توسعه صادرات بهترین راهکار حمایت از صنایع در دوران تحریم
مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان با اشاره به راههای دستیابی به توسعه صادرات گفت: تنوع محصولات صادراتی، ارتقای شرکتهای کوچک و متوسط، سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه، قراردادهای تجاری، بازاریابی و برند سازی، تأمین مالی صادرات و تجارت الکترونیک، نمونههای پایداری از راههای توسعه صادرات در کشورهای مختلف هستند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از دنیای معدن؛ آقای امین ابراهیمی با اشاره به تنوع محصولات صادراتی و ارتقای شرکتهای کوچک و متوسط در جهت توسعه صادرات افزود: با ایجاد تنوع در انواع محصولات و خدماتی که یک کشور صادر میکند، میتوان وابستگی خود را به تعداد کمی از محصولات و بازارها کاهش داد و شانس موفقیت خود را در بازار جهانی افزایش داد و از طرفی SME که اغلب ستون فقرات بخش صادرات هستند؛ با ارائه حمایتهایی مانند دسترسی به منابع مالی، آموزش و اطلاعات بازار، کشورها میتوانند به آنها کمک کنند تا رقابتیتر شوند.
وی ادامه داد: توسعه صادرات مبنتی بر بازار جهانی سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه میتواند به کشورها در توسعه محصولات و فناوریهای جدید قابل صادرات و همچنین بهبود کیفیت و کارآیی محصولات موجود کمک کند.
مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در ادامه با اشاره به قراردادهای تجاری و بازاریابی و برندسازی در روند توسعه صادرات گفت: کشورها میتوانند برای کاهش تعرفهها و سایر موانع تجاری و رقابتیتر کردن صادرات خود در بازار جهانی، با سایر کشورها در مورد توافق نامههای تجاری مذاکره کنند و با تبلیغ محصولات و خدمات خود از طریق بازاریابی مؤثر و کمپینهای برندسازی میتوانند در حوزه صادرات توانایی خود را بهتر معرفی کرده و خریداران بیشتری را جذب کنند.
ابراهیمی افزود: توسعه زیرساخت ها، مانند حمل و نقل و پشتیبانی میتواند فرآیند صادرات را تسهیل کند و عرضه محصولات به بازار را آسانتر کند و دولتها میتوانند به صادر کنندگان کمک مالی یا ضمانتهایی برای تأمین هزینههای صادرات مانند حمل و نقل، بیمه و ترخیص کالا از گمرک ارائه کنند.
وی با اشاره به حمایت از صنایع صادرات محور در مسیر توسعه صادرات گفت: دولتها همچنین میتوانند از صنایع صادرات محور مانند ارائه مشوقهای مالیاتی، کمکهای بلاعوض و یارانهها و آموزش کارگران این صنایع حمایت کنند.
ابراهیمی ادامه داد: صادرات خود در بازار جهانی، با سایر کشورها در مورد توافق نامههای تجاری مذاکره کنند و با تبلیغ محصولات و خدمات خود از طریق بازاریابی مؤثر و کمپینهای برندسازی، میتوانند در حوزه صادرات توانایی خود را بهتر معرفی کرده و خریداران بیشتری را جذب کنند.
مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان با اشاره به مقابله با تحریمها و رشد سریع تجارت الکترونیک گفت: تمرکز دولت بر سیاستهای تقویتکننده صادرات به ویژه در شرایطی که تحریمهای ظالمانه اخیر به همراه رکود دامنه دار در بخشهای پاییندستی فولاد، حجم تقاضای داخلی را تحت تأثیر قرار داده است، باید به عنوان یکی از اولویتها مورد نظر قرار گیرد. در همین راستا شرکتهای بیشتری برای فروش محصولات و خدمات خود به پلتفرمهای برخط (آنلاین) روی میآورند و کشورها میتوانند با توسعه زیرساختها و مقررات لازم برای حمایت از صادرات تجارت الکترونیک از این روند با اتکا به افزایش صادرات، کمترین تأثیری پذیری از تحریمها را متحمل شوند.
شرکت فولاد خوزستان در بیست و پنجمین همایش صد شرکت برتر ایران (IMI۱۰۰) به عنوان شرکت برتر صادرات گرا انتخاب و لوح تقدیر و تندیس این همایش به امین ابراهیمی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان اهدا شد.