به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما، مسعود نیلی در مراسم پنجاهمین سالگرد تاسیس ایدرو افزود: حدود ۱۵ سال است که دگرگونیهای زیادی در کار شرکت ایدرو ایجاد شده است.
وی گفت: رسالت سازمان ایدرو ایجاد صنعت بوده است، ولی وقتی با درآمدهای نفتی در سالهای ۵۳ و ۵۴ مواجه شدیم وارد نوسازی شد و سهم صنعت ما این سالها کمتر از ۳ درصد در اقتصاد ملی بوده است.
نیلی افزود: اقتصاد ما طی این سالها ۵ برابر و صنعت ۳۰ برابر شده است، ولی صنعت ما برای تامین نیاز داخلی طراحی و ایجاد شده است.
وی گفـت: استراتژی جایگزینی واردات مبنای صنعت ما بوده است و تا امروز در همین حدود فعالیت کردیم و صنعتی داریم که پاسخگوی نیاز جهانی نبوده است و آنچه هم امروز بعنوان صادرات انجام میشود ناشی از نوآوری و فناوری نیست.
نیلی افزود: در چند سال اخیر از واژه رکود استفاده شده که در ابتدا درست بوده، ولی به مرور برداشت غلطی از آن شد به معنی اینکه مقابل رکود لزوما رونق نیست و به هر کسادی، رکود نمیگویند.
مشاور اقتصادی رئیس جمهور گفت:: در سالهای ۸۶ تا ۹۲ اتفاقاتی رخ داد که آثار ماندگاری داشت و به راحتی از بین نمیرود، درآمد خانوار شهری در سال ۹۲ نسبت به ۸۶ بیست و دو درصد کمتر بوده که بعد از جنگ تا امروز سابقه نداشته است و بخش بزرگی از مصرف کنندگان صنعتی در شهرها با کاهش درآمد در این دوره مواجه شدند و در خانوارهای روستایی شدیدتر بوده و این کاهش ۳۸ درصد بوده است.
نیلی افزود: میزان سرمایه گذاری در سال ۹۲ تقریبا معادل سال ۸۵ بوده است و تقاضا برای کالای سرمایهای هم کاهش داشته است یعنی صنعت ما در سال ۹۲ به اندازه سال ۸۰ و ۸۱ مشتری داشته است و برای فروش محصول در بازار با کاهش تقاضا مواجه بودیم.
وی گفت: برای رسیدن به درآمد خانوار شهری و روستایی در سطح سال ۸۶ به ۷ تا ۱۰ سال زمان نیاز داریم که ۳ سال آن سپری شده است.
نیلی افزود: صنعت ما حتی در زمان جنگ کاهش رشد نداشت، ولی در سال ۹۲ صنعت ما ۱۷ درصد کوچک شد و صنعت ما الان تقریبا ۱. ۸۷ برابر صنعت در سال ۸۱ است، ولی تقاضا به اندازه سال ۸۱ است، اثر عملی آن این است که خیلی از واحدهای تولید با مشکل فروش مواجهند.
وی گفت: این بنگاهها مشکل را تامین مالی میدانند در حالیکه مشکلی بزرگتر از اینها است، اگر فکری به حال بازار صنعت نکنیم بتدریج صنعت کوچک میشود اگر اقدامی برای نیمی از صنعت که مشکل بازار دارد، نشود با مشکل بیکاری و مسائل دیگر مواجه میشویم.
نیلی افزود:، چون بازار داخلی پاسخگوی ظرفیت صنعت نیست تها چاره هدف قراردادن بازار بیرون است البته مشکل تکنولوژی و مدیریتی و کیفیتی محصول با رقبا داریم که مشکلات را برای صنعت ایجاد کرده است.
وی گفت:: بخش زیادی از صنعت ما به تبع رشد ساخت و ساز به این سمت رفت
و رکود در مسکن به صنعت تسری پیدا کرده است، برای بافت فرسوده و زوجهای جوان باید مسکن ساخت، ولی بطور کلی عدم تطابق در این حوزه داریم.
نیلی افزود: بنگاههای ما که در گذشته به داخل توجه داشتند باید به بازار خارجی میل کنند، انتقال از وضعیت موجود به جدید نیازمند تقویت دیپلماسی اقتصادی است.
وی گفت:: اگر برای حضور بنگاههای ما در بازار بین المللی نیاز به سرمایه گذاری خارجی است ما در صنعت به نهاد بهم رسانی کسب و کار و اتصال بنگاههای کوچک و بزرگ و ترغیب سرمایه گذاری خارجی برای سرمایه گذاری در کشور نیاز داریم تا
بنگاه ما را رقابت پذیر کند.
نیلی افزود: اگر سازمان گسترش بر بهم رسانی کسب و کار در صنعت داخلی و جذب سرمایه گذاری خارجی برای ارتقاء تکنولوژی بنگاهها تمرکز کند، میتواند موفق باشد و اقتصاد ما چارهای جز برونگرایی ندارد، اگر این اتفاق نیفتد ناگزیر هستیم به بانکها فشار بیاوریم و مشکل، پیچیده میشود.
وی گفت: سازماهن گسترش باید در نقش خود بازنگری و هویت خود را بازسازی و برونگرایی صنعت را محقق کند تا از این تله که میتواند تله فقر باشد، ما را نجات دهد.