به باور کارشناسان اقتصادي چين براي توسعه اقتصاد و تجارت خود در چارچوب ابتکار «جاده و کمربند» به «ديپلماسي ريلي» روي آورده است.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاري صدا و سيما؛کارشناسان و تحليلگران مسائل اقتصادي و مالي مي گويند چين براي توسعه اقتصاد و تجارت خود در چارچوب ابتکار «جاده و کمربند» به «ديپلماسي ريلي» روي آورده است.
به گزارش خبرگزاري اسپوتنيک، چين امروز تنها کشوري در جهان است به ساخت خط راه ريلي پرسرعت در آسيا، آفريقا ، اروپا و آمريکاي لاتين اقدام کرده است. کارشناسان در گفتگو با اين خبرگزاري مي گويند اين فعاليت هاي چين در راستاي ديپلماسي ريلي توضيح داده مي شود که در سال 2017 شدت بيشتري به خود گرفته است.
ناظران بين المللي مي گويند طرح هاي ريلي که چين اکنون در سراسر جهان به راه انداخته است از نظر اهميت راهبردي قابل مقايسه با کانال سوئز و کانال پانامااست. اين اقدامات چين در واقع به مثابه نرم افزاري است که نشان مي دهد چين قدرت نوآوري دارد.
ويکتور پاولياتنکو از موسسه مطالعات شرقي آکادمي علوم روسيه در گفتگو با اسپوتنيک گفت:« در سال 2015 چين در رقابت با ژاپن در مناقصه ساخت خط راه آهن پرسرعت جاکارتا- باندونگ برنده شد.» اين کارشناس مسائل اقتصادي افزود اينکه چين در اين مناقصه برنده شد بي شک اقبال اين کشور براي برنده شدن در مناقصه ساخت خط ريلي با سرعت بالاي کوالامپور-سنگاپور نيز بالا خواهد برد. چون هم در سنگاپور هم در مالزي چين از شرايط بهتري براي برنده شدن در مناقصه برخوردار است. ازاين گذشته شرکت هاي چيني با قيمت کمتري اجراي اين گونه طرح ها را برعهده مي گيرند.
کشورهاي جهان نيز با توجه به اينکه به قدرت رو به افزايش چين در جهان آگاه هستند مايل هستند که شرکت هاي چيني اجراي طرح هاي عمراني و زيرساختي شان را برعهده گيرند.
شرکت هاي چيني در مقايسه با شرکت هاي ژاپني و کره جنوبي از سه امتياز برخوردار هستند: نخست تجربه بالاي شرکت هاي چيني. دوم چيني ها فقط خط راه آهن نمي سازند بکله کارهاي زير سازي ،نصب زير ساخت ها را نيز انجام مي دهند و صنايع محلي را نيز به کار مي گيرند. سوم موقعيت جغرافيايي چين براي کشورهايي است که قرار است خط راه آهن در آنها احداث شود. چين از اين نظر از موقعيت بهتري برخوردار است.
از زماني که شي جينپينگ، رئيس جمهوري چين، ابتکار اقتصادي « کمربند و جاده» را مطرح کرده است توسعه خطوط ريلي در کشورهاي جهان در اولويت قرار گرفته است. ابتکار اقتصادي «کمربند و جاده» در سال 2013 با پيشنهاد شي جينپينگ رئيس جمهوري چين مطرح شد که شامل کمربند اقتصادي جاده ابريشم و جاده ابريشم دريايي قرن بيست و يکم به موازات جاده ابريشم قديمي است.هدف اين ابتکار ايجاد شبکه اي اقتصادي- تجاري ميان کشورهاي آسيايي،اروپايي و آفريقايي و زيرساخت هاي لازم براي اتصال کشورهاي اين سه قاره به يکديگر است.