چند وچون بخشنامه حذف درج قیمت از روی کالاها
وزارت صنعت، معدن و تجارت در آخرین لحظات ، اجرای بخشنامه حذف قیمتها از روی برخی کالاها را با هدف بررسی بیشتر به تعویق انداخت.
به گزارش
خبرگزاری صدا وسیما؛ این بخشنامه که درآخرین روزهای دولت یازدهم صادرشد مبنی بر حذف درج قیمت از برخی گروه های کالایی باهدف شفاف و روان سازی ،نظام توزیع و قانونمند کردن قیمت ها ، با روی کارامدن دولت دوازدهم ، تکمیل شد و چند قلم کالایی دیگر هم به ان اضافه شد.
بخشنامه ای که پس از ابلاغ واکنشهای بسیار زیادی را به همراه داشت که تعداد مخالفان آن بسیار بیشتر از تعداد موافقان آن بود.اتفاقی که باعث شد تا محمد شریعتمداری وزیر صنعت ، معدن وتجارت در حاشیه نمایشگاه شیرینی و شکلات ، از اجرای آزمایشی طرح خبردهد و اعلام کند: طرح بصورت آزمایشی اجرایی خواهد شد و اگر نتیجه مورد نظر حاصل نشود ، اجرای ان را متوقف خواهیم کرد.
این درحالیست که معاون شریعتمداری یعنی محمود نوابی رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می گوید : این طرح پیش ازاین در آزادسازی نرخ بلیت هواپیماها اجرایی شد و متاسفانه نتیجه مورد نظر حاصل نشد. زیراکه قیمت ها آزادشد اما خدمات افزایش نیافت.
نوابی بابیان اینکه آزمودن این طرح که پیش ازاین شکست خورده ، صحیح نیست می گوید: باید قبل از اجرای آزمایشی ، زیرساخت های اجرای ان را فراهم کرد ؛ وتا زیرساخت ها فراهم نشود اجرای این طرح باهر هدفی ,وبه هرشکلی نتیجه نخواهد داد.
با این حال جمشید مغازه ای رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرینی و شکلات ازموافقان طرح، هدف از ابلاغ چنین بخشنامهای را ساماندهی قیمت ها عنوان می کند ومی افزاید: درحال حاضر قیمت زده شده روی بسیاری از کالاها، قیمتهای اصلی کارخانه نیست و اکثر آنها قیمتهایی است که میان واسطهها و مغازهدارها گذاشته میشود و حذف آن باعث میشود که دست واسطهها کوتاه شود و قیمتهای کاذب از میان برود.
اما صمد روحی از تولیدکنندگان باسابقه مواد غذایی به عنوان مخالف طرح می گوید: اگر درنهایت قیمت برخی از کالاها حذف شود باز هم واسطهها کالاها را به هر قیمتی که دلخواهشان باشد به دست مغازهدارها میرسانند و از طرف دیگر هم مغازهدارها بسته به سود و هزینههایشان کالا را به دست مصرف کنندگان میرسانند. این موضوع درنهایت باز هم به ضرر مصرفکننده خواهد بود.
درهمین حال پرویز بیوک تولید کننده شیرینی وشکلات که کالاهای تولیدی واحد صنعتی اش مشمول حذف درج قیمت می شود می گوید: ما تجربه موفقی از حذف قیمت از روی کالاها داشته ایم .
این تولیدکننده برنج را به عنوان تجربه موفق حذف قیمت ها مثال می زند و می افزاید: درحال حاضربرنج ،قیمت ندارد اما مغازه دارها در رقابت با هم این محصول رابا قیمت مناسب و کیفیت خوب به مشتریان عرضه می کنند.
هرچند موافقان این طرح دلایل متعددی برای اجرای ان بیان می کنند. ازجمله دلایلی که مهدی کریمی تفرشی رئیس تعاونی صنایع غذایی ایران بیان می کند.
او می گوید: اجرای این طرح ما رابه بازار آزاد وصل می کند. دست واسطه ها را کوتاه می کند و قیمت گذاری را ساماندهی خواهدکرد.
اما حسین ابراهیم سخنگوی انجمن ملی حمایت از مصرف کنندگان اجرای این طرح را خلاف قانون می داند.
او می گوید: اجرای این طرح برخلاف قانون حمایت از حقوق مصرفکننده است، زیرا براساس ماده5 قانون حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، «کلیه عرضهکنندگان کالا و خدمات مکلفند با الصاق برچسب روی کالا یا نصب تابلو در محل کسب یا حرفه، قیمت واحد کالا یا دستمزد خدمت را به طور روشن و مکتوب به گونهای که برای همگان قابل رؤیت باشد، اعلام کنند.»
ابراهیمی می افزاید: ما مخالف حذف قیمتها هستیم از این جهت که قیمتهایی که درحال حاضر روی بستهبندیها میخورد عمدتا غیرواقعی هستند. ما در بیانیهای که دادیم هم به این موضوع اشاره کردیم اما متاسفامه نظارتی که باید باشد و قیمتهای غیرواقعی را حذف کند، وجود ندارد.
وی گفت: به نظر ما دولت به جای اینکه به دنبال این باشد که قیمتها را حذف کند باید کارخانهها و تولیدکنندگان را مجبور کند تا قیمت واقعی را روی کالای خود بزنند یا کارخانهها قیمت درجشده را روی محصول خود بزنند. مشکل اصلیای که با حذف قیمتها به وجود میآید، باز شدن دست واسطههاست.
دراین میان مردم هم یا ازطرح شناخت کافی ندارند یا با ان مخالفند. زیرا می ترسند حذف قیمت هابه افزایش قیمت ختم شود.
با این حال تاکنون نه موافقان ، پشیمان شده اند نه مخالفان قانع. دولت هم تصمیم گرفته تا اجرای طرح را برای بررسی بیشتر به تعویق بی
اندازد. طرحی که احتمالا در هنگام اجرا بازهم با نظرات موافق و مخالف بسیاری مواجه خواهد شد.