• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۶۸۶۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۸

گریه‌آورترین شعر فارسی را چه کسی سروده است؟

نظامی گنجوی در سرودن منظومه‌های عاشقانه در ادبیات فارسی بی رقیب است؛ او اندوه جدایی را به بهترین نحو توصیف می‌کند به گونه‌ای که در مثنوی «لیلی و مجنون» یکی از بخش‌هایش به طور خاص جگر خواننده را خون می‌کند!

گریه‌آورترین شعر فارسی را چه کسی سروده است؟به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما،وقتی صحبت از اشعار (یا به طور کلی آثار هنری) شاد یا غم‌انگیز می‌شود، سلیقۀ مخاطب نقش خیلی مهمی در انتخاب غم‌انگیزترین‌ها یا شادترین‌ها دارد. یعنی هر کدام از مخاطبان، بسته به شرایط روحی و عاطفی خودشان ممکن است شعر‌های متفاوتی را غمگین یا شاد بدانند. اما به هر حال شعر‌هایی وجود دارند که هرکسی با هر شرایط و هر نوع تجربیاتی که در زندگی داشته، آن‌ها را غم‌انگیز و جگرسوز خواهد یافت. یک نمونۀ بسیار مشخص از این نوع اشعار، بخشی از مثنوی «لیلی و مجنون» نظامی گنجوی است.

 نظامی استاد توصیف حالات و احساسات عاشقانه بود. او در «خسرو و شیرین» و «لیلی و مجنون» همۀ فراز و فرود‌های عشق را با زبانی درخشان و فصیح توصیف کرده و در هر مورد مخاطب را مسحور قدرت بیان خودش می‌کند. در این دو اثر هر چیزی که در ماجرا‌های عاشقانه می‌تواند اتفاق بیافتد به خوبی وصف شده است: هیجان عاشق شدن، شیرینی ارتباطات عاشقانه، رنج‌های جدایی و شادی‌های وصال. هم شادی‌هایی که نظامی وصف می‌کند نشاط‌انگیز هستند و هم توصیفش از غم‌ها ما را غمگین می‌کند.
در «لیلی و مجنون» بخشی هست با عنوان «مرگ لیلی» که حقیقتا یکی از گریه‌آورترین شعر‌ها در تمام ادبیات فارسی است. توصیف نظامی از مرگ لیلی، صحنه‌هایی را در خیال خواننده به تصویر می‌کشد که اشک نریختن را به کاری بسیار دشوار تبدیل می‌کنند؛ عبارات او آنقدر جگرسوز و غم‌آلود هستند که شاید هیچ مرثیۀ دیگری در تاریخ ادبیات به پای آن‌ها نرسد. در اینجا چند بیت منتخب از این بخش را مرور می‌کنیم.
 
در ابتدای این بخش نظامی وصفی غمگین از پاییز ارائه می‌دهد، زیرا مرگ لیلی در این فصل اتفاق می‌افتد:
 
شرط است که وقت برگریزان
خونابه شود ز برگ ریزان
 
سیمای سمن شکست گیرد
گل نامۀ غم به دست گیرد
 
بعد از این توصیف، نظامی به بیان حال رنجور لیلی اشاره می‌کند:
 
لیلی ز سریر سربلندی
افتاد به خاک دردمندی
 
گرمای تموز ژاله را برد
باد آمد برگ لاله را برد
 
تب‌لرزه شکست پیکرش را
تبخال گزید شکّرش را
 
لیلی در این حالت دردمندی و بیماری، به مادر خودش که بر بالینش نشسته توصیه‌هایی می‌کند؛ توصیه‌هایی دربارۀ عاشق آواره‌اش مجنون. وصیت لیلی به مادرش واقعا دل هر خواننده‌ای را به درد می‌آورد. لیلی، این معشوق وفادار، در آخرین لحظات حیات به مادرش توصیه می‌کند که او را مثل عروسان به خاک بسپارد و وقتی مجنون بعد از مرگ او به آنجا آمد، با او مهربانی کند و گرامیش بدارد. لیلی از مادرش می‌خواهد به مجنون بگوید که لیلی با یاد تو از دنیا رفت و هرگز مهر تو را فراموش نکرده بود:‌
ای مادر مهربان چه تدبیر
کآهو بره زهر خورد با شیر
 
آن لحظه که جان سپرده باشم
وز دوری دوست مرده باشم
 
آراسته کن عروس‌وارم
بسپار به خاکِ پرده‌دارم
 
آوارۀ من چو گردد آگاه
کاواره شدم من از وطن‌گاه
 
دانم که ز راه سوگواری
آید به سلام این عماری
 
یار است و عجب عزیز یار است
از من به برِ تو یادگار است
 
از بهر خدا نکوش داری
در وی نکنی نظر به خواری
 
گو لیلی از این سرای دلگیر
آن لحظه که می‌برید زنجیر
 
در مهر تو تن به خاک می‌داد
با یاد تو جان پاک می‌داد
 
در عاشقیِ تو صادقی کرد
جان بر سر کار عاشقی کرد
 
این گفت و به دیده گریه‌تر کرد
وآهنگ ولایت دگر کرد
گریه‌آورترین شعر فارسی را چه کسی سروده است؟
لیلی بعد از این وصیت سوزناک از دنیا می‌رود. اما هنوز سوز و گداز شعر به پایان نرسیده است. صحنۀ غم‌انگیز بعدی جایی است که مجنونِ آواره و عاشق از مرگ محبوبش خبردار می‌شود، بر سر مزار او می‌آید و بعد از گریه‌ای تلخ و مرثیه‌ای جانگداز، همانجا بر سر قبر محبوب جان می‌دهد و روحش به دلدار می‌پیوندد:
 
از حادثۀ وفات آن ماه.
چون قیس شکسته‌دل شد آگاه
 
گریان شد و تلخ تلخ بگریست
بی گریۀ تلخ در جهان کیست؟
 
در گوشۀ تربتش به صد رنج
پیچید چنان که مار بر گنج
 
آنگاه به دخمه سر فرو کرد 
می‌گفت و همی گریست از درد:‌ای تازه گل خزان رسیده
رفته ز جهان جهان‌ندیده
 
چونی ز گزند خاک؟ چونی؟
در ظلمت این مغاک چونی؟
 
آن خالِ چو مشک‌دانه چونست؟
وان چشمک آهوانه چونست؟
 
چونست عقیق آبدارت؟
وان غالیه‌های تابدارت
 
گر نقش تو از میانه برخاست
اندوه تو جاودانه بر جاست
 
این گفت و نهاد دست بر دست
چرخی زد و دستبند بشکست
 
برداشت به سوی آسمان دست
انگشت گشاد و دیده بربست
 
کای خالق هر چه آفریده ست
سوگند به هر چه برگزیده ست
 
کز محنت خویش وارهانم
در حضرت یار خود رسانم
 
این گفت و نهاد بر زمین سر
آن تربت را گرفت در بر.
 
چون تربت دوست در بر آورد
«ای دوست» بگفت و جان برآورد
 
بعد از مرگ جنون یاران و خویشاوندان جمع می‌شوند و او را در کنار لیلی به خاک می‌سپرند:
 
پهلوگه دخمه را گشادند
در پهلوی لیلی‌اش نهادند
 
خفتند به ناز تا قیامت
برخاست ز راهشان ملامت
 
بودند در این جهان به یک عهد
خفتند در آن جهان به یک مهد
 
این پایان قصۀ عاشقانه‌ای است که گرچه بسیار غم‌انگیز است، اما تنها تاثیرش گریه و اندوه نیست. نظامی در این منظومه به خواننده‌اش یادآوری می‌کند که عشق میان دو انسان به چه کمال و خلوص شگفت‌انگیزی می‌تواند برسد؛ نظامی به ما یادآوری می‌کند که وفاداری در عشق چقدر گرانبهاست و اگر روزی به یک روحِ خویشاوند برخورد کردیم، چقدر مهم است که قدر عشق را بدانیم و لحظه‌ای در گرامیداشت این پیوند باشکوهی که میان دو قلب اتفاق می‌افتد کوتاهی نکنیم. عاشقانه‌های نظامی، هر چقدر هم که سوزناک و غمگین باشند، باز هم درس عاشقی هستند. نظامی به ما یاد می‌دهد فقط کسی که تا پای جان آمادۀ غم‌های عشق باشد، شادی‌های آن را نیز درک خواهد کرد.
 
منبع: فرادید
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
‌کشف ۱۰تن چوب جنگلی دپو شده درعلی آبادکتول
پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۲۳ آبان
آغاز عملیات روکش آسفالت محور دورود به بروجرد
رونق کشت گلخانه‌ای در شهرستان ارومیه
پیشرفت ۸۰ درصدی آماده‌سازی سایت نهضت ملی مسکن علی‌آباد اشنویه
کشف و ضبط ۱۴۰ دستگاه ماینر غیرمجاز در کرمانشاه
سایه رسوایی بر خاندان سلطنتی انگلیس سنگین‌تر شد
همایش پیاده‌روی خانوادگی به مناسبت هفته ملی دیابت
تأمین کامل اعتبار استادیوم ۵ هزار نفری میاندوآب با مشارکت ۸۶۶ مؤدی مالیاتی
طرح خط انتقال آب از سد جیرفت نیازمند اعتبار
دستگيري شکارچي غير مجاز در ميامي
حمایت یگان حفاظت محیط‌زیست از تولید مستند‌های فاخر
آغاز اجرای پویش من هم تست HIV می‌دهم
مشارکت مؤدیان در ساخت مدرسه ۱۲ کلاسه گلشهر زنجان
واژگونی خودرو در محور کردکوی- گرگان ۴ مصدوم برجای گذاشت
تجدید بیعت دانش آموزان با آرمان های امام و شهدا
ضرورت پیشبرد طرح های زیرساختی و زیست محیطی در خرم‌آباد
فعالیت هشت کارگاه قالیبافی و خیاطی برای توانمندسازی بانوان در شهر بن
آب هلیل رود منتقل نمی شود
برگزیدگان ترویج علم سال ۱۴۰۴ شناخته شدند
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
صعود ایران به رده پنجم جدول مدالی بازی‌های همبستگی اسلامی
جمعه چه پیامی روی تلفن همراه شامل مناطق رزمایش پدافند غیرعامل ظاهر می‌شود؟
هشدار هواشناسی کشاورزی در زنجان از شنبه ۲۴ آبان
گروسی: ایران دسترسی به سایتهای غیرهدف را فراهم کرده است
توضیحات سردار فدوی درباره برد موشک‌های بالستیک ایران
اقتدار پهپاد ایرانی
اعلام نتایج اولیه انتخابات مجلس عراق
پیروزی تیم ملی فوتبال ایران در ضربات پنالتی مقابل کیپ‌ورد
بسته هنر و سینما ۱۴۰۴/۰۸/۲۲
قانون حذف چهارصفر از پول ملی اجرایی می‌شود
نامه عراقچی به گوترش درباره حمله آمریکا به ایران
الگوی آشوب
ضرورت اصلاح کتاب‌های درسی و نگارش کتاب‌های جدید
یادواره شهدای نیروی هوافضا در چهاردهمین سالگرد شهادت حاج حسن طهرانی‌مقدم
رد ادعا‌های بی‌اساس گروه ۷ در رابطه با جمهوری اسلامی ایران
تیزپروازان نیروی هوایی با همه وجود به میدان آمدند  (۵ نظر)
اجرای ۳۰ برنامه برای ترویج کتابخوانی در مازندران  (۲ نظر)
جشنواره ملی برنج در آمل  (۲ نظر)
روزی که نیرو‌های مسلح از دستور رهبری «شوکه شدند»  (۱ نظر)
گروسی: ایران دسترسی به سایتهای غیرهدف را فراهم کرده است  (۱ نظر)
مادورو به آمریکا اولتیماتوم داد  (۱ نظر)
پایداری هوا و انباشت آلاینده‌ها در اصفهان تا پایان هفته  (۱ نظر)
حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور در معرض دیابت قرار دارند  (۱ نظر)
موافقت وزیر کشور با استعفای شهردار اهواز  (۱ نظر)
دشمن را در صورت هرگونه خطا به زانو درخواهیم آورد  (۱ نظر)
درخواست آیت‌الله جوادی آملی از عموم مردم برای خواندن نماز باران  (۱ نظر)
طرح‌های پیشگیرانه انتظامی جدی پیگیری و اجرایی می‌شود  (۱ نظر)
ولایتی: آینده‌ای روشن در انتظار ایران و عراق است  (۱ نظر)
سراب چناره الشتر مکانی زیبا برای گردشگران  (۱ نظر)
تمدید نمایش آیینی محرمانه در اصفهان  (۱ نظر)