پخش زنده
امروز: -
به نظر می رسد ظرفیت بالای بازی های دیجیتال در منطقه خاورمیانه و کشور ما می تواند فرصت مناسبی برای شرکت های دانش بیان در زمینه بازی باشد که از یک سو ضمن تولید بازی های رایانه ای مطابق با فرهنگ بومی خود، از سوی دیگر بتوانند به درآمدسازی از این صنعت رو به رشد بپردازند.
پژوهش خبری صدا وسیما: صنعت بازی رایانه ای در جهان درآمد بسیار بالایی در حدود 6/ 99 میلیارد دلار در سال 2016 داشته است. طبق گزارش وب سایت جهانی نیو زو خاورمیانه و آفریقا پر رونق ترین منطقه از نظر درآمدسازی برای بازی در سال 2016 بوده و درآمد سالانه از این منطقه هم نسبت به سال قبل 2/ 26 درصد رشد داشته است. 301 میلیون نفر از بازیکنان (Gamers) در این منطقه در حدود 2/ 3 میلیارد دلار در سال 2016 برای بازی هزینه کرده اند که 3 درصد درآمد جهان را از بازی تشکیل داده است. 5 کشوری که کاربرانش در این منطقه بیشترین هزینه را برای بازی کرده اند به ترتیب عبارتند از ترکیه، عربستان سعودی، ایران، امارت متحده عربی و نیجریه.
مهم ترین کشورهای دارای بازار بازی های رایانه ای در منطقه خاورمیانه و آفریقا
به نظر می رسد ظرفیت بالای بازی های دیجیتال در منطقه خاورمیانه و کشور ما می تواند فرصت مناسبی برای شرکت های دانش بیان در زمینه بازی باشد که از یک سو ضمن تولید بازی های رایانه ای مطابق با فرهنگ بومی خود، از سوی دیگر بتوانند به درآمدسازی از این صنعت رو به رشد بپردازند. تاکنون طبق گزارش بنیاد بازی های ملی رایانه ای 37 عنوان بازی ایرانی درآمدزا در فروشگاه های دیجیتال خارجی از سوی 4 شرکت دانش بنیان بازی ساز ارائه شده اند. درآمد ناخالص حاصل از عرضه بازی های ایرانی در فروشگاه های دیجیتال خارجی تاکنون 000/ 235/ 1 دلار بوده است. (مرکز پژوهش بازی های دیجیتال(DIREC)، مهر ماه 1395)
هزینه هایی که کاربران کشور ما در خصوص بازی ها داشته اند، در موارد بسیاری بالا بوده است. به طور مثال طبق آمار بنیاد بازی های رایانه ای فقط برای بازی کلش آف کلنز در سال 1394 در حدود 132 میلیارد تومان کاربران کشور هزینه کرده اند که اغلب پول پرداخته شده و خروج از ارز کشور برای این بازی از مجاری غیرمجاز بوده است. به نظر می رسد در عرصه تولید بازی های رایانه ای و دیجیتال در کشور نیاز به عزم جدی است و کشور ما با توجه به علاقه مندان زیادی که برای بازی های دیجیتال وجود دارد می تواند بازار بکری برای تولیدکنندگان بازی باشد، عرصه ای که در صورت تولید بازی با شرایط فنی قابل قبول و آگاه سازی خانواده ها برای خرید بازی های دیجیتال داخلی مطمئن از نظر فرهنگی می تواند ضمن خروج ارز از کشور باعث سودآوری برای شرکت های دانش بنیان داخلی باشد.
پژوهش خبری صدا وسیما// پژوهشگر: هادی البرزی