صفحه نخست

  • صفحه نخست

سیاسی

  • سیاسی
  • رهبری
  • انتخابات
  • عمومی
  • دولت
  • مجلس
  • شورای نگهبان
  • سیاست خارجی
  • امنیتی و دفاعی
  • احزاب و تشکلها
  • رسانه های بیگانه
  • مناسبت ها

اقتصادی

  • اقتصادی
  • معدن و صنایع معدنی
  • صنعت
  • کشاورزی، روستا و عشایر
  • بازاروتجارت
  • بانک، بیمه و بورس
  • مسکن
  • آب و انرژی
  • گمرک، حمل و نقل
  • اقتصاد کلان

اجتماعی

  • اجتماعی
  • جامعه و شهری
  • محیط زیست
  • حقوقی و قضایی
  • تعاون و اشتغال
  • انتظامی و حوادث

علمی و فرهنگی

  • علمی و فرهنگی
  • آموزش و پرورش
  • کودک و نوجوان
  • فضای مجازی
  • کتاب و مطبوعات
  • زبان فارسی
  • آموزش عالی، دانشگاه
  • بهداشت و سلامت
  • زنان و خانواده
  • میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
  • راديو تلويزيون
  • فرهنگ و هنر
  • علم و فناوری
  • فرهنگ عمومی
  • معارف
  • حج و زیارت
  • حماسه و ایثار

استان ها

  • آذربایجان شرقی
  • آذربایجان غربی
  • اردبیل
  • البرز
  • اصفهان
  • ایلام
  • بوشهر
  • تهران
  • هرمزگان
  • چهارمحال و بختیاری
  • خراسان جنوبی
  • خراسان رضوی
  • خراسان شمالی
  • خوزستان
  • زنجان
  • سمنان
  • سیستان وبلوچستان
  • فارس
  • قزوین
  • قم
  • کردستان
  • کرمان
  • کرمانشاه
  • کهکیلویه و بویراحمد
  • گلستان
  • گیلان
  • لرستان
  • مازندران
  • مرکزی
  • همدان
  • یزد
  • کیش
  • مهاباد
  • آبادان

بین الملل

  • بین الملل

ورزشی

  • ورزشی
  • فوتبال و فوتسال
  • توپ و تور
  • کشتی و وزنه برداری
  • رزمی
  • پایه و آبی
  • جانبازان و معلولان
  • بانوان
  • ساير حوزه ها

عکس

  • عکس
  • خبری
  • مستند
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی

فیلم

  • فیلم
  • سیاسی
  • ورزشی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • اقتصادی
  • قلم دوربین
  • عمومی
  • پادکست
  • خبریکاتور
  • بدون تعارف

شهروندخبرنگار

  • شهروندخبرنگار
  • گزارش مردمی
  • پیگیری ها

رویداد

  • رویداد

صفحات داخلی

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوندها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • نقشه سایت
  • خبرنامه
  • RSS
  • شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
  • صفحه نخست
    • صفحه نخست
  • سیاسی
    • سیاسی
    • رهبری
    • انتخابات
    • عمومی
    • دولت
    • مجلس
    • شورای نگهبان
    • سیاست خارجی
    • امنیتی و دفاعی
    • احزاب و تشکلها
    • رسانه های بیگانه
    • مناسبت ها
  • اقتصادی
    • اقتصادی
    • معدن و صنایع معدنی
    • صنعت
    • کشاورزی، روستا و عشایر
    • بازاروتجارت
    • بانک، بیمه و بورس
    • مسکن
    • آب و انرژی
    • گمرک، حمل و نقل
    • اقتصاد کلان
  • اجتماعی
    • اجتماعی
    • جامعه و شهری
    • محیط زیست
    • حقوقی و قضایی
    • تعاون و اشتغال
    • انتظامی و حوادث
  • علمی و فرهنگی
    • علمی و فرهنگی
    • آموزش و پرورش
    • کودک و نوجوان
    • فضای مجازی
    • کتاب و مطبوعات
    • زبان فارسی
    • آموزش عالی، دانشگاه
    • بهداشت و سلامت
    • زنان و خانواده
    • میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
    • راديو تلويزيون
    • فرهنگ و هنر
    • علم و فناوری
    • فرهنگ عمومی
    • معارف
    • حج و زیارت
    • حماسه و ایثار
  • استان ها
    • استان ها
    • آبادان
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • البرز
    • اصفهان
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان وبلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهکیلویه و بویراحمد
    • کیش
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • مهاباد
    • همدان
    • هرمزگان
    • یزد
  • بین الملل
    • بین الملل
  • ورزشی
    • ورزشی
    • فوتبال و فوتسال
    • توپ و تور
    • کشتی و وزنه برداری
    • رزمی
    • پایه و آبی
    • جانبازان و معلولان
    • بانوان
    • ساير حوزه ها
  • عکس
    • عکس
    • خبری
    • مستند
    • استانها
    • بین الملل
    • ورزشی
  • فیلم
    • فیلم
    • سیاسی
    • ورزشی
    • اجتماعی
    • علمی و فرهنگی
    • اقتصادی
    • قلم دوربین
    • عمومی
    • پادکست
    • خبریکاتور
    • بدون تعارف
  • شهروندخبرنگار
    • شهروندخبرنگار
    • گزارش مردمی
    • پیگیری ها
  • رویداد
    • رویداد
کد خبر: ۲۵۰۲۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۵
اقتصادی » گمرک، حمل و نقل
مراسم گرامیداشت روز دریانورد

کشتی گریس ۱ درحال آماده‌سازی برای حرکت

وزیر راه با تاکید بر غیر قانونی بودن توقیف نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق گفت: کشتی آدریان دریا درحال آماده سازی برای حرکت به سوی ایران است

محمد اسلامی در حاشیه مراسم روز جهانی دریانوردی
 کشتی گریس ۱ درحال آماده‌سازی برای حرکت 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، محمد اسلامی در حاشیه مراسم روز جهانی دریانورد و دریانوردی در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه رشد تخلیه و بارگیری در بنادر ایران از مرز ۶۰ میلیون تن عبور کرده است، گفت: صادرات رشد ۶ درصدی داشته و حجم واردات هم رشد ۲۵ درصدی را تجربه می‌کند.
وی افزود: صنایع دریایی ما در ایجاد ظرفیت و تولید شناور‌های جدید و تعمیر اساسی شناور‌ها و ناوگان نفتکش تولید و اشتغال مناسبی در سال ۹۸ داشته است و این نشان دهنده ظرفیت بی‌نظیر و اهتمام دستگاه‌ها است.
اسلامی با بیان اینکه سال ۹۸ یکی از سال‌های ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است، افزود: در این سال ما موفق شدیم در اوج تحریم‌های غیر قانونی، در همه شاخص‌ها در حوزه دریانوردی رشد و حرکت مثبت و پایدار داشته باشیم.
وی با اشاره به ربایش غیرقانونی نفتکش ایرانی در جبل الطارق افزود: اوج اقتدار ایران آنجا بود که برغم این اقدام غیر قانونی و توقیف نفتکش ایرانی، دولت انگلیس با پیگیری‌های حقوقی ما ناگزیر از رهایی این کشتی شد. این اقدام در مقایسه با اقداماتی که در سال‌های گذشته و در زمانی که دولت‌های دست نشانده پیش از انقلاب در ایران بودند، کاملا متفاوت است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حضور ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دریا‌ها و آب‌های آزاد و سرزمینی، بیانگر اقتدار ایران است درباره آخرین وضعیت گریس ۱ یا کشتی آدریان دریا گفت: کشتی آدریان دریا در حال آماده‌سازی برای حرکت است و این کشتی یا خدمه دارد یا خدمه در راه دارد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره برنامه‌های دولت برای توسعه سواحل و پس کرانه‌ها و نوار ساحلی جنوب گفت: مهم‌ترین برنامه ما در حال حاضر اجرای طرح جامع توسعه سواحل مکران است که به تصویب رسیده و در این راستا یک سند بلند مدت برای ظرفیت سرزمینی و جمعیتی تهیه و طراحی کرده‌ایم.
وی افزود: این طراحی بر اساس هدایت شورای عالی سواحل مکران به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور دنبال شده و مهمترین طرح ما در دو منطقه بزرگ صنعتی در حوزه چابهار و بندر جاسک محسوب می‌شود.
وی افزود: این طرح جامع، توسط وزارت راه و شهرسازی به تصویب رسیده و اجرای آ‌ن هم توسط وزارت راه دنبال می‌شود. امیدواریم با فعال کردن حوزه جاسک که پایانه نفتی و مجتمع بزرگ صنعتی و شهر جدید مکران نیز جزو آن است، شاهد رشد در آینده نزدیک باشیم.
اسلامی همچنین درباره پرواز حجاج و اخبار مربوط به تاخیر در این پرواز‌ها گفت: پرواز‌های حج هیچ تاخیری ندارد، اما در روز اول، به دلیل ناهماهنگی در انتقال حجاج در عربستان سعودی، هواپیما‌های ما از آسمان این کشور به یزد و ساری برگردانده شده و منتظر صدور مجوز پرواز شدند که در نتیجه، برخی پرواز‌های حج با تاخیر روبرو شد.

سردار علیرضا تنگسیری در حاشیه مراسم روز جهانی دریانوردی
 آزادی کشتی انگلیسی در گرو تصمیم قضایی 
فرمانده نیروی دریایی سپاه گفت: آزادسازی نفتکش انگلیسی توقیف شده، منوط به تصمیم مقامات قضایی و سازمان بنادر و دریانوردی است.
سردار علیرضا تنگسیری در حاشیه مراسم روز جهانی دریانوردی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر احتمال رها سازی کشتی انگلیسی پس از آزادسازی آدریان دریا (گریس ۱) اظهار داشت: توقیف و آزادسازی این دو ارتباطی با یکدیگر ندارد.
سردار تنگسیری افزود: تخلفات کشتی انگلیسی محرز است و سه تخلف داشته است که باید رسیدگی شود و قوه قضايیه و سازمان بنادر و دریانوردی در این حوزه تصمیم‌گیر هستند.

امیر دریادار حسن خانزادی در حاشیه مراسم روز جهانی دریانوردی
 ارتش آماده اسکورت کشتی آدریان دریا هست 
فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: هر لحظه که جمهوری اسلامی ایران اراده کند، ارتش جمهوری اسلامی آماده است برای اسکورت آدریان دریا (گریس وان) ناو گروه اعزام کند.
امیر دریادار حسن خانزادی امروز در حاشیه مراسم روز جهانی دریانوردی در جمع خبرنگاران افزود: امنیت موضوعی اتفاقی نیست، بلکه سیستم و مکانیزمی است که قدرت دریایی، آن را نهادینه می‌کند و اینکه کشتی‌های یک کشور در اقصی نقاط جهان حرکت می‌کنند الزاما بواسطه اسکورت نیروی دریایی آن کشور نیست بلکه این مکانیزم امنیتی آن کشور است که کار کشتی‌ها را تضمین و امنیت آن‌ها را فراهم می‌کند.
وی همچنین در خصوص احتمال اسکورت نفتکش آدریان دریا هنگام خروج از جبل‌الطارق توسط نیروی دریایی ارتش برای جلوگیری از توقیف مجدد آن توسط نیروی دریایی آمریکا گفت: هر لحظه که نظام جمهوری اسلامی ایران اراده کند، ما آماده اعزام ناوگروه برای اسکورت این نفتکش هستیم.
امیر خانزادی در خصوص تلاش دولت‌های استکباری برای تشکیل ناوگروه تامین امنیت در خلیج فارس گفت: آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی منشا نا امنی هستند و تشکیل ناوگروه برای تامین امنیت، آرزوی آن‌ها و رویکردی فریبکارانه است.

امیر دریادار حسن خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش
 تلاش مذبوحانه دشمن برای ناامنی منطقه 
فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: اقتدار نیرو‌های مسلح درعرصه دریاها، موجب تحمیل دور ایستایی ناوگان دریایی دشمن از مرز‌های آبی ایران شده است.
امیر دریادار حسن خانزادی در مراسم روز جهانی دریانوردی که در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، افزود: دشمن می‌داند با وجود اینکه ناوگان دریایی خود را صد‌ها مایل دورتر از مرز‌های آبی ایران نگهداشته است، اگر بخواهد به منافع و تمامیت ارضی ایران ضربه بزند، امکان فرار و ضربه نخوردن برایش وجود ندارد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی، دوران بزن دررویی در عرصه دریا‌ها هم تمام شده است.
وی اضافه کرد:​ دریا‌ها در یک سال اخیر دوران پرتنشی را سپری کردند و هجمه استکبار جهانی در عرصه دریا‌ها کمرنگ‌تر از قبل بود و این امر موجب شد نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران ۱۳ ناوگروه را در یک سال گذشته به دریا‌ها اعزام کند درحالیکه سال‌های گذشته سالانه حداکثر ۶ ناوگروه رزمی اعزام می‌شد و این امر، نشان دهنده هوشیاری و بیداری ارتش در کنار سایر نیرو‌های مسلح است.
امیر دریادار خانزادی گفت:​ گرچه دشمن به دروغ تلاش می‌کند منطقه را ناامن جلوه دهد، اما ما در یکسال گذشته تلاش کرده ایم این فریب را خنثی و امنیت پایدار را برقرار کنیم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با تشریح نحوه همکاری و هماهنگی این نیرو با سایر دستگاه‌های نظامی از جمله نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در عرصه دریا‌ها افزود: در بحبوحه‌ای که دشمن تلاش می‌کرد چنگ و دندان به کشور ما نشان دهد تجهیزاتی با همت وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح ایران به ارتش جمهوری اسلامی ایران ملحق شد که وحشت را در دل دشمن ایجاد کرد و شاهد وحشت دشمن از مجموعه زیردریایی و سایر تجهیزات ملحق شده به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بودیم.
وی تاکید کرد: با همدلی و وحدت موجود در بین نیرو‌های مسلح، همچنان و پر قدرت‌تر از گذشته در کنار مردم و ملت بزرگ ایران باقی خواهیم ماند.
امیر دریادار خانزادی افزود:​ رونق اقتصاد بدون امنیت بی معناست و ناوگان نیرو‌های مسلح و بخصوص ارتش جمهوری اسلامی ایران ناوگان اقتصادی ایران را در مقابل راهزنان واقعی که همان استکبار جهانی است حمایت می‌کند و امروز شاهدیم که دشمن با ترس از نیرو‌های مسلح ایران ناو‌های هواپیمابر و کشتی‌های چشم پرکن خود را سیصد مایل دورتر از آب‌های ایران مستقر کرده است.
وی اضافه کرد:​ حضور مجموعه گشتی‌های دریایی ایران در این آب‌ها و پایش تحرکات دشمن در آب‌های تحت حاکمیت ایران ۲۴ ساعته برقرار است و تیم گسترده ای، اطلاعات موشک‌ها، ناوگان دشمن و جنگ الکترونیک و سامانه‌های پایش آن‌ها را به شکل زنجیره‌ای و کامل رصد می‌کند و در هر لحظه، از وضعیت آمادگی دشمن مطلع هستیم.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی
 تاکید وزیر راه بر توسعه یارد‌های دریایی در کشور 
وزیر راه و شهرسازی گفت: در سال‌های اخیر یارد‌های کشتی‌سازی در کشور رونق زیادی داشتند، اما از نظر تعداد و ظرفیت باید این یارد‌ها متناسب با تاریخ دریایی ایران توسعه یابد.
آقای محمد اسلامی روز یکشنبه در همایش روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی در تهران اظهار داشت: این مراسم بهانه ارزشمندی است که جلوه قدرت انقلاب اسلامی را در این بخش هم نشان دهیم، ضمن آنکه مروری بر دستاوردها، اهداف و مطالبات در حوزه دریانورد و دریانوردی است.
وزیر راه و شهرسازی افزود:‌ دشمن در طول ۴۰ سال اخیر یک هدف اصلی را دنبال کرده است و آن اینکه اجازه موفقیت و پیروزی را در انقلاب اسلامی ساقط کند و مانع حرکت و توسعه ایران شود و ۴۰ سال از این حرکت دست نکشیده است.
آقای اسلامی افزود: دشمن برای رسیدن به هدف خود مفتخر به ابزار تحریم است که پیچیده‌ترین آن را علیه ایران اعمال کرده و به صورت کنترل میز به میز ما را تحریم می‌کند.
وی با بیان اینکه امروز در اوج اقتدار هستیم، گفت: ساده‌ترین جلوه اقتدار ایران این است که سفارتخانه‌های آمریکا درهمه کشور‌های دارای حق وتو و غیر از آن مداخله می‌کنند.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ما جوانان مستعد و خلاق داریم، گفت: باید سهم خود را از اقتصاد جهانی دریایی کسب کنیم.
آقای اسلامی گفت: ما اتصال به دریا‌های آزاد داریم و این ظرفیت می‌تواند مشاغل متعدد ایجاد کند و باید جهت رونق اقتصادی از این ظرفیت استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه بندر تفریحی و گردشگری در کشور نداریم، گفت: بنادر ما می‌تواند جذب گردشگر کند.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه ساخت و تعمیر شناور تسهیلاتی از محل وجوه اداره شده پرداخت می‌کند و این باید توسعه یابد.
آقای اسلامی اضافه کرد: در جلسه‌ای که اخیرا با مدیرعامل ایزو ایکو داشتیم به ما گفت که یارد‌های ساخت و تعمیر کشتی ما از بدو تاسیس تاکنون رونقی نظیر امسال به خود ندیده است. وی ادامه داد:، اما شیپ یارد‌های ما به تعدادی که باید یک کشور به عنوان کشور قدیمی دریایی باشد، نیست.
وزیر راه و شهرسازی بابیان اینکه در اجلاس خزر و سوچی برای اتصال خلیج فارس به دریای سیاه مواردی مطرح شد، افزود: برخی تصمیمات در شان رهبری است که به موقع تصمیمات شایسته و راهبردی را اتخاذ می‌کنند و این بر عهده ماست که در جهت تحقق آن گام برداریم.
وی افزود: ۱۰ سال پیش مقام معظم رهبری به عنوان راهبردی در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تاکید و اعلام کردند نیرویی که قدرت راهبردی دارد باید درخارج از خلیج فارس امنیت ما را تامین کند و امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز دراختیار نیروی دریایی سپاه باشد و امروز همه عزت آفرینی این تصمیم را درک می‌کنند.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ضرورت دارد با خلق مدل‌های مالی و اعتباری راه حل‌هایی ایجاد کنیم تا صنایع خود را پشتیبانی کنیم تا بدین ترتیب دشمن ناکام بماند.

سردار دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه 
 تامین امنیت خلیج فارس با مشارکت کشور‌های منطقه 
سردار دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری در مراسم روز جهانی دریانوردی که در مرکز همایش‌های بین المللی صدا و سیما برگزار شد، افزود: کشور‌های ۱+۷ قادر هستند امنیتی پایدار و همیشگی را در آبراهه‌های خلیج فارس و دریای عمان و اقیانوس هند تامین کنند.
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفت: معتقدیم هفت کشور جنوبی خلیج فارس و دریای عمان به همراه ایران قادر است امنیت خلیج فارس را تامین کند و هیچ نیازی به حضور کشور‌های بیگانه در منطقه نیست.
وی اضافه کرد: این موضوع را بار‌ها در رزمایش‌های دریایی و همچنین مذاکرات متعدد با مقامات دریایی منطقه از جمله عمان، قطر و امارات متحده عربی تکرار کرده ایم و پیام ایران به همه کشور‌های منطقه، پیام صلح و دوستی و امنیت است.
سردار تنگسیری گفت:​ قادریم با همگرایی کشور‌های منطقه از قابلیت‌های خلیج فارس و منطقه بهره بیشتری ببریم و امنیت مناسبتری برقرار کنیم چراکه جمهوری اسلامی ایران با جمعیت و بنادر گسترده خود،​ قادر است امنیت منطقه را به خوبی تضمین کند.
وی افزود:​ این موضوع بار‌ها به سازمان بین المللی دریانوردی (آیمو) منعکس شده است که جمهوری اسلامی ایران پرچمدار امنیت در دریای عمان و اقیانوس هند نیز هست.
فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران با اشاره به تقابل‌های نیروی دریایی راهبردی ارتش و سپاه پاسداران با قدرت‌های فرامنطقه‌ای از جمله انگلیس و آمریکا گفت:​ تا وقتی با خدا باشیم اعتماد داریم که خدا نیز با ماست و با دست خالی در مقابل دشمنان تا دندان مسلح مقابله کرده و به مدد خدا همواره پیروز بوده ایم.
وی افزود: خلیج فارس محیطی بسته با وسعت ۲۵۰ کیلومتر مربع است و اگر ناو یا زیردریایی هسته‌ای دچار مشکل شود همسایگان جنوبی ما حتی آب خوردن نیز نخواهند داشت چراکه آلودگی منطقه باعث می‌شود مردم این کشور‌ها از تشنگی بمیرند.
سردار تنگسیری تصریح کرد:​ حضور بیگانگان در خلیج فارس موجب ناامنی و بی ثباتی منطقه می‌شود چراکه بیگانه دلش برای برپا شدن آتش در منطقه نمی‌سوزد و کشور‌های فرامنطقه‌ای نیازمندند برای فروش تسلیحات، به کشور‌های دیگر القا کنند و به آن‌ها دیکته کنند که شما به سلاح نیاز دارید تا امنیت خود را تضمین کنید و ما سازنده تسلیحات هستیم بنابراین باید از سیاست‌های ما تبعیت کنید تا به شما تسلیحات بفروشیم.

قاسم احمدی، نماینده مجلس
 ایران نیازمند اقتصاد دریا پایه است 
رئیس فراکسیون دریایی مجلس شورای اسلامی با مهم خواندن حرفه دریانوردی در اقتصاد کشور، بر لزوم توجه بیش از پیش به توسعه اقتصاد دریا محور و تقویت این نگاه در تصمیمات کلان کشور تاکید کرد.
قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی در مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی و دریانورد، تصریح کرد: در شرایط کنونی کشور، منطقه و جهان و با توجه به اتفاقات اخیر صورت گرفته در حوزه حمل و نقل بین المللی دریایی، باید نگاه کشور را به سمت توسعه این نوع از حمل و نقل تقویت کنیم.
وی عملکرد سازمان بنادر و دریانوردی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در توقیف نفتکش انگلیسی بدلیل نقض قوانین بین المللی دریانوردی، شجاعانه خواند و گفت: این امر نشانه انسجام در همه ارکان کشور است.
احمدی لاشکی رشد و ارتقای توانمندی کشور در ایجاد امنیت دریایی در منطقه را قابل توجه دانست و آن را لازمه توسعه اقتصاد دریایی برشمرد.
رئیس فراکسیون دریایی مجلس در ادامه با بیان اینکه نباید از مباحث زیست محیطی دریایی غفلت کنیم، تأکید کرد: در توسعه گردشگری دریایی هنوز با پیشرفت‌های جهانی فاصله داریم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت آموزش دریانوردی، گفت: بحث آموزش را از دانش آموزان در مدارس شروع کنید چرا که هر دانش آموز در ارتباط با خانواده خود، می‌تواند جمع گسترده‌ای را در اشاعه فرهنگ دریایی و دریا نوردی پوشش دهد.

جلیل اسلامی، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی
 ایران متعهد به تامین امنیت آبراهه‌های دریایی 
آقای جلیل اسلامی در مراسم روز دریانورد افزود: ایران خود را متعهد به اجرای استاندارد‌های دریایی و زیست محیطی و تامین امنیت آبراهه‌های دریایی از جمله تنگه هرمز، خلیج فارس و دریا‌های عمان و خزر می‌داند.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: حفاظت‌های شبانه روزی نیرو‌های دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و همچنین مرزبانی نیروی انتظامی موجب شده، ​آب‌های مرزی ایران و منطقه، یکی از نقاط امن دریایی در جهان باشد.
وی اضافه کرد:​ امروز همه ما در اینجا گردهم آمدیم تا از یک سال تلاش و زحمت دریانوردان عزیز میهن اسلامی و فعالان جامعه دریایی کشور در همه بخش ها؛ از حافظان حریم دریایی و امنیت دریانوردی کشور گرفته تا صنعت کشتیرانی، صیادی، صنایع دریایی و خدمات وابسته آن و محیط بانان محیط زیست دریایی قدردانی شایسته‌ای بعمل آوریم.

 تلاش برای کاهش تاثير تحريم ها علیه صنعت حمل و نقل دریایی 
وی با اشاره به اعمال تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی علیه صنعت حمل و نقل دریایی کشور گفت:​ این صنعت در نوک پیکان این تحریم‌ها قرار گرفت، اما مطمئن هستیم دولت و ملت بزرگ ایران با تکیه بر نیروی انسانی، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی و اتکال به خداوند، قادر به پشت سر گذاشتن این ناملایمات و توطئه‌های دشمنان خواهند بود و در همین مسیر سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور، در تعامل نزدیک با شرکت‌های کشتیرانی، اتحادیه‌ها و انجمن‌های مرتبط، شرکت‌های بیمه‌ای و مؤسسات رده بندی و هماهنگی با ارگان‌های دولتی، تلاش کرده است با اقداماتی نظیر استفاده از بیمه‌های تخصصی P&I ایرانی، ارتقای کیفی خدمات فنی و مهندسی، صدور همه گواهینامه‌های فنی و ایمنی شناورها، انجام بازرسی‌ها توسط بازرسان ایرانی، افزایش توان نظارتی ایمنی بر آبراه‌های تحت حاکمیت و بنادر کشور، اتکای بر توان علمی و فن آوری شرکت‌های دانش بنیان، حضور فعالانه در مجامع بین المللی در جهت دفاع از حقوق قانونی ناوگان ملی دریانوردی کشور و ارتقای کیفی و کمی توان داخلی جهت انجام تعمیرات دوره‌ای ناوگان و ساخت کشتی‌های جدید از تاثیر این تحریم‌ها بکاهد.

 تامين امنيت آبراه راهبردی تنگه هرمز، خلیج عمان و خلیج فارس 
آقای اسلامی افزود:​ جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشور‌های پیشتاز در کشتیرانی در گذشته و حال و به عنوان یکی از قدیمی‌ترین اعضای سازمان بین المللی دریانوردی، با عضویت در بیش از ۳۰ کنوانسیون و پروتکل دریایی، همواره خود را متعهد به اجرای استاندارد‌های بین المللی نسبت به ناوگان ملی دریایی دانسته و ایمنی آبراه راهبردی تنگه هرمز، خلیج عمان و خلیج فارس را با تهیه و تولید نقشه‌های بروز شده دریایی و ارایه خدمات ناوبری دریایی به کشتی‌های عبوری و ورودی به بنادر، همواره تأمین کرده است که به آن باید حفظ و ارتقای امنیت دریانوردی منطقه توسط دلیرمردان نیروی دریایی ارتش، سپاه و مرزبانی دریایی نیروی انتظامی را نیز اضافه کرد.

 ايران یکی از کشور‌های پیش رو در صدور گواهینامه‌های دریانوردان 
به گفته معاون دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، امروزه کشور ما به لحاظ استاندارد‌های آموزش و صدور گواهینامه‌های دریانوردان به عنوان یکی از کشور‌های پیش رو در جهان مطرح بوده و در فهرست سفید سازمان بین المللی دریانوردی قرارداشته و کشتی‌های تحت پرچم آن از رکورد مطلوبی در رژیم‌های کنترل و بازرسی مناطق جهان برخوردار است. در رابطه با تربیت دریانوردان شایسته ایرانی بر اساس معیار‌ها و سرفصل‌های آموزشی بین المللی آمده در کنوانسیون (STCW)، و در تطابق با شعار همایش امروز "ناوگان ایرانی، دریانورد ایرانی"، همت و تلاش مضاعفی توسط همه ارگان‌های دریایی، از سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت‌های کشتیرانی گرفته تا مراکز دانشگاهی و آموزش دریایی را لازم داریم.

وی افزود:​ سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اعمال نظارت عالیه بر مراکز علمی و آموزشی دریایی کشور و بروز نگه داشتن ۱۲۰ دستورالعمل اجرایی و ارتقای سطح دانش مدرسان و ممتحنان، با همت شرکت ملی نفت کش در مرحله نخست، تعداد ۵۰ نفر از فارغ التحصیلان غیر بورسیه‌ای رشته علوم دریایی دانشگاه‌ها را به عنوان کارآموز دریایی بر روی کشتی‌های تحت مالکیت این شرکت معرفی کند و با قدردانی از همکاری مدیریت شرکت ملی نفتکش، از دیگر مالکان و شرکت‌های کشتی رانی دعوت می‌کنیم تا در این طرح مهم مشارکت و ان را یک گام بلند برای تربیت دریانوردان بومی تلقی کنند.

 نقش موثر ايران در تصویب مقررات جهان شمول حوزه ایمنی دریانوردی 
آقای اسلامی تصریح کرد: در حوزه تعاملات با نهاد‌های بین المللی دریایی باید اشاره کنم که سازمان بنادر و دریانوردی حسب قانون، نمایندگی رسمی دولت ایران را در چندین مجمع بین المللی برعهده دارد. در این میان نقش جمهوری اسلامی ایران در سازمان بین المللی دریانوردی به عنوان مرجع صلاحیتدار برای تدوین و تصویب مقررات جهان شمول حوزه ایمنی دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی، همواره مورد توجه دولت‌های عضو بوده است. این نقش آفرینی در دو سطح شرکت در اجلاس‌های فنی و تخصصی کمیته‌ها و شورا و دیگری همکاری‌های فنی از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی و سمینار‌ها تبلور می‌یابد.
وی افزود:​ در اجلاس اخیر شورای آیمو که در هفته آخر تیرماه سال جاری برگزار شد، هیئت نمایندگی ایران در این اجلاس با حضوری فعالانه و با انجام رایزنی‌های فشرده با نمایندگان دولت‌های عضو و غیر شورا، مانع از تصویب قطعنامه‌ای شد که از سوی ایالات متحده امریکا و امارات متحده عربی در رابطه با امنیت دریانوردی دریای عمان و تنگه هرمز پیشنهاد شده بود و شورا نهایتاً به ذکر بخشی از مفاد قطعنامه در گزارش نهایی بسنده کرد.

 نوسازی شناور‌های سنتی در دستور کار 
­معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین درباره شناور‌های سنتی و ارتقای ایمنی آن‌ها گفت: اگرچه جایگزینی اینگونه کشتی‌ها بیش از یک دهه در دستور کار بوده، اما علیرغم تسهیلات و مشوق‌های در نظر گرفته شده، توفیق این طرح‌ها به دلایل متعدد با فراز و فرود‌هایی مواجه بوده است. با این حال، سازمان بنادر و دریانوردی همیشه پشتیبان برنامه‌ها و طرح‌های ساماندهی و نوسازی شناور‌های سنتی بوده و در این مسیر آمادگی ایفای مسئولیت‌های خود را داشته و دارد که تهیه برنامه ارتقا و جایگزینی شناور‌های سنتی با همکاری دستگاه‌های ذی ربط و از طریق کمیسیون اقتصادی هیئت وزیران از جمله آن‌ها محسوب می‌شود.

 اجرای الزامات ناشی از اصلاح کنوانسیون جلوگیری از آلودگی دریایی 
وی افزود: نکته دیگری که در رابطه با مسایل ایمنی و حفظ محیط زیست دریایی قابل اشاره است، اجرای الزامات ناشی از اصلاح کنوانسیون جلوگیری از آلودگی دریایی (MAROL) در رابطه با سوخت کم سولفور توسط کشتی‌ها از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی (دی ماه ۱۳۹۸) است. طبق این الزام قانونی و در جهت کاهش آلودگی جوی ناشی از فعالیت کشتی ها، سوخت سنگین مصرفی ناوگان ملی دریایی که حدوداً یک و نیم میلیون تن در سال برآورد می‌شود، باید از سطح گوگرد سه و نیم درصد به نیم درصد کاهش یابد.
آقای اسلامی تصریح کرد:​ سازمان بنادر و دریانوردی با درک اهمیت موضوع و با شرکت فعالانه در اجلاس‌های آیمو در طی فرایند تصویب اصلاحیه، پیگیری موضوع از وزارت نفت و شرکت‌های تابعه، شرکت‌های کشتیرانی، سازمان حفاظت محیط زیست، شورای عالی صنایع دریایی و مؤسسات دانشگاهی- تحقیقاتی است.
به گفته معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با حمایت‌های دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام، به روز رسانی و در صورت نیاز بازسازی پالایشگا‌های کشور برای تولید سوخت و حمایت از بخش خصوصی برای ورود به عرصه تأمین و یا تولید سوخت مورد نظر، در دستور کار جدی وزارت نفت قرار گرفته است و موضوع همچنان در حال پیگیری است.

کی تاک لیم، دبیر کل سازمان بین المللی دریانوردی
 ایجاد زمینه حضور بانوان در صنایع دریایی الزام آیمو است 
دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی، سال ۲۰۱۹ میلادی را سال اقدام برای شکستن همه موانع و قدرتمند سازی زنان در جامعه دریایی دانست و تاکید کرد: موضوع توانمند سازی بانوان، یک ایده و مفهوم ساده نیست بلکه یک ضرورت است که به اقدام محکم و مثبت برای مواجهه با موانع عمیق ساختاری، سازمانی و فرهنگی نیاز دارد.
آقای کی تاک لیم دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) در پیامی به مناسبت روز جهانی دریانوردی ۲۰۱۹ که خانم ماندا منصوریان نماینده سازمان بنادر و دریانوردی ایران در مقر سازمان بین المللی دریانوردی آن را قرائت کرد، آورده است: کشتیرانی همواره یک صنعت کنترل شده توسط مردان بوده است و همین وضعیت درباره بسیاری از شغل‌ها و حرفه‌های وابسته در جامعه دریایی صدق می‌کند، اما این روند در حال تغییر است و دلایل بسیاری برای چرایی این تحول وجود دارد.
آقای کی تاک لیم در این پیام با بیان برابری جنسیتی به عنوان یکی از سکو‌های کلیدی شناخته شده است که مردم می‌توانند بر اساس آن، آینده پایداری را بسازند، افزود: این مسئله یکی از ۱۷ هدفی است که از دستور کار توسعه پایدار سازمان ملل حمایت می‌کند، دستور کاری که کشور‌های سراسر جهان به اجرای آن متعهد شده اند.
وی اضافه کرد: جامعه دریایی اگر نتواند امر توانمند سازی بانوان را در محیط کار به درستی محقق کند، استعداد‌های فراوانی را از دست می‌دهد.
به گفته دبیرکل آیمو، گروه‌های متفاوت جنسیتی میزان بهره بالاتری نسبت به گروه‌های تشکیل شده از مردان دارند و محیط‌های کاری با جنسیت متفاوت و رضایت مندی شعلی، مشارکت و بقای شغل کارکنان را بیشتر و بهتر ترغیب می‌کنند.
وی با تاکید بر اینکه به کارگیری زنان بیشتر در محیط کار به طور کلی هم برای سازمان‌ها و هم برای مردان و زنان مثمر ثمر است، توضیح داد: این تنها مربوط به اعداد نیست، تحقیقات نشان می‌دهد شرکت‌های با درصد بالاتری از زنان در موقعیت‌های مدیریتی ارشد، به طور قابل توجهی نسبت به آن‌هایی که این موقعیت را ندارند، بهتر عمل می‌کنند.
دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی افزود: آیمو بیش از ۳۰ سال است که کمپین موفقیت آمیزی را برای تقویت و انگیزه بخشی زنان در جامعه دریایی ایجاد کرده است. البته کار‌های زیادی باقی مانده است و این امر نیازمند این است که جامعه دریایی از جمله کشور‌های عضو آیمو و صنایع دریایی گرد هم آیند و بر این باور متعهد شوند که زنان به راستی توانمند شده اند.
آقای کی تاک لیم اضافه کرد: موضوعات زیادی در این مورد از قبل وجود داشته است و ما نیز امسال مایل هستیم، تا جایی که امکان دارد، روی آن‌ها تمرکز کنیم.
دبیرکل آیمو تصریح کرد: اجازه دهید، سال ۲۰۱۹ را به سال اقدام برای شکستن همه موانع و قدرتمند سازی زنان در جامعه دریایی تبدیل کنیم.

محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی
 حل مشکل اشتغال دریانوردان و کارآموزی دانشجویان دریانوردی 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ایران با بیان اینکه دریانورد ایرانی با توجه به وسعت و اهمیت دریا‌های ایران، نباید در صف اشتغال بماند، گفت: شرکت‌های کشتیرانی باید نسبت به استخدام فارغ‌التحصیلان و جذب کارآموزان دریایی، اهتمام ورزند.
آقای محمد راستاد امروز در مراسم گرامیداشت روز دریانورد و روز جهانی دریانوردی افزود: امسال جامعه دریایی تصمیم گرفت این مراسم را به صورت تلفیقی و بین دو مناسبت برگزار کند.
وی اضافه کرد: شاهد هستیم که حداکثر فشار‌ها از ناحیه ترور‌های اقتصادی متوجه کشور شده است، اما دریانوردان ثابت کردند که با توان و همت خود هیچ تهدیدی نمی‌تواند بخش دریایی را دچار مخاطره کند.
آقای راستاد ادامه داد: ایران کشوری دریایی است و از دوران باستان با دریا مأنوس بوده است و هیچ کس نمی‌تواند ایران را از این مزیت طبیعی محروم کند. البته باید بیش از این از دریا بهره ببریم.
وی با اشاره به فرصت‌های اشتغال‌زا در سواحل و دریا گفت: ما نباید در نوار ساحلی دغدغه اشتغال داشته باشیم. باید طرح‌های بندری‌مان خصوصا در سواحل جنوب،​ آباد و پررونق باشد و کلانشهر‌ها در نوار ساحلی شکل گیرد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: یکی از رویکرد‌های سازمان بنادر و دریانوردی استقرار صنایع تولیدی در پس‌کرانه‌های بنادر است و ناوگان و کشتی‌های تحت مالکیت ما ظرفیت خالی زیادی دارند. با توجه به موقعیت ترانزیتی ایران، اقتصاد کشور و محیط پیرامونی ما قطعا بنادر قابلیت بهره‌برداری بیشتری دارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ما می‌توانیم در زمینه تجارت و حمل و نقل دریایی جهانی نقش‌آفرینی داشته باشیم. ما بنادر و ناوگان با ظرفیت بالایی داریم.
وی اضافه کرد: در زمینه شیلات و تولید مصرف آبزیان سرانه مصرف آبزیان در کشور ما به سطح سرانه جهانی فاصله دارد.
آقای راستاد گفت: در حوزه صنایع دریایی ظرفیت کشور قابل توجه است و اخیرا دو طرح بزرگ ساخت دومین کشتی تانکر افراماکس و نخستین تعمیرات کشتی‌های CLCC در یارد‌های داخلی ایران از جمله این موارد است.
وی با بیان اینکه نیاز‌های صنایع دریایی کشور خصوصا در سازمان منطقه‌ای از طریق صنایع دریایی داخلی تامین می‌کنیم، افزود: نیرو‌های دریایی ما امنیت دریایی منطقه را ایجاد کرده‌اند و از مرز‌های آبی حفاظت می‌کنند و امروز مفتخریم که در مسیر جهانی تجاری دریایی از غرب به شرق امنیت ایجاد کرده‌ایم و حتی در سواحل پرخطر سومالی نیز به همت دریادلان ما امنیت فراهم شده است.
آقای راستاد ادامه داد: توسعه گردشگری و سفر‌های دریایی را به عنوان سیاست‌های اصلی این بخش دنبال می‌کنیم. سازمان بنادر در نقاطی که جاذبه گردشگری دریایی دارد، رونق خوبی ایجاد کرده است و بیکاری در این نواحی به صفر رسیده است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به شعار امروز همایش ناوگان دریایی، دریانوردان ایرانی گفت: از اتحادیه مالکان کشتی می‌خواهیم اعضای خود را تشویق کنند تا با وجود دریانوردان متخصص ایرانی از دریانوردان خارجی استفاده نکنند.
راستاد افزود: سازمان بنادر و دریانوردی نیز از مالکان کشتی که از دریانوردان ایرانی استفاده می‌کنند، مکانیزم حمایتی دارد و معتقد است دریانوردان ایرانی نباید در صف اشتغال بمانند.
وی گفت: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران باید در زمینه جذب دانشجویان دریانورد برای کارآموزی فعال باشد به دلیل همین مشکل امروز دانشگاه دریانوردی چابهار هم برای جذب دانشجوی جدید دچار ابهام است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: امروز ضایعات پلاستیکی در دریا‌ها معضلی جدی است. پیش از این همه تمرکز‌ها بر آلودگی‌های نفتی بود، اما امروز ضایعات پلاستیکی هم به مشکل تبدیل شده است.
https://www.iribnews.ir/00AV67
خبرهای مرتبط
تعمیر دومین شناور جستجو و نجات به‌دست متخصصان کشورمان
ابقای ایران در فهرست مشورتی سازمان ماهواره‌های دریایی
توان، تخصص و تعهد ایرانی هر بن‌بستی را برطرف می‌کند
به آب اندازی دومین نفتکش افراماکس
تشریح علل اصلی حریق در شناور‌های سنتی
لزوم تمرکز بیشتر بر ایمنی دریایی در بنادر
به دوران طلایی خود باز می‌گردیم
آیمو چالش‌های پیش روی دریانوردان را درک می‌کند
وجود ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه دریایی و دریانوردی
استفاده ناوگان تجاری دریایی ایران از سوخت کم سولفور داخلی
ساخت و نوسازی ۵ هزار فروند شناور سنتی
برگزاری مراسم گرامیداشت روز جهانی دریانوردی و دریانوردان
صبر و پشتکار؛ بزرگترین خصلت دریانوردان است
ادامه تحصیل بانوان در رشته دریانوردی منعی ندارد
خشونت نظامیان انگلیسی هنگام توقيف نفتکش ايراني
جرمي هانت: آزادي کشتي گريس 1 بعد از فرآيند دادگاه
برچسب ها: دریانوردی ، استاندارد‌های دریایی ، آبراهه‌های دریایی ، تامین امنیت ، آب‌های مرزی ، کشتی گریس1 ، روز ملی دریانوردی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
عضویت در خبرنامه
Google Plus Linkdin Facebook Soroosh Cloob Facenama Twitter
نظر شما
بازگشت به بالای صفحه
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استان ها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوند ها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • خبرنامه
  • نقشه سایت
  • RSS
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به خبرگزاری صدا و سیما می باشد و استفاده غیر قانونی از آن پیگرد قانونی دارد
طراحی و تولید: "ایران سامانه"