سالگرد راه اندازی بازار فرابورس
اینجا فرابورس است، به وقت بازار سرمایه
خیلیها را سر سفره بورس نشاند. آنهایی را که با ترس و لرز از خیابان حافظ رد میشدند و دستشان به تالار شیشهای نمیرسید گردهم آورد. برادر کوچکتر حالا 8 سالش تمام شده است!
به گزارش
خبرگزاری صدا و سیما ؛ یاسر فلاح رئیس شورای اطلاع رسانی بازار سرمایه تاکید کرده است : قبل از این، حضور در مهمانی بازار سرمایه برای خیلی از شرکتها آرزو بود. شرایطی داشت و قوانینی...
هر شرکتی هم توان رسیدن به الگوهای بورسی شدن را نداشت. همین خیلیها را محروم کرده بود از مزایای بورسی شدن ! روشی مطمئن برای جذب سرمایه و مشارکت مردم و سرمایهگذاران در کسب و کار.
وی افزوده است : 8 سال پیش اما چاره شد؛ مهمانی بازار سرمایه بزرگتر شد تا دایره مهمانان بیشتر شود و علاقمندان محصولات بازار مالی را بیشتر جذب کنند. اینجا دیگر تکلفی در کار نیست! آنهایی که عجله دارند یا آنهایی که آرزوی بورسی شدن دارند را گرد هم آورد، در فرابورس. بورسی مهم که ساختار بازار سرمایه را تکمیل کرد. نامش را از مشابه بازارهای خارج بورس over the counter گرفتند تا فرابورس بشود otc ایرانیها.
اینجا در فرابورس دیگر از آن نمادهای معروف بورس خبری نیست! دستهایی که به هوا پرتاب میشوند و داد و فریادهایی که میخواهد یک سهم را بخرد در فرابورس بیمعنی شده است. بورس 8 ساله تالارش مجازیست و بازیگرانش رویارویی مستقیم ندارند. برای همین قوانین هم اینجا سادهترند.
بورس جوان این روزها چیزی از برادر بزرگتر کم ندارد. میگویند گاهی قد معاملاتش از بورس هم بیشتر میشود! هوای تازهای که حال بازار سرمایه را بهتر کرد و دسترسیها را بیشتر. آنقدر رشد و توسعهاش سریع بود که ستونی شده برای خودش.
فرابورس با کوچه پس کوچههای خوش آب و هوایش کاری کرده که خیلی از مردم خواه ناخواه از آن بگذرند. از بازارهای اول و دوم و سوم که بگذریم، بازار ابزارهای نوین و بازار پایهاش دوای درد بسیاری از شرکتهای مشکلدار است.
خیلی از مردم هم که چندان بورس و فرابورس را نمیشناسند، گذرشان به بورس جوان افتاده، برای خرید مسکن، آنجا که مجبورند اوراق تسهیلات مسکن بخرند. همین یک خدمت، ارزش فرابورس را در بازار مالی ایران بیشتر از گذشته نشان داد و ثابت کرد.
بازاری که نه فقط شرکتها و بنگاهها و مردم دنبال خانه، بلکه دانشمندان و صاحبان ایده را هم گرد خودش جمع کرد تا برایشان چاره کند و راه خلق پول از علم و دانش را یادشان دهد.
*فرابورس ، کلید ورود به بازار سرمایه
از آغاز راه اندازی فرابورس تا کنون بیش از 80 شرکت پذیرش و برخی از این بازار به بورس منتقل شده است.
در بازار بدهی نیز اسناد خزانه دولتی و اوراق مشارکت دولتی با حجم بالا پذیرش و عرضه شد که از دستاوردهای مهم فرابورس بوده است.
تنوع بازارها و ابزارهای نوین مالی، وجود بازارهای پایه، معاملات توافقی و تابلوهای متنوع در هر بازار، از مهمترین مزیت های بازار فرابورس بوده است.
مهرداد نعمتی، معاون سرمایه گذاری و امور شرکت های گروه مدیریت سرمایه گذاری امید ، با اشاره به هشتمین سالگرد آغاز به کار فرابورس گفت: آغاز کار بازار فرابورس از سال 1388 با برنامه ریزی سازمان بورس و حمایت سرمایه گذاری بانک سپه بود. به این ترتیب که دو شرکت زیرمجموعه این بانک اولین شرکت هایی بودند که وارد بازار فرابورس شدند. البته شرکت یک سال پیش از آن راه اندازی شده بود.
وی با اشاره به عملکرد قابل قبول فرابورس در این هشت سال گفت: فرابورس تنوع بسیار خوبی در بازارها و تابلوهای مختلف دارد. بازار اول و دوم ، بازار ابزارهای نوین مالی ،بازار پایه ،بازار معاملات توافقی و تابلوهای مختلفی که هرکدام از این بازارها دارند باعث چابکی فرابورس شده است.
معاون سرمایه گذاری و امور شرکت های گروه مدیریت سرمایه گذاری امید ادامه داد: در بازار فرابورس به دلیل چابکی و تخصص نیروهای انسانی ،تسریع در انجام وپیشبرد امور کاملا جا افتاده است.
نعمتی به شعار معروف این بازار "فرابورس کلید ورود به بازار سرمایه " اشاره کرد و گفت: فرابورس واقعا به این شعار عمل کرد.
معاون سرمایه گذاری و امور شرکت های گروه مدیریت سرمایه گذاری امید همچنین به راه اندازی و پذیرش صندوق های جسورانه اشاره کرد و افزود: فرابورس در توسعه ابزارهای نوین مالی پیشرو است.
نعمتی تابلوی صنایع کوچک را نیز مورد توجه قرار داد و افزود: این بازار امسال موافقت اصولی خود را از سازمان بورس دریافت کرده و بحث اجرایی آن از نیمه دوم سال جاری با راه اندازی تابلویی با نامه صنایع کوچک کلید می خورد . به این ترتیب شرکت های کوچکی که شرایط ورود به بازار اول و دوم فرابورس را ندارند با ورود به بازار صنایع کوچک، وارد بازار سرمایه شوند.
وی درباره بورس ایده نیز گفت: این بازار با وجود شکل گرفتن تابلو ،هنوز عمق لازم را ندارد که البته ضعف این بازار در بخش تقاضا است که باید با تبلیغات و فرهنگ سازی این بخش تقویت شود.
مدیر عامل سابق کارگزاری بانک سپه با اشاره به اینکه تا الان بیش از 50 ایده در این بازار پذیرش و شرایط عرضه را احراز کرده اند، گفت:در سمت تقاضا هنوز در این بازار مشکلاتی وجود دارد و باید بسترهای لازم را برای سرمایه گذاران در این بخش فراهم کرد.
معاون سرمایه گذاری و امور شرکت های گروه مدیریت سرمایه گذاری امید در پاسخ به "سنا" درباره نقاط ضعف این بازار گفت: یکی از مباحثی که برای فرابورس و سه بازار دیگر نیز مطرح است ، متمرکز بودن نرم افزار معاملاتی در یک شرکت است و بهتر است در بخش هایی بورس ها به طور مستقل خدمات نرم افزاری ارائه کنند؛ به خصوص با وجود معاملات آن لاین ضرورت مستقل شدن نرم افزار برای بورس ها بیشتر شده است.
وی همچنین به موضوع 30 شرکت سرمایه گذاری استانی سهام عدالت اشاره کرد و افزود: در ابتدا قرار بود این شرکت ها به طور جداگانه وارد بازار فرابورس شوند اما در تصمیم بعدی مقرر شد این 30 شرکت در قالب یک ETF وارد بازار سرمایه شوند.
نعمتی با اشاره به سبد دارایی 3هزار میلیارد تومانی این 30 شرکت گفت: در صورتی که این مجموعه وارد بازار سرمایه شود به بزرگ شدن این بازار کمک می کند.
این کارشناس بازار سرمایه، پذیرش تعاونی ها در فرابورس را از دیگر مسایلی دانست که می تواند به افزایش عمق این بازار کمک کند.
وی تصریح کرد: موافقت اصولی ورود تعاونی ها به بازار سرمایه از وزیر کار و رفاه اجتماعی گرفته شده است و ورود تعاونی ها به بازار سرمایه می تواند مورد استقبال عموم مردم نیز قرار بگیرد.
*آمادگی فرابورس برای تامین مالی شرکتهای هواپیمایی
مدیرعامل فرابورس ایران، از آمادگی این رکن بازار سرمایه در موضوع تامین مالی شرکتهای هواپیمایی از طریق بازار سرمایه خبرداد.
امیر هامونی گفت پیش از این نیز تجربیات خوبی در زمینه تامین مالی خرید هواپیما در این بازار وجود داشته که قابل تکرار است.
امیر هامونی افزود : با مطرح شدن بحث خرید هواپیما از چند کشور، قابلیتها و ظرفیتهای تامین مالی از طریق فرابورس ایران و بازار سرمایه برای خرید این هواپیماها در قالب نامهای برای وزیر راه و شهرسازی تشریح شده و در واقع اعلام آمادگی کرده ایم که بسترها و ابزارهای لازم برای این امر در بازار فرابورس فراهم است.
وی با اشاره به بازخوردهای این نامه در دستگاهها و زیرمجموعههای دولتی گفت: اقای آخوندی به تمامی دستگاهها و سازمانهای زیر نظر وزارت راه و شهرسازی دستور داد تا این نامه بررسی و فرصتها و امکانات فرابورس در خصوص تامین مالی شرکتهای هواپیمایی تبیین شود .
هامونی افزود: این دستگاهها برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه اظهار تمایل کردند و یکی از دستگاههایی که پیگیر این موضوع شد سازمان هواپیمایی کشوری و بهویژه شرکت دولتی ایران ایر (هواپیمایی هما) بود که بههرحال یکی از شرکتهای زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است.
مدیرعامل فرابورس ایران از برگزاری جلسات مقدماتی برای تبیین روشهای تامین مالی خبر داد و با بیان اینکه منتظریم جلسات بعدی در این خصوص زودتر برگزار شود، افزود: یکی از مهمترین ابزارهایی که هماکنون در فرابورس ایران برای تامین مالی هواپیما مطرح است، صکوک اجاره است.
هامونی اظهار داشت : طریق صکوک اجاره، شرکتهای هواپیمایی اجاره بهشرط تملیک میکنند و بعد از چند سال مالک اصلی این هواپیماها میشوند، هواپیما نیز تحت نام نهادهای واسط مالی قرار میگیرد.
هامونی با اشاره به تجربه فرابورس ایران در تامین مالی شرکت ماهان برای خرید هواپیما گفت: تامین مالی شرکت هواپیمایی ماهان درواقع، اولین تجربه ما برای راهاندازی معاملات اجاره صکوک در صنعت هوایی کشور بود که برای خرید یک فروند هواپیما انجام شد، ضمن آنکه بعد از آن هواپیمایی ماهان در چندین مرحله در بازار برای خرید هواپیماهای مختلف اقدام به انتشار صکوک اجاره کرده و بسیار نیز در این حوزه موفق ظاهر شده است.
مدیرعامل فرابورس ایران تصریح کرد: صنعت هوایی کشور تاکنون بالغبر 700 میلیارد تومان اوراق اجاره منتشر کرده و توانسته است هواپیماهای مدنظر خود را خریداری کند.
هامونی تاکید کرد: هماکنون این آمادگی حتی بیشتر از قبل نیز وجود دارد و فرآیندهای آن زمانبر نیست؛ چراکه دیگر نیازی نیست برای این مورد، ابزار جدید خلق کنیم و حتی این تجربه میتواند در مقیاس بزرگتر برای هواپیماهایی که مدنظر شرکتهای دولتی و خصوصی است در نظر گرفته و از این ظرفیتها استفاده شود.
وی در تشریح مراحل اجرایی این نوع تامین مالی خاطرنشان کرد: طبیعی است که شرکتهای هواپیمایی باید با تامین سرمایهها و صندوقهایی که در بازار فعالاند، قرارداد بازار گردانی و پذیرهنویسی منعقد کنند و پس از تکمیل مدارک و مستندات اوراق، اجرایی و به بازار معرفی خواهد شد.
هامونی با اعلام آمادگی برای ادامه این مسیر باقوت هر چه بیشتر گفت: با توجه به اینکه بازار بدهی فرابورس نیز در حال حاضر بازار پررونقی شده، استقبال بسیار خوبی از تمامی اوراق بازار صورت میگیرد و این مساله فرصت خیلی خوبی را برای دولت و همینطور شرکتهای هواپیمایی خصوصی فراهم کرده تا تامین مالی خرید هواپیماهای خود را از طریق بازار سرمایه انجام دهند.
مدیرعامل فرابورس ایران در پایان گفتگو با سنا، یکی از جذابترین روشهای تامین مالی در بازار سرمایه را اوراق اجاره دانست و افزود: این ظرفیتی است که فرابورس در اختیار صنعت هوایی قرار خواهد داد؛ البته ابزارهای دیگری نیز هست که میتواند در این خصوص راهگشا باشد.