پخش زنده
امروز: -
میز اقتصاد امروز به بررسی ظرفیتهای گردشگری و اقتصاد دریا محور پرداخت.
به گزارش خبرنگار گروه حمل ونقل وگردشگری خبرگزاری صدا و سیما، میز اقتصاد امروز با حضور آقایان ابوطالب قاسمی مدیرکل دفتر مطالعات، آموزش و برنامه ریزی گردشگری، اله مراد عفیفی پور مدیر کل دریایی سازمان بنادر و کشتیرانی و صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به بررسی ظرفیتهای گردشگری و اقتصاد دریا محور پرداخت.
در ابتدای این برنامه، مجری میز اقتصاد با اشاره به حضور نیافتن آقای عبدالعلی زاده مسئول هماهنگی اجرای سیاستهای کلی توسعه اقتصاد دریامحور در برنامه و حاضر نشدن وی به پاسخگویی، ازصدیف بدری عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی پرسید مجلس چطور میتواند این موضوع را از دولت پیگیری کند که صدیف بدری در پاسخ به سوال مجری گفت: این موضوع را از معاونان و نمایندگان ویژه رئیس جمهوری بررسی و پیگیری میکنیم.
سوال: آقای بدری گزارشهایی که در مورد روند انجام همین موضوع اقتصاد دریا محور برای مجلس فرستاده شده و پیگیریهایی که شما انجام دادید در این مدت ما چه ظرفیتهایی در این حوزه داریم و میتوانیم آن را فعال بکنیم و در حوزه قوانین و مقررات مجلس چه کمکهایی به روند اقتصاد دریا محور و به خصوص گردشگری دریایی داشته؟
بدری: با توجه به ظرفیت اقتصاد دریا محور و با حساسیتهای موجود و تاکیدات مقام معظم رهبری و سیاستهای کلی مقام معظم رهبری در حوزه اقتصاد دریا محور ما مجلس آمدیم در برنامه هفتم پیشرفت این موضوع را به صورت ویژه مورد بررسی قرار دادیم با همکاری مرکز پژوهشهای مجلس و کارشناسان محترم دولت در زمان بررسی برنامه هفتم پیشرفت به این موضوع ورود پیدا کردیم موادی از جمله ماده پنجاه و شش که شاخصهای توسعهای و یا شاخصهایی که برای اقتصاد در نظر گرفته بودیم یک بندی هم برای اقتصاد دریا محور در نظر گرفتیم مطابق جدول شماره سیزده ماده پنجاه و شش متوسط رشد سالانه ارزش افزوده اقتصادی دریا محور را ما یک هدف کمی برایش تعریف کردیم که شانزده درصد در نظر گرفتیم و تکالیفی در ماده شصت برای بحث استفاده از فرصتهایی که در سواحل مکران سواحل دریایی برای استفاده از این ظرفیت برای توسعه صنایع و همچنین اشتغال زایی و همچنین مسکن و یا اسکان جمعیت بیشتر و افزایش ظرفیت در این سواحل در نظر گرفتیم.
در ماده شصت مواد و تبصرههایی آوردیم در ماده هشتاد و سه هم مختص بحث گردشگری در حوزه اقتصاد دریا محور مواد و بندهای آوردیم که مشوقهایی و یا قوانینی که دولت بتواند از این مشوقها ها استفاده کند تا بتواند از این ظرفیت کلان خدادادی و همچنین عملیاتی کردن سیاستهای کلی نظام در این خصوص عملیاتی کند ما دست دولت را کاملاً باز گذاشتهایم و قوانین مورد نیازی که بتواند دولت در این خصوص اقدامات مؤثری انجام بدهد در مجلس و در برنامه هفتم اعمال کردیم در هر مادهای که تکلیفی برای دولت تعیین کردیم مدت هم تعیین کردیم که گزارش کار بدهد.
ما مدت گزارش عملکرد دولت را یک سال تعیین کردیم که مستحضرید از پانزده هفده مرداد سال گذشته برنامه هفتم پیشرفت ابلاغ شده برای زمان یکسال همزمان وجود دارد منتها اختصاصی چند جلسه در این خصوص با حضور وزیر راه و شهرسازی بررسیهای لازم انجام دادیم که حتماً گزارش هم باید دولت به صورت مکتوب به مجلس ارائه بدهد.
سوال: چند دستگاه در حوزه گردشگری دریایی فعال هستند؟
قاسمی: پنج دستگاه بهطور مستقیم در حوزه گردشگری دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان منابع طبیعی، وزارت میراث، وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی دستگاه اصلی و تاثیر گذاری هستند که در حوزه گردشگری ساحلی و دریایی نقش مؤثر و مستقیم دارند
سوال: یعنی همه این دستگاه ها عضو این کارگروهی هستند که آقای عبدالعلیزاده مسئولش هستند؟
قاسمی: برای بحث گردشگری من توضیح کاملتر که آقای بدری اشاره کردهاند، یک بندی را ماده قانون برنامه هفتم پیشرفت تفویض اختیاری را برای تسهیل و توسعه سرمایه گذاری به ذیل استانداریهای استانهای ساحلی هفت استان تفویض اختیار شد که تمام تصمیمگیریها و هر اتفاقی که در حوزه گردشگری ساحلی دریایی بخواهد بیفتد در آن شورا تصمیمگیری بشود و از بروکراسی اداری که گاه به حوزه ستادی و حوزه بالات این اتفاق میافتاد به طور این موانع را تا حدودی تسهیل بکند این پنج تا دستگاه اصلی در خصوص گردشگری ساحلی دریایی نقش مستقیمی دارند.
سوال: متولی اصلیش شما میشوید؟
قاسمی: دبیر این کار شورا اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استانها هست و رئیس شورا هم استانداران محترم استانهای ساحلی
سوال: چه کارهایی انجام شده در این حوزه؟
قاسمی: بعد از اینکه این قانون ابلاغ شد، تشکیل و ابلاغیههایی که ما به استانها داشتیم بسیاری از طرحها و برنامههایی که در استانها و پروژههایی که میتواند کمکی بکند و اساساً بایستی راجع به آن تصمیمگیری بشود احصا شده، کار گروههای اولیه تشکیل شده و برنامههایی که قرار است که در حوزه گردشگری ساحل دنبال کنیم در این شورا تصمیمگیری میشود.
در بعضی از استانها تعداد جلسات سه یا چهار جلسه تشکیل شده در بعضی از استانها با توجه با آغاز کار دولت بوده و تغییر تحولاتی که در استانها وجود دارد یه مقدار تعداد جلسات کمتری برگزار شده ولی برنامههای ما به طور منسجم، هماهنگ و مشخص به طور ویژه بسیاری از این برنامهها ما از قبل داشتیم منتها برای عملیاتی کردن این برنامهها که با بروکراسی اداری گاهی مواجه بودیم قوانین و مقرراتی گاها متناقضی که داشتند برنامههای قبلی را بهروزرسانی کردیم و پروژهها را توانستیم توی این شورا مطرح کردیم که بتوانیم بخش خصوصی را کمک کنیم و تسهیل بکنیم فرآیند اداری و اجرایی این پروژهها را کاهش بدهیم که یک پروژه شروع شده و این ادامه دار هست.
سوال: الان ظرفیتهای گردشگری دریایی در اقتصاد دریا محور چه چیزهایی احصا کردید؟
قاسمی: ما پروژههای مختلفی که در حوزه گردشگری ساحلی دریایی داریم از یک بخش دیگری که اخیراً موضوع آیین نامه اش مصوب شد که واردات شناورها، کشتیها و تاسیاست دریایی که میتواند بدون حقوق گمرکی وارد کشور بشود اخیراً ابلاغ شد بخشی از این برمیگردد به خرید و فراهم کردن تجهیزات مورد نیاز گردشگری ساحلی دریایی یک بخشی دیگر پروژههای گردشگری مرتبط با طرحهای گشت ساحلی دریایی که عموماً در ساحل پس کرانه و در بستر دریا اتفاق میافتد، پروژههای سرمایهگذاری هستند که واحدهای اقامتی، واحدهای تفریحی مرتبط با گردشگری ساحلی و دریایی متناسب با هر نقطهای از کشور. مستحضر هستید بسیاری از پروژهها در شمال کشور و در جنوب کشور با همدیگر متفاوت هستند و اینها احصا شده و در حال پیگیری و عملیاتی شدن هستند.
سوال: آقای عفیفی پور در بنادر کشور چه ظرفیتهایی برای این موضوع در نظر گرفته شده و برنامهریزیهای سازمان بنادر در این زمینه چه چیزهایی بودند؟
عفیفی پور: در حوزه گردشگری دریایی با توجه به ظرفیتهای خوبی که در سواحل کشور در اختیار سازمان بنادر هست اتفاقات خیلی خوبی افتاده و میتوانم اشاره میکنم به اینکه ترمینال اولین و تنها بندر مسافری به ترمینال مسافری کشور در بندر شهید حقانی بندر عباس ایجاد شده که این ظرفیت خیلی خوبی را در حوزه گردشگری و مسافری دریایی ایجاد کرده همینطور تامین شناورهای متعددی که در۰ این حوزه فعال هستند، پنجاه و هفت فروند شناور گردشگری بزرگ امروز در سواحل کشور و در جزایر خدمت گردشگری دریایی میدهند.
همینطور قایقهای تفریحی که تقریباً پنجاه و نه هزار نفر امروز ظرفیت دارند و میتوانند این خدمت گردشگری دریایی را در سواحل به مردم عزیز بدهند اینها اقداماتی بود که اتفاق افتاده در حوزه ساماندهی شناوری توی بحث حملونقل، اما در بحث زیرساختها همانطور که مستحضر هستید بندر نخل نا خدا در بندرعباس ظرفیت منحصربهفرد هست در حوزه گردشگری دریایی و تفاهمنامه سه جانبه بین سازمان بنادر، استانداری، هرمزگان و همینطور سرمایهگذار محترم منعقد شده که زیرساختهای لازم گردشگری و از جمله رو سازههای گردشگر در این مقطع آماده شود که مراحل رسیدگیهای اولیه خودش را دارد طی میکند و امیدواریم که انشاءالله با توافق نهایی در این حوزه ظرفیت خوبی که در بندرگاه نخل ناخدا وجود دارد انشاءالله که. به تحقق برسد و بتوانیم از این ظرفیتها استفاده بکنیم.
سوال: دریا محور در دنیای اقتصاد بسیار پیشرفتهای هست و بسیار هم توانسته رفاه اقتصادی خوبی را برای کشورهایی که در حوزه دریا بیشتر فعال هستند و شهرهای خودشان را در حوزه دریایی بیشتر فعال کردند سرمایهگذار جذب کردند یا سرمایه گذاری کردند در این حوزه بیشتر توانستند که رفاه اقتصادی خوب را به ارمغان بیاورند. گزارشی را تهیه کردیم در مورد آمارهای جهانی از اقتصاد دریا و درآمدزایی که در این حوزه انجام میشود بر میگردیم ببینیم چقدر ما ظرفیت داریم که بتوانیم این مسیر را طی کنیم و از این همه فرصت خدادادی که در مورد سواحلی است، در این گزارش نیم درصد آبزیپروری از کل آن درصدی که باید وجود داشته باشد اصلا آمارها را آدم وقتی که اینطوری پشت سرهم بررسی میکند واقعاً ظرفیت بینظیری در اقتصاد ما وجود دارد برای حوزه اقتصاد دریا محور جناب آقای بدری چرا وضعیت به این شکل است؟
بدری: الان موضوعی که بالاخره سالهای گذشته غفلت شده ما این موضوع را اهمیتش را در برنامه هفتم پیشرفت آن بسترسازیهای قانونی را کاملاً فراهم کردهایم مثلاً در خصوص بحث جمعیت و تقویت جمعیت سواحل دریایی ما یک ماده قانونی ماده شصت را کاملاً در چند بند آوردهایم تمام موارد مربوط به تغییر کاربری، واگذاری حق بهره برداری منابع طبیعی که در سواحل در اختیار دولت است همه اینها در مواد مختلف آوردیم اختیار هم دادیم به دولت که آئیننامه اجرائیه مربوط را میتواند تهیه کند.
سوال: الان آییننامه اجرایی مربوطه تهیه شده است یا خیر؟
بدری: یکی از این بندها که آییننامه اجرایی سه ماه باید تهیه میشد و متاسفانه تهیه نشده فقط موارد مربوط به وزارت راه و شهرسازی را یکی از مواد بند ب ماده هشتاد و سه را آیین نامه اجرایی اش را اسفندماه سال گذشته تهیه کردهاند و ابلاغ شده و اکثر این اختیاراتی که داده شده متاسفانه مورد غفلت واقع شده به نظر من حالا صدا سیما من هم تشکر میکنم از موضوع مسئله محوری بودن برنامهها و به صورت پروژهای کار کردن تکالیف مسئولین در کشور به نظر من خود وزارت راه و شهرسازی و وزارت میراث فرهنگی باید بیشتر به چالش کشیده شود و بیایند در برنامههای صداوسیما تمام بندهای مواد مربوط به برنامه هفتم پیشرفت تکالیف وزارت راه و شهرسازی، وزارت میراث فرهنگی است یعنی اینها باید بیایند گزارش بدهند نه اینکه آقای عبدالعلی زاده که با ابلاغ آقای رئیسجمهور مسئول هماهنگی هستند ولی پاسخگوی وزارت میراث فرهنگی است.
سوال: تعدد قوانین یکی از موضوعاتی بود که در گزارشهای ما هم وجود داشت اگر دقت کرده باشید در مورد اینکه چرا ظرفیت اقتصاد دریا محور ما به ویژه در حوزه گردشگری خیلی خوب مورد استفاده قرار نگرفته تعدد قوانین بین دستگاهی است. در مورد تعدد قوانین که وظیفه مجلس هست، در پیگیری این موضوع چه کارهایی انجام دادید؟
بدری: البته در برنامه هفتم پیشرفت ما به دو قانون صدور امضای تسهیل صدور مجوز کسب و کار اشاره کردهایم به اضافه بهبود فضای کسب و کار اشاره کردهایم اگر هم تعدد قوانین تناقضات در قوانین متعدد فی ما بین دستگاه هست ما آمادگی داریم یک لایحه دوفوریتی بیاورند ما مشکل را حل کنیم از این بابت هیچ محدودیتی در مجلس وجود ندارد و آن بازخورد و آن پیشنهادی که دولت باید به ما در این خصوص ارائه بدهد. متاسفانه ما شاهدش نبودیم.