اخبار فرانسه در تب و تاب موج جدید اعتراضات را در بخش خبری ۲۱ شبکه یک پیگیری کنید.
تاریخ : ۱۳۹۹/۰۹/۲۳- ۱۲:۰۹

شیب نمودار مبتلایان و جان باختگان منفی شد

آمار‌ها حکایت می‌کنند، سه هفته پس از محدودیت‌های سراسری، کرونا در سراشیبی قرار گرفت.

آقای رئیسی: میزان رعایت شیوه نامه‌ها به بالای ۹۰ درصد رسیده و حالا فقط ۱۲ شهر کشور در وضع قرمزند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا امروز اعلام کرد: بیشترین کرونایی‌ها در کشور همچنان از دل مهمانی‌های خانوادگی بیرون می‌آیند و این یعنی زنگ هشدار برای همه خانواده ها؛ به ویژه اینکه شب یلدا هم در پیش است.


روند کاهش کرونا شکننده است

این دغدغه مسئولان ستاد کرونا است. ۲۲۱ جانباخته و شناسایی هشت هزار و ۲۰۱ بیمار جدید هم آمار جدید کرونا در رو ۲۲ آذر ماه گزارش شده است؛ که دورهمی‌های خانوادگی تاثیر ۵۱ درصدی در افزایش آن دارد.


دید و بازدید‌های شب یلدا در فضای مجازی

رئیس جمهور از مردم خواست، برای رسیدن به شرایطی مطمئن تر، دید و بازدید‌های شب یلدا و دیگر مراسم پیش رو را در فضای مجازی برگزار کنند.

تصمیمات کرونایی؛  


تولید ۵ هزار دستگاه اتوبوس تا چهار ماه آینده / تسهیلات بانکی به واحد‌های حوزه فرهنگ و هنر

در جلسه ستا کروناد دو تصمیم اقتصادی هم گرفته شد که معاون اقتصادی رئیس جمهور  از آن خبر داد.

یکی تولید ۵ هزار دستگاه اتوبوس تا چهار ماه آینده برای تقویت حمل و نقل عمومی با ورادات قطعات مورد نیاز و دیگری تخصیص هزار و نهصد میلیارد تومان تسهیلات بانکی به واحد‌های حوزه فرهنگ و هنر که از کرونا آسیب دیده اند.


واکسن ایرانی کرونا با ایمنی بالا 

واکسن ایرانی کرونا، تولیدشده با کمترین تبعات که از ویروس ضعیف شده ساخته شده، پس از طی مراحل آزمایش بالینی در بهار، کشور را از هر واکسن وارداتی بی نیاز می‌کند.

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام: نخستین تزریق آزمایش انسانی واکسن کرونا، هفته اول دی آغاز می‌شود و آن قدر اطمینان به این واکسن زیاد است که همه دست اندرکاران تولید این واکسن آماده دریافت آن هستند.

همزمان سه واکسن دیگر محققان شرکت‌های ایرانی هم در مرحله دریافت مجوز کارآزمایی بالینی و ورود به مرحله آزمایش انسانی هستند.


کنترل همه گیری کووید ۱۹ با تمرکز بر محله‌ها و خانوار‌ها در طرح شهید سلیمانی

پیشتر، از اثرگذاری طرح ملی سردار سلیمانی در کاهش شیب شیوع بیماری گفتیم. طرحی که به گفته وزیر بهداشت، کاهش ۳۰ درصدی ورودی به بیمارستان‌ها رو به دنبال داشته است.

قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، رهگیری و رصد فعال مردم، کاهش موارد بستری تا ۵۰ درصد و مرگ و میر، دستکم تا ۴۰ درصد در دوره‌ای سه ماهه با مشارکت فعال مردمی از اهداف این طرح است.

افزایش ۶۰ درصدی مرگ ناشی از کرونا، در ۶ هفته گذشته در جهان

سازمان جهانی بهداشت از افزایش ۶۰ درصدی مرگ و میر ناشی از کرونا، طی شش هفته گذشته در سراسر جهان خبر داد. در اروپا به صورت هفتگی رشد تقریبا صد در صدی، در قاره آمریکا ۵۴ درصدی و در آفریقا ۵۰ درصدی داشته است.

نتایج ضعیف واکسن کرونا در جهان

کارزار واکسیناسیون هم که به رقابتی جهانی تبدیل شده، ظاهرا قرار نیست به این زودی‌ها، ​ درمانی بر درد کرونا باشد.

پس از ایجاد حساسیت شدید واکسن‌های آلمانی - آمریکایی فایزر و بیوان تک در انگلیس که به جای استفاده از روش مرسوم ویروس ضعیف شده با روش ژنی ساخته شده، حالا نتایج اولیه واکسن کووید ۱۹ شرکت سانوفی فرانسه هم به ویژه در میان سالمندان ناامید کننده گزارش شده است.

به غیر از موضوع واکسن، حالا هشدار‌های کریسمسی هم برای تبدیل نشدن این جشن‌ها به سوگواری بالا گرفته است.

از جمله در ایتالیا که این روز‌ها در حال ثبت بیشترین جانباخته کرونایی روزانه است، مردم ایتالیا، شب کریسمس و سال نو نمی‌توانند از منازلشان خارج شوند و محدودیت تردد از ۲۲ تا ۵ صبح پابرجاست.  برپایی بازار‌های محبوب کریسمس در ایتالیا هم ممنوع شده اند.

در فرانسه هم، در شب سال نو ممنوعیت رفت و آمد اعلام شد، و از ساعت هشت شب به بعد مقررات منع رفت و آمد اعمال می‌شود. در اسپانیا هم مهمانی‌ها باید در بالکن، یا دیگر اماکن روباز، با محدودیت حضور شش نفر برگزار شود.

بابانوئل آلمانی‌ها هم مجازی خواهد بود و گردهمایی اجتماعی حداقل تا ۱۰ ژانویه ممنوع است.


شیوع کرونا و اوضاع بیمارستان‌های امریکا رو به وخامت است

آمریکا هم که در شبانه روز گذشته برای چندمین روز متوالی، از جانباختن بیش از سه هزار نفر بر اثر کرونا خبر داد، اوضاع بیمارستان‌ها هم، همچنان روبه وخامت است.

بیمارستان‌های سن برناردینو در ایالت کالیفرنیا که به علت افزایش بیماران کرونایی دیگر جا ندارند، مجبور به استفاده از همه فضا‌های خود حتی اتاق کنفرانس و پارکینگ برای بستری کردن بیماران شده اند.  
 
خوداتکایی ۹۵ درصدی تولید بذر؛ سال آینده

ایران از خوداتکایی ۹۵ درصدی، سال آینده به خودکفایی در تولید بذر می‌رسد.

این را وزیر جهاد کشاوزی در مراسم امضای چند تفاهمنامه با ستاد اجرایی فرمان امام گفت. از جمله این تفاهنامه‌ها عملیات تولید و تکثیر بذر‌های هیبرید سبزی و صیفی است.


رونمایی از بزرگترین شیرخط انتقال نفت خام کشور

بزرگترین شیرخط انتقال نفت خام کشور با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور در اراک رونمایی شد. آقای ستاری در حاشیه این مراسم گفت: تلاش می‌کنیم با استفاده از جوانان با استعداد، محصولات تحریمی را در داخل کشور بسازیم.
 
راه جعل و سوء استفاده در تنظیم سند رسمی بسته شد

با رونمایی از سامانه تطبیق اثر انگشت صاحبان سند در دفترخانه‌های اسناد رسمی، با اثر انگشت ثبت شده در کارت هوشمند ملی، راه جعل و سوء استفاده در تنظیم سند رسمی بسته شد.

آقای خدائیان، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: از این پس در هنگام تنظیم سند در دفترخانه ها، اثر انگشتِ دو طرفِ قرارداد با اثر انگشت هویتی آن‌ها در ثبت احوال تطبیق داده می‌شود.

آقای درخشان نیا رئیس سازمان ثبت احوال هم از ثبت نام حدود ۹۵ درصد واجدان شرایط دریافت کارت ملی هوشمند خبر داد و گفت: ۸۵ درصد از این افراد یعنی حدود ۵۰ میلیون نفر کارت ملی هوشمند خود را گرفتند و کارت هوشمند ۹ میلیون نفر هم در تدارک تحویل است.

اجرای قانون جدید چک، یک ماه به تعویق افتاد

قرار بود از امروز کشیدن چک در وجه حامل ممنوع شود که بر اساس اطلاعیه بانک مرکزی، به بیستم دی ماه موکول شد.  


روند انتظارات تورمی تعدیل می‌شود

بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود، باتوجه به کاهش نوسانات در بازار‌های ارز، خودرو و مسکن، پیش بینی کرد: در ماه‌های آینده، روند انتظارات تورمی تعدیل شود.

در نتیجه این بانک ابراز امیدواری کرد: در صورت ادامه این شرایط در ماه‌های پیش رو، تورم ماهانه هم ارقام کمتری را تجربه کند. این در حالی است که بر اساس این گزارش در پایان آبان‌ماه رشد دوازده‌ماهه نقدینگی بیش از ۳۷ درصد، حجم پول بیش از ۷۹ درصد و پایه پولی، نزدیک به ۲۹ درصد بوده است.


علت افزایش قیمت مسکن در اهواز ورود سرمایه خارجی است

معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: تا پیش از سال ۹۸ به طور متوسط سالانه ۳۲۰ هزار پروانه صادر می‌شد، اما در سال‌های ۹۸ و ۹۹ تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره به ۳۹۰ هزار فقره افزایش یافت.

آقای محمود زاده همچنین افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن را ناشی از افزایش نرخ ارز و تورم دانست و گفت: قیمت مسکن در تهران و اهواز با سایرنقاط کشور فاصله معنا داری گرفته است که علت افزایش قیمت در اهواز احتمالا ورود سرمایه خارجی به بازار مسکن در این شهر است.
 

واگذاری بنا‌های تاریخی غیرنفیس به بخش خصوصی

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از واگذاری بنا‌های تاریخی غیرنفیس به بخش خصوصی با نظارت این وزارتخانه خبر داد.  

آقای مونسان از چند برابر بودن توان سرمایه گذاری بخش خصوصی در مقایسه با بودجه دولتی گفت و خبر داد: این طرح فعلا در بوشهر، ایلام، قزوین و خراسان رضوی اجرا می‌شود.

گامی بلند برای تحقق طرح پلیس هوشمند

فرمانده نیروی انتظامی بر توسعه فعالیت‌های علمی و پژوهشی بر مبنای نیاز‌های ماموریتی این نیرو تاکید کرد.  

سردار اشتری تدوین نقشه جامع علمی ناجا و هدف گذاری برای عملیاتی شدن آن را گامی بلند برای تحقق طرح پلیس هوشمند دانست و گفت: دستیابی به این هدف، تنها از مسیر گسترش دانش، پژوهش و اندیشه ورزی محقق می‌شود.

اعدام، ایستگاه پایانی خیانت زم

روح الله زم، به جرم جاسوسی برای بیگانگان وخیانت به کشور، بامداد امروز اعدام شد.  

جاسوسی به نفع سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی و فرانسه، اقدام علیه امنیت داخلی و خارجی کشور، تلاش برای ایجاد و ترویج آشوب و اغتشاش، نشر اکاذیب و ایجاد اخلال در نظام اقتصادی کشور از جمله جرائم زم بود.

رونق بندر خرمشهر با افزایش صادرات غیر نفتی

رونق بندر خرمشهر با افزایش قابل توجه صادرات کالا‌های غیر نفتی تخلیه و بارگیری بیش از دو میلیون تن کالا در بندر راهبردی خرمشهر از ابتدای سال تا آخر مهر ماه در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۷ درصد رشد داشته. با لایروبی اروند رود، ظرفیت‌های این بندر چند برابر می‌شود.

تجمع اعتراضی مردمِ تبریز علیه اظهارات اخیر رئیس جمهور ترکیه

در این تجمع، معترضان با در دست داشتنِ پلاکاردهایی، انزجار خود را از هرگونه اظهارات تفرقه افکنانه و خلافِ امنیت ملیِ کشورمان اعلام کردند.

مردم معترضِ آذربایجان شرقی از دولت‌های اسلامیِ دوست و همسایه، خصوصا ترکیه خواستند تا فریب سیاست‌هایِ امریکایی- صهیونیستی را نخورد و از بکار بردنِ جملاتی که با تمامیتِ ارضیِ ایران و روابطِ حسنه با همسایگان در تعارض است، خودداری کنند.

درپی اظهارات مداخله جویانه و غیرقابل قبول اردوغان در خصوص تمامیت ارضیِ ایران در مرز‌های شمال غربی، سفیر ترکیه به وزارت خارجه فراخوانده شد و مراتب اعتراض کشورمان به وی ابلاغ شد.

وزیر خارجه ترکیه در گفتگوی تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان، بر روابط نزدیک و دوستانه دو کشور تاکید کرد و از سیاست قطعیِ حُسنِ همجواری آنکارا گفت.

چاوش اوغلو اطمینان داد؛ رئیس جمهور ترکیه به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و سرزمینی ایران احترام کامل گذاشته و نسبت به حساسیت‌های پیرامون شعر قرائت شده هم مطلع نبوده و آن را صرفا در ارتباط با لاچین و قره‌باغ خواند.

آقای ظریف هم ابراز امیدواری کرد روابط دوجانبه در بستر اعتماد متقابل بیش از پیش گسترش یابد.

حزب جمهوری خواه تگزاس خواستار جدایی از ایالات متحده

با رد شکایت ایالت تگزاس به نتایج انتخابات آمریکا در دیوان عالی این کشور، ​ حزب جمهوری خواه تگزاس خواستار جدایی از ایالات متحده شد.

این حزب با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ۱۸ ایالتِ شاکی به نتیجه انتخابات، باید از ایالات متحده جدا و اتحادیهِ مستقلی تشکیل دهند. طرفداران ترامپ و بایدن هم در واشنگتن با هم درگیر شدند.

دیوان عالی آمریکا در حکمی کوتاه اعلام کرده، تگزاس جایگاه قانونی برای درخواست ابطال نتایج انتخابات در ایالت‌های دیگر را ندارد.

دادستان عمومی تگزاس، در شکایت خود، خواستار ابطال نتایج انتخابات ۴ ایالت سرنوشت سازِ ویسکانسین، میشیگان، جورجیا و پنسیلوانیا شده بود.

پیوستن ۱۴ ایالت دیگرِ آمریکا به این شکایت و حمایت ۱۰۶ نماینده جمهوری خواهِ مجلسِ نمایندگانِ آمریکا هم، نتوانست تاثیری در تغییر نظر دیوان ایجاد کند.

رئیس جمهور آمریکا گفت، تصمیمِ فاقدِ درایت و شجاعت دیوان عالی، ما را مأیوس کرد. ترامپ بار دیگر گفت: تقلب گسترده در انتخابات رخ داده و به مبارزه خود، ادامه خواهد داد.

ترامپ، خود را رئیس جمهور منتخب ۷۴ میلیون آمریکایی نامید و گفت: بیشتر از هر رئیس جمهورِ مستقر در تاریخ کشور، رأی بدست آورده.

سخنگوی ستاد انتخاباتی جو بایدن می‌گوید: تصمیم دیوان عالی آمریکا در رَد ابطال نتایج انتخابات، قاطعانه و سریع بود. با رد این درخواست، ​ حالا تنهافرصت ترامپ، برای تغییر نتیجه انتخابات، ​پس فرداست.

جاییکه کالجِ الکترال یا مجمع برگزینندگان، ​با برگزاری نشست، پیروز انتخابات را اعلام می‌کند.

بر اساس اعلام رسانه‌های آمریکا، ​ بایدن ۳۰۶ و ترامپ ۲۳۲ رای الکترال بدست آورده اند. طرفداران ترامپ در آستانه اعلام نتیجه مجمع برگزینندگان، در واشنگتن و مقابل دیوان عالی تجمع کردند.  

یک نژاد پرست با خودرو، ​معترضان به بی عدالتی ساختاری آمریکا را زیر گرفت

یک نژاد پرست با خودرو، ​معترضان به بی عدالتی ساختاری در آمریکا و یکی از بارزترین وجوه ان یعنی نژادپرستی را، در محله منهتنِ شهر نیویورک زیر گرفت..

این خودرو، به حدود ۵۰ نفر از معترضان برخورد کرد که حدود ۶ نفر از آن‌ها زخمی و به بیمارستان منتقل شدند. به گفته پلیس، ​ راننده خودرو در بازداشت است.

در پورتلند، غربی‌ترین نقطه آمریکا در ایالت اورگان، ​ جوانان معترض به بی عدالتی و نقض حقوق شهروندی شان، منطقه جدیدی را، در شمال شهر، به عنوان ناحیه خودمختار اعلام کرده اند.

آن‌ها با درست کردن حصار چوب و تخته، از ورود پلیس و نژاد پرستان به این منطقه جلوگیری می‌کنند.

پورتلند از ۶ ماه پیش، و پس از قتل فجیع جورج فلویدِ سیاه پوست در مینیاپولیس، ناآرام و پیوسته، صحنه درگیری خیابانی پلیس با معترضان است.

صد‌ها معترض هم دیشب با راهپیمایی در خیابان‌های کلمبوس در ایالت اوهایو خواستار اجرای عدالت درباره پلیس قاتل جوان سیاه پوست، کیسی گودسان شدند.

در آمریکا معمولا مجازتی شامل حال پلیس‌های جانی و قاتل نمی‌شود. این جوان سیاه پوست حدود یک هفته پیش در مقابل خانه اش به شلیک چند گلوله معاون کلانتر کشته شد.

فرانسه در تب و تاب موج جدید اعتراضات

فرانسویان امروز هم همانند شنبه‌های اخیر، با تجمع در شهر پاریس پایتخت این کشور، شعارهائی در مخالفت با قانون جدید امنیتی کشورشان سر دادند.

قانونی جنجالی که در پاریس تصویب شد. پلیس فرانسه هم به تظاهرات‌کنندگان این شهر یورش بُرد و برای متفرق کردن آن‌ها از گاز اشک‌آور و باتوم استفاده کردند. پلیس همچنین ده‌ها تظاهرکننده را در شهر پاریس و لیل ِ فرانسه بازداشت کرد.

تهران و مسکو، در بالاترین سطحِ همکاری و تعامل 

این تحلیل وزیر امور خارجه روسیه از روابطِ کشورش با جمهوری اسلامی ایران است.

آقای لاوروف: حمایت مسکو از تهران فراتر از مسائل سیاسی است و شامل همکاری‌های اقتصادی به ارزش میلیارد‌ها دلار می‌شود. جزئیات این مصاحبه در گزارش آقای دارابی از مسکو.

پایان کارِ مجلسِ مورد حمایت امریکا در ونزوئلا

با پیروزی ائتلاف مادورو در انتخابات پارلمانی، حالا نامزد‌های منتخب، با دریافت حکم نمایندگی خود، آماده می‌شوند تا از شانزدهم دی ماه؛ کارشان را در مجلس ملی این کشور آغاز کنند.

بعد از ناکامی کودتایِ امریکایی علیه دولت قانونی مادورو، ترکیب پارلمانِ جدید، شکستی دیگر برای مداخله گری‌های امریکا در ونزوئلا به شمار می‌رود.
تیراندازی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، یک کشته و دو زخمی برجای گذاشت
پایگاه اینترنتی روزنامه صهیونیستیِ جروزالم پست، اعلام کرده: این تیراندازی در مرکز سرزمین‌های اشغالی، در شهر کفر قاسم رخ داده و عامل تیراندازی از صحنه فرار کرده و هویتش هم مشخص نیست.

از کرانه باختری هم خبر می‌رسد، نظامیان رژیم غاصبِ صهیونیستی، با تیراندازی به سمت مردم فلسطینیِ معترض به شهرک سازی‌ها و توسعه اشغالگری این رژیم، یک نفر را شهید و ده‌ها تَنِ دیگر را هم زخمی کردند.

مقامات صهیونیستی، چندی قبل، از ساخت ۹ هزار واحد مسکونی در شمال قدس و اجرای چهار طرحِ شهرکسازی در کرانه باختری خبر داده بودند.

سخنگوی جنبش حماس؛ این اقدامِ اشغالگران را تلاشی برای از بین بردنِ هویتِ واقعیِ قدس نامید.


حمله راکتی به پایتخت افغانستان، یک کشته و دو زخمی برجای گذاشت

بنابر اعلام وزارت داخلی افغانستان، در این حمله، دَه فروند راکت به منطقه سبزِ کابل، و نزدیکِ وزارت کشور و فرودگاه این شهر اصابت کرد.

تاکنون، هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته. اداره هوانوردیِ غیر نظامی افغانستان هم اعلام کرد: این حمله، خسارات و تلفاتی در فرودگاه کابل نداشته و پرواز‌های این فرودگاه، پس از دو ساعت توقف، دوباره از سر گرفته شد.

این دومین حمله راکتی به پایتخت افغانستان، در کمتر از یک ماهِ گذشته است.

در عرصه سیاسی، روند صلح افغانستان با سفرِ معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان به کابل در حال پیگیری است. بررسی راههایِ تامین امنیت و پیشبردِ روند صلح در افغانستان، محورِ گفتگو‌های آقای عراقچی در دیدار با مشاور امنیت ملی افغانستان بود.

الجزایر مداخله جویی‌های رئیس جمهور امریکا در خصوص صحرای غربی را محکوم کرد

وزارت امور خارجه الجزایر اعلام کرد: بیانیه ترامپ درباره صحرای غربی هیچ اثر قانونی و حقوقی ندارد. ترامپ شامگاه پنجشنبه وعده داده بود در ازای عادی سازی روابط مراکش با رژیم صهیونیستی، حاکمیت کامل مراکش بر صحرای غربی را به رسمیت می‌شناسد.


بیانیه سازمان حج درباره پرداخت غرامت به خانواده‌های شهدا و مجروحان 

در پی تبرئه شرکت پیمانکار صاحب جرثقیل‌های سقوط‌کرده مسجدالحرام در سال ۹۴ که دادگاه سعودی، آنرا بلای آسمانی خواند، سازمان حج و زیارت در بیانیه‌ای اعلام کرد: این تصمیم هیچ تاثیری در پرداخت غرامت به خانواده‌های شهدا و مجروحان از جمله ۱۳ شهید و هشت مجروح ایرانی حادثه، ندارد.

در این بیانیه تاکید شده سازمان حج با همکاری وزارت امور خارجه پارسال چک‌های بانکی غرامت را در دفتر سازمان ملل، از عربستان تحویل گرفته، اما بدلیل قطع ارتباط بانکی و سیاسی با این کشور و اعمال تحریم‌های غیرقانونی بانکی، هنوز خانواده‌های شهدا و جانبازان، موفق به وصول چک نشده‌اند.

کوچکترین تجاوز به حریم هوایی کشور با پاسخ آتشین پدافند هوایی مواجه خواهد شد

جانشین قرارگاه پدافند هوایی کشور تاکید کرد: کوچکترین تجاوز به حریم هوایی کشور با پاسخ آتشین پدافند هوایی مواجه خواهد شد.

امیر سرتیپ رحیم زاده در بازدید از مرکز فرماندهی عملیات پدافند هوایی گفت حریم هوایی ایران اسلامی به صورت لحظه‌ای و مستمر رصد می‌شود و نیرو‌های نظامی آمادگی پاسخگویی به هرگونه تهدید را دارند.

جانشین قرارگاه پدافند هوایی کشور افزود: افتخار ما در قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء کشور این است که جوانان برومند و متعهد این قرارگاه در نیرو‌های مسلح اعم از ارتش و سپاه به عنوان بازوان توانمند پدافند هوایی کشور با اتحاد و انسجام کامل مایه آرامش و آسایش ملت ایران اسلامی هستند.

شرق تا غرب و شمال تا جنوب کشور زیر کشت پاییزه گندم

مسئولان وزارت جهاد کشاروزی خبر داده اند در کشت پاییزه تا دهه اول دی ماه بالغ بر شش میلیون هکتار زمین زیر کشت گندم آبی و دیم خواهد رفت. کشت پاییزه امسال با توجه به افزایش نزولات آسمانی از جهش تولید گندم در بهار آینده خبر می‌دهد.
نظر شما
تعداد کارکتر های مجاز ( 700 )
* کد کپچا:
captcha