پخش زنده
امروز: -
امروزه انتشاراخبار جعلی به یک معضل بزرگ و نگرانی جدی تبدیل شده است و باوجود تلاش های انجام گرفته برای مقابله با اخبار جعلی، امکان تشخیص آن از اخبار واقعی همچنان دشوار است. در این میان یکی از مؤثرترین شیوه های برخورد با اخبار جعلی، توسعه آموزش سواد رسانه ای است.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما حوادث و اغتشاشاتی که این روزها در کشورمان اتفاق میافتد و رسانههای غربی و فارسی زبان خارجی وشبکه های مجازی معاند مرتباً هجمههای بسیار سنگینی را به وسیله آن بر کشورمان وارد میکنند، توجه جدی به سواد رسانهای در همه مولفهها و ارکان آن را می طلبد و یادگیری آن امری بسیار ضروری است . اما سواد رسانه ای چیست؟
مارشال مک لوهان اولين بار در كتاب «درك رسانه: گسترش ابعاد وجودي انسان می نویسد: «زماني كه دهكده جهاني تحقق يابد، لازم است انسانها به سواد جديدي به نام سواد رسانهاي دست يابند»
او هر رسانه را امتداد یک حس می دانست؛ رادیو را امتداد گوش؛ تلویزیون را امتداد چشم؛ و بی شک اگر امروز زندگی می کرد، تلفن همراه را بیش از همه، امتداد دست بر می شمرد.
دکتر یونس شکرخواه سواد رسانه ای را درکی می داند متکی بر مهارت که بر پایه آن می توان رسانه ها و تولیداتشان را شناخت و تفکیک کرد.
بخش زیادی از مطالعات حوزه ارتباطات و رسانهها، حوزه سواد رسانهای به خود اختصاص داده که با هدف سنجش میزان و نحوه تاثیر رسانهها بر روی گروههای مختلف جامعه، تدوین و طراحی استراتژیهایی برای آموزش گروههای مختلف برای ایجاد «مصونیت» در برابر آثاراحتمالی منفی محتواهای «نامطلوب» رسانههاست.
تمر کز سواد رسانهای در چارچوب مطالعات فرهنگی بر نحوه فهم، تفسیر و دریافت مخاطب از متون رسانهای در سبک و سیاقی خلاقانه، و مولد است و برآمده از دل مفاهیمی در سُنت مطالعات فرهنگی مانند سبک زندگی، زندگی روزمره، مقاومت ، مخاطب فعّال، رمزگشایی، و مواردی از این دست است.
مطالعات سواد رسانههای جدید در عصر دیجیتال
بحث بر سواد رسانههای جدید در اصل بحث بر سر انقلاب در فناوریهای دیجیتال، فراگیرشدن اینترنت، و در همین اواخر، پیوند میان اینترنت و گوشیهای هوشمند و در نتیجه، شکلگیری نوع جدید و پیچیدهای از مصرف و تولید رسانهای است.
ما در يك محيط ميانجي و با واسطه (رسانه) زندگي ميكنيم و رسانه ها بر حيات فرهنگي و سياسي ما سلطه دارند. رسانه ها قادرند مدل هاي ارزشي و رفتاري پرقدرتي توليد كنندو بدون آنكه خودآگاه ما را فعال كنند، بر ما تأثير ميگذارند . امروزه تقريبا همه اطلاعات (بجز مواردي كه مستقيم تجربه مي كنيم) رسانهاي شده هستند. در فضایی زندگی میکنیم که در احاطه کامل رسانه، شبکههای اجتماعی و پیامرسانها هستیم. میزان بالای تولید اطلاعات و شیوه های شناختی انسانها، همه گزاره هایی که کاربران در معرض آن قرار دارند، برایشان تفاوتی نمی کند و نوعی شکاکیت و پوچی ساختاری و محتوایی در روابط بین انسانها و واقعیت امور ایجاد می کند. به دلیل ایجاد همین تغییرهای اساسی، در نظام ارتباطات بین انسانی و شیوهها و فرایندهای شناخت انسانهاست که امروزه می توان گفت شاهد دوران جدیدی در تاریخ هستیم که طی آن فضای انتشار اخبار جعلی و اطلاعات نادرست و برتری احساسات و عواطف، بر برهان و منطق، به شکل گسترده ای در حال شکل گیری است.
در خصوص ضرورت آشنایی با رسانه های جدید به ویژه در كشور ايران، بايد گفت كه ايران كشوري است كه از لحاظ فراواني، بيشترين آمار شبكههاي فارسيزبان بيگانه را در خارج از مرزهاي جغرافيايي دارد؛ بنابراين ضرورتهاي سياسي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي آشنایی با این رسانه ها در ايران بسيار واضح است.