پخش زنده
امروز: -
رونق کار و پویایی در شرکت تاسیسات دریایی خرمشهر با مقوله اقتصاد مقاوتی،تولید اشتغال رابطه مستقیم دارد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز آبادان شرکت 20 ساله ی تاسیسات دریایی خرمشهر علاوه بر ساخت سکوهای استخراج نفت و گاز پارس جنوبی، خطوط لوله استخراج و انتقال این سکوها را هم می سازد.
حالا پای فاز 13 پارس جنوبی هم به تاسیسات دریایی خرمشهر به میان آمد و خبرساز شد.
ساخت و حمل دریایی یکی از سکوهای این فاز به نام B 13، کمک می کند 28 میلیون متر مکعب گاز از اعماق آب های نیلگون خلیج فارس استخراج و به بخش خشکی در پالایشگاه عسلویه منتقل شود.
کار ساخت این لوله های 32 اینچی سال گذشته آغاز شد و مهندسان بومی کشور ابتکار عمل را به صورت تمام و کمال به دست گرفتند.
درویشی کارشناس لوجستیک طرح به خبرگزاری صداوسیما می گوید: پیشتر خارجی ها ساخت سکوهای نفت-گازی و لوله های استخراج و انقال گاز را به عهده داشتند و مستنداتی وجود دارد که نشان می دهد یکی از اهداف تحریم ها جلوگیری از دست یابی ایرانی ها به این دانش بودکه حدود 5 سال است به کمک همکارانمان در کل کشور کاری کردیم که تیرشان به سنگ خورد.
به گفته اسدی مدیر طرح اشتغالزایی این صنعت 2هزارمتخصص صنعت فراساحل تا کنون به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای فاز 13 آستین بالا زدند و بیش از 96 کیلومتر خط لوله کشید شد.
این موضوع را عبدالله زاده کارشناس کنترل کیفیت طرح تایید می کند و می گوید: در صحبت های مسئولان طرح به یک نکته مهم اشاره نشده است، اینکه: در ساخت این لوله ها پوشش پیشرفته رپان منطبق با علم روز دنیا به کار رفته که در برابر پوسیدگی و نفوذ ریشه گیاهان دریایی مقاوم است.
این کارشناس فنی،انحصار دانش رپان را محدود به 10 کشور در جهان از جمله ایران عنوان می کند و می گوید: از خارجی ها در طرح های مشابه آینده هم خبری نخواهد بود.
محسنی یکی دیگر از کارشناسان فنی طرح که برای نظارت و بدرقه ی این سکوها به خوزستان آمده می گوید: دو شبانه روز زمان نیاز است که این سکوها به موقعیت سکوی 13 بی در پارس جنوبی برسند/ حمل لوله ها نیز با شناور پیشرفته 10 هزارتنی ابوذر انجام می شود.
سید صالح یکی از صدها کارگری که در گرمای 50 درجه سانتیگراد در شرکت مشغول کار است با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه از شرایط سخت کاری می گوید، وضعیتی که البته مانع کار و همتشان نمی شود/ او و همکارانش را تنها یک چالش آزار می دهد، به گفته آن ها که با دیدن دوربین و میکرفن صداوسیما جمعشان جمع شده بود: اتمام طرح و نبود سفارش کار در آینده است.
کارگران می گویند: اگر از کارهای بعدی خبری نباشد و کارفرما نتواند پول ساخت سکوها در خرمشهر را تامین کند امکان دارد بیکاری امانمان را بگیرد.
مدتی است که شرکت تاسیسات دریایی خرمشهر با وجود نقش حیاتی اش در صنعت نفت و گاز با مشکلاتی اساسی دست به گریبان است.
مدیر عامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی کشور می گوید :علاقه مدیران به اجرای پروژه ها در خارج از کشور یکی از علل کاهش کار در داخل است.
با این وجود باید ماند و دید مسئولان دانش و نیروی کار ایرانی را سفارش خواهند کرد یا خیر؟
نویسنده: نوید سالم زاده