شیرین کردن کام سینما، شاه کلید جذب مخاطب
با توجه به نحوه استقبال مخاطبان سینما از فیلمهای سینمایی میتوان دریافت که کدام فیلمها میتوانند گرمای ویژهای به سینما ببخشند.

به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما؛ اولین ماه تابستان نیز رو به اتمام است و سینما در این ماه فراز و فرود زیادی در جذب مخاطب داشته است.
در ابتدای تابستان فیلمهای «ایستاده در غبار»، «آااادت نمی کنیم»، «بارکد» و «ننه نقلی» به سینما آمد؛ فیلم هایی که به ترتیب در ژانرهای دفاع مقدس، ملودرام اجتماعی، کمدی و کودک و نوجوان به نوعی به تمام سلایق پاسخ می هند.
در این بین فیلم سینمایی «بارکد» ساخته مصطفی کیایی توانست در گیشه موفق تر از دیگر فیلم ها عمل کند و مهمترین دلیل آن هم وجود موقعیت های کمدی و طنزهای کلامی در آن است.
در نیمههای تیر فیلمهای «دراکولا»، «زاپاس» و «دختر» به جمع فیلم های قبلی اضافه شدند و به نوعی گیشه سینما را پر رونق کردند، این فیلم ها در ژانرهای کمدی وحشت، کمدی و ملودرام اجتماعی، جمعیت زیادی را به سینما کشاندند و جو سرد سینما در نیمه اول تیر را معتدل تر کردند.
در این میان فیلم «دراکولا» ساخته رضا عطاران با وجود اینکه در حد انتظار ظاهر نشد اما با داشتن لوکیشن های جذاب و ژانر جدیدش بیشتر از سایر فیلم ها نظر مخاطبان را به خود جلب کرد.
در بین فیلم های اکران شده در تیر فیلم های «ایستاده در غبار» و «دختر» از نظر قصه، تکنیک و ساختار یک سر و گردن بالاتر از فیلم های دیگر هستند.
اگر نگاهی اجمالی به فیلم های اکران شده در دو نوبت نوروز 95 هم بیاندازیم خواهیم دید که فیلم های «من سالوادور نیستم» و «رسوایی2» که هر دو در ژانر کمدی اجتماعی ساخته شده بودند گیشه دوره خود را فتح کردند در صورتی که در همان زمان فیلم های «بادیگارد» و «ابد و یک روز» اکران می شد که از نظر فنی و هنری قوی تر از دیگر فیلم ها به حساب می آمد.
این مسئله نشان می دهد که این روز ها مخاطبان سینما به دنبال فیلم های کمدی هستند و با دیدن نام بازیگران و کارگردان فیلم را برای دیدن انتخاب می کنند. تهیه کنندگان سینما هم با دیدن این مسئله علاقه بیشتری به ساخت فیلم های کمدی پیدا می کنند که برای آنها بازگشت سرمایه داشته باشد.
نمی توان منکر این قضیه شد که تکیه کلام ها و حرکات بازیگران در فیلم های کمدی روی مخاطب تاثیر می گذارد زیرا مخاطب آن فیلم را انتخاب کرده و تصمیم گرفته است با آن ارتباط برقرار کند، پس وظیفه عوامل تولید فیلم به خصوص نویسنده و کارگردان به تصویر کشیدن لحظاتی است که ضمن خنداندن مخاطب به او نکات خوبی بیاموزد.
فریدون حسن پور کارگردان سینما و تلویزیون در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره این موضوع گفت: در تعریف آکادمیک سینما آمده است فیلم باید به گونه ای باشد که ابتدا مخاطب را پای خود بکشاند و بعد پس از پایان فیلم مخاطب را به فکر وادار کند.
وی افزود: جوانان ما این روزها خط قرمزهایی تعریف کرده اند که برخی از شوخی ها را گذر از این خط قرمزها می دانند و این شوخی ها برایشان جذاب است در صورتی که فیلم کمدی باید به گونه ای باشد که ضمن شاد کردن مخاطب پیام هایی نیز داشته باشد.
منصور سهراب پور تهیه کننده سینما نیز در مصاحبه با ما گفت: فیلم کمدی باید به گونه ای ساخته شود که خانواده ها از دیدن آن خجالت زده نشوند و دیگران را هم به دیدن فیلم تشویق کنند.
وی افزود: شورای صنفی نمایش هم باید به اکران فیلم هایی که کمدی شرافتمندانه هستند کمک کنند تا تهیه کنندگان به سمت ساختن اینگونه فیلم ها ترغیب شوند.
وجود تمام ژانرها در سینما یک نیاز اساسی برای هنر هفتم است زیرا به اندازه تمام افراد یک جامعه سلیقه وجود دارد، اما سینماگران باید توجه کنند که با توجه به میلی که مخاطبان سینما به ژانر کمدی نشان داده اند کمدی های پر محتوا بسازند و از تلخی فیلم های اجتماعی شان بکاهند تا رونق و محتوای بیشتری به فیلم های سینمایی بدهند.