• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۳۸۳۵۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۶
بین الملل » تحلیلی
تحلیل خبری:

نمایی از منافع برد- برد همه طرف‌ها در تکمیل خط ریلی رشت- آستارا

درجریان دیدار اخیر سفیرکشورمان در مسکو با ایگور لویتین دستیار پوتین، دو طرف بر تسریع مذاکرات با هدف نهایی نمودن سند همکاری ساخت راه آهن رشت - آستارا و امضا آن در آینده نزدیک تاکید نمودند.

کریدور شمال- جنوب در انتظارتکمیل خط ریلی رشت- آستارا

نمایی از منافع برد- برد همه طرف‌های ذی نفع در تکمیل خط ریلی رشت- آستارا

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما؛ کریدور شمال - جنوب یک مسیر اقتصادی و استراتژیک مهم برای ترانزیت بار از طریق ایران میان هند، روسیه، کشور‌های CIS و شمال اروپا است که تکمیل راه‌آهن رشت - آستارا حلقه مفقوده این کریدور است.
این پروژه ۱۶۲ کیلومتری، کریدور شمال-جنوب را از بندر عباس تا رشت و از رشت تا آستارا تکمیل می‌کند و ایران از طریق آذربایجان به روسیه و شمال اروپا وصل می‌شود.

تکمیل کریدور شمال به جنوب مستلزم اتصال و تکمیل خط ریلی رشت - انزلی - آستارا است.

در حال حاضر عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر مسیر از سمت رشت در شرف پایان و آماده ریل‌گذاری است و عملیات زیرسازی ۱۱.۵ کیلومتر مسیر از سمت آستارا نیز آغاز شده است. با تکمیل این بخش از کریدور ریلی شمال - جنوب، تحولی در حوزه تبادل کالا و بار در قسمت شرق و غرب صورت می‌گیرد و می‌تواند مسیری جذاب، اقتصادی و با امنیت کامل برای جا به جایی بار نسبت به مسیر موجود باشد.

با هموارسازی مسیر ریلی رشت - آستارا و تکمیل کریدور شمال به جنوب، انقلاب بزرگی در حمل و نقلی ریلی و جابجایی بار در منطقه صورت می‌گیرد که منشأ توسعه اقتصادی، اشتغال و رونق بخشی معیشت می‌شود.

همچنین کریدور ریلی شمال به جنوب یکی از پروژه‌های مهم بین المللی و فراملی است که با اجرای چهار پروژه اولویت دار ریلی چابهار - زاهدان، شیراز- بوشهر- بندر عسلویه، درود - خرم آباد و همچنین رشت- انزلی - آستارا به سرانجام می‌رسد و با اتصال این حلقه‌های ریلی، راه آهن کشور به آذربایجان، روسیه و سپس اروپا متصل می‌شود.

برقراری روابط دوستانه بین ایران، روسیه و چین و دیگر کشور‌های اثرگذار منطقه و گسترش مناسبات تجاری، سیاسی و اقتصادی بین طرفین سبب شده تا شکل گیری کریدور شمال به جنوب و همچنین تکمیل خط ریلی رشت- آستارا بیش از پیش مورد توجه و تاکید قرار گیرد.

درگیری در اوکراین، تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه، محدودیت‌های ترانزیت روسیه به اروپای شرقی، توافقنامه تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) و رشد تجارت و ترانزیت بین روسیه و هند باعث توجه جدی‌تر به INSTC شده است.

نمایی از اهمیت راه اندازی سریع خط ریلی رشت آستارا برای ایران

نمایی از منافع برد- برد همه طرف‌های ذی نفع در تکمیل خط ریلی رشت- آستارا

با وجود حجم بالای تجارت و گردشگری، ایران هنوز ارتباط ریلی مستقیم به منطقه قفقاز ندارد. این امر بر حجم و سرعت تجارت با کشور‌های قفقاز و همچنین با روسیه تأثیر منفی می‌گذارد و به ویژه ترافیک سنگینی را در دو طرف مرز‌های زمینی از جمله مسیر آستارا – آستارا (ایران – آذربایجان) و پست‌های بازرسی نوردوز- مقری (ایران-ارمنستان) ایجاد می‌کند.

طی دو دهه گذشته، ایران، ارمنستان، آذربایجان و روسیه پروژه‌های ریلی دوجانبه و چندجانبه را برای پر کردن شکاف ریلی و ترانزیتی پیشنهاد کرده اند. احداث ۱۶۴ کیلومتر راه آهن رشت – آستارا، ۵۵ کیلومتر راه آهن زنگلان – نخجوان از خاک ایران و احیای راه‌آهن دوران شوروی (جلفا – نخجوان) از این پروژه‌ها هستند که متأسفانه به طور کامل تکمیل نشدند.

در میان این پروژه‌ها، مسیر ریلی رشت-آستارا برای کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب از اهمیت کلیدی برخوردار است، زیرا حلقه مفقوده ارتباط مستقیم ریلی خلیج فارس به مسکو و سن پترزبورگ است.

کریدور شمال-جنوب مسیر حمل و نقل ترکیبی از راه آهن، جاده و کشترانی است. با توجه به اینکه قطعه پایانی این کریدور در بندر آستارا قرار دارد، تکمیل آن موجب انتقال کالا از کشتی به ریل و حمل بار یکسره تا جنوب کشور خواهد شد. حمل کالا از طریق کریدور شمال-جنوب از بنادر جنوبی ایران با عبور زمینی و انتقال آن به دریای خزر، روسیه، سایر کشور‌های حاشیه خزر و به اروپا، زمان حمل کالا را از بنادر شرقی آسیا تا اروپا و نیز هزینه آن را بیش از نصف کاهش می‌دهد.

با راه اندازی کریدور شمال-جنوب، سهم ایران از ترانزیت و بخصوص از کشتیرانی خزر افزایش می‌یابد. کارشناسان حوزه حمل و نقل معتقدند با تکمیل هرچه سریع‌تر خط آهن رشت بخشی از ترافیک کریدور شمال-جنوب از جاده به ریل منتقل می‌شود. کریدور شمال - جنوب ابزاری برای استفاده از ظرفیت خالی بنادر شمال است. درحال حاضر از ۳۰ میلیون تن ظرفیت بندری در شمال کشور، فقط هفت میلیون تن آن فعال است.

این مسیرریلی در ادامه راه آهن قزوین - رشت، مرکز استان گیلان را به منطقه ویژه اقتصادی کاسپین متصل می‌کند که از نظر مبادلات بازرگانی با کشور‌های همجوار منطقه دارای اهمیت ویژه است.

محورریلی رشت - آستارا به طول ۱۶۴ کیلومتر، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور است که قرارگیری گیلان در همسایگی کشور‌های حاشیه خزر، اعضای اتحادیه اوراسیا و سازمان شانگ‌های بر این مهم افزوده است و بستر مناسبی برای توسعه صادرات و روابط تجاری ایران با همسایگان فراهم کرده است.

تکمیل پروژه خط ریلی رشت – آستارا برای همه طرف‌های ذی نفع "برد" است

نمایی از منافع برد- برد همه طرف‌های ذی نفع در تکمیل خط ریلی رشت- آستارا

راه‌آهن رشت- آستارا ازپروژه‌های اولویت‌دار ریلی کشور است که سه روش تامین منابع از طریق روسیه، فاینانس داخلی و تهاتر نفت برای آن در نظر گرفته شده است.

مهمترین مشکل در تکمیل نشدن راه آهن رشت -آستارا منابع مالی است. هزینه‌های اجرای این ابرپروژه ریلی با توجه به عبور این خط آهن از زمین‌های شالیزاری، نبود مصالح مورد نیاز و هزینه بالای تملک اراضی بسیار سنگین است و برای ساخت این خط ریلی اعتباری افزون بر ۸۰۰ میلیون یورو بدون احتساب هزینه تملک اراضی مورد نیاز است. آنطور که برآورد شده بیش از ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تملک اراضی نیاز است و همین امر سبب شده تا ۵۰ درصد راه‌آهن رشت- آستارا نیازمند احداث پل باشد.

طبق داده‌های آماری، ۱۴۰ کیلومتر از ۱۶۴ کیلومتر محور ریلی رشت - آستارا، منتظر تصمیمات اثرگذار و هدفمند مسئولان بلندپایه ایران و روسیه است تا قطار کریدور شمال به جنوب با سرعت آهنگین از مسیر گیلان به سمت به کشور‌های اوراسیا، حاشیه دریای خزر و در نتیجه اروپا برسد.

درصورت تکمیل مسیر ریلی رشت – آستارا، بار و کانتینر از مسکو و سن پترزبورگ به صورت مستقیم و بدون توقف به بندرعباس در جنوب ایران در خلیج فارس قابل حمل است. از سوی دیگر، کالا‌های وارداتی روسیه از هند، کشور‌های عربی و ایران نیز می‌تواند از بنادر جنوبی ایران در خلیج فارس به سرعت، با هزینه کم و در حجم بالا به جمهوری آذربایجان و روسیه تحویل داده شود.

ساخت و تکمیل راه آهن رشت – آستارا به موازات توسعه مسیر زمینی و پایانه‌های مرزی و همچنین تجارت دریایی در دریای خزر باید به عنوان یک اولویت راهبردی برای تهران، باکو و مسکو در نظر گرفته شود. بهینه سازی و تسهیل تجارت و ترانزیت به نفع هر سه کشور است. هیچ بازنده‌ای در این روند وجود ندارد.

مسیرریلی رشت – آستارا اگرچه کوتاه است، اما از اهمیت استراتژیک و ترانزیتی بالایی برخوردار است ومی‌تواند نقش مهمی در افزایش تجارت و ترانزیت بین هند، ایران، آذربایجان و روسیه داشته باشد. همچنین می‌تواند بندرعباس و سایر بنادر ایران در خلیج فارس را به روسیه به ویژه مسکو و سن پترزبورگ متصل کند که می‌تواند منجر به افزایش تجارت و ترانزیت روسیه با کشور‌های عربی مانند امارات متحده عربی، قطر و عمان شود. احمد کاظم زاده

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مهربان یکی از مناطق پیشرو در جذب اعتبارات عمرانی روستایی در آذربایجان شرقی
تست سامانه هشدار اضطراری جمعه ۲۳ آبان اجرا می‌شود
گام سبز ایران در حذف مواد مخرب لایه ازن
اصلاح رفتارمدیریتی پیش نیاز رفع مشکلات است
صبر و مقاومت، ضدحمله به جنگ شناختی دشمن است
شکاف عمیق ظرفیت‌ها با سرمایه گذاری واقعی در خراسان جنوبی
برق ۲۸۰۰ خانوار ، خوراک ۲۳۱ ماینر غیرمجاز در زنجان
برگزاری آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی فیلم «شهر» با معرفی برگزیدگان
تقویم روز و اوقات شرعی گیلان ، ۲۳ آبان ۱۴۰۴
همایش پیاده روی به بهانه هفته دیابت
تقویم و اوقات شرعی جمعه ۲۳ آبان ۱۴۰۴ به افق قم
زنجان؛ روایت یک نخبه ریاضی دهه شصتی
اقدامات رفع بوی نامطبوع اتوبان قم–تهران هنوز کامل نشده است
تجلیل از خیرین و خادمین موکب شهدای بناب
افزایش شاخص اجرای طرح هادی در روستاهای اشنویه
اعطای مجوز واردات نهاده‌های دامی به فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی
جلوگیری از تخلفات شکار و صید در مناطق حفاظت شده
آغاز رقابت‌های لیگ حرفه‌ای بسکتبال باشگاه‌های کشور
وزش باد شدید در سمنان
ماندگاری هوای سرد در چهارمحال و بختیاری
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
صعود ایران به رده پنجم جدول مدالی بازی‌های همبستگی اسلامی
هشدار هواشناسی کشاورزی در زنجان از شنبه ۲۴ آبان
گروسی: ایران دسترسی به سایتهای غیرهدف را فراهم کرده است
فردا چه پیامی روی تلفن همراه شامل مناطق رزمایش پدافند غیرعامل ظاهر می‌شود؟
توضیحات سردار فدوی درباره برد موشک‌های بالستیک ایران
اعلام نتایج اولیه انتخابات مجلس عراق
قانون حذف چهارصفر از پول ملی اجرایی می‌شود
پیروزی تیم ملی فوتبال ایران در ضربات پنالتی مقابل کیپ‌ورد
نامه عراقچی به گوترش درباره حمله آمریکا به ایران
ضرورت اصلاح کتاب‌های درسی و نگارش کتاب‌های جدید
اقتدار پهپاد ایرانی
یادواره شهدای نیروی هوافضا در چهاردهمین سالگرد شهادت حاج حسن طهرانی‌مقدم
بسته هنر و سینما ۱۴۰۴/۰۸/۲۲
دشمن را در صورت هرگونه خطا به زانو درخواهیم آورد
رزمایش هشدار عمومی از طریق تلفن همراه در راه است
تیزپروازان نیروی هوایی با همه وجود به میدان آمدند  (۵ نظر)
اجرای ۳۰ برنامه برای ترویج کتابخوانی در مازندران  (۲ نظر)
جشنواره ملی برنج در آمل  (۲ نظر)
روزی که نیرو‌های مسلح از دستور رهبری «شوکه شدند»  (۱ نظر)
گروسی: ایران دسترسی به سایتهای غیرهدف را فراهم کرده است  (۱ نظر)
مادورو به آمریکا اولتیماتوم داد  (۱ نظر)
پایداری هوا و انباشت آلاینده‌ها در اصفهان تا پایان هفته  (۱ نظر)
حدود ۴۰ درصد جمعیت کشور در معرض دیابت قرار دارند  (۱ نظر)
موافقت وزیر کشور با استعفای شهردار اهواز  (۱ نظر)
دشمن را در صورت هرگونه خطا به زانو درخواهیم آورد  (۱ نظر)
طرح‌های پیشگیرانه انتظامی جدی پیگیری و اجرایی می‌شود  (۱ نظر)
ولایتی: آینده‌ای روشن در انتظار ایران و عراق است  (۱ نظر)
سراب چناره الشتر مکانی زیبا برای گردشگران  (۱ نظر)