پخش زنده
امروز: -
سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام کرد بیش از نیمی از کودکان آواره در جهان به نظام آموزشی دسترسی ندارند.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام کرد بیش از نیمی از کودکان آواره در جهان به نظام آموزشی دسترسی ندارند و این در شرایطی است که کشورهایی که وظیفه میزبانی از این آوارگان را بر عهده دارند, زیر بار بحران های روز افزون انسانی قرار گرفته اند.
به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، آژانس آوارگان سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد چهار میلیون کودک آواره در سراسر جهان قادر به حضور در مدارس نیستند که نسبت به سال قبل نیم میلیون نفر افزایش نشان می دهد.
فیلیپو گراندی کمیسر ارشد سازمان ملل در امور آوارگان گفت:«آموزش راهی است برای کمک به جوانان به منظور التیام پیدا کردن و همچنین روشی است برای احیای وضع کشورهای جهان. بر اساس الگوهای فعلی, اگر سرمایه گذاری فوری صورت نگیرد صدها هزار کودک دیگر نیز به این آمار اضافه خواهند شد.»
این آژانس اعلام کرد تا پایان سال 2017 مسئولیت رسیدگی به وضع بیست میلیون پناهجو و آواره را بر عهده داشت که پنج میلیون آواره فلسطینی را شامل نمی شود.
بیش از نیمی از این افراد را کودکان تشکیل می دهند که هفت میلیون و چهارصد هزار نفر آنها در سن مدرسه هستند.
در این گزارش آمده است تنها 61 درصد کودکان آواره در مدارس ابتدایی حضور می یابند و این رقم برای همه کودکان نود درصد است.
این رقم درباره کودکانی که باید در مدارس دوره راهنمایی حاضر شوند پایین تر است به گونه که از هر چهار کودکی که به سن حضور در کلاس های دوره راهنمایی رسیده اند تنها کمتر از یک نفر در کلاس های این دوره شرکت می کند.
سال قبل بیش از پانصد هزار کودک آواره جدید در مدارس ثبت نام کردند ولی افزایش سریع جمعیت آوارگان به این معنی است که نسبت کودکانی که قادر به حضور در کلاس های درس نشده اند کاهش نیافته است.
در این میان رسومات اجتماعی و فرهنگی اغلب باعث می شود دختران آواره بیشتر از پسران از دسترسی به آموزش محروم شوند.
کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل برای حل معضلات کنونی پیشنهاد داد که آوارگان باید به جای مدارسی که به صورت ویژه برای آنها ایجاد شده است در مدارس عادی ثبت نام کنند و ضمن دسترسی به حمایت های مضاعف، موانعی که بر سر ثبت نام آنها وجود دارد از قبیل ارائه اسناد هویتی, از میان برداشته شود.