• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۳۳۷۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
اجتماعی » جامعه و شهری

سیم‌کارت شخصی وسیله تبلیغات نیست

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده سازمان تنظیم :سیم‌کارت‌های شخصی وسیله تبلیغات نیست و براساس قانون، مشترکی که می‌خواهد تبلیغات پیامکی داشته باشد، حتماً باید از طریق پنل‌های ارسال پیامک انبوه اقدام کند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، پیمان قره‌داغی افزود :اپراتورها مکلف شدند به مشترکان خود پیامکی مبنی بر اینکه ارسال پیامک از سیم‌کارت‌های شخصی تخلف است، ارسال کنند.
وی با اشاره به اینکه رگولاتوری از سه مسیر، شماره‌های متخلف را شناسایی می‌کند، گفت: یکی از این روش ها، سامانه مدیریت کشف تخلف (FMS) رگولاتوری است که به صورت مداوم رفتار مشترکان را بررسی می‌کند.
وی افزود: علاوه بر این، اپراتورها را نیز مکلف کرده‌ایم که سامانه FMS خود را راه‌اندازی و سیم‌کارت‌های شخصی متخلف را شناسایی و آنها را مسدود کنند. این سامانه بر اساس قواعد تعریف شده و رفتارسنجی ارسال‌کنندگان پیامک راه‌اندازی شده است که براساس تشخیص و محدود‌سازی ارسال پیامک انبوه و تبلیغاتی سیم‌کارت‌های شناسایی شده، عمل می‌کند.
قره‌داغی درباره مسیر سوم شناسایی سیم‌کارت‌های متخلف ، عنوان کرد: یکی دیگر از مسیرهای شناسایی سیم‌کارت‌های متخلف سامانه پیامکی ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵) است. مشترکان در صورت دریافت پیامکی حاوی مطالب نامناسب یا تبلیغات از شماره‌های شخصی، می‌توانند شماره ارسال‌کننده پیامک را به سامانه ۱۹۵ پیامک کنند. رگولاتوری نیز پس از بررسی و صحت‌سنجی موضوع، ارسال پیامک خط تلفن متخلف را به صورت یک طرفه محدود می‌کند.
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری با اشاره به اینکه سیم‌کارت‌های متخلف معمولاً توسط تعداد محدودی از دفاتر پیشخوان دولت یا عامل فروش اپراتورها صادر می‌شود، گفت: پس از شناسایی سیم‌کارت‌های متخلف و دفاتر صادرکننده آن، دسترسی ارایه خدمات اینگونه دفاتر مسدود شده و رسیدگی به تخلف این دفاتر نیز در مراجع قضایی از سوی اپراتورها در حال پیگیری است.
قره‌داغی افزود: برای اطمینان از درستی انجام فرآیند احراز هویت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تمام اپراتورها را ملزم کرده است تا علاوه بر انجام فرآیند حضوری احراز هویت مشترکان با استفاده از کارت ملی و شناسنامه عکس‌دار، برای فروش سیم‌کارت‌های دوم و بیشتر، از رمز یکبار مصرف (OTP) استفاده کنند.
وی با اشاره به اینکه آمار مربوط به خطوط شخصی قطع شده به دلیل مزاحمت پیامکی به صورت لحظه‌ای در بخش قضاوت با شما در پورتال رگولاتوری قابل مشاهده است، افزود: تا اواخر دی ماه جاری در مجموع ۳۵۸ هزار و ۶۰۶ خط شخصی به دلیل مزاحمت پیامکی مسدود شده است. البته به دلیل اطلاع‌رسانی‌ها و برخوردهای پیشگیرانه رگولاتوری و اپراتورها، قطع خطوط به علت شکایات مردمی روند کاهشی داشته و آمار این بخش از ۵۱ هزار سیم‌کارت مسدود شده در سال ۹۹ به ۱۲ هزار و ۸۰۰ سیم‌کارت تا اواخر دی ماه جاری رسیده است.
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری عنوان کرد: بیش از ۵۰ درصد سیم‌کارت‌های قطع شده به دلیل ارسال پیامک تبلیغاتی از شماره شخصی، متعلق به شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل است که یکی از دلایل عمده آن نظارت نامناسب این اپراتور در واگذاری سیم‌کارت‌های حقیقی و حقوقی و ناقص بودن فرآیند احراز هویت این سیم‌کارت‌ها با وجود تذکرهای بسیار و اخطارهای صادر شده برای این اپراتور است، بر همین اساس ضرورت دارد تمام اپراتورها به ویژه اپراتور ذکر شده، تلاش بیشتری برای رعایت حقوق کاربران و رضایتمندی آنها داشته باشند.
قره‌داغی با اشاره به اینکه ارسال پیامک از سرشماره‌ها تخلف نیست و حدود ۷۵ درصد پیامک‌های ارسال شده در شبکه از این نوع پیامک‌ها‌ است، بیان کرد: از ۱۵ سال پیش اشخاص حقیقی و حقوقی برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی از خدمت پیامک انبوه استفاده می‌کنند. از همین‌رو رگولاتوری در راستای صیانت از حقوق مشترکان و به‌ منظور ایجاد کنترل و مدیریت پیامک‌های تبلیغاتی ارسال شده از طریق این شرکتها توسط خود مشترک، اپراتورهای تلفن همراه را ملزم به راه‌اندازی کد دستوری (USSD)۸۰۰#* کرد.
وی عنوان کرد: با استفاده از این کد دستوری تمام مشترکان تلفن همراه می‌توانند نسبت به مسدودسازی یا رفع مسدودسازی دریافت پیامک تبلیغاتی ارسالی از سر‌شماره‌ها اقدام کنند. با راه‌اندازی این سامانه تا حدود زیادی مزاحمت‌های ناشی از دریافت پیامک‌های مزاحم و تبلیغاتی شرکتها و کسب ‌و کارها کاهش پیدا کرده و این موضوع باعث افزایش رضایت مشترکان شده است.
قره‌داغی عنوان کرد: بیشتر شکایات این حوزه مربوط به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی از سرشماره‌های خدماتی است. بعضی از شماره‌ها در اختیار کسب‌ و کارهای دارای عضو مانند فروشگاهها و شرکتهای خدماتی و ... هستند که مشمول محدودیت نمی‌شوند و می‌توانند به اعضای خود پیامک ارسال کنند. اما در بعضی مواقع اقدام به ارسال پیامک تبلیغاتی به مشترکان غیر‌عضو می‌کنند که به دلیل ثبت شکایت در سامانه ۱۹۵ توسط برخی مشترکان، برخورد با این شرکتها نیز در دستور کار اپراتور‌ها قرار گرفته است.
مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری با اشاره به آمار سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵)، بیان کرد: دریافت پیامک‌ در ساعات نامناسب، دریافت محتواهای نامناسب اخلاقی، خلاف واقع و اغواگرایانه و همچنین دریافت تعداد زیاد پیامک های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی در طول روز از جمله عوامل نارضایتی و شکایت مشترکان در این سامانه است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
ضوابط فعالیت سکو‌های خارجی
جوی آرام در لرستان
والیبال کمتر از ۱۶ سال دختر آسیا؛ ایران مغلوب فیلیپین شد
اختلال در واردات و تامین نهاده‌های دامی
بازگشت ۶۴۰ میلیون به حساب مالباخته فضای مجازی
ایران قوی با دستان توانمند دانش آموزان ساخته می‌شود
مقاومت تا پیروزی
چهاردهمین تور نظارتی قوه قضاییه
دستگیری سارق اماکن خصوصی با ۱۰ فقره سرقت در زنجان
پیگیری مشکلات نوبت دهی در درمانگاه‌های بیمارستان‌ها
مدیر کل صدا و سیمای زنجان:الگوی سوم زن ایرانی را روایت کنیم
مناطق شمالی کشور در رصد فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
عضویت ستاره لیگ برتر دوچرخه سواری ایران در باشگاه اسپور توتو
ارسالی‌های شما به با مخاطبان در یازدهم آبان ماه
داوود مهابادی به‌عنوان سرمربی جدید تیم فوتبال داماش گیلان انتخاب شد
مسابقات قهرمانی موی تای رده‌های جوانان و بزرگسالان کردستان
عضویت سه دانش آموز در شورای آموزش و پرورش استان
خبر‌هایی از برگزاری برنامه‌های هفته بسیج دانش آموزی در گرمسار
شرهانی دهلران فردا میزبان یادواره شهدای عملیات محرم
دعوت از لرستانی ها برای حضور در راهپیمایی ۱۳ آبان
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
جهاد نهاجا برای دفاع از مرز‌های هوایی ایران مایه افتخار است
تایید قهرمانی کشتی آزاد ایران در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۵
تحویل ویلای ۸ هزار متری متهم چای دبش به بانک ملت
امضای قرارداد‌های بزرگترین طرح جمع‌آوری گاز‌های مشعل
پاسخ دانشگاه علوم پزشکی یزد درباره فوت مادر مهریزی
فرصت طلایی ایران در عصر چندقطبی شدن جهان
بدرفتاری کارمندان دولت را گزارش کنید
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود
اعلام نتایج اولویت بندی طرح مادران ایران خودرو؛ ۱۱ آبان
نتانیاهو برای اهداف داخلی، به دنبال از سرگیری جنگ است
بی‌ثباتی قیمت برنج
آتش‌سوزی در مراتع شمال معلم‌کلایه
میدان امیر چخماق یزد
بررسی پیش‌نویس موافقتنامه همکاری‌های قضایی بین ایران و عربستان
قطع آب ادارات پر مصرف؛ قانون برای همه یکسان است
پیش ثبت نام ۷۳۰ نفر برای تشرف به حج تمتع ۱۴۰۵  (۱ نظر)
تصادف در اتوبان تهران کرج با ۱۱ مصدوم و ۳ فوتی  (۱ نظر)
قطع درختان صنوبر در چمستان قانونی بود  (۱ نظر)
بازی‌های آسیایی جوانان؛ ایران در رده چهارم آسیا قرار گرفت  (۱ نظر)
پیام تسلیت رئیس مجلس در پی درگذشت مادر شهیدان عاکفی  (۱ نظر)
یادواره شهدای سلامت در خرم‌آباد  (۱ نظر)
کشور فلسطین ظرف ۵ سال تشکیل می‌شود  (۱ نظر)
قصه آموزش در تنها مدرسه روستای نرگس‌زمین ساری  (۱ نظر)
افشای هویت جانیان صهیونی به دست گروه سایبری حنظله  (۱ نظر)
کرملین: مسکو از نزدیک تحولات ونزوئلا را زیر نظر دارد  (۱ نظر)
تظاهرات مخالفان رئیس جمهور صربستان  (۱ نظر)
قهرمانی تیم رباتیک دانش آموزی ایران در آسیا  (۱ نظر)
دیدار عراقچی با پدر زندانی ایرانی در ترکیه  (۱ نظر)
بلیت فروشی دیدار تراکتور_الشرطه  (۱ نظر)
بازتاب درخشش طلایی والیبال دختران ایران در تارنمای شورای المپیک آسیا  (۱ نظر)