نتایج یک پژوهش نشان داد؛
شبکههای اجتماعی بر افزایش بازدید از مناظر طبیعی موثر هستند
یک مطالعه علمی نشان داده که شبکههای اجتماعی تاثیر قابل توجهی بر بازدید مردم آمریکا از پارکهای ملی این کشور داشتهاند.
به گزارش
خبرگزاری صداوسیما، وبسایت «منز ژورنال» نوشت: به نظر میرسد دیدن تصاویر پارکهای ملی در رسانههای اجتماعی، افراد بیشتری را به حضور در طبیعت سوق داده و ترغیب کرده است.
مطالعه منتشر شده در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences این پدیده را با بررسی ارتباط احتمالی پستهای رسانههای اجتماعی درباره پارکهای ملی آمریکا و افزایش تعداد بازدیدکنندگان، بهویژه برای پارکهای کمتر شناختهشده بررسی میکند.
«کیسی ویچمن» نویسنده این مقاله گفت: مطالب و پستهای رسانههای اجتماعی یکی از محرکهای اصلی در افزایش بازدید مردم از پارکهای ملی آمریکا بوده است.
این مطالعه، میزان قرار گرفتن در معرض تبلیغات شبکههای اجتماعی و تعداد بازدیدکنندگانِ بیش از ۶۰ پارک ملی را قبل و بعد از رونق رسانههای مجازی در آغاز دهه اخیر مقایسه کرد.
برای انجام این کار، «ویچمن» پنج معیار موثر از رسانههای اجتماعی از جمله دنبال کنندهها، پیامهای متنی، پستهای مجدد، نظرات و پسندها (لایکها) را بررسی کرد.
وی سپس پارکها را بر اساس میانگین این ارقام رتبهبندی کرد.
«ویچمن» دریافت که پارکهایی با بیشترین افزایش بازدیدکنندگان، عمدتاً در غرب آمریکا از جمله منطقه کوه «راکی»، «یوتا» و همچنین «آلاسکا» واقع شدهاند.
این پژوهش نشان داد که پارکهایی که در کانون تبلیغات رسانههای اجتماعی قرار دارند، تا ۲۲ درصد بازدیدکنندگان بیشتری را نسبت به سال ۲۰۱۰ جذب کردهاند.
در یک نمونه، برخی پارکهای ملی شاهد جهش ۸۰ درصدی بازدیدکنندگان در همین دوره بودند که نشان میدهد در برخی موارد، آگاهی از وجود پارکها برای برانگیختن تمایل مردم به دیدن آنها کافی است.
«ویچمن» اظهار کرد: به نظر میرسد ممکن است مکانهایی که مردم مایل به بازدید از آنها هستند، به مرور تغییر کند، زیرا پارکهای زیادی وجود دارند که علیرغم جالب توجه بودن، بازدیدشان افزایش نمییابد.
به گفته او، مردم در نهایت از پارکهایی بازدید میکنند که تصاویرشان بیشتر در فضای مجازی به چشم میخورد.
«ویچمن» تصریح کرد: رسانههای اجتماعی بهعنوان ابزار تبلیغاتی برای پارکها عمل میکنند، هر چند باید توجه داشت که همه تبلیغات، بازدیدها را افزایش نمیدهند بلکه این تبلیغات و حضور در شبکههای مجازی باید به شیوه درستی انجام شود.
او این را هم گفت که به عنوان نمونه، تعداد بازدیدکنندگان از پارک ملی «آلاسکا» در مقایسه با بسیاری از پارکهای دیگر بسیار کمتر است، بنابراین احتمال افزایش بازدیدکنندگان آن بعد از به اشتراک گذاشتن پستهای تبلیغاتی در رسانههای اجتماعی بسیار زیاد خواهد بود.
او معتقد است که برخی از مردم فقط از طریق رسانههای اجتماعی مطلع میشوند که اساسا در منطقه «آلاسکا» پارکهای ملی هم وجود دارند!
«ویچمن» میگوید: جالب است که فضای مجازی بر بازدید مردم از پارکهایی که برای عموم آمریکاییها نسبتاً ناشناخته هستند، تأثیرگذار است.
وی افزود: دیدن مناظر و جلوههای حیاتوحش، یکی از علایق مردم است و آنان از به اشتراکگذاشتن تصاویر بازدید خود از این جاذبههای طبیعی در رسانههای اجتماعی بسیار لذت میبرند.
وبسایت «منز ژورنال» در پایان نوشت: اگر به مقالات خبری نگاه کنید، متوجه میشوید که رسانههای اجتماعی تا حد زیادی به عنوان عاملی در توجه بسیار بیشتر مردم به یک موضوع و یا حتی نگاه منفی به آن تاثیر دارند.