• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۵۵۹۸۵۳
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹
علمی و فرهنگی » علم و فناوری

ضرورت‌هایی برای حضور ماندگار در بازار دانش‌بنیان و خلاق

نمونه‌های بسیاری از کسب و کارهای موفق را در اطرافمان می‌بینیم که فرمول و رازهای خاض خود را دارند. از الگوریتمی ویژه برای موتور جست‌وجوی شناخته شده، تا فرمول تهیه نوشابه، که افشای رازشان حتما آسیب های بسیار سنگینی بر حوزه مالی وارد خواهد ساخت؛ بنابراین هر دو شرکت تدابیر امنیتی زیادی برای حفظ این رازها برای خود تعریف کرده‌اند تا این رازها بر ملا نشود.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، این‌که رازهای تجاری یک شرکت دانش‌بنیان یا خلاق چیست خود مبحثی بسیار گسترده است. هر شرکت باید با توجه به محصول، بازار و رقبای خود لیست دقیقی از رازهای تجاری خود تهیه کند و دایما این لیست را بررسی و به روز کند. اکنون این کار ممکن است به صورت کاملا سنتی انجام شود ولی لازم است شرکت‌ها استراتژی‌های خاصی برای تعیین و حفاظت از این رازها بنویسند و با دقت و جدیت خاصی آن‌ها را اجرا کنند. گاهی مشاهده می‌شود شرکتی راز تجاری دارد که خود نمی‌داند در صورت اطلاع رقبا از آن ممکن است آسیب ببیند و بعدها متوجه اهمیت این راز می‌شوند که ممکن است دیگر دیر شده باشد و این‌جاست تشکیل کمیته‌های  داخلی برای تدوین و بازنگری لیست رازهای شرکت ارزش خود را نشان می دهد.ضرورت‌هایی برای حضور ماندگار در بازار دانش‌بنیان و خلاق
 
گاهی شرکت‌ها از رازهای تجاری خود برای به عنوان ابزار تبلیغاتی استفاده می کنند، مثلا با افشای ناگهانی یک راز فنی از محصول خود کیفیت بالای محصول خود را تبلیغ می‌کنند یا حتی مانند یک شرکت نوشابه ساز، با قصه و داستان ساختن برای راز تجاری خود به صورت غیر مستقیم خود را ویژه و خاص معرفی می ‌کنند.
 
رازهای تجاری هر شرکت با توجه به موقعیت شرکت می تواند بسیار متغییر و متفاوت باشد که بی شک مهم ترین فاکتور همان رقبا می باشند ولی مواردی چون مشخصات فنی محصول و اجزا آن، بانک‌های اطلاعاتی مشتریان، بانک اطلاعاتی منابع تهیه مواد اولیه، روش های بازاریابی و تبلیغات، متدهای بازرسی و نهایتا روش‌های ساخت محصول از معمول ترین رازهای تجاری هر شرکت می تواند باشد اما هر شرکت متناسب با موقعیت خود و محصول خود در بازار می تواند رازهای تجاری خاصی داشته باشد به‌طور مثال تحلیلی که یک شرکت بر میزان فروش ماهانه خود انجام داده تا به واسطه آن نقاط قوت و ضعف خود را بیابد و عوامل دخیل بر این تغییرات را بیابد یک راز تجاری محسوب می شود.
 
به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، یکی از خطرناک‌ترین رازهای تجاری هر شرکت آن رازهایی هستند که از آن‌ها بی‌خبرند، در حالت عادی شرکتی که در یک حوزه فعالیت می کند در طی سال‌ها فعالیت و تحقیق به اطلاعاتی می‌رسد که خود نمی داند ارزش بسیار بالایی دارد ولی رقبا مخصوصا رقبای جوان به‌شدت نیازمند آنها هستند، بنابراین، لذا توجه و تمرکز مجموعه‌های مالی به این مقوله بسیار کلیدی است.
 
راز تجاری از نظر مباحث حقوقی خیلی جالب‌تر از سایر مالکیت‌های فکری است چرا که قانون هیچ حفاظتی در مقابل راز ایجاد نمی‌کند و فقط با افرادی که راز تجاری یک شرکت را دزدیده اند برخورد قانونی می‌کند بطور مثال اگر فرمول ساخت یک ماده گرانبها دزدیده شود و در جامعه منتشر شود دیگر این راز متعلق به همه جامعه است و همه اجازه استفاده از آنرا دارند فقط صاحب راز می‌تواند از دزدان شکایت کند. جالبتر آنکه چون راز فاش شده دیگر حق ثبت اختراع را نیز نخواهد داشت.
 
اما ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین کار برای حفاظت از رازهای تجاری هر شرکت شناسایی و سامان‌دهی رازهای تجاری آن‌ها است یعنی شرکت‌ها باید طی جلسات فنی خود این رازها را شناسایی و لیست بندی کنند و ضریب خطر و اهمیت هر راز را معین کنند. پس از این کار، راهبرد شرکت در راستای حفاظت از این رازها نگارش شود تا همه اعضا بدانند چه رفتاری باید در مقابل این امر داشته باشند.
 
طبقه بندی افراد از نظر مجوز دسترسی به اطلاعات مهم و سری شرکت نیز اهمیت بسیار زیادی دارد اسرار شرکت هرگز نباید به راحتی در دسترس همگان باشد و در این راستا باید حتی اطلاعات غیر سری شرکت نیز طبقه‌بندی و دسترسی ها برای آن‌ها محدود شوند. علاوه بر اطلاعات حتی مکان‌های داخل شرکت نیز در صورت لزوم باید طبقه بندی شود و میزان اهمیت هر قسمت و نحوه دسترسی هر کس از قبل معلوم باشد.
 
در حوزه نیروی انسانی نیز باید اقدامات خاصی انجام پذیرد به طور مثال شیوه نامه خاصی برای گزینش مستخدمین در دسترس باشد و یا حداقل گزینش‌های مهم با دقت و وسواس بیشتری انجام شود. قراردادهای کارکنان حتما شامل قراداد «قرارداد محرمانگی» و «قرارداد عدم رقابت» نیز باشد دو ضمانتی که بازدارندگی بسیاری در مقابل افشا اطلاعات هر شرکت دارند و در حال حاضر این دو قرارداد جزو اصول مهم استخدامی شرکت‌های موفق دنیا است و حتی گاها همراه با اخذ تضامین قانونی نیز است.
 
 پژوهشگر: رئوف میلان‌نورانی، عضو کمیته فنی مالکیت فکری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
تست سامانه هشدار اضطراری جمعه ۲۳ آبان اجرا می‌شود
گام سبز ایران در حذف مواد مخرب لایه ازن
اصلاح رفتارمدیریتی پیش نیاز رفع مشکلات است
صبر و مقاومت، ضدحمله به جنگ شناختی دشمن است
شکاف عمیق ظرفیت‌ها با سرمایه گذاری واقعی در خراسان جنوبی
برق ۲۸۰۰ خانوار ، خوراک ۲۳۱ ماینر غیرمجاز در زنجان
برگزاری آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم «شهر» با معرفی برگزیدگان
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۲۳ آبان ۱۴۰۴
همایش پیاده روی به بهانه هفته دیابت
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۲۳ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
زنجان؛ روایت یک نخبه ریاضی دهه شصتی
اقدامات رفع بوی نامطبوع اتوبان قم–تهران هنوز کامل نشده است
تجلیل از خیرین و خادمین موکب شهدای بناب
افزایش شاخص اجرای طرح هادی در روستاهای اشنویه
اعطای مجوز واردات نهاده‌های دامی به فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی
جلوگیری از تخلفات شکار و صید در مناطق حفاظت شده
آغاز رقابت‌های لیگ حرفه‌ای بسکتبال باشگاه‌های کشور
وزش باد شدید در سمنان
ماندگاری هوای سرد در چهارمحال و بختیاری
اقامه نماز جمعه در مصلای امام خمینی شهر ایلام
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
صعود ایران به رده پنجم جدول مدالی بازی‌های همبستگی اسلامی
هشدار هواشناسی کشاورزی در زنجان از شنبه ۲۴ آبان
گروسی: ایران دسترسی به سایتهای غیرهدف را فراهم کرده است
توضیحات سردار فدوی درباره برد موشک‌های بالستیک ایران
فردا چه پیامی روی تلفن همراه شامل مناطق رزمایش پدافند غیرعامل ظاهر می‌شود؟
اعلام نتایج اولیه انتخابات مجلس عراق
قانون حذف چهارصفر از پول ملی اجرایی می‌شود
ضرورت اصلاح کتاب‌های درسی و نگارش کتاب‌های جدید
نامه عراقچی به گوترش درباره حمله آمریکا به ایران
پیروزی تیم ملی فوتبال ایران در ضربات پنالتی مقابل کیپ‌ورد
یادواره شهدای نیروی هوافضا در چهاردهمین سالگرد شهادت حاج حسن طهرانی‌مقدم
رزمایش هشدار عمومی از طریق تلفن همراه در راه است
اقتدار پهپاد ایرانی
دشمن را در صورت هرگونه خطا به زانو درخواهیم آورد
اهدای عضو جوان ۳۰ ساله به ۶ نفر بیمار نیازمند
تیزپروازان نیروی هوایی با همه وجود به میدان آمدند  (۵ نظر)
اجرای ۳۰ برنامه برای ترویج کتابخوانی در مازندران  (۲ نظر)
جشنواره ملی برنج در آمل  (۲ نظر)
روزی که نیرو‌های مسلح از دستور رهبری «شوکه شدند»  (۱ نظر)
گروسی: ایران دسترسی به سایتهای غیرهدف را فراهم کرده است  (۱ نظر)
مادورو به آمریکا اولتیماتوم داد  (۱ نظر)
پایداری هوا و انباشت آلاینده‌ها در اصفهان تا پایان هفته  (۱ نظر)
حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور در معرض دیابت قرار دارند  (۱ نظر)
موافقت وزیر کشور با استعفای شهردار اهواز  (۱ نظر)
دشمن را در صورت هرگونه خطا به زانو درخواهیم آورد  (۱ نظر)
طرح‌های پیشگیرانه انتظامی جدی پیگیری و اجرایی می‌شود  (۱ نظر)
ولایتی: آینده‌ای روشن در انتظار ایران و عراق است  (۱ نظر)
سراب چناره الشتر مکانی زیبا برای گردشگران  (۱ نظر)