صفحه نخست

  • صفحه نخست

سیاسی

  • سیاسی
  • رهبری
  • انتخابات
  • عمومی
  • دولت
  • مجلس
  • شورای نگهبان
  • سیاست خارجی
  • امنیتی و دفاعی
  • احزاب و تشکلها
  • رسانه های بیگانه
  • مناسبت ها

اقتصادی

  • اقتصادی
  • معدن و صنایع معدنی
  • صنعت
  • کشاورزی، روستا و عشایر
  • بازاروتجارت
  • بانک، بیمه و بورس
  • مسکن
  • آب و انرژی
  • گمرک، حمل و نقل
  • اقتصاد کلان

اجتماعی

  • اجتماعی
  • جامعه و شهری
  • محیط زیست
  • حقوقی و قضایی
  • تعاون و اشتغال
  • انتظامی و حوادث

علمی و فرهنگی

  • علمی و فرهنگی
  • آموزش و پرورش
  • کودک و نوجوان
  • فضای مجازی
  • کتاب و مطبوعات
  • زبان فارسی
  • آموزش عالی، دانشگاه
  • بهداشت و سلامت
  • زنان و خانواده
  • میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
  • راديو تلويزيون
  • فرهنگ و هنر
  • علم و فناوری
  • فرهنگ عمومی
  • معارف
  • حج و زیارت
  • حماسه و ایثار

استان ها

  • آذربایجان شرقی
  • آذربایجان غربی
  • اردبیل
  • البرز
  • اصفهان
  • ایلام
  • بوشهر
  • تهران
  • هرمزگان
  • چهارمحال و بختیاری
  • خراسان جنوبی
  • خراسان رضوی
  • خراسان شمالی
  • خوزستان
  • زنجان
  • سمنان
  • سیستان وبلوچستان
  • فارس
  • قزوین
  • قم
  • کردستان
  • کرمان
  • کرمانشاه
  • کهکیلویه و بویراحمد
  • گلستان
  • گیلان
  • لرستان
  • مازندران
  • مرکزی
  • همدان
  • یزد
  • کیش
  • مهاباد
  • آبادان

بین الملل

  • بین الملل

ورزشی

  • ورزشی
  • فوتبال و فوتسال
  • توپ و تور
  • کشتی و وزنه برداری
  • رزمی
  • پایه و آبی
  • جانبازان و معلولان
  • بانوان
  • ساير حوزه ها

عکس

  • عکس
  • خبری
  • مستند
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی

فیلم

  • فیلم
  • سیاسی
  • ورزشی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • اقتصادی
  • قلم دوربین
  • عمومی
  • پادکست
  • خبریکاتور
  • بدون تعارف

شهروندخبرنگار

  • شهروندخبرنگار
  • گزارش مردمی
  • پیگیری ها

رویداد

  • رویداد

صفحات داخلی

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوندها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • نقشه سایت
  • خبرنامه
  • RSS
  • شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
  • صفحه نخست
    • صفحه نخست
  • سیاسی
    • سیاسی
    • رهبری
    • انتخابات
    • عمومی
    • دولت
    • مجلس
    • شورای نگهبان
    • سیاست خارجی
    • امنیتی و دفاعی
    • احزاب و تشکلها
    • رسانه های بیگانه
    • مناسبت ها
  • اقتصادی
    • اقتصادی
    • معدن و صنایع معدنی
    • صنعت
    • کشاورزی، روستا و عشایر
    • بازاروتجارت
    • بانک، بیمه و بورس
    • مسکن
    • آب و انرژی
    • گمرک، حمل و نقل
    • اقتصاد کلان
  • اجتماعی
    • اجتماعی
    • جامعه و شهری
    • محیط زیست
    • حقوقی و قضایی
    • تعاون و اشتغال
    • انتظامی و حوادث
  • علمی و فرهنگی
    • علمی و فرهنگی
    • آموزش و پرورش
    • کودک و نوجوان
    • فضای مجازی
    • کتاب و مطبوعات
    • زبان فارسی
    • آموزش عالی، دانشگاه
    • بهداشت و سلامت
    • زنان و خانواده
    • میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
    • راديو تلويزيون
    • فرهنگ و هنر
    • علم و فناوری
    • فرهنگ عمومی
    • معارف
    • حج و زیارت
    • حماسه و ایثار
  • استان ها
    • استان ها
    • آبادان
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • البرز
    • اصفهان
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان وبلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهکیلویه و بویراحمد
    • کیش
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • مهاباد
    • همدان
    • هرمزگان
    • یزد
  • بین الملل
    • بین الملل
  • ورزشی
    • ورزشی
    • فوتبال و فوتسال
    • توپ و تور
    • کشتی و وزنه برداری
    • رزمی
    • پایه و آبی
    • جانبازان و معلولان
    • بانوان
    • ساير حوزه ها
  • عکس
    • عکس
    • خبری
    • مستند
    • استانها
    • بین الملل
    • ورزشی
  • فیلم
    • فیلم
    • سیاسی
    • ورزشی
    • اجتماعی
    • علمی و فرهنگی
    • اقتصادی
    • قلم دوربین
    • عمومی
    • پادکست
    • خبریکاتور
    • بدون تعارف
  • شهروندخبرنگار
    • شهروندخبرنگار
    • گزارش مردمی
    • پیگیری ها
  • رویداد
    • رویداد
کد خبر: ۱۵۱۴۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۰
پژوهش » اقتصادی
مقاله پژوهشی:

از تخریب خودآرمانی تا مصرف لوازم آرایش بی کیفیت

در این مقاله نویسنده به زیبایی تاثیر نقش برخی رسانه ها مخصوصا ماهواره ها را در ارائه الگوهای جدیدی از زیبایی که منجربه تخریب خودآرمانی افراد به ویژه خانم ها شده است را بیان کرده و همچنین، اشاره ای دارد به برخی آسیب های فیزیکی که به واسطه استفاده از لوازم قاچاق و بی کیفیت آرایشی به وجود آمده است.

پژوهش خبری صدا و سیما:مفهوم خویشتن یکی از مفاهیم بسیار مهم شخصیت است که دارای سه بخش خودپنداره، خود واقعی و خود آرمانی است. خودپنداره، تصویری است هریک از ما نسبت به خودمان داریم. برداشته ای ما نسبت به خودمان، حاصل بازخوردهای محیط خانواده، اجتماع و موفقیت ها و شکست های فردی است که در تعامل ما با خود و دنیای پیرامون مان بسیار تاثیرگذار است. خودپنداره ارتباط مستقیمی با اعتماد به نفس، عزت نفس، موفقیت شغلی و تحصیلی و ... دارد. خود واقعی چیزی است که ما واقعا هستیم و خودآرمانی آن چیزی است که آرزو داریم به آن برسیم و برای آن ارزش زیادی قائل هستیم.

در این مقاله که توسط خانم دکتر رباب رحمتی، عضو هیئت علمی دانشگاهیان به رشته تحریر درآمده است؛ به زیبایی تاثیر نقش برخی رسانه ها مخصوصا ماهواره ها را در ارائه الگوهای جدیدی از زیبایی که منجربه تخریب خودآرمانی افراد به ویژه خانم ها شده است را بیان کرده و همچنین، اشاره ای دارد به برخی آسیب های فیزیکی که به واسطه استفاده از لوازم قاچاق و بی کیفیت آرایشی به وجود آمده است.

بررسی آسیب های الگوهای جدید زیبایی 

نکته­ ی بسیار مهم در سلامت­ روانی انسان، هماهنگی بین بخش ­های خویشتن است. هر­چقدر این سه بخش هماهنگ­ تر و نزدیکتر به یکدیگر باشند، شخصیت ما سالم ­تر و یکپارچه ­ترخواهد بود. اما متاسفانه در بسیاری از موارد مشاهده می­ شود که خودپنداره­ی افراد به درستی شکل نگرفته و به دلایل مختلف درک و شناخت صحیحی نسبت به خود، توانمندی­ ها، نقص­ ها وحتی ویژگی­ های ظاهری خود ندارند و برخی تبلیغات و انگاره سازی رسانه های جمعی نیز خود­آرمانی­ های دور از دسترسی را به افراد ارائه می­ کند.

امروزه رسانه­ ها با ارائه ­ی الگوهای جدیدی از زیبایی، مفهوم زیبایی را در ذهن افراد، مخصوصا خانم ­ها تغییر داده ­اند. آن­ها با ارائه­ ی الگوهایی که نماد زیبایی هستند در واقع فاصله ­ی بین خودپنداره، خود­واقعی و خودآرمانی بانوان را افزایش داده و هماهنگی بین این سه مفهوم را در ذهن ایشان برهم می­ زند. لذا بسیاری از خانم­ ها برای ایجاد هماهنگی بین سه بخش خویشتن و دستیابی به خودآرمانی که رسانه­ ها و عمدتا برخی شبکه های ماهواره ای برای آن­ها تعریف کرده­اند، در تلاش مستمر هستند. رسانه­ ها خصوصا شبکه های ماهواره ای درکنار ارائه ­ی این الگوها و ایجاد نیاز در زنان، به معرفی انواع لوازم آرایشی و بهداشتی برای دستیابی به این نوع زیبایی وپاسخ به این نیاز نیز می ­پردازند. این تبلیغات به ­اندازه­ای اثرگذار بوده ­است که مصرف مواد آرایشی در زندگی اکثر خانم­ ها بویژه خانم­ های ایرانی، جایگاه ویژه­ای پیدا کرده است.

نکته­ ی تاسف ­بار دیگر این­جاست که وسایل بهداشتی و آرایشی با کیفیت برای خانم ­های ایرانی، گران­قیمت بوده و درصد بالایی از قشر متوسط و پایین جامعه، قادر به خرید و مصرف آن نیستند به همین دلیل به جای اجناس مرغوب و استاندارد، به کالاهای ارزان قیمت که عمدتا به روش قاچاق وارد کشور می­ شوند رو می ­آورند. این گروه از جامعه، بیشتر لوازم آرایشی و بهداشتی خود را از دست­فروشان و یا مغازه­ هایی بی ­اعتبار تهیه می­ کنند، غافل از اینکه این کالاها عمدتا از راه­ های غیر­قانونی وارد کشور می­ شوند و اصول بهداشتی برای حفظ کیفیت آن­ها به ­هیچ عنوان رعایت نمی ­شود. این کالاها از مواد بسیار بی­ کیفیت تهیه شده­ و با شرایط نامناسب حمل و نگهداری می­ شوند. بسیاری از این اقلام تاریخ مصرف گذشته هستند که وارد کنندگان­ تاریخ آن­ها را مخدوش یا عوض می­ کنند، لذا هنگامی­که بدست مصرف کننده می ­رسند به ­جای مفید بودن، ضررهای جبران ناپذیری را بر­جا می ­گذارند.

از آن­جا که عمدتا این لوازم نزدیک نقاط حساس بدن مانند چشم ­ها، لب­ ها، بینی و ... استفاده می­ شوند، موجب بروز بیماری­ های مختلف پوستی، اگزاما، قرمزی و خارش پوست، لک، عفونت، تیرگی دورچشم، خطر برای جنین و حتی سرطان می­ شوند. علیرغم نظارت­ های مداوم دستگاه­ های نظارتی و اجرایی برای پیشگیری از ورود این­گونه مواد ­بهداشتی و آرایشی هر روز شاهد گسترش فروش آن­ها توسط دست­فروشان در پیاده روها و مغازه­ های بدون مجوز هستیم. واقعیت تلخ این­ است که تا زمانی­که بانوان این سرزمین، به فکر سلامت خود نیستند و از این کالاها دوری نمی ­کنند، ورود و عرضه­ ی این کالاها همچنان ادامه خواهد داشت.

درست است که میل وگرایش به زیبایی ازویژگی­ های ذاتی بشر، مخصوصا زنان است. اما امروزه این میل ذاتی تبدیل به دستاویزی برای بسیاری از فرصت ­طلبان و سودجویان شده است. از یک طرف با ارائه­ی الگوهای زیبایی، خود­آرمانی زنان را هدف گرفته و از طرف دیگر با ارائه­ ی کالاهای بی­ کیفیت بازار فروش مناسبی برای کالاهای خطرناک خودشان بوجود می ­آورند.

کلام آخر

در این راستا، هوشیاری و آگاهی زنان کشورمان، در این زمینه بسیار مهم و ضروری است تا با تعدیل خود آرمانی و هماهنگی آن با خود­واقعی­، اعتماد­به ­نفس خود را افزایش داده، گرایش و استفاده­ی افراطی از لوازم آرایش را کاهش دهند و در صورت لزوم برای استفاده از کالاهای بهداشتی و آرایشی، به توصیه ­ی پزشکان متخصص توجه کرده و با تهیه­ ی کالاهای با­کیفیت از داروخانه ­ها و فروشگاه ­های معتبر به سلامتی خود توجه نمایند. زنان جامعه باید به این باور برسند که چنانچه قادر به خرید کالاهای آرایشی و بهداشتی استاندارد و با کیفیت نیستند، با عدم مصرف کالاهای بی­ کیفیت و ارزان قیمت در این آشفته بازار از اینکه بازیچه ی دست سودجویان و فرصت طلبان شوند مبارزه نمایند.

پژوهش خبری صدا وسیما//دکتر رباب رحمتی، عضو هیئت علمی دانشگاهیان

https://www.iribnews.ir/006Lvy
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
عضویت در خبرنامه
Google Plus Linkdin Facebook Soroosh Cloob Facenama Twitter
نظر شما
بازگشت به بالای صفحه
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استان ها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوند ها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • خبرنامه
  • نقشه سایت
  • RSS
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به خبرگزاری صدا و سیما می باشد و استفاده غیر قانونی از آن پیگرد قانونی دارد
طراحی و تولید: "ایران سامانه"