محتوای همیشه سبز چیست؟ + مثال کاربردی
آیا می دانید محتوای همیشه سبز چیست ؟ امروزه برای داشتن سایت به روز و پر بازدید نیاز به محتوای جذاب و با کیفیت دارید، محتوایی که کسب رتبه نخست در جستجو ها را برای شما به ارمغان بیاورد.
به گزارش گروه فضای مجازی
خبرگزاری صدا وسیما ;
امروزه با پیشرفت روز افزون علم و تکنولوژی ،اداره و مدیریت یک سایت خوب احتیاج به متن و محتوای به روز دارد. محتوای خوب شامل ویژگیهایی میباشد که در این قسمت به چند مورد آن میپردازیم:
- محتوایی که سایت شما را در موتورهای جستجوگر در مقایسه با رقبا در رتبه بالاتری قرار دهد.
- محتوایی که توانایی جذب کاربران جدید برای سایت را داشته باشد.
- محتوایی که توانایی آموزش و سرگرم کردن کاربران سایت را دارا باشد.
- محتوایی که توانایی ارائه اخبار و اطلاعات و خدمات مناسب را به مخاطبانتان داشته باشد

اگر به نوعی با تولید محتوای دیجیتالی سر و کار داشته باشید، احتمالا عبارت
«محتوای همیشه سبز» را شنیدهاید.
قطعا افرادی به شما توصیه کردهاند که سایت شما باید از این نوع محتوا داشته باشد.
اما تعریف این نوع محتوا چیست و چرا مقالات همیشه سبز برای سئو مناسب هستند؟
محتوای همیشه سبز چیست؟(ever green content )
محتوای همیشه سبز، محتوایی است که همیشه برای خوانندگان تازگی دارد و مفید است. این محتوا هیچ وقت قدیمی و تاریخ گذشته نمیشود.
چرا همیشه سبز؟
چون محتوای سبز مثل درختانی است که همیشه و در همه فصلها سبز هستند و هیچ وقت با تغییر فصل آنها زرد و پژمرده نمیشوند. مثل درختان، این نوع محتوا نیز پایدار و ماندگار باقی خواهند ماند.
محتوای همیشه سبز مثل درختان
هنگامی که ما در مورد یک قطعه از محتوای «همیشه سبز» صحبت میکنیم، منظور ما این است که محتوای همیشه سبز، محتوایی است که تاریخ انقضا ندارد و حتی اگر زمان زیادی از انتشار آن گذشته باشد، هم مورد استفاده قرار میگیرد، بنابراین ترافیک آن به مرور زمان رشد میکند.
محتوای همیشه سبز در طول زمان
برای روشنتر شدن مفهوم این عبارت، میتوانیم مقالاتی که همیشه سبز نیستند را با هم مرور کنیم:
- مقالات خبری
- آمار یا گزارشهای عددی که احتمالا در تاریخهای متفاوت، تغییر میکنند
- مطالبی مربوط به یک فصل یا تعطیلاتی خاص
- مقالات مرتبط با ترندهای خاص یک زمان
محتوای همیشه سبز محدود به زمان خاصی نیستند و همواره توسط مردم جست و جو میشوند.
مثلا انتخابات مجلس سال 1400 محتوای سبز نیست و مدتی دیگر کسی این عبارت را جست و جو نمیکند و در گورستان گوگل دفن میشوند.
قالبهای رایج محتوای همیشه سبز
چند نمونه از قالبهای محتوای همیشه سبز که میتوانید در تولید محتوای ماندگار استفاده کنید:
- لیستها
- ترفندها
- مقالات «چگونه»، «چطور» و…
- نقدها
- ویدیوها
و…
نوشتن در این قالبها به طور خودکار محتوای شما را همیشه سبز نمیکند، اما این ساختارها با محتوای سبز سازگاری دارند.
فیلمها در مواقعی که شما چگونگی انجام کاری، از نحوه پختن کیک تا گذاشتن گلس گوشی یا آموزش فنی را آموزش میدهید، موثر هستند.
اگر ضبط فیلم برایتان امکان پذیر نیست، استفاده از یک سری تصاویر (عکس یا تصویر، نمودار و ...) را امتحان کنید.

حالا با تعریفی که کردیم، به نظر شما کدام یک از محتواهای زیر محتوای همیشه سبز هستند؟
قیمت خودروهای داخلی باز هم افزایش پیدا کرد
اصغر فرهادی فیلم جدیدش را در اسپانیا میسازد
مشخصات گوشی سامسونگ A۵۰ را در این مقاله بخوانید
هرچیزی که درباره برج ایفل باید بدانید
عنوان اول کاملا بستگی به زمان دارد و نمیتواند محتوای سبز باشد.
عنوان دوم هم وابسته به زمان است و از زمان ساخت فیلم اصغر فرهادی چند سال میگذرد.
عنوان سوم که به مشخصات فنی یک مدل خاص از گوشی مربوط است، تا زمانی که این گوشی در بازار عرضه میشود و استفاده میشود، کاربردی است. ممکن است بعدها هم مورد استفاده قرار بگیرد و آن را تا حدودی میتوان محتوای سبز دانست.
اما عنوان چهارم با همه ویژگیهای محتوای همیشه سبز سازگار است. هر زمانی که شما بخواهید چیزی از برج ایفل بدانید، این مقاله کمکتان خواهد کرد. مطالبی که درباره مکانهای تاریخی و گردشگری نوشته میشوند، معمولا جزو محتوای همیشه سبز دستهبندی میشوند.
مشکلی که محتواهای همیشه سبز دارند، این است که اغلب احساس میشود که درباره بهترین موضوعات قبلا نوشته شده است، و ما بحران نبود موضوع مواجه شویم در این حالت، نکته اصلی اضافه کردن یک دیدگاه منحصر به فرد به یک موضوع محبوب، یا رفتن به عمق بیشتر و ارائه جزئیات بیشتر است. به دنبال کلمات کلیدی طولانیتر (Long Tail) باشید که رقابت زیادی ندارند.
ما حتی سایتهای همیشه سبز نیز داریم. سایتهایی مثل ویکی پدیا، IMDB، About و… از جمله سایتهایی هستند که تعداد زیادی محتوای سبز درقالب موضوعات متنوع منتشر میکنند.

ایدههایی برای محتوای همیشه سبز
راهنمای پخت یک غذا
خب هیچ غذایی نیست که از مد بیفتد و بعد مدتی مردم آن را نخورند. پس نحوه پخت آبگوشت یا کباب میتواند محتوای همیشه سبزی برای سایت شما باشد.
این محتوا میتواند در قالب متن، عکس و یا ویدیو و یا حتی ترکیبی از هر سه باشد.
چگونه گریه بچهها را ساکت کنیم
میلیونها کودک روزانه در سراسر جهان به دنیا میآیند. همیشه پدر و مادرهایی هستند که سررشتهای از تربیت کودکان ندارند. پس این عنوان هیچ وقت نمیتواند منقضی شود.
عناوین دیگر مثال ها..
طریقه کاشت سبزی در منزل
خواص شگفت انگیز شلغم
باغ فین کاشان کجاست و تاریخچه آن چیست؟
داستان سرایی در خصوص یکه موضوع یک مفهوم است و این مفهوم در طول زمان تغییر نخواهد کرد. چون استوری تلینگ یا داستان سرایی یکی از ایدههای محتوایی است و قدمت زیادی دارد و از مد نمیفتد.پس خبرنگاران خبرگزاری صدا وسیما می توانند با داستان سرایی و روایتگری نگاه جدیدی به موضوعات داغ خبری داشته باشند و حتما بعضی ار این موضوعات میتواند توسط دبیران خبر به عنوان محتوای همیشه سبز در سایت هایی شبیه خبرگزاری صدا وسیما که معمولا اخبار همیشه سبز در آن کمیاب است مورد استفاده قرار گیرد
سخن پایانی
در این مقاله گفته شد که محتوای همیشه سبز چیست و چطور باید آن را ایجاد کرد. همانطور که در بالاتر نیز گفته شد، محتوای همیشه سبز تاریخ انقضا ندارد و مربوط به یک زمان خاص نمی باشد. این نوع محتوا به شما کمک می کند که هم ترافیک مداوم داشته باشید و مطالب شما همیشه بازدیدکننده داشته باشند. حتما سعی کنید این نوع مقالات را در سایت خود منتشر کنید و از مقالات دوره ای تا حد امکان استفاده نکنید. این موضوع تنها به سایت مربوط نمی شود، بلکه در شبکه های اجتماعی نیز کاربرد فراوانی دارد. دلیل آن هم مشخص است، کاربر اطلاعات قدیمی و تاریخ مصرف گذشته را دوست ندارد و علاقه دارد اطلاعات جدید و به روز دریافت کندو با بازگشت به محتواهای سبزتولیدیتان همیشه آنها را تازه نگه دارید .
نویسنده :حسین یوسفی فر