پخش زنده
امروز: -
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به نامگذاری سال 97 با عنوان « حمایت از کالای ایرانی»: امروز آحاد جامعه در یکی از بزنگاه های مهم تاریخی اقتصاد ملی قرار گرفتند تا با ترجیح و انتخاب محصولات ایرانی، از تولید ملی حمایت کنند.
ساسان شاه ویسی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: مطالبات رهبری و عمده دیدگاه ایشان معمولا معطوف به عملکرد دولتمردان است، اما ایشان امسال ترجیحا مطالبه ای برای عامه مردم مطرح کردند.
وی تصریح کرد: حمایت از کالای ایرانی به ویژه محصولاتی که در زندگی عموم مردم مورد مصرف قرار دارد باید در متن زندگی، اقتصاد خانواده، اقتصاد دولتی و سهم و نقش خود را پیدا کند و در سه حوزه بزرگ اقتصاد کشور یعنی دولتی، خصوصی و تعاونی بنا به استعداد و ظرفیت کالای ایرانی مسئولیت و ماموریت استفاده از آن تعریف شود.
این کارشناس اقتصادی در تشریح سخنانش افزود: آنجا که درباره اجرای قوانین صحبت می کنیم دولتمردان مدنظر هستند که باید قوانینی چون بهبود فضای کسب و کار و حمایت از تولید ملی را دقیق و کامل اجرا کنند تا با توجه به 365 روز زمان در پیش رو، در پایان سال 97 بتوانند در اندازه گیری کارنامه حوزه های اقتصادی خود میزان حمایت از کالای ایرانی را اعلام کنند.
وی در عین حال مطالبه بزرگتر را متوجه مردم دانست که بیشترین سهم مصرف کالای ایرانی را برعهده دارند.
شاه ویسی گفت: در این باره باید فرهنگ مصرف تغییر کند و علاوه بر مصرف کنندگان بزرگ دولتی که حتما باید کالای تولید داخل را خریداری کنند این ماموریت و مسئولیت هم برای آحاد جامعه تعریف شود که خرید کالای ایرانی را به عنوان تکلیفی ملی تلقی کنند ضمن آن که تولیدکنندگان هم به عنوان بخشی از این جامعه بزرگ باید به کیفیت و کارایی و بهره وری عوامل تولیدشان بیندیشند و با برخورداری از فناوریهای نوظهور شرایط را برای بازار بزرگ مصرف کننده آماده کنند.
وی جامعه ایران را به عنوان جامعه بزرگ مصرفی در منطقه جنوب غرب آسیا دانست که بسیاری از بازارسازان و بازارشناسان برای نفوذ به این جامعه بزرگ، از عوامل مختلفی استفاده می کنند.
این کارشناس اقتصادی با تاکید بر این که حمایت از تولیدکننده فقط محدود به ایران نیست گفت: بزرگان اقتصاد جهان مانند هم در این باره بسیار در تلاشند کما اینکه در یکماه گذشته با آمریکا برای حمایت از تولید ملی و افزایش سهم تولیدکننده اش با قدرتهای بزرگ اقتصادی مانند چین، اتحادیه اروپا و کانادا که شرکای اقتصادی اش هستند، درگیر شد که این نشان می دهد تولیدکنندگان در کشورها از چه جایگاه بالایی برخوردارند.
وی گفت: تولیدکنندگان هم به قابلیت اقتصادی کشورها کمک می کنند و هم به اقتدار یک نظام سیاسی، و در عین حال ظرفیت ها را مانند دماسنج می سنجند و برقراری روابط دو یا چند جانبه بین کشورها را به عنوان محور توسعه برعهده دارند.
شاه ویسی تولیدکننده را لوکوموتیو و پیشران اقتصاد ملی کشورها قلمداد کرد که دولتها، حاکمیتها و مردم از این محور بزرگ و پیشران اقتصاد حمایت می کنند که بر همین اساس اقتصاد ما نیز نباید از این فرصت و قابلیت خود غفلت کند.
وی همین طور به مشکلات عرصه تولید در کشورمان اشاره کرد و گفت: تولید و تولیدکنندگان با مسائل مختلفی دست و پنجه نرم می کنند که بخش بزرگی از آن از دیوان سالاری، کاغذبازی بزرگی نشات می گیرد که از همین روستیک تولیدکننده یا کارآفرین در ابتدای مسیر فعالیتش برای دریافت مجوزها تا اجرای ایده که موجبات اشتغال و تولید ملی شود افت و خیزهای بسیاری را سپری می کنند که بسیاری در همان گام نخست پشیمان می شوند.
این کارشناس اقتصادی گریزی هم به آمار بانک مرکزی درباره میزان نقدینگی در پایان سال 96 زد و افزود: میزان نقدینگی ما به 1550 هزار میلیارد تومان و به شکل انباشته رسید که بیش از 60 درصد آن در اختیار حوزه خدمات بود در حالی که باید کارکرد نهاد پولی کشور به سمتی حرکت کند که این نسبت به نفع تولیدکننده که یکی از بزرگترین نیازها و ضرورتهای تولید آن تجهیز و تامین منابع مالی است، تغییر کند.
وی گفت: علاوه بر این نظامات مالیه عمومی کشور، مالیاتی، بیمه و تامین اجتماعی، روابط کارگر و کارفرما از جمله چالش هایی است که بنظر می رسد مسئولیت دولتمردان و سیاستمداران این است که با تسهیل روابط امکان استفاده تولیدکننده برای تولید حداکثری از ظرفیت و بضاعتشان را فراهم کنند.
شاه ویسی حمایت از جامعه نخبگان و ارتباط بیشتر صنعت و دانشگاه را هم از ضروریات دیگر برای رونق تولید ملی دانست و افزود: بسیار شنیده می شود که صنعت ایران حتی با صنایع کشورهای همسایه اش فاصله چند نسلی دارد که هماهنگ سازی سیاستها مبتنی بر قابلیت دار کردن استعداد جامعه نخبگان و استفاده از آنها از سوی کارآفرینان و تولیدکنندگان از مهمترین معروفاتی است که می تواند موجب سرعت بخشیدن به حوزه تولید ملی شود.
وی تاکید کرد: امروز تولیدکننده نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان و مخصوصا حمایت خاصه انتخاب کنندگان و مصرف کنندگان عمومی است تا با رونق محصولاتشان در نهایت موجب رشد اقتصادی کشور که مهمترین دماسنج سنجش قدرت اقتصادی کشور است، شوند.