پخش زنده
امروز: -
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران : در سال گذشته، ۱۳۰۰ کیلومتر خط آهن جدید احداث شد که ۵۰۰ کیلومتر آن را شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور و ۸۰۰ کیلومتر را راه آهن در قالب خطوط دوم و سوم احداث کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما ، سعید محمدزاده در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه بینالمللی حملونقل ریلی بابیان اینکه در سال 97 مبنا را بر بهرهوری شبکه ریلی گذاشتهایم افزود: استفاده از بازار سرمایه و مدلهای تأمین مالی در بخش داخل و خارج کشور در دستور کار است و به کمک سرمایهگذاران بخش خصوصی در تأمین ناوگان قدم برداشتهایم.
مدیرعامل راهآهن با بیان اینکه در بحث بهرهوری فعالیتهای مستمری را در دستور کار داریم، گفت: تعرفه حمل بار برای واگنهای دارای بار در سال 97 کاهش یافت و برای واگنهای خالی تا اندازهای افزایش یافت که این هفته گذشته در هیئت مدیره راهآهن مطرح شد.
وی افزود: در سال 95، 40 میلیون تن بار و در سال 96، 47 میلیون تن بار با راهآهن جابجا شد و از 22 میلیارد تن کیلومتر حمل بار در سال 92، در سال 96 به 30.3 میلیارد تن کیلومتر رسیدیم.
محمدزاده ادامه داد: در سه سال آینده نیاز داریم به رقم 120 میلیون تن بار در سال در بخش ریلی برسیم که در وضعیت فعلی امکان جذب بیش از 100 میلیون بار وجود دارد.
وی با بیان اینکه انتقال یک تن بار از جاده به ریل 35 سیسی صرفه جویی سوخت دارد، اظهار داشت: هر نوع سرمایهگذاری در حوزه ریلی که به افزایش سهم بار مسافر ختم میشود، حتماً حمایت میشود.
محمدزاده گفت: برای اولین بار با استفاده از ظرفیت ماده 67 قانون دائمی، موفق شدیم سرمایهگذاری بخش خصوصی در بازار سرمایه ایران را ضمانت کنیم.
کاهش تعرفه حمل بار در سال 97
مدیرعامل راه آهن اعلام کرد: تعرفه حمل بار در سال ۹۷ همانند سال گذشته نه تنها افزایش نمی یابد بلکه کاهش هم خواهد یافت.
محمدزاده با بیان اینکه در بحث بهره وری فعالیتهای مستمری را در دستور کار داریم، گفت: تعرفه حمل بار برای واگنهای دارای بار در سال ۹۷ کاهش یافت .
وی بابیان اینکه تعرفه برای واگنهای خالی تا اندازهای افزایش یافته است گفت: این مسئله هفته گذشته در هیئت مدیره راهآهن مطرح شد وبزودی درباره آن تصمیم گیری می شود.
پیش ازاین مدیرعامل راه آهن از احتمال کاهش تعرفه حمل و نقل ریلی در بخش مسافری خبر داده و گفته بود: برنامه داریم تا این تعرفه در سال های آینده به صفر رسیده و درآمد راه آهن از طریق جابجایی بار جبران شود.
براساس برنامه ششم توسعه تا سال ۱۴۰۵ حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد بار کشور باید به ریل منتقل شود ویکی از مشوق های اعمال شده برای رسیدن به این هدف معافیت شرکت های حمل و نقل ریلی از مالیات و ارزش افزوده است.