اطلاعات جعبه سیاه به محض پیدا شدن استخراج میشود
وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر جعبه سیاه هواپیمای تهران - یاسوج، امروز هم پیدا شود، کارشناسان فرانسوی در ایران حاضر هستند که بلافاصله اقدامات لازم را انجام دهند.
به گزارش خبرنگار
خبرگزاری صدا و سیما ، عباس آخوندی در جلسه صبح امروز کمیسیون عمران مجلس درخصوص جعبه سیاه هواپیمای مسیر تهران - یاسوج افزود: روز گذشته با فرمانده ارتش صحبت کردم و قرار شد که اگر سازمان هواپیمایی ایران روش و مدل خاصی برای پیدا کردن جعبه سیاه دارد به ما کمک کند.
وی ادامه داد: روز گذشته تا ساعت 21 با دوستان در ارتش در حال مذاکره بودیم و از امروز عملیات جستجوی جعبه سیاه آغاز می شود.
آخوندی گفت : از فرانسویان نیز خواسته ایم که از طریق ماهواره فرانسه اقدامات لازم را برای پیدا کردن جعبه سیاه پیگیری کنند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه عکس جعبه سیاه به افراد و جستجوگران محلی نیز داده شده است اظهار داشت: تلاش داریم هر چه سریع تر جعبه سیاه پیدا شود و اگر امروز پیدا شود تیم کارشناسان فرانسوی حاضر هستند تا اقدامات لازم را به سرعت انجام دهند.
وی در ادامه با بیان اینکه وقتی سانحه ای رخ می دهد و افکار عمومی تحت تاثیر قرار می گیرد اولین وظیفه ما آرام کردن فضاست اظهار داشت: باید فضا را آرام کنیم تا بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.
در جلسه کمیسیون عمران که برای رسیدگی به سانحه سقوط هواپیمای تهران - یاسوج برگزارشد، علاوه بر اعضای کمیسیون و جمعی از نمایندگان، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، رئیس شرکت هواپیمایی آسمان و نماینده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، حضور داشتند.
اولین وظیفه ما آرام کردن افکار عمومی برای اقدامات امدادی است
وزیر راه و شهرسازی در ادامه جلسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درخصوص سقوط هواپیمای تهران - یاسوج گفت: یکی از موضوعات مطرح شده در جلسه در خصوص مباحث فضای مجازی در مورد تلفن یکی از مسافران و فناوری هواپیما بود.
عباس آخوندی ادامه داد: باید گفت هواپیما در سال 1993 ساخته شده است و نمی توان گفت فناوری آن مربوط به 75 سال پیش است.
وی افزود: نکته دیگر در مورد تماس تلفنی یکی از مسافران این پرواز است که این موضوع چند بار در صداوسیما مطرح شد.
آخوندی با بیان اینکه آخرین تماس مربوط به 4 دقیقه قبل از سقوط بوده است اظهار داشت: این موضوع چیز عجیبی نیست و در ارتفاع 14 مایلی نیز با توجه به اطلاعاتی که از وزیر ارتباطات گرفتم کاملا ممکن است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه در باره بحث رژیم مسئولیت نیز گفت: قطعا خود شما نمایندگان مجلس برای این موضوع قانون وضع و مسئولیت های را مشخص کرده اید.
آخوندی تاکید کرد: با توجه به اینکه همه وظایف و مسئولیت ها کاملا واضح و روشن است همه باید پاسخگو باشند.
وی افزود: با توجه به اینکه در قانون آمده است که پس از وقوع یک سانحه باید بلافاصله ستاد بررسی سانحه نیز تشکیل شود، ستاد بررسی به فاصله دو ساعت پس از وقوع این حادثه تشکیل شد.
وزیر راه و شهرسازی گفت : ما از روز اول از شرکت سازنده و سازمان هواپیمایی فرانسه برای حضور در ایران دعوت کردیم و کارشناسان این شرکت نیز روز گذشته وارد ایران شدند.
آخوندی با بیان اینکه هیچ کس نمی تواند در این موضوع پنهانکاری کند اظهار داشت : شرکت سازنده نیز گزارش خود را در عرصه جهانی منتشر می کند زیرا این موضوع با اعتبار حرفه ای اش در ارتباط است .
وی در ادامه با اشاره به اطلاعات منتشر شده در خصوص این هواپیما گفت : من از روزی که مسئولیت این وزارتخانه را بر عهده گرفتم به همه گفته ام که باید اطلاعات را در لحظه منتشر کرد و از نظر من هیچ اطلاعاتی محرمانه نیست .
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اعتماد ایجاد شده در بین مردم افزود: وقتی اخبار ناصحیح بدون هیچ گونه پشتوانه اطلاعاتی به مردم داده می شود باید شاهد اینگونه مسائل نیز بود.
وی در ادامه در خصوص بحث مدیریت بحران اظهار داشت: مدیریت بحران از دو بخش تشکیل شده است که اولین بخش آن، بخش تخصصی و مرتبط با وزارت راه و بخش دوم نیز مدیریت عمومی است که این امر بر عهده وزارت کشور است.
آخوندی افزود: در این موضوع کوتاهی نشده و در همان لحظات ابتدایی حادثه، سازمان هواپیمایی کشور اخبار را به صورت رسمی اطلاع رسانی می کرده است و در روز حادثه نیز در سازمان هواپیمایی، موضوع به صورت تخصصی پیگیری و در استان های مرتبط نیز ستاد مدیریت بحران تشکیل شد .
وی با اشاره سفر خود به یاسوج گفت : خود من نیز شخصا در سفر به یاسوج وارد منطقه عملیاتی شدم، کسی مردم را رها نکرده است و همه ما چه برای اطلاع رسانی در تلویزیون و چه برای کمک در صحنه حاضر بودیم و بحث اینکه گفته می شود به مردم بی احترامی شده است باید گفت دلیلی وجودی ما چیزی جز احترام و خدمت به مردم نیست .
وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد: ما هیچ خبری را از مردم پنهان نمی کنیم و اطلاعات مربوط به شرکت آسمان نیز در اختیار نمایندگان گذاشته می شود.
وی ضمن تشکر از ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران فداکاری بزرگی انجام داده و علاوه بر نیروهای تکاور، عملیات هلی برن را نیز انجام داده اند همچنین دوستان هلال احمر، فدراسیون کوهنوردی، مردم منطقه، سپاه، بسیج و همه عواملی که باید در صحنه حاضر باشند تا این لحظه فداکاری و خدمات زیادی را انجام داده اند.
وزیر راه و شهرسازی در خصوص جمع بندی جلسه امروز کمیسیون عمران افزود: هر زمان که سانحه ای افکار عمومی را تحت تاثیر قرار می دهد اولین وظیفه همه ما آرام کردن فضا برای اقدامات امدادی است.
آخوندی با بیان اینکه کار بعدی رسیدگی به سانحه دیدگان است اظهار داشت : همه نمایندگان حاضر در کمیسیون مستحضر هستند که در این دوره به رغم همه تنگناهای مالی، بیشترین سرمایه گذاری در بخش هواپیمایی انجام شده است و ما نباید با یک سانحه تمام زحمات یک صنعت بزرگ را که در شرایط سخت و در بحران تحریم رو به رشد بوده است نادیده بگیریم .
وی تاکید کرد: شما باید بیشترین پرسشگری را داشته باشید اما نباید به گونه ای باشد که باعث دلسردی افرادی شود که با چنگ و دندان این صنعت را حفظ کرده اند.
بررسی علل و عوامل سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه صبح امروز این کمیسیون با وزیر راه و شهرسازی، گفت: در این جلسه صرفا به تشریح علل و عوامل سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج پرداخته شد و هیچ صحبتی درباره استیضاح آخوندی مطرح نشد.
شهرام کوسه غراوی در حاشیه جلسه علنی امروز (چهارشنبه 2 اسفند) مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه کمیسیون عمران با حضور عباس آخوندی، افزود: در این جلسه درباره مسائل مختلفی از جمله حادثه کشتی سانچی و سقوط هواپیمای آسمان به تفسیر صحبت شد و وزیر راه در خصوص دلایل سقوط هواپیما سخنانی گفت اما هر گونه اظهار نظر قطعی درباره دلایل سقوط را به پیدا شدن جعبه سیاه هواپیما موکول کرد.
نماینده مردم مینودشت با اشاره به توضیحات آخوندی، گفت: ایشان در جلسه صبح امروز کمیسیون عمران درباره علل و عوامل سقوط هواپیما و حضور میدانی در منطقه که با مشارکت عوامل وزارت راه و شهرسازی، ارتش و سازمانهای امدادی انجام گرفت، توضیحاتی ارائه کرد.
وی افزود: وزیر راه از یافتن پیکر بیش از ۳۰ نفر از جانباختگان سقوط هواپیما خبر داد و ابراز امیدواری کرد بقیه پیکرها به زودی پیدا شود و انتقال یابد.
این عضو کمیسیون عمران مجلس با رد شایعات مطرح شده درباره تماس تلفنی یا زنده ماندن زخمیان سقوط هواپیما، گفت: اینکه عدهای شایعه کردند بعد از سقوط هواپیما تماسهایی ازجانب مسافران با خانوادههایشان گرفته شده است و یا مسافران زخمی، زنده مانده و به دلیل سرمای کوهستان جان باختهاند، اصلا با عقل جور در نمیآید چرا که هواپیما با سرعت ۴۰۰، ۵۰۰ کیلومتر در ساعت به دیواره کوه دنا برخورد کرده و علاوه بر تکه تکه شدن هواپیما، پیکر بسیاری از مسافران نیز چند تکه شده است و از روی ظاهر اجساد شناسایی آنان ممکن نیست.
کوسه غراوی در عین حال خواستار نهادینه شدن فرهنگ عذرخواهی در مسئولان شد و افزود: سقوط پرواز تهران ـ یاسوج به هر دلیلی که اتفاق افتاده باشد مسئولان باید هر چه سریع تر توضیحاتی در خصوص جزئیات آن ارائه و از جامعه به خاطر این حادثه عذرخواهی کنند.