صفحه نخست

  • صفحه نخست

سیاسی

  • سیاسی
  • رهبری
  • انتخابات
  • عمومی
  • دولت
  • مجلس
  • شورای نگهبان
  • سیاست خارجی
  • امنیتی و دفاعی
  • احزاب و تشکلها
  • رسانه های بیگانه

اقتصادی

  • اقتصادی
  • معدن و صنایع معدنی
  • صنعت
  • کشاورزی، روستا و عشایر
  • بازاروتجارت
  • بانک، بیمه و بورس
  • مسکن
  • آب و انرژی
  • گمرک، حمل و نقل
  • اقتصاد کلان

اجتماعی

  • اجتماعی
  • جامعه و شهری
  • محیط زیست
  • حقوقی و قضایی
  • تعاون و اشتغال
  • انتظامی و حوادث

علمی و فرهنگی

  • علمی و فرهنگی
  • آموزش و پرورش
  • کودک و نوجوان
  • فضای مجازی
  • کتاب و مطبوعات
  • زبان فارسی
  • آموزش عالی، دانشگاه
  • بهداشت و سلامت
  • زنان و خانواده
  • میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
  • راديو تلويزيون
  • فرهنگ و هنر
  • علم و فناوری
  • فرهنگ عمومی
  • معارف
  • حج و زیارت
  • حماسه و ایثار

استان ها

  • آذربایجان شرقی
  • آذربایجان غربی
  • اردبیل
  • البرز
  • اصفهان
  • ایلام
  • بوشهر
  • تهران
  • هرمزگان
  • چهارمحال و بختیاری
  • خراسان جنوبی
  • خراسان رضوی
  • خراسان شمالی
  • خوزستان
  • زنجان
  • سمنان
  • سیستان وبلوچستان
  • فارس
  • قزوین
  • قم
  • کردستان
  • کرمان
  • کرمانشاه
  • کهکیلویه و بویراحمد
  • گلستان
  • گیلان
  • لرستان
  • مازندران
  • مرکزی
  • همدان
  • یزد
  • کیش
  • مهاباد
  • آبادان

بین الملل

  • بین الملل

ورزشی

  • ورزشی
  • فوتبال و فوتسال
  • توپ و تور
  • کشتی و وزنه برداری
  • رزمی
  • پایه و آبی
  • جانبازان و معلولان
  • بانوان
  • ساير حوزه ها

عکس

  • عکس
  • خبری
  • مستند
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی

فیلم

  • فیلم
  • سیاسی
  • ورزشی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • اقتصادی
  • قلم دوربین
  • عمومی
  • پادکست
  • خبریکاتور
  • بدون تعارف

شهروندخبرنگار

  • شهروندخبرنگار
  • گزارش مردمی
  • پیگیری ها

صفحات داخلی

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوندها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • نقشه سایت
  • خبرنامه
  • RSS
  • شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • صفحه نخست
    • صفحه نخست
  • سیاسی
    • سیاسی
    • رهبری
    • انتخابات
    • عمومی
    • دولت
    • مجلس
    • شورای نگهبان
    • سیاست خارجی
    • امنیتی و دفاعی
    • احزاب و تشکلها
    • رسانه های بیگانه
  • اقتصادی
    • اقتصادی
    • معدن و صنایع معدنی
    • صنعت
    • کشاورزی، روستا و عشایر
    • بازاروتجارت
    • بانک، بیمه و بورس
    • مسکن
    • آب و انرژی
    • گمرک، حمل و نقل
    • اقتصاد کلان
  • اجتماعی
    • اجتماعی
    • جامعه و شهری
    • محیط زیست
    • حقوقی و قضایی
    • تعاون و اشتغال
    • انتظامی و حوادث
  • علمی و فرهنگی
    • علمی و فرهنگی
    • آموزش و پرورش
    • کودک و نوجوان
    • فضای مجازی
    • کتاب و مطبوعات
    • زبان فارسی
    • آموزش عالی، دانشگاه
    • بهداشت و سلامت
    • زنان و خانواده
    • میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
    • راديو تلويزيون
    • فرهنگ و هنر
    • علم و فناوری
    • فرهنگ عمومی
    • معارف
    • حج و زیارت
    • حماسه و ایثار
  • استان ها
    • استان ها
    • آبادان
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • البرز
    • اصفهان
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان وبلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهکیلویه و بویراحمد
    • کیش
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • مهاباد
    • همدان
    • هرمزگان
    • یزد
  • بین الملل
    • بین الملل
  • ورزشی
    • ورزشی
    • فوتبال و فوتسال
    • توپ و تور
    • کشتی و وزنه برداری
    • رزمی
    • پایه و آبی
    • جانبازان و معلولان
    • بانوان
    • ساير حوزه ها
  • عکس
    • عکس
    • خبری
    • مستند
    • استانها
    • بین الملل
    • ورزشی
  • فیلم
    • فیلم
    • سیاسی
    • ورزشی
    • اجتماعی
    • علمی و فرهنگی
    • اقتصادی
    • قلم دوربین
    • عمومی
    • پادکست
    • خبریکاتور
    • بدون تعارف
  • شهروندخبرنگار
    • شهروندخبرنگار
    • گزارش مردمی
    • پیگیری ها
کد خبر: ۱۵۹۶۱۹۱
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
پژوهش » بین الملل
انتخابات ریاست جمهوری فرانسه (1)

نظام انتخاباتی فرانسه

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال 2017، به دلیل تحولات داخلی در این کشور، منطقه ­ای و بین‌المللی، فرانسه را در مسیر دستخوش تغییرات مهم و جدیدی قرار داده است.

پژوهش خبری صدا وسیما:دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در 23 آوریل 2017 میلادی (3 اردیبهشت 96) برگزار خواهد شد. طبق قانون انتخابات این کشور اگر هیچ ‌کدام از نامزدها برنده اکثریت آراء نشوند، دور دوم انتخابات بین دو نفر اول در هفتم ماه می ۲۰۱۷ برگزار خواهد شد. این انتخابات از اهمیت زیادی برای مردم فرانسه برخوردار است. زیرا رئیس جمهور بالاترین مقام رسمی جمهوری پنجم فرانسه است و طبق اصل 5 قانون اساسی فرانسه، رئیس‏ جمهور حافظ اجرای‏ قانون‏ اساسی‏ می‌باشد. رئیس‏ جمهور ضامن‏ استقلال‏ ملی‏، تمامیت‏ ارضی‏، احترام‏ به‏ قراردادهای‏ اتحادیه‏ و معاهدات‏ می‏ باشد.

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در سال 2017، به دلیل تحولات داخلی در این کشور، منطقه ­ای و بین‌المللی، فرانسه را در مسیر دستخوش تغییرات مهم و جدیدی قرار داده است. مشکلات اقتصادی، افزایش بیکاری، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، رشد دیدگاه‌های ملی‌گرایی و راست افراطی در اروپا، مهاجران، افزایش اقدامات تروریستی در داخل فرانسه و... باعث شده است تا جناح‌ها و احزاب سیاسی در یک فضای رقابتی تنگاتنگ از عملکرد دولت انتقاد کرده و برنامه‌های خود را به عنوان حل مشکلات کنونی کشور به مردم معرفی کنند. هجمه انتقادهای مخالفان دولت و کاهش محبوبیت وی باعث شد تا "فرانسوا اولاند" رئیس‌جمهور کنونی فرانسه، نتوانست مجددا نامزد انتخابات شود. او نخستین رئیس جمهور در قدرت در جمهوری پنجم فرانسه است که برای دوره دوم نامزد نشد. به اعتقاد کارشناسان، ناتوانی و ضعف عملکرد دولت فرانسه، زمینه را برای حضور احزاب و رقبای نوپا و قوی همچون "در حرکت" و "جبهه ملی" در عرصه رقابت انتخاباتی فراهم کند. با توجه به این که فرانسه نقش و جایگاه ویژه ای در نظام بین ­الملل ایفا می ­کند و یکی از کشورهای اصلی اتحادیه اروپا و نیز عضو شورای امنیت سازمان ملل است، بررسی و رصد انتخابات آتی این کشور از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. در آستانۀ انتخابات خیلی مهم و سرنوشت ساز فرانسه، این نوشتار درصدد "بررسی نظام انتخاباتی فرانسه"، "احزاب سیاسی" و "معرفی نامزدهای ریاست جمهوری" این دوره می باشد.

ساختار سیاسی فرانسه

نظام سیاسی فرانسه بعد از انقلاب 14 ژوئیه 1789، تاکنون پنج جمهوری متفاوت را تجربه کرده است. جمهوری اول در سال 1792 میلادی شکل گرفت. جمهوری­ های دوم تا چهارم به ترتیب در سال‌های 1848، 1870و 1946 تاسیس شدند. از سال 1958 ، با روی کار آمدن مارشال دوگل، رهبر کاریزمای فرانسه، جمهوری پنجم با انجام تغییراتی مهم در قانون اساسی فرانسه و به خصوص دادن اختیارات و قدرت بیشتر به رئیس جمهور و کاهش قدرت پارلمان، به وجود آمد که این جمهوری تاکنون ادامه دارد.

طبق قانون اساسی فرانسه، رئیس جمهور نماد و سخنگوی فرانسه است و نظام سیاسی فرانسه نظامی ریاستی یا ریاست جمهوری است. رئیس جمهوری تنها رئیسی است که برگزیدة مستقیم مردم است. رئیس جمهور در فرانسه به عنوان نماینده بدون واسطه مردم، نماد هویت ملی است و در مقایسه با دیگر رؤسای دولت ها در اروپا از قدرت بسیاری برخوردار است.

مجلس در فرانسه دارای دو بخش است. مجمع ملی و سنا. مجمع ملی دارای 577 عضو دارد که برای یک دوره 5 ساله توسط مردم انتخاب می شوند. مجلس سنا دارای 321 عضو است که 304 نفر از آنها برای یک دوره 6 ساله توسط یک شورای انتخاباتی شامل نمایندگان منتخب هر بخش انتخاب می شوند. در فرانسه همچنین تعداد متنوعی از انتخابات محلی برگزار می شود. این انتخابات شامل انتخاب برخی مشاغل غیر سیاسی همچون نهادهای حافظ حقوق کار است که توسط کارگران و کارمندان انتخاب می شوند.

فرانسه دارای ساختار سیاسی و حزبی دست راستی یا دست چپی بنا بر مفهوم سنتی است. هر دو طیف راست و چپ به صورت میدان و کانونی برای فعالیت احزاب گوناگون در میدان حاضر هستند و در این راستا سایر احزاب موقعیت و تأثیرگذاری خودشان را به خصوص در زمان حساس انتخابات در ارتباط با این دو قطب اصلی تنظیم می کنند. نظام حزبی در فرانسه از سابقه طولانی برخوردار است. فرانسه دارای یک نظام دو حزبی کامل نیست بلکه دارای نظامی است که تعداد زیادی احزاب سیاسی در آن فعالیت می کنند، ولی تنها دو حزب می تواند اکثریت پست های مهم را کسب کند.

نظام انتخاباتی فرانسه

فرانسه یکی از دموکراسی هایی است که بر مبنای نمایندگی تاسیس شده است. مقام های دولتی در این کشور در شاخه‌های اجرایی و قانون‌گذاری به صورت مستقیم و غیر مستقیم توسط شهروندان فرانسوی انتخاب می شوند یا توسط مقام‌های منتخب منصوب می شوند. در فرانسه علاوه بر انتخابات از رفراندوم نیز استفاده می شود که به نوعی مشورت با شهروندان درباره مسائل خاص به صورت مستقیم است. رفراندوم در این کشور به ویژه در زمانی که قرار است متممی به قانون اساسی اضافه شود از اهمیت بیشتری برخوردار می شود. انتخابات در سطح ملی شامل انتخاب رئیس جمهور و قانون‌گذاران است.

شیوة انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس ملی فرانسه یک نظام اکثریتی دو مرحله ای است. این شیوة انتخاباتی موجب شده نظام چند حزبی و دو قطبی در فرانسه نهادینه شود. اگرچه این نظام انتخاباتی به زیان احزاب کوچک و متوسط به ویژه حزب دست راستی و دست چپی افراطی است ولی به سنتی فرانسوی تبدیل شده که بیشتر احزاب و گروه‌های سیاسی بزرگ خواستارش می باشند. نظام انتخاباتی فرانسه اگرچه به اندازة نظام تناسبی عادلانه نیست ولی موجب کارآیی و پایداری نظام سیاسی در جمهوری پنجم شده است. این نظام علاوه بر این که بر آرایش نیروهای سیاسی اثرگذار است، رفتار رأی دهندگان و احزاب سیاسی را نیز تحت تأثیر قرار داده است. 

پژوهش خبری صدا وسیما//پژوهشگر: رحیم خجسته

https://www.iribnews.ir/006hF1
خبرهای مرتبط
بررسي مواضع دولت جديد فرانسه در قبال ايران
آرایش جدید قدرت سیاسی در دولت امانوئل ماکرون
نگاه اجمالی به کارنامه پنج ساله فرانسوا اولاندرئیس جمهورفرانسه
معرفی نامزدهای ریاست جمهوری فرانسه 2017
نگاه اجمالی به احزاب سیاسی فرانسه
مقايسه 5 انقلاب بزرگ دنيا به لحاظ ميزان پايبندي به آرمان‌ها
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
عضویت در خبرنامه
Google Plus Linkdin Facebook Soroosh Cloob Facenama Twitter
نظر شما
بازگشت به بالای صفحه
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استان ها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوند ها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • خبرنامه
  • نقشه سایت
  • RSS
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به خبرگزاری صدا و سیما می باشد و استفاده غیر قانونی از آن پیگرد قانونی دارد
طراحی و تولید: "ایران سامانه"