نياز كشور به 581 فروند هواپيما در افق سند چشم انداز
دبير انجمن شركت هاي هواپيمايي از كشور به 581 فروند هواپيما در افق سند چشم انداز خبر داد و گفت : سهم حمل و نقل هوايي کشور در حمل بار كمتر از دو صدم درصد است.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاري صدا و سيما، مقصود ساماني در نخستين همايش تخصصي حمل و نقل صادراتي افزود: براساس پيش بيني ها، ترافيك حمل و نقل هوايي دنيا در 15 سال آينده همانند 15 سال گذشته به دو برابر افزايش خواهد يافت.
وي اضافه کرد: در سال 2012 در منطقه خاورميانه حدود 48 ميليون مسافر با شركت هواپيمايي تركيه، حدود 42 ميليون مسافر با شركت هواپيمايي امارات، 25 ميليون مسافر با شركت هواپيمايي سعودي و 19 ميليون مسافر با شركت هواپيمايي قطر جابجا شدند در حالي كه سهم شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران (هما) 6.4 ميليون مسافر بوده است.
دبير انجمن شركت هاي هواپيمايي گفت : در سال 2013 شركت هاي هواپيمايي دنيا با 23 هزار هواپيما در پروازهاي برنامه اي، بيش از سه ميليارد مسافر و48 ميليون تن بار در 40 هزار مسير جابجا كردند و در اين صنعت سالانه بيش از 2.2 تريليون دلار گردش مالي ايجاد شده است.
ساماني گفت : ترافيك بار شركت هاي هواپيمايي در پروازهاي زمان بندي شده نشانگر رشد ساليانه 5.8 درصد در سال هاي 1960 به بعد است البته پيش بيني ها تا سال 2025 همچنان رشد بيش از 6 درصدي را نشان مي دهد.
دبيرانجمن شركت هاي هواپيمايي گفت:مجموعه هواپيماهاي فعال شركت هاي هواپيمايي داخلي از تعداد هواپيماهاي هر يك از شركت هاي هواپيمايي قطر و تركيه كمتر است.
وي متوسط سن ناوگان هوايي داخلي را حدود 20 تا 24 سال بيان كرد وافزود: اين رقم در منطقه حداكثر 8 سال است و براي تحقق اهداف سند چشم انداز با توجه به رشد تقاضاي سفر و جابجايي بار، كشور به حدود 581 فروند هواپيما نياز دارد.
ساماني افزود : بار جابجا شده از طريق حمل و نقل هوايي کشور از سال 1389 كه قانون هدفمندي يارانه ها اجرا شد روند نزولي داشته است و صادرات بار با هواپيما در سال 1389 که 59 هزار و 763 تن بود در سال 1390 به 51 هزار 630 تن رسيد.
ساماني افزود: صادرات بار از طريق هواپيما در سال 1391 نيز روند كاهشي داشته و به 28 هزار و 804 تن رسيده است و اين روند در سال 1392 نيز تكرار شد.
وي گفت: افزايش قيمت تمام شده هر كيلوگرم بار صادراتي بدليل افزايش نرخ سوخت پروازهاي باري بعد از اجراي قانون هدفمندي يارانه ها، نبود پايداري و استمرار بار قابل حمل و نبود بار قابل حامل از مقاصد پروازي موجب كاهش سهم ايران ازبازار حمل و نقل هوايي شده است.