صفحه نخست

  • صفحه نخست

سیاسی

  • سیاسی
  • رهبری
  • انتخابات
  • عمومی
  • دولت
  • مجلس
  • شورای نگهبان
  • سیاست خارجی
  • امنیتی و دفاعی
  • احزاب و تشکلها
  • رسانه های بیگانه
  • مناسبت ها

اقتصادی

  • اقتصادی
  • معدن و صنایع معدنی
  • صنعت
  • کشاورزی، روستا و عشایر
  • بازاروتجارت
  • بانک، بیمه و بورس
  • مسکن
  • آب و انرژی
  • گمرک، حمل و نقل
  • اقتصاد کلان

اجتماعی

  • اجتماعی
  • جامعه و شهری
  • محیط زیست
  • حقوقی و قضایی
  • تعاون و اشتغال
  • انتظامی و حوادث

علمی و فرهنگی

  • علمی و فرهنگی
  • آموزش و پرورش
  • کودک و نوجوان
  • فضای مجازی
  • کتاب و مطبوعات
  • زبان فارسی
  • آموزش عالی، دانشگاه
  • بهداشت و سلامت
  • زنان و خانواده
  • میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
  • راديو تلويزيون
  • فرهنگ و هنر
  • علم و فناوری
  • فرهنگ عمومی
  • معارف
  • حج و زیارت
  • حماسه و ایثار

استان ها

  • آذربایجان شرقی
  • آذربایجان غربی
  • اردبیل
  • البرز
  • اصفهان
  • ایلام
  • بوشهر
  • تهران
  • هرمزگان
  • چهارمحال و بختیاری
  • خراسان جنوبی
  • خراسان رضوی
  • خراسان شمالی
  • خوزستان
  • زنجان
  • سمنان
  • سیستان وبلوچستان
  • فارس
  • قزوین
  • قم
  • کردستان
  • کرمان
  • کرمانشاه
  • کهکیلویه و بویراحمد
  • گلستان
  • گیلان
  • لرستان
  • مازندران
  • مرکزی
  • همدان
  • یزد
  • کیش
  • مهاباد
  • آبادان

بین الملل

  • بین الملل

ورزشی

  • ورزشی
  • فوتبال و فوتسال
  • توپ و تور
  • کشتی و وزنه برداری
  • رزمی
  • پایه و آبی
  • جانبازان و معلولان
  • بانوان
  • ساير حوزه ها

عکس

  • عکس
  • خبری
  • مستند
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی

فیلم

  • فیلم
  • سیاسی
  • ورزشی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • اقتصادی
  • قلم دوربین
  • عمومی
  • پادکست
  • خبریکاتور
  • بدون تعارف

شهروندخبرنگار

  • شهروندخبرنگار
  • گزارش مردمی
  • پیگیری ها

رویداد

  • رویداد

صفحات داخلی

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوندها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • نقشه سایت
  • خبرنامه
  • RSS
  • شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
  • صفحه نخست
    • صفحه نخست
  • سیاسی
    • سیاسی
    • رهبری
    • انتخابات
    • عمومی
    • دولت
    • مجلس
    • شورای نگهبان
    • سیاست خارجی
    • امنیتی و دفاعی
    • احزاب و تشکلها
    • رسانه های بیگانه
    • مناسبت ها
  • اقتصادی
    • اقتصادی
    • معدن و صنایع معدنی
    • صنعت
    • کشاورزی، روستا و عشایر
    • بازاروتجارت
    • بانک، بیمه و بورس
    • مسکن
    • آب و انرژی
    • گمرک، حمل و نقل
    • اقتصاد کلان
  • اجتماعی
    • اجتماعی
    • جامعه و شهری
    • محیط زیست
    • حقوقی و قضایی
    • تعاون و اشتغال
    • انتظامی و حوادث
  • علمی و فرهنگی
    • علمی و فرهنگی
    • آموزش و پرورش
    • کودک و نوجوان
    • فضای مجازی
    • کتاب و مطبوعات
    • زبان فارسی
    • آموزش عالی، دانشگاه
    • بهداشت و سلامت
    • زنان و خانواده
    • میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
    • راديو تلويزيون
    • فرهنگ و هنر
    • علم و فناوری
    • فرهنگ عمومی
    • معارف
    • حج و زیارت
    • حماسه و ایثار
  • استان ها
    • استان ها
    • آبادان
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • البرز
    • اصفهان
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان وبلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهکیلویه و بویراحمد
    • کیش
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • مهاباد
    • همدان
    • هرمزگان
    • یزد
  • بین الملل
    • بین الملل
  • ورزشی
    • ورزشی
    • فوتبال و فوتسال
    • توپ و تور
    • کشتی و وزنه برداری
    • رزمی
    • پایه و آبی
    • جانبازان و معلولان
    • بانوان
    • ساير حوزه ها
  • عکس
    • عکس
    • خبری
    • مستند
    • استانها
    • بین الملل
    • ورزشی
  • فیلم
    • فیلم
    • سیاسی
    • ورزشی
    • اجتماعی
    • علمی و فرهنگی
    • اقتصادی
    • قلم دوربین
    • عمومی
    • پادکست
    • خبریکاتور
    • بدون تعارف
  • شهروندخبرنگار
    • شهروندخبرنگار
    • گزارش مردمی
    • پیگیری ها
  • رویداد
    • رویداد
کد خبر: ۲۷۵۵۰۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
فارس » اقتصادی
گزارش مکتوب...

به سوی توسعه

آزاد راه شیراز- اصفهان به طول بیش از ۲۲۰ کیلومتر با هدف توسعه اقتصادی جنوب کشور با ۸۰ درصد پیشرفت در حال اجراست.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز فارس، دید و بازدیدها از آزاد راه شیراز- اصفهان کم کم دارد جواب می دهد.

این طرح اگر چه سازه برتر سال وزارت راه و شهرسازی کشور به شمار می رود و به دلیل اهمیت آن در توسعه اقتصادی استان های جنوبی کشور همواره در اولویت اجرای طرح های زیرساختی کشور قرار داشته، کمبود اعتبار باعث شده است؛ اجرای این طرح استراتژیک حرکت لاک پشتی به خود بگیرد. اما اوایل تیرماه امسال معاون رییس جمهور و دو وزیر با سفر به شیراز و بازدید ویژه از آزاد راه شیراز- اصفهان بهار ۱۴۰۰ را فصل اتمام این طرح ملی اعلام کردند.
تحقق توسعه با ساخت آزاد راه
توسعه زیر ساخت ها از الزامات مهم رشد اقتصادی و افزایش رفاه عمومی به شمار می رود. سرمایه گذاری مستقیم در خصوص زیرساخت ها باعث فراهم شدن امکانات تولیدی و رونق بخشیدن فعالیت های اقتصادی می شود؛ و با کاهش هزینه های تجارت و حمل و نقل، زمینه بهبود رقابت پذیری را فراهم  و در نهایت به توسعه و رشد اقتصادی کمک می کنند.

ساخت آزادراه‌ها یکی از زیربناهای توسعه و از شاخص‌های توسعه‌یافتگی به شمار می روند و توجه ویژه به توسعه این بخش در تحقق سیاست ها و شاخص های اقتصاد مقاومتی بسیار موثر خواهد بود.
از طرفی کارشناسان اقتصادی معتقدند کاهش در مصرف سوخت، استهلاک خودروها، آلاینده های زیست محیطی، کاهش مسافت و افزایش ایمنی در سفر از مزایای توسعه آزاد راه ها در کشور به شمار می روند و موجب جلوگیری از اتلاف منابع کشور اعم از مادی و معنوی می شوند و درنتیجه توسعه اقتصادی را به همراه دارند؛ نتایج پرباری که با اجرای آزاد راه شیرار-اصفهان به خوبی محقق خواهد شد.
مزایای آزاد راه شیراز-اصفهان
فارس با مساحت حدود ۱۲۲ هزار و ۶۰۸ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار نفر ، چهارمین استان بزرگ و پر جمعیت کشور محسوب می‌شود. این استان به لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در کریدور ارتباطی جنوب با مرکز و شمال کشور یکی از پرترددترین جاده‌های کشور به شمار می آید.

به گفته علی رضا سیاهپور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس، ماهانه ۳۴ میلیون تردد در جاده‌های استان به ثبت می‌رسد و همین تعداد بالای تردد، نرخ سوانح ترافیکی، را نیز افزایش داده به گونه ای که در بین استان‌های کشور، فارس سال هاست در تصادفات منجر به فوت گوی سبقت را از دیگر استان‌ها ربوده است.

عنایت‌الله رحیمی استاندار فارس که به همراه محمد باقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح از طرح آزادراه شیراز –اصفهان بازدید می کرد علت بیشترین آمار تلفات و حوادث جاده‌ای استان را در وسعت و گستردگی جاده‌ها و پراکندگی سکونتگاه‌های آن ذکر می کند و می گوید اتمام طرح ملی آزاد راه شیراز-اصفهان که به سمت استان‌های بوشهر و هرمزگان نیز تداوم خواهد یافت؛ نوید بخش آغاز دوره جدیدی از نظر توسعه زیر ساخت در جنوب کشور و کاهش مشکلات جاده ای خواهد بود.

  • تحقیقات نشان می دهد با احداث آزاد راه شیراز-اصفهان از ۳۴ هزار حادثه منجر به فوت و جرح و خسارت سالانه ۱۸۰ میلیارد ریالی تصادفات جاده‌ای جلوگیری می شود.

از طرفی ساخت این آزاد راه در کاهش سوخت و آلودگی زیست محیطی تاثیر به سزایی دارد.
استاندار فارس، آزاد راه شیراز - اصفهان را طرح سبز معرفی می کند و می گوید با توجه به کوتاه شدن مسافت و زمان سفر در مصرف مقدار قابل توجهی سوخت فسیلی صرفه‌جویی می شود .

  • به گفته خیرالله خادمی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ و نقل شهرسازی با اجرای آزاد راه شیراز-اصفهان حدود ۱۳۵ کیلومتر مسیر این دو شهر کوتاه تر و مدت زمان ۶ ساعته سفر به ۲ ساعت کاهش می یابد و در نتیجه سالانه در مصرف ۱۳۶ میلیون لیتر سوخت صرفه جویی خواهد شد.

از دیگر نکات بارز ساخت آزاد راه شیراز-اصفهان ارتقا جایگاه گردشگری است.
جاذبه های گردشگری دو استان فارس و اصفهان از یک سو و چشم انداز کم نظیر مسیر آزادراه از حیث منابع طبیعی از سوی دیگر این امکان را فراهم می کند مسیر یاد شده بر رونق صنعت گردگشری بیفزاید.

تاکنون ۱۱ نقطه به لحاظ گردشگری طبیعی در مسیرآزاد راه شیراز _اصفهان شناسایی و بعضی برای ایجاد مراکز گردشگری در دستور کار قرار گرفته است.

  • روستای تَنگِ بُراق، اِقلید، چشمه قَدَحی، تَنگِ بُستانَک، کامفیروز، سد درودزن، پشت باغ، غوره دان، علی آباد سرتنگ و تنگ خیاره از نقاطی است که از نظر گردشگری طبیعی در مسیر آزاد راه شیراز_اصفهان شناسایی شده و می تواند در رونق سفر، توسعه فعالیت های گردشگری و در نتیجه بازگشت سرمایه موثر باشد.

بهار، فصلی برای توسعه
طرح ملی آزاد راه شیراز-اصفهان خرداد سال آینده به بهره برداری می رسد.

این خبر را محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در بازدید از این طرح اعلام می کند و می گوید بیش از ۹۰۰ دستگاه ماشین آلات و هزار و ۳۰۰ نفر نیروی انسانی برای اتمام هر چه زودتر این طرح به کار گرفته شده است. به گفته اسلامی این طرح که در ۷ قطعه در حال اجراست در همه بخش های آن به مرحله روسازی رسیده است و با تامین کسری اعتبار اجرای این طرح اوایل سال آینده به پایان می رسد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه تاکید می کند این اقدامات و کار‌های زیرساختی در حالی است که کشور در موقعیت دشوار تحریم و شرایط کرونایی قرار دارد، اما همکاران ما همچنان پای کار هستند و این مهم در تاریخ ثبت خواهد شد.
محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز می گوید اگر چه سرمایه گذاری این طرح ۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده ،  اتمام کار با هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه روبروست .

نوبخت از اختصاص ۵۰۰  میلیارد تومان به عنوان بخشی از تعهد مالی دولت برای طرح آزاد راه شیراز-اصفهان خبر می دهد و می گوید ٢٠٠ میلیارد تومان آن برای تخصیص ابلاغ شده و مابقی تا پایان شهریورماه امسال تامین مالی خواهد شد.

  • معاون رییس جمهور در حاشیه بازدید از طرح آزاد راه شیراز-اصفهان مراتب پشتیبانی مالی دولت از اجرا و تکمیل این اَبَر طرح را بیان و تاکید می کند با تامین اعتبار میزان تعهد دولت، هیچ عذر و بهانه‌ای برای کسی وجود نخواهد داشت، چرا که منابع مالی و اراده دو وزارتخانه دفاع و راه و شهرسازی برای اتمام طرح مهیاست.

امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز از تزریق ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح آزاد راه شیراز-اصفهان خبر می دهد و می گوید سازمان برنامه و بودجه تزریق اعبتار نیمه اول سال و وزارت دفاع تزریق اعتبار نیمه دوم سال را بر عهده گرفته است که امیدواریم با تامین اعتبار، این طرح ملی خرداد سال آینده به بهره بردار ی برسد.

امیر حاتمی در ادامه به نقش به سزای وزارت دفاع در تأمین امنیت و مهندسی نظامی و همت غیورمردان و آمادگی جوانان کشور در این عرصه  اشاره و تصریح می کند در زمان صلح از این آمادگی‌ها، برای عمران و آبادانی کشور و کمک و خدمت‌رسانی به مردم باید استفاده کرد که اجرای پروژه آزادراه اصفهان- شیراز یکی از این اقدامات است.

طرح تمام ایرانی در شرایط اقتصاد مقاومتی

 از مهم‌ترین شاخص‌های پیشرفت و توسعه یافتگی در هر منطقه  وجود شبکه حمل و نقل مطمئن، جاده‌های ایمن و مناسب به منظور دسترسی و ایحاد ارتباط با دیگر مراکز مهم اقتصادی به شمار می‌آید که در گرو  ساخت انواع راه‌های مواصلاتی شامل آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها، راه آهن و  مسیرهای دریایی و هوایی است.

از طرفی کارشناسان معتقدند در اقتصاد امروز که به بخش حمل و نقل، توجه خاصی می شود؛  همواره سعی بر آن است از مناسب ترین سیستم که از لحاظ اقتصادی، به صرفه، از لحاظ زمانی، در برگیرنده وقت کم و از لحاظ رفاه و آسایش، دارای تجهیزات و امکانات مدرن برای راحتی بیشتر مسافرین و ایمنی بیشتر باشد، استفاده شود و همواره مسیرهایی برای حمل و نقل کالاها انتخاب می شوند که قابلیت های مناسبی برای بهره وری بیشتر برای تجارت و ترانزیت باشد.

در این میان طرح ملی آزاد راه شیراز- اصفهان که تمام مواد مصرفی آن ساخت داخل کشور  و کل عملیات فنی و اجرایی آن به دست کارگران و مهندسان توانمند ایرانی در حال اجراست  با مزایای بی شمار از جمله رفاه مسافر، ایمنی سفر و رونق هر چه بیشتر صنعت گردشگری  در شرایط اقتصاد مقاومتی می تواند گام موثری  برای رسیدن به معنای واقعی پیشرفت و رونق اقتصادی باشد.

 

 

 

 

 

 

https://www.iribnews.ir/00BYhs
خبرهای مرتبط
برگزاری کارگاه مدیریت پیشگیری از جرم در نیرو‌های مسلح در شیراز
کاهش چشمگیر تردد در جاده های فارس
فارس در مسیر تحول زیرساخت های ریلی و جاده ای
استفاده از ریل ملی در راه آهن چابهار - زاهدان
آغاز ساخت ایستگاه راه آهن مرودشت
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
عضویت در خبرنامه
Google Plus Linkdin Facebook Soroosh Cloob Facenama Twitter
نظر شما
بازگشت به بالای صفحه
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استان ها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوند ها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • خبرنامه
  • نقشه سایت
  • RSS
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به خبرگزاری صدا و سیما می باشد و استفاده غیر قانونی از آن پیگرد قانونی دارد
طراحی و تولید: "ایران سامانه"