صفحه نخست

  • صفحه نخست

سیاسی

  • سیاسی
  • رهبری
  • انتخابات
  • عمومی
  • دولت
  • مجلس
  • شورای نگهبان
  • سیاست خارجی
  • امنیتی و دفاعی
  • احزاب و تشکلها
  • رسانه های بیگانه
  • مناسبت ها

اقتصادی

  • اقتصادی
  • معدن و صنایع معدنی
  • صنعت
  • کشاورزی، روستا و عشایر
  • بازاروتجارت
  • بانک، بیمه و بورس
  • مسکن
  • آب و انرژی
  • گمرک، حمل و نقل
  • اقتصاد کلان

اجتماعی

  • اجتماعی
  • جامعه و شهری
  • محیط زیست
  • حقوقی و قضایی
  • تعاون و اشتغال
  • انتظامی و حوادث

علمی و فرهنگی

  • علمی و فرهنگی
  • آموزش و پرورش
  • کودک و نوجوان
  • فضای مجازی
  • کتاب و مطبوعات
  • زبان فارسی
  • آموزش عالی، دانشگاه
  • بهداشت و سلامت
  • زنان و خانواده
  • میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
  • راديو تلويزيون
  • فرهنگ و هنر
  • علم و فناوری
  • فرهنگ عمومی
  • معارف
  • حج و زیارت
  • حماسه و ایثار

استان ها

  • آذربایجان شرقی
  • آذربایجان غربی
  • اردبیل
  • البرز
  • اصفهان
  • ایلام
  • بوشهر
  • تهران
  • هرمزگان
  • چهارمحال و بختیاری
  • خراسان جنوبی
  • خراسان رضوی
  • خراسان شمالی
  • خوزستان
  • زنجان
  • سمنان
  • سیستان وبلوچستان
  • فارس
  • قزوین
  • قم
  • کردستان
  • کرمان
  • کرمانشاه
  • کهکیلویه و بویراحمد
  • گلستان
  • گیلان
  • لرستان
  • مازندران
  • مرکزی
  • همدان
  • یزد
  • کیش
  • مهاباد
  • آبادان

بین الملل

  • بین الملل

ورزشی

  • ورزشی
  • فوتبال و فوتسال
  • توپ و تور
  • کشتی و وزنه برداری
  • رزمی
  • پایه و آبی
  • جانبازان و معلولان
  • بانوان
  • ساير حوزه ها

عکس

  • عکس
  • خبری
  • مستند
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی

فیلم

  • فیلم
  • سیاسی
  • ورزشی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • اقتصادی
  • قلم دوربین
  • عمومی
  • پادکست
  • خبریکاتور
  • بدون تعارف

شهروندخبرنگار

  • شهروندخبرنگار
  • گزارش مردمی
  • پیگیری ها

رویداد

  • رویداد

صفحات داخلی

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوندها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • نقشه سایت
  • خبرنامه
  • RSS
  • شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
  • صفحه نخست
    • صفحه نخست
  • سیاسی
    • سیاسی
    • رهبری
    • انتخابات
    • عمومی
    • دولت
    • مجلس
    • شورای نگهبان
    • سیاست خارجی
    • امنیتی و دفاعی
    • احزاب و تشکلها
    • رسانه های بیگانه
    • مناسبت ها
  • اقتصادی
    • اقتصادی
    • معدن و صنایع معدنی
    • صنعت
    • کشاورزی، روستا و عشایر
    • بازاروتجارت
    • بانک، بیمه و بورس
    • مسکن
    • آب و انرژی
    • گمرک، حمل و نقل
    • اقتصاد کلان
  • اجتماعی
    • اجتماعی
    • جامعه و شهری
    • محیط زیست
    • حقوقی و قضایی
    • تعاون و اشتغال
    • انتظامی و حوادث
  • علمی و فرهنگی
    • علمی و فرهنگی
    • آموزش و پرورش
    • کودک و نوجوان
    • فضای مجازی
    • کتاب و مطبوعات
    • زبان فارسی
    • آموزش عالی، دانشگاه
    • بهداشت و سلامت
    • زنان و خانواده
    • میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
    • راديو تلويزيون
    • فرهنگ و هنر
    • علم و فناوری
    • فرهنگ عمومی
    • معارف
    • حج و زیارت
    • حماسه و ایثار
  • استان ها
    • استان ها
    • آبادان
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • البرز
    • اصفهان
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان وبلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهکیلویه و بویراحمد
    • کیش
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • مهاباد
    • همدان
    • هرمزگان
    • یزد
  • بین الملل
    • بین الملل
  • ورزشی
    • ورزشی
    • فوتبال و فوتسال
    • توپ و تور
    • کشتی و وزنه برداری
    • رزمی
    • پایه و آبی
    • جانبازان و معلولان
    • بانوان
    • ساير حوزه ها
  • عکس
    • عکس
    • خبری
    • مستند
    • استانها
    • بین الملل
    • ورزشی
  • فیلم
    • فیلم
    • سیاسی
    • ورزشی
    • اجتماعی
    • علمی و فرهنگی
    • اقتصادی
    • قلم دوربین
    • عمومی
    • پادکست
    • خبریکاتور
    • بدون تعارف
  • شهروندخبرنگار
    • شهروندخبرنگار
    • گزارش مردمی
    • پیگیری ها
  • رویداد
    • رویداد
کد خبر: ۲۶۴۵۱۸۳
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
کرمانشاه » اجتماعی
گزارش مکتوب؛

ستون های بلاتکلیف...

چند سالی از اجرای طرح قطار شهری کرمانشاه می گذرد تاخیر و گاهی توقف در اجرای این پروژه که بسیاری از نظر کارشناسی آن را مناسب شهر کرمانشاه نمیدانند، باعث شد تا برخی از زوایا و دیدگاههای مطرح شده و همچنین سرانجام اجرای این طرح را بررسی کنیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه.
پایه‌هایی درمانده و رها شده که به قولی مثل بختک مدتهاست دست نخورده و بدون تغییر بر قسمت‌هایی از شهر سایه افکنده است.یشقراول این سازه‌های بتنی از بلوار تاقبستان آغاز می‌شود بلواری که مظهر هویت شهر است و با مجموعه تاریخی تاقبستان و اثری در حال کاوش که تا این مرحله از گمانه زنی‌ها به شکارگاه خسرو پرویز موسوم است مجاورت دارد. مسیر این سازه که بعد از مونوریل حالا به نام قطار سبک شهری شناخته می‌شود در فاصله‌ای نه چندان دور از مجموعه تاق بستان آغاز می‌شود اثری تاریخی که از فراز و نشیب‌های فراوان جان سالم به در برده و حالا با عزم جهانی شدن امیدوار است تا در دام تهدیدی دیگر گرفتار نشود.
در مسیر عبور این طرح ۱۳ کیلومتری که تا میدان فردوسی امتداد می‌یابد به موضوعات دیگری می‌رسیم که اجرای آن را چندان مناسب بافت شهری کرمانشاه نمی‌داند. مثلا به گفته برخی از کارشناسان سازمان میراث فرهنگی  آسیب به ۲۳۱ هکتار بافت قدیمی و تاریخی از ره آورد‌های اجرای این طرح است.
یک کارشناس سازمان میراث فرهنگی معتقد است که اجرای این طرح که به نوعی بر آثار طبیعی غلبه می‌کند می‌توانست به گونه‌ای دیگر و با راهکار‌های مناسب تری صورت پذیرد تا هویت تاریخی و قدیمی شهر مخدوش نشود.
دکتر بیژن کلهرنیا مدرس حوزه شهرسازی از آن به عنوان یک سازه تحمیلی و بدون مطالعه و امکان سنجی یاد می‌کند که فاقد معماری و جاذبه است ...
در کنار این انتقاد‌ها و دیگر شایعات مربوط به توقف یا تخریب قطار شهری کرمانشاه که این روز‌ها به دلیل راکد ماندن نسبی این طرح بازار آن داغ است جای پاسخ به این سوال باقی است که آینده ساخت قطار شهری کرمانشاه این موضوع تکراری چه خواهد بود... آیا حرکت مسیر اجرای این طرح که به اعتقاد برخی‌ها در همان جلسات نخستین، مخالفان اجرای آن با برچسب معاضدان توسعه طرح‌های عمرانی مورد خطاب قرار می‌گرفتند هموار خواهد شد؟
معاون عمرانی استانداری کرمانشاه می‌گوید: اجرای این طرح هزینه بر که مراحلی از ساخت را هم پشت سر گذاشته چاره‌ای جز اجرا ندارد...
قطار سبک شهری کرمانشاه با گذشت یک دهه  از آغاز اجرای آن ، در دوفاز تعریف شده است فاز اول از بلوار تاقبستان تا میدان آزادی و فاز دوم از میدان آزادی تا میدان فردوسی، اما در حال حاضر بیشترین فعالیت‌ها بر اجرا و بهره برداری از فاز اول متمرکز شده است.
دکتر زاهدی مدرس دانشگاه می‌گوید: ساختار طولی شهر کرمانشاه و معابر کم از مواردی است که نیاز به یک سیستم حمل و نقل انبوه و البته متناسب با شهر کرمانشاه را اجتناب ناپذیر می‌سازد.
این کارشناس حوزه ترافیک و شهر سازی معتقد است اگر رشد سالانه ترافیک را در شهر کرمانشاه ۳ درصد در نظر بگیریم طی ۲۰ سال آینده تراکم ترافیک در شهر کرمانشاه ۸۰ درصد از میزان فعلی بیشتر خواهد شد که خیابان‌ها و معابر کنونی جوابگوی این حجم از ترافیک نخواهد بود
دکترکلهر نیا مدرس دانشگاه معتقد است حال که اجرای این طرح مراحلی را طی کرده با استفاده از تجربیات جدید و جلوه‌های بصری می‌توان تا حدودی چهره این سازه را تعدیل کرد.
سالاری معاون عمرانی استاندار کرمانشاه می‌گوید: برای جلوگیری از آسیب و محدودیت‌های بصری قرار  است از میدان کوهنورد تاقبستان یعنی نزدیکترین نقطه به مجموعه تاریخی تاقبستان تا شکارگاه خسرو پرویز طرح احداث قطار شهری بصورت ریل گذاری زمینی صورت پذیرد.
معاون عمرانی استاندار کرمانشاه تامین اعتبار را از مشکلاتی می‌داند  که موجب شده مراحل احداث قطار سبک شهری کرمانشاه به کندی پیش برود.
پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه کشور  ۱۷ بهمن ماه امسال در بازدید از پروژه قطار شهری کرمانشاه این طرح را از اولویت‌های اصلی استان بر شمرد و گفت: این طرح برای اجرا رقمی معادل ۷۵۰ میلیارد تومان نیاز دارد و سازمان برنامه و بودجه ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار را در قالب اوراق اقتصادی اراِیه می‌دهد.
وی پایان سال ۹۹ را زمان افتتاح فاز اول این طرح عنوان کرد.

دو نکته:
حال که  قطار شهری در کرمانشاه مسیر خود را باز کرده و تصمیم بر اجرای آن هم قطعی است ذکر دو نکته لازم به نظر می‌رسد...
اول اینکه داشتن یک زندگی خوب و بدون دغدغه با امکانات مناسب حق همه ساکنان استان مرزی و تاریخی  کرمانشاه  است.
و دوم: در حالیکه همه ما به این موضوع اذعان داریم که باید امانتداران خوبی از حیث حفظ تاریخ ، فرهنگ و هویت  کشورمان برای انتقال آن به ایندگان باشیم  قضاوت درباره درست یا نادرست بودن احداث قطار شهری کرمانشاه را به وجدان مسئولان و نگاه آیندگان می‌سپاریم و پس از وعده‌های فراوان، اما بدون تحقق برای افتتاح این طرح باز هم چشم انتظار بهره برداری از فاز نخست آن تا پایان سال ۹۹ خواهیم بود.

** گزارشگر: سحر پیرویسی
https://www.iribnews.ir/00B68F
خبرهای مرتبط
تاق بستان درتَله‌ی تله کابین
برچسب ها: کرمانشاه ، گزارش مکتوب ، قظار شهری ، مونوریل ، ساخت
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
عضویت در خبرنامه
Google Plus Linkdin Facebook Soroosh Cloob Facenama Twitter
نظر شما
بازگشت به بالای صفحه
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استان ها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوند ها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • خبرنامه
  • نقشه سایت
  • RSS
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به خبرگزاری صدا و سیما می باشد و استفاده غیر قانونی از آن پیگرد قانونی دارد
طراحی و تولید: "ایران سامانه"