پخش زنده
امروز: -
معاون فنی و امور زیربنایی شرکت راهآهن با بیان اینکه در محدوده حریم راهآهن ، ترک و فرونشستی وجود ندارد از پایش 24 ساعته محدوده ریلی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مازیار یزدانی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به مطالب برخی رسانهها با عنوان «تَرَکها، خط تهران- مشهد را تهدید میکند» اظهار داشت : موضوع ترکها در حریم خطوط ریلی با جدیت در معاونت فنی و امور زیربنایی راهآهن در دست پیگیری قرار دارد و قراردادی با مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی منعقد شد.
وی افزود: مرکز تحقیقات مطالعات و بازدیدهای میدانی انجام داده است و خوشبختانه در محدوده حریم راهآهن کشور شاهد هیچگونه ترک و فرونشستی نبودهایم.
معاون فنی و امور زیربنایی راهآهن با اشاره به اهمیت موضوع فرونشست زمین در حریم راهآهن گفت: پایش 24 ساعته محدوده ریلی در دستور کار راهآهن قرار دارد و با تلاش مأموران مستقر در طول خطوط و با دستگاههای اندازهگیری بهطور مداوم انجام میشود.
یزدانی با اشاره به توجه کارشناسان به مسئله احتمال فرونشست در دشت ورامین تصریح کرد: اگرچه تاکنون اتفاقی در حریم راهآهن رخ نداده است اما باید نگاه پیشگیرانه داشته باشیم و به طور مداوم حریم 100 متری خطوط ریلی را پایش می کنیم.
وی خاطرنشان کرد: به دلیل مباحث مربوط به حملونقل جادهای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی فراتر از حریم راهآهن را هم در دست پایش دارد و البته در قالب شرکت راهآهن جلساتی با سازمان مدیریت بحران نیز برگزار شده است و این موضوع از ابعاد مختلفی در دستور کار قرار دارد.
این مقام مسئول در شرکت راهآهن صحبتهایی همچون منجر شدن فرونشست زمین به نشست خط آهن، سیر قطار با سرعت زیر 100 کیلومتر در چنین مسیرهایی و ناکارایی زمین برای ساخت قطارهای پرسرعت را نیازمند انجام کار کارشناسی دانست.
وی گفت: روزانه قطار با سرعت 160 کیلومتر در ساعت در مسیر تهران-مشهد سیر میکند اما در صورت نشست زمین به میزان و سطح مقطع نشست ممکن است رفتار سیستمی تفاوت کند.
یزدانی تصریح کرد: با توجه به پایش 24 ساعته خطوط ریلی در صورت بروز چنین مسائلی اجازه اعزام قطار داده نمیشود و شرکت راهآهن در صورت مشاهده نشست مقطعی بهجای کاهش سرعت بهمنظور حفظ ایمنی و سلامت مسافران ، قطار را متوقف میکند.
معاون فنی و امور زیربنایی راهآهن درباره مسئله احداث و راهاندازی خطوط راهآهن سریعالسیر یادآور شد: بالاترین سرعت قطارهای سریعالسیر در ژاپن بهعنوان کشوری که در یک منطقه زلزلهخیز جهان قرار دارد در حال تجربه شدن است.
با این تفاسیر کشور ژاپن بهجای بهرهگیری از قطارهای سریعالسیر با سرعتهایی نزدیک به 500 کیلومتر در ساعت باید از مدل های دیگری استفاده کند.
یزدانی تصریح کرد : اظهارنظر در این باره نیازمند کار کارشناسی است که در تخصص کارشناسان حملونقل ریلی قرار دارد.
معاون شرکت راهآهن ، اقدامات عملیاتی برای مقابله با پیامدهای این پدیده را مستلزم رخ دادن اتفاق بر اثر فرونشست زمین بیان کرد و گفت: در صورت وقوع اتفاق به سرعت عملیات تثبیت زیرسازی انجام میشود، اما شرکت راهآهن به قدری از تجربه و توان کارشناسی برخوردار است که قبل وقوع اتفاقاتی از این قبیل، اقدامات پیشگیرانه را انجام خواهد داد.
پیش فروش بلیت قطارهای مسافری از فردا
پیش فروش بلیت قطارهای مسافری آبان از فردا آغاز میشود.
بلیت همه قطارهای مسافری در دوره اول آبان تا پایان اذر در همه محورها به صورت همزمان در مراکز فروش و اینترنت از ساعت ۹ صبح فردا یکشنبه آغاز خواهد شد.