پخش زنده
امروز: -
مشتریان یک کارگزاری بورسی برای دومین روز متوالی، به دلیل اختلال در سامانه معاملاتی نتوانستند به محیط کاربری شخصی شان وارد شوند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما، کارشناسان این کارگزاری، علت عدم خدمات دهی سامانه معاملاتی این مجموعه، اختلال در سامانه و همچنین بروز رسانی زیر ساختهای معاملات کارگزاری را دلیل اصلی این اتفاق بیان کردند.
البته رخدادی این چنین و اختلال در فرآیند خدمات دریافت، ثبت و ارسال سفارش بی سابقه نیست و سال ۹۹ نیز در دوران رونق بازار موارد مشابهی وجود داشت.
اختلالات فنی دیروز و امروز و پیش از آن، در حالی اتفاق افتاده که بر اساس ماده نوزده دستورالعمل معاملات اجرایی برخط مصوبه ششم شهریور ۱۳۹۸ هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، اعمال هرگونه محدودیت بر معاملات مشتری یا دسترسی به زیرساختهای دریافت، ثبت و ارسال سفارش توسط کارگزار یا کارگزار/معامله گر باید مستند به قوانین و مقررات مرتبط باشد.همچنین بر اساس این دستورالعمل، باید اطلاع رسانی در خصوص اختلالات فنی از سوی کارگزاریها صورت گیرد و همزمان راههای جایگزین برای دریافت، ثبت و ارسال سفارش برای مشتریان در نظر گرفته شود.
اما این همه ماجرا نیست و در پی گیری دلایل این اختلال، مشخصا به معضلات و کمبودهای ناشی از سرمایه گذاری در امر زیر ساخت فناوری نیز باید توجه داشت.
حامد ستاک کارشناس بازار سرمایه در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما درباره این موضوع گفتگو کرد و افزود: اگر اختلالی در این سرویس دهی ایجاد شود، به طور مستقیم جامعه سرمایه گذاران حقیقی و خرد بازار سرمایه دچار چالش و دردسر خواهند شد.
این کارشناس ادامه داد:کاهش سرمایه گذاری متاثر از بی اعتمادی سرمایه گذاران به کارگزاری ها، در بلندمدت آثار خود را در ارائه خدمت رسانی نشان میدهد و کیفیت خدمات کارگزاران پایین میآید. از آنجا که کارگزاران اولین خط تماس سرمایه گذارن با بازار هستند، این کسر خدمت سبب میشود جامعه سرمایه گذاری از این موضوع آسیب ببیند و نهایتا باعث میشود مشتری و جامعه سرمایه گذاری دچار متضرر شود.
ستاک در بیان دلایل مشکلات فنی زیرساخت و اختلال در امر خدمت رسانی گفت:در سالهای گذشته که وضعیت بازار سرمایه خیلی رونق پیدا کرده بود، محدودیتهایی در خصوص کارمزد کارگزاران ایجاد شده بود پس این موضوع، مسبوق به سابقه است.