با افزایش نگرانی های عمومی ،
کنیا، بحران ادامه دار آتش سوزی عمدی مدارس
آتش سوزیهای عمدی مدارس دولتی در کشور آفریقایی کنیا در ماههای اخیر به پدیده ای نگران کننده و به ظاهر حل نشدنی تبدیل شده است.
به گزارش سرویس بین الملل
خبرگزاری صدا وسیما به نقل از خبرگزاری فرانسه از نایروبی، در سه ماه گذشته آتش سوزی های عمدی به یکصد و سیزده مدرسه متوسطه که دانش آموزان سیزده تا هجده و حتی بیست ساله کنیایی در آنها تحصیل می کردند، خساراتی وارد کرده است.
مسئولان و مردم کنیا که هنوز راهی برای جلوگیری از تکرار این جرایم پیدا نکرده اند، درباره انگیزه ها و اهداف احتمالی این آتش سوزیها نیز که به یک بحران ملی در کنیا تبدیل شده است، نظرات متفاوتی دارند. برخی این جرایم را اقدامات تلافی جویانه گروه یا گروههایی می دانند که از طریق دستیابی غیرقانونی به موضوعات امتحانی مدارس درآمد کسب می کرده است.
خشم یک عده !
برخی آن را خشم یک عده از تغییر جدول زمانی کار مدارس می داند و برخی نیز آن را واکنش خشمگینانه به روشهای خودسرانه وزارت آموزش کنیا تلقی می کنند.
تنها در چهارشنبه شب گذشته پنج مدرس در کنیا طعمه حریق شد. صبح روز پنجشنبه نیز نوبت مدرسه ای واقع در منطقه ایزیولو در مرکز کنیا بود که با همین سرنوشت روبرو شود.
در سه ماه گذشته نزدیک به یکصد و پنجاه دانش آموز و ده معلم در ارتباط با این آتش سوزیها بازداشت شده و به دست داشتن در این جرایم متهم شده اند.
آتش سوزیهای جنایی در مدارس کنیا در این اواخر به موضوع شماره یک روزنامه ها و رسانه های این کشور تبدیل شده است و نگرانی شدید خانواده ها را نسبت به امنیت فرزندانشان در مدارس برانگیخته است. روز پنجشنبه روزنامه استار چاپ نایروبی در صفحه اول خود از اوهورو کنیاتا رئیس جمهور کنیا خواست با اتخاذ تدابیر فوری و مناسب به "جنون" مدرسه سوزی در کشور پایان دهد.
بحرانی فراتر از اختلافات قومی
مدارسی که در کنیا طمعه آتش شده اند در نقاط مختلف این کشور قرار دارند و بحران ناشی از این پدیده به علت ویژگی فراگیر آن موجب تعجب همگان شده و از خطوط معمولی اختلافات قومی و نژادی، جغرافیایی یا اجتماعی و اقتصادی فراتر رفته است.
مسئولان دولتی کنیا در روزهای اخیر نشست های متعددی را برای حل و فصل این معضل در نایروبی برگزار کرده اند.
فرد ماتیانگی وزیر آموزش کنیا در این دیدارها با نمایندگان معلمان، رهبران مذهبی، مسئولان تحقیق درباره آتش سوزی مدارس و دیگر قشرهایی که می توانند به حل این بحران کمک کنند، تبادل نظر کرد.