پخش زنده
امروز: -
زندگي خانواده نقش اساسي در حفظ سلامت رواني، اجتماعي و جسماني کودکان و والدين دارد. خانواده اولين و مهمترين بافت اجتماعي را براي رشد انسان فراهم مي سازد.
چکیده مصاحبه پژوهشی:
× زندگي خانواده نقش اساسي در حفظ سلامت رواني، اجتماعي و جسماني کودکان و والدين دارد.
× خانواده اولين و مهمترين بافت اجتماعي را براي رشد انسان فراهم ميسازد.
× تقريبا همه افراد در طول رشد و در جريان سازگاري با اين تغييرات دچار مشکلاتي ميشوند
× مشکلات رفتاري«فرزندان» منعکسکننده شرايط پيچيده بين فردي اعضاي خانواده است.
× چهاردیواری آموزشها و مهارتها شامل آموزش پیش از دبستان، دبستان، راهنمایی، دبیرستان و دانشگاه است.
× کف چهارديواري محل رشد بايد مملو از عشق و محبت، نوازش، آرامش، امنیت و احترام باشد.
× نظم و قاعده و قانون و برنامه سقف چارديواري را شکل ميدهد.
× سقف خانه نوع فرزند پروری مشخص ميکند.
× سقف باید آنقدر متعادل و مقتدرانه باشد که برای فرزند قابل رویت و قابل پذیرش باشد.
× ديوارهاي چهارديواري هر کدام شامل يکي از ابعاد هوش در انسان است.
× تربیت جنسی را میتوان در بعد هوش جسماني به وي آموزش داد و به او بگوييم باید مراقب بدنش باشد.
× در کنار هوش جسمانی پدر ومادر باید به تغذيه و زبان سنشان توجه کنند.
پژوهش خبری صدا وسیما: زندگي خانواده نقش اساسي در حفظ سلامت رواني، اجتماعي و جسماني کودکان و والدين دارد. خانواده اولين و مهمترين بافت اجتماعي را براي رشد انسان فراهم مي سازد. در جريان رشد طبيعي هر کودک يک رشته تغييرات شناختي، عاطفي و اجتماعي را شاهد هستيم. تقريبا همه افراد در طول رشد و در جريان سازگاري با اين تغييرات دچار مشکلاتي مي شوند و استرس و تعارضي را که به دنبال مي آيد، مي تواند به مشکلات رفتاري- عاطفي و يادگيري در آنها بي انجامد. اکثر مشکلات رفتاري «فرزندان» منعکسکننده شرايط و روابط پيچيده بين فردي اعضاي خانواده به ويژه والدين و تعاملات معيوب آنها با فرزندان است.[1]
در خصوص ويژگي هاي محل رشد و پرورش فرزندان با خانم دکتر زينت السادات میرغفوریان؛ مدرس کارگاه های مربیگری مهارتهای زندگی کودک؛ نوجوان و بزرگسال در دانشگاه تهران این موضوع را واکاوی کرده ایم .
پژوهش خبری : محل رشد و پرورش فرزندان چه ويژگي هايي دارد؟ و چه فردی با چه سنی در این محل قرار است باشد؟
خانم دکتر زينتالسادات میرغفوریان، مدرس دانشگاه، دکتراي تخصصي روانشناسي عمومي: ما یک چهار ديواری را در نظر میگیریم؛ که از يک کف و سقف و 4 ديوار تشکيل شده است: کف این چهاردیواری باید مملو از عشق و محبت، نوازش، آرامش، امنیت و احترام باشد و هيچ محدودویتي در ابراز و وجود اينها در کف وجود ندارد مثلا میگویند اگر به همسرم زیاد عشق بورزم پررو می شود؟ نه نمی شود؛ اگر به بچهام زیاد احترام بگذارم پرتوقع می شود؟ نه نمیشود. این کف هر چقدر گسترده تر باشد به نفع ماست. برای اینکه کف چهاردیواری ما میزانی از امنیت داشته باشد، باید سقف در نظر بگیریم. سقف باید شامل برنامه، نظم و قاعده و قانون این مکان پرورشی ما باشد. ديوارهاي اين چهارديواري هر کدام تشکيل شده از يک نوع هوش، که والدين و مربيان با رعايت و اعمال مواردي که مي گوييم در پرورش اين 4 نوع هوش تلاش کنند.
پژوهش خبری : ديوارهاي اين چهارديواري شامل چه چيزهايي است و هر کدام از اين ديوارها چه نقشي در رشد کودک دارد؟
خانم دکتر زينتالسادات میرغفوریان: در حوزه کودک و نوجوان این چهار دیواری آموزش را روی چهار بعد از هوش تطبیق می دهیم:
ديوار 1 يا بعد جسمانی (هوش جسمانی PQ):در بعد جسماني يا همان هوش جسماني به کودک مي آموزيم هر يک از اعضاي بدن به چه کار ميآيد و نيز نحوه درست استفاده کردن از اعضاي بدن را به او ياد مي دهيم مثلا چرا چشم داریم؟ چرا زبان داریم؟ و...... و از هرکدام چه استفادهای میتوان کرد.
ديوار 2 يا بعد شناختی (هوش عقلانی IQ): غالبا هوش شناختی هوشی است که به ارث برده می شود یعنی میانگین IQ هرکدام از افراد، میانگین IQ والدین است. از فرزندان چیزی بیشتر از آنچه که از والدينشان به ارث بردهاند؛ نمی توان انتظار داشت.
ديوار 3 يا بعد عاطفی (هوش هیجانی EQ): از سال 2014 تحقیقات زیادی در حوزه هوش هیجانی انجام شد، تحقیقات نشان داد که 20 درصد موفقیت افراد به IQ و 80 درصد موفقیت افراد به EQ آنها ارتباط دارد، در حالی که زمانی فکر میکردند تیزهوشان و افراد نخبه و سرآمد، افرادی هستند با هوش بالاتر و آنها افراد موفقی هستند؛ ولی تحقیقات عکس آن را نشان داد؛ ممکن است افراد موفق IQ بالایی نداشته باشند ولی به دلیل داشتن EQ بالا در ارتباطات، شغل، همسرداری و در فرزندپروری موفق هستند.
ديوار 4 يا بعد معنوی (هوش معنوی SQ): این هوش فقط خاص ما انسانهاست. پس ما باید روي این هوش (هوش معنوی) تمرکز کنیم. SQ یعنی درک مفهوم و معنای ارزش اتفاقات.
پژوهش خبری : والدين چه مواردي را در پرورش اين چهار بعد هوش بايد رعايت کنند؟
خانم دکتر زينتالسادات میرغفوریان، مدرس دانشگاه، دکتراي تخصصي روانشناسي عمومي: تربیت جنسی را می توان در بعد هوش جسماني به وي آموزش داد و به او بگوييم باید مراقب بدنش باشد. وقتی روی هوش جسمانی بچه کار می کنیم یعنی یک فردی با بدن و جسم سالم را تحویل میدهيم.
الف) تغذیه: در هر سنی بچه ها نیازمند یکسری مواد مغذی هستند پس باید به تغذیه بچه ها توجه شود. اگر غذا نمیخورد باید در مواد غذایی که تهیه می کنید تنوع و ابتکار داشته باشید. صبحانه بايد مقوی و مغذی باشد اگر نمي خورند بايد تدبير کرد و مواد را به شکلي که براي کودکان خوشايند است تهيه کرد مثلا شیر+ موز يا ميتوان بدون اينکه کودک متوجه شود يک عدد خرما یا یک عدد زرده تخم مرغ به مخلوط شيرموز اضافه کرد. تغذیه خیلی مهم است.
ب) بازي: تا قبل از زمان دبستان باید روی بازی های بچه ها متمرکز شویم. آنها بايد ياد بگيرند هر آنچه را که روي تابلو(تخته سياه) مي بينند در دفتر مشقشان يادداشت کنند(بنويسند) يا اگر کارت بازی می کنند هر رنگي که روي کارت ديدند همان رنگ را به همان ترتيب، روي اشيايي که در اختيارشان است پياده کنند باید در چینش اجسام دقت کنند.(در بازی)
ج) ورزش: اگر فرزند در سن نوجواني است بايد روی ورزش وي متمرکز شویم مهارت های حرکتی را باید به بچه ها یاد بدهیم مثلا چگونه بین دست و چشم شان هماهنگی بوجود آوریم.
این بازی ها و مهارت ها باعث رشد فرزند در حوزه PQ می شود، یعنی استفاده صحیح از همه اندام ها و همه حواس.
تذکر: رشد کودک در محيط غنیِ فرهنگي: (وقتی برای بچه زیاد کتاب و شعر می خوانیم، يا با بچه زیاد حرف میزنیم؛ يا با دليل با بچه حرفي را ميزنيم يا وقتی درست به حرفه ای بچه گوش می دهیم)، باعث افزایش تعداد گیرنده های مغزی می شود و گیرايي و تجزيه و تحليل او در حل مسايل بالا ميرود و علاوه بر آن والدین در بچگی زماني که او پرسشگري را شروع مي کند به آنها ايراد نگرفته اند که چقدر سوال میکنی؟ و نيز در مقابل چراي فرزندشان به او نگفته اند تو فقط بايد مطيع باشي و سوال نکني.
از فرزند بخواهیم احساسش را بیان کند، به بچه ها یاد بدهیم شناخت هیجانات دیگران مهم است. آنها باید متوجه احساسات اطرافيان هم باشند: الان پدر يا مادر خسته است، بايد درک کنند و بفهمند پدر الان از چه چیزی عصبانی است وقتی بچه یاد بگیرد و هیجانات دیگران را بشناسد، با استفاده از هیجانات، حوادث و هیجان دیگران میتواند بهترین تصمیمات فردی و بین فردی را بگیرد یعنی من عصبانی هستم. شناخت هیجانات به کودکان کمک می کند که در لحظه تکانه ای رفتار نکنند به بچه می گویم چرا فلان کار نادرست را انجام دادی؟ می گوید چون عصبانی بودم باید به بچه یاد بدهیم و بگوییم هرگاه عصبانی هستی نباید کاری انجام بدهی باید در مورد احساست فکر کنی.
پژوهش خبری :کدامیک از این هوش ها برای ما مهمتر است یا تداوم کدامیک از این 4 دیوار اهمیت بیشتری دارد؟
خانم دکتر زينتالسادات میرغفوریان: به طور قطع این سوال اولیایی است که به این 4 دیوار آشنایی دارند. چهار دیواری باید همزمان با هم رشد کند اگر در خانه ای که می سازید یکی از دیوارها بلند یا کوتاهتر از بقیه باشد یا یکی ضعیف تر از بقیه باشد، اصلا سقف روی چنین دیوارهایی با چنین ویژگیهایی قرار نمیگیرد. اگر اتفاقی بیفتد از همان دیوار کوتاهتر است (آن عفونت، آن ویروس) مشکل از ديوار کوتاهتر نفوذ می کند، پس هر 4 دیوار باید بلند، قوی، با پایه و اساس محکم باشد تا ما چیزی به نام «هوش زندگی» برای فرزندان داشته باشیم. «هوش زندگی» مجموعه هوش ها، مهارت ها و آموزش هایی که در این حیطه است.
سخن آخر
والدین باید توجه داشته باشند که اگر قرار است شخصیت فرزند من سالم شکل بگیرد باید فرزندم را بی قید و شرط دوست داشته باشم. اگر می خواهیم در ارتباطات زناشویی هم حال طرف مقابلمان خوب باشد باید او را بی قید و شرط دوست داشته باشیم. زمانی که همسر من متوجه می شود به خاطر اینکه ماهی 2 میلیون در کارت من می ریزد من دوستش دارم، يا زمانی که می فهمد چون مرا به سفر می برد دوستش دارم؛ این دوست داشتن برای او ارزش نخواهد داشت. بنابراین برای اینکه ارتباطات سالمی داشته باشیم باید عشقمان، عشق بی قید و شرط باشد. اگر ما می خواهیم به عنوان والدین بچه هایمان رفتارهایی درست و کارآمدی داشته باشند باید رفتارهایمان درست و کارآمد باشد. من باید در خانه مطالعه کنم تا فرزندم هم مطالعه کند، من نباید گوشی دستم باشد و به بچه ام بگویم گوشی تلفنت را کنار بگذارد. من نباید دایم جلو تلویزیون باشم و به او بگویم جلو تلویزیون نباش، خودمان باید همانی باشیم که دوست داریم فرزندانمان باشند و من به عنوان مدیر هستم و باید این چهاردیواری و کف و سقف را با مشخصات فوق بسازم.
پژوهش خبری // مریم عابدی
[1] . بررسي رابطه بين سبک هاي فرزندپروري والدين با سبک هاي تفکر و سبک هاي حل مسئله در دانش آموزان(پايان نامه)، سايت بانک دانلود پايان نامه، 1393