بیستو یکمین نشست شورای آموزش علومپایهی پزشکی، بهداشت و تخصصی با حضور وزیر بهداشت برگزار شد
باقر لایجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی در این نشست با تاکید بر جایگاه ویژهی علوم پایه در حوزهی پزشکی از آن به عنوان یکی از ارکان اساسی حوزهی پزشکی یاد کرد و افزود: متاسفانه توجه زیاد به بحثهای درمانی در یک برههی زمانی، باعث بی توجهی به علوم پایه در دانشگاهها شد و با توجه به اینکه حدود ۷۰ درصد اولویتهای ملی در اسناد بالادستی مرتبط با سلامت در حوزهی کاری علومپایه قرار دارد باید سرمایهگذاری بیشتری در این حیطه انجام شود.
وی با اشاره به ظرفیتها و توانمندیهای موجود در علومپایه پزشکی در کشور، گفت: در دنیا ارتباط مستقیمی بین پیشرفت علومپایهی پزشکی و توسعه وجود دارد و این موضوع باید در کشور ما نهادینه شود.
لاریجانی افزود: اگر برنامههای توسعه کشورهای پیشرفته را نگاه کنیم، میزان توسعه تحصیلات تکمیلی در آن مشخص شده است، ما نیز در کشور آموزش عالی را توسعه داده ایم، ولی این سوال کلیدی وجود دارد که چگونه بین این توسعه آموزش عالی و توسعه کشور ارتباط برقرار کنیم.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه لازم است تا برای تحقق این مسئله در کشور برنامه ریزی شود، گفت: اخیرا بخشنامهای صادر شده که فارغ التحصیلان PhD که پذیرش هیات علمی نگرفته اند تعهداتشان آزاد شود تا بتوانند در محیطهای کاری مشغول به خدمت شوند.
وی بر لزوم توانمندسازی دانش آموختگان تحصیلات تکمیلی در حوزه کارآفرینی تاکید کرد و افزود: برنامه ریزی صورت گرفته و دوره مجازی توانمندسازی کارآفرینی راه اندازی شده است و داشجویان PhD با شرکت در این دورهها میتوانند در این زمینه توانمند شوند.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با بیان اینکه دانش آموخته علوم پایه باید کارآفرین باشد نه اینکه به دنبال شغل باشد، گفت: بخشی از دانش آموختگان ما نیز در ردههای بالا باید در مسیر توسعه دانش حرکت کنند، ولی با ظرفیتهایی که وجود دارد علوم پایه باید به سمت خلق ثروت حرکت کند و برای این موضوع باید برنامه ریزی شود.
لاریجانی به اهمیت رشتههای میان رشتهای اشاره کرد و افزود: لازم است مرزهای بین رشتهها کمرنگتر شود و از ظرفیت تمامی رشتهها استفاده شود، در کشورهای پیشرفته دنیا نیز در یک زمینه متخصصان رشتههای مختلف با یکدیگر کار میکنند و این باعث ایجاد تحول در علوم پایه پزشکی میشود.
وی با بیان اینکه اگر بخواهیم تحولی در علوم پایه ایجاد کنیم باید نگاه جدیدی به رشتهها و مرز آنها داشته باشیم، گفت: برنامه تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در دست اجرا است و لازم است ترجمان این برنامه در علوم پایه طراحی شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: به عنوان مثال برای مرجعیت علمی لازم است ظرفیتهای کشور در رشتههای مختلف رصد شود و اطلاعات جامعی در این زمینه داشته باشیم. در بسته حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم نیز باید برنامه ریزی تا مسیر دانشگاهها به سمت صنعت باز شود.
لاریجانی گفت: بستههای تحول بستر مناسبی است که در دانشگاهها در دست پیگیری است و اگر با این برنامهها هم راستا شویم میتوانیم فرصتهای جدیدی را رصد کنیم.
وی با اشاره به بحث آمایش افزود: این بحث مصوبه آمایش سرزمینی است و توسعههای علوم پزشکی در کشور بر مبنای این مصوبه انجام میشود. نگاه آمایشی باید ترجمانی در علوم پایه داشته باشد و راه اندازی بوردهای منطقهای با همین نگاه راه اندازی شده است.
دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی به آزمون دستیاری اخیر به عنوان تجربهای موفق اشاره کرد و گفت: با مشارکت مناطق آمایشی سوالات بسیاری طراحی شده و این سوالات در مراحل مختلف در قرنطینه پایش شده و در نهایت سوالات طراحی شده است و از مشارکت تمامی افراد برای ارتقای کیفیت این آزمونها استفاده شده است، اگر در سایر آزمونها هم از این تجربه استفاده شود بسیار مناسب است.
وی بر لزوم توسعه متوازن کشور تاکید کرد و افزود: محاسبات بسیار خوبی در نیروی انسانی مورد نیاز نظام سلامت انجام شده است و با این برآوردها تصمیم گیری برای تربیت نیروی انسانی بسیار راحتتر صورت میگیرد و میتواند کل کشور را رشد دهد.