شوخی شوخی حرفش را میزند
استفاده از تکنیک طنز روشی است که رسانهها برای قانع کردن مخاطب خود استفاده میکنند و اینجاست که بازپای سواد رسانه به میان میآید.
به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما، طنز و شوخی احساس خوبی در فرد ایجاد میکند و امکان اینکه مخاطب بخاطر این احساس خوب سخن گوینده را قبول کند بیشتر میشود مگر اینکه با این تکنیک رسانهای آشنا باشد.
شاید بد نباشد که پس از خندیدن به مطالب طنز
اندکی هم به پشت قضیه و نیز جریان سازی و مهندسی افکار عمومی محتوای طنز توجه کنیم.
از دیر باز یکی از دل مشغولیهای عمومی، گفتگوهای دونفره و دورهمیها بوده است که تریبونی برای بیان عقاید و درد دلها محسوب میشد. تا آنکه رسانه به درون خانهها خزید و خود را به یکی از اعضا و بلکه ارکان حیات بشری تبدیل کرد.
کار ویژه اصلی تعریف شده برای رسانه فریاد زدن پچ پچ افکار و نگرشهای عمومی بود، اما رفته رفته یک سویه بودن ارتباطات رسانهای عرصه را برای خواص فراهم کرد
تا به جای پژواک صدای عموم بوقهایی برای ترویج افکار خصوصی شوند و به جای بیان نگرش عمومی و به برکت نظریه های، چون مارپیچ سکوت، جریان سازی، کاشت، برجسته سازی و حتی گلوله جادویی دست به کار مهندسی نگاه آحاد جامعه و باز تعریف و تحریف مطالبات عمومی شوند.
گذشت و سیر تطور رسانه نوبت را به رسانههای تعاملی داد
هر چند هنوز دوسویه انگاری رسانههای موجود با اندکی تسامح آمیخته است، اما به طور نسبی فضا برای تلٵلو عقاید و نگرشها فراهم شد. یکی قالب طنز را برگزید و دیگری قلم بر تحلیل و نگارش نظریات علمی راند، یکی تصویر آفرید و دیگری مولتی مدیاها را برگزید و مخاطب درست یا غلط به فراخور علائقش دنبال کننده آنها شد و باز رسانه با کت و شلواری جدید زبان ناطق جامعه ماند.
"تکنیک طنز" چطور مخاطب را اقناع میکند؟
یکی از تکنیکهای رایج رسانهها در فضای فعلی اطلاعرسانی، استفاده از تکنیک "طنز" است؛ شوخطبعی و طنز در فضای مجازی کاربردهای فراوانی دارد؛ جذابیت طنز باعث شده بسیاری از آگهیدهندگان از این روش برای جلبتوجه مخاطبان خود استفاده کنند.
قدرت طنز در قانع کردن مخاطب
این تکنیک میتواند در مباحث بازرگانی هم استفاده شود و مخاطب خود را تحت تأثیر قرار دهد اگر آگهی تبلیغاتی بتواند مخاطب را بخنداند و به او احساس خوبی بدهد، میتوان امیدوار بود که فرد این حس خوب را نسبت به محصول موردنظر هم داشته باشد.
شما بهعنوان مخاطب در مقابل این تکنیک رسانهای چه میکنید؟ آیا طنز میتواند دیدگاه شما را تغییر دهد؟
رسانه طنز و قدرت مدیریت افکار عمومی
طنز، قدرت طنز، کاربردهای طنز، مدیریت افکار عمومی
رسانه طنز و قدرت مدیریت افکار عمومی یادداشتی است که به نقش طنز در مدیریت افکار جامعه میپردازد و بازی رسانهها با استفاده ابزاری که از انواع طنز میشود پرده برداری میکند. استفاده از روش طنز تنها محدود به تبلیغات محصولات نمیشود و در رسانههای خبری و دنیای سیاست نیز از این تکنیک استفاده میشود. این روش در بسترهای خبری بیشتر برای بیان مشکلاتی از قبیل گرانی، تحریم، تورم و کمبود آب استفاده میشود. شاید یکی از بهترین نمونههای استفاده از این تکنیک را بتوانیم در نشریه گلآقا یا بخش طنز روزنامهها پیدا کنیم.
صدای جامعه در قالب طنز
دانشمندان علوم ارتباطات معتقدند برای شنیدن صدای جامعه و به تبع آن تحلیل و تشخیص جهت و سرعت حرکتهای اجتماعی باید محتواهای رسانهای را در بازههای زمانی مشخص تحلیل کرد. از طرفی در فرهنگ عمومی ما یکی از پر دامنهترین محتواهای رسانهای چه از حیث اقبال و استقبال مخاطبان و چه از حیث کمیت و کیفیت تولید، طنز است.
از این رو تحلیل محتواهای طنز و تعیین میزان پذیرش عمومی و کثرت تولید آن در یک موضوع خاص میتواند ذهنهای دغدغهمند و وجدان دلواپسان دلسوز را قلقلک دهد که ماجرا چیست و در آینده چه خواهد شد.
منابع: تسنیم، سایت سواد رسانه