معاون مسافری راهآهن از آمادگی برای حمایت از بخش مسافری در زمینه حمل خرده بار و راهاندازی قطار 5 ستاره در همه استانها خبر داد.
وی با بیان اینکه در شش ماه نخست امسال راهآهن در بخش مسافری و باری و مسدودی خط، عملکرد خوبی داشته است ، افزود : این امر به دلیل تلاشها و برنامهریزیهای کارکنان بوده است هرچند برغم رشد در شاخصهای ذکرشده، به دلیل ظرفیتهای راهآهن از برنامه پیشبینیشده عقب هستیم.
وی ادامه داد: برنامه پیشبینیشده برای جابجایی مسافر در سال جاری 27 میلیون نفر است.
وی تأکید کرد: از سال 89 تاکنون تعداد مسافر سیر کاهشی داشته است و 350 واگن مسافری را نیز امسال
به دلیل فرسودگی از سیر خارج کردهایم.
به گفته موسوی، اگر مسدودی خط جهت بازسازی و بهسازی خطوط صورت نمیگرفت روند افزایش جابجایی مسافر امسال به 6 درصد نیز میرسید.
وی ابراز امیدواری کرد از ابتدای سال آینده شاهد ورود واگنهای جدید در بخش مسافری باشیم.
موسوی با اشاره به بخش گردشگری افزود: ورود قطارهای 5 ستاره به ناوگان ریلی اقدام خوبی بود که نشان داد شرکت راهآهن قطارهای خوب باکیفیت و خدمات بالا دارد.
معاون مسافری راهآهن بابیان اینکه تلاش میکنیم برای تمامی استانها قطار 5 ستاره راهاندازی کنیم ، خاطرنشان کرد: قرار است در پاییز امسال قطار 5 ستاره از استانهای زنجان، قزوین و البرز به مقصد مشهد مقدس راهاندازی شود.
وی ادامه داد: مهمترین چالش معاونت مسافری، اقتصادی کردن قطارهای مسافری در بخش عملیات و سرمایهگذاری است زیرا در بسیاری از مسیرهای مبدأ- مقصد که نیاز به راهاندازی قطار جدید وجود دارد ، بدون کمک دولت در بخش پرداخت وام و کمک راهآهن در بخش هزینه لکوموتیو و حق دسترسی، راهاندازی قطار توجیه اقتصادی ندارد.
وی افزود: یکی از راههای اقتصادی کردن قطارهای مسافری در برخی کشورها، خرده بار است به این مفهوم که انتهای قطارهای مسافری یک تا دو واگن برای حمل خرده بار نصب میشود تا از این طریق بخشی از ضرر و زیان جبران شود و راهآهن این آمادگی را دارد تا با در اختیار گذاشتن زمین و ... از شرکتهای مسافری در این زمینه حمایت کند.
میزان ایجاد درآمد از طریق خرده بار، افزایش ضریب اشغال قطارها، رفع موانع کسبوکار شرکتهای مسافری از طریق بررسی و بازبینی در قوانین، زمان مناسب حرکت قطار، تجزیهوتحلیل تأخیرهای صورت گرفته جهت کاهش آنها و اطلاعرسانی و تبلیغ برای مسافران از موضوع هایی بود که معاونت مسافری خواستار بررسی آنها با تلاش کارمندان زیرمجموعه خود شد.
موسوی همچنین بر بررسی افزایش بهرهوری در بخش مسافری، استانداردسازی خدمات مسافری ، مشتری مداری، آموزش روسای قطار، مهمانداران، مأمورین فنی و مأمورین ایستگاهها تأکید کرد.
در این نشست گزارش عملکرد سامانه صدای مسافر (5149)، بلیت اداری، قطارهای گردشگری، امور مربوط به روسای قطار، نظارت بر سیر قطارهای مسافری و خدمات آنها در ششماه اول امسال و برنامههای در نظر گرفتهشده برای نیمه دوم سال ارائه شد.