جامعه می‌شود.

دکتر هاشمی: بالندگی دانشگاه مستلزم تعامل سازنده و پویا با جامعه است

در ادامه این میزگرد تصویری (وبینار)، دکتر سید ضیا هاشمی، دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران گفت: امروزه مسؤولیت اجتماعی دانشگاه صرفاً در آموزش و پژوهش سازمانی و عرصه عمل دانشگاهی خلاصه نمی‌شود بلکه معطوف به مشارکت فعال در پیشرفت و توسعه اجتماعی است.
وی افزود: در روایات دینی، علم و دانش به عنوان منشأ اقتدار فرد و جامعه معرفی شده است و در ادبیات فارسی هم علم و دانایی عامل توانایی محسوب می‌شود.
دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران ادامه داد: بالندگی دانشگاه مستلزم تعامل سازنده و پویا با بخش‌های مختلف جامعه است تا جامعه، دانشگاه را مفید و نافع تلقی کند.
او بیان داشت: ابعاد مسئولیت اجتماعی دانشگاه در دو بعد آموزش و پژوهش قابل تحلیل است؛ در بعد نخست، دانشگاه متولی تربیت افراد متخصص فرهیخته و شهروندانی است که در تحول و پیشرفت جامعه و رفع نیاز‌های کلان نقش‌آفرین باشند و بعد دوم شامل تأثیرگذاری در پیشرفت و توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور با پیوند ساخت‌مند با صنعت و جامعه است. پیوند ارگانیک و متقابل دانشگاه با صنعت و جامعه زمینه‌ساز موفقیت دانشگاه در ایفای مسئولیت اجتماعی آن و همچنین تعالی اجتماع و رشد اقتصاد خواهد بود.
او به موانع موجود در حوزه آموزش و پژوهش نافع اشاره کرد و گفت: رشد کمی مقالات و افول کیفیت به دلایلی همچون تشویق‌های فرمالیستی برای رشد آمار مقالات، نبودن ارتباط مناسب و مکفی بین اهالی دانشگاه و صنعت، بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی و تأکید بیش از حد برآموزش‌های یک بعدی و تئوری‌محور از این موارد است.
دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران به ارائه راهکار‌هایی در این زمینه پرداخت و افزود: ضرورت تغییر ماهیت دانشگاه‌ها برای انتقال از نسل اول و دوم به نسل‌های جدید، در اولویت قرار دادن پژوهش‌های مسئله‌محور و قابل کاربست در سطح جامعه و سازمان‌ها، گسترش تعاملات بین‌المللی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی سایر کشورها، نهادینه‌سازی فرهنگ آموزش اثربخش و پژوهش کاربردی و راهبردی در سطح جامعه، تصویب قوانینی در جهت تشویق یا مکلف نمودن دانشگاه و صنعت برای ارتباطات مؤثر و کارآمد متقابل و کارآموزی دانشجویان در صنعت و آموزش صنعتگران در دانشگاه از این موارد است.

پانزدهمین نشست علمی دانش‌آموختگان دانشگاه تهران با موضوع «آموزش و پژوهش نافع» با حضور دکتر فاطمه نصرتی، رئیس دفتر ارتباط با دانش‌آموختگان دانشگاه تهران (دبیر پنل) و سخنرانی دکتر سید محمد میرکمالی، استاد گروه علوم تربیتی دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران و دکتر سید ضیا هاشمی، دانشیار گروه جامعه‌شناسی دانشکده علوم اجتماعی و دانش‌آموختۀ دانشگاه تهران به‌صورت مجازی برگزار شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
پایان سردرگمی میان سامانه‌ها؛ دولت در مسیر ایجاد زیست‌بوم دیجیتال
زنجان، قطب نوآوری هوش مصنوعی و استارتاپ‌های فناور
تصادف مرگبار در محور فرعی دهگلان - قروچای
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۱۱ آبان
اختصاص ۲۰۰ میلیارد تومان برای تعریض جاده قره پشتلوی زنجان
قانون کاهش مصرف کیسه های پلاستیکی در انتظار اجرا
ایران به دنبال صلح در سودان؛ غرب و صهیونیسم در پی تجزیه
مدال طلا را برای سربلندی کشورم کسب کردم
پیگیری رفع آلودگی دره خرگوش دراستان زنجان
هفته نهم سوپرلیگ یونان؛‌ پیروزی المپیاکوس با گلزنی طارمی
آخرین وضع مصدومان سپاهان
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان، ۱۱ آبان ۱۴۰۴
هفته نهم فوتبال بوندس لیگا؛ باواریایی ها همچنان می تازند
اختتامیه سی‌وهفتمین جشنواره تئاتر آذربایجان‌شرقی
رقابت ۲۵۰ ورزشکار جانباز در مسابقات تنیس روی میز کشور
تقویم و اوقات شرعی یکشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
مسابقات اتومبیلرانی قهرمانی استان در بروجرد
بازدیداستاندار قم از محل احداث نیروگاه خورشیدی در جاده قم به گرمسار
رزمایش ارزیابی آمادگی مولدهای برق اضطراری در مراکز حیاتی لرستان
معرفی برترین‌های مسابقات بومی محلی دختران بسیجی استان قم
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
جهاد نهاجا برای دفاع از مرز‌های هوایی ایران مایه افتخار است
تایید قهرمانی کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۵
فرصت طلایی ایران در عصر چندقطبی شدن جهان
بدرفتاری کارمندان دولت را گزارش کنید
اعلام نتایج اولویت بندی طرح مادران ایران خودرو؛ ۱۱ آبان
پاسخ دانشگاه علوم پزشکی یزد درباره فوت مادر مهریزی
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود
نتانیاهو برای اهداف داخلی، به دنبال از سرگیری جنگ است
تحویل ویلای ۸ هزار متری متهم چای دبش به بانک ملت
آتش‌سوزی در مراتع شمال معلم‌کلایه
دیدار تیم‌های صنعت نفت آبادان و برق شیراز در مرحله سوم جام حذفی
امضای قرارداد‌های بزرگترین طرح جمع‌آوری گاز‌های مشعل
بررسی پیش‌نویس موافقتنامه همکاری‌های قضایی بین ایران و عربستان
میدان امیر چخماق یزد
عراقچی: موشک هایمان را در نبردی واقعی آزمایش کردیم
کالابرگ به شیوۀ جدید عرضه می شود  (۱ نظر)
قهرمانی بلند قامتان ایران در والیبال بازی‌های آسیایی جوانان  (۱ نظر)
تصادف در اتوبان تهران کرج با ۱۱ مصدوم و ۳ فوتی  (۱ نظر)
پیش ثبت نام ۷۳۰ نفر برای تشرف به حج تمتع ۱۴۰۵  (۱ نظر)
قطع درختان صنوبر در چمستان قانونی بود  (۱ نظر)
بازی‌های آسیایی جوانان؛ ایران در رده چهارم آسیا قرار گرفت  (۱ نظر)
یادواره شهدای سلامت در خرم‌آباد  (۱ نظر)
پیام تسلیت رئیس مجلس در پی درگذشت مادر شهیدان عاکفی  (۱ نظر)
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود  (۱ نظر)
قصه آموزش در تنها مدرسه روستای نرگس‌زمین ساری  (۱ نظر)
انتشار فراخوان برای پیشنهاد شعار مشترک فاطمیه ۱۴۰۴  (۱ نظر)