به گزارش
خبرگزاري صدا وسيما؛ یکی از موارد بسیار آزاردهنده در هنگام رانندگی شنیدن صدای موتور خودرو میباشد به ویژه که این صدا مدام افزایش یافته و ناهنجار میشود.
چنانچه صدای موتور یا دیگر قسمتهای اتومبیل شما هر روز افزایش مییابد و به نوعی ناهنجار و آزاردهنده شده است و احتمالا به فکر تعویض خودرو خود هستید بدانید روشهایی وجود دارد که با برطرف کردن عامل ایجاد سرو صدا به کنترل این صدای آزاردهنده کمک میکنند.
یازده روش کاهش صدای قطعات و موتور ماشین
۲. استفاده نکردن از ابزار ضد آیرودینامیک خودرویکی دیگر از مواردی که به کاهش صدای موتور ماشین کمک میکند استفاده نکردن از ابزاری است که موجب برهم زدن آیرودینامیک خودرو میشوند. در سرعتهای بالا باد موجب میشود صدایی زوزه مانند درون کابین شنیده شود که این صدا هنگام استفاده از ابزاری مانند باربند، آنتن و … بیشتر شنیده خواهد شد.
۳. استفاده نکردن از لاستیکهای پهن و بزرگلاستیکهای پهن و بزرگ موجب افزایش صدای ورودی به داخل کابین میشوند. این لاستیکها با زمین سطح تماس زیادی دارند که در هنگام حرکت سبب ایجاد صدای زیادی میشوند. از این رو با استفاده از لاستیکهای سایز استاندارد میتوان تاحدی افزایش صدای موتور ماشین را کاهش داد.
۴. استفاده از اسپیلتربا استفاده از اسپیلتر میتوان تاحدی میزان باد پیچیده شده در کف و زیر ماشین را کاهش داد و در نتیجه صدای باد را کمتر نمود. این ابزار معمولا در خودروهای اسپرت مشاهده میشود که به نوعی بادگیر به حساب میآید.
۵. بررسی کهنه نبودن تسمهدر موارد زیادی کهنه بودن تسمه میتواند دلیل ایجاد سر و صدای اضافی در محفظه کاپوت ماشین شود. ضمنا خشک بودن یا جنس نامرغوب تسمه هم در تولید صدای اضافی بی تاثیر نخواهد بود. از این رو اگر تمسه نامرغوب یا کهنه است حتما آن را تعویض کنید.
۶. بررسی غلطک تسمه سفت کنشاید صدای اضافی تمسه مربوط به غلطک تسمه سفت کن باشد. اگر این غلطک خیلی سفت یا خیلی شل تنظیم شده باشد صدای ناهنجاری تولید میکند. در مواردی نیز امکان دارد تمسه به درستی سر جای خود قرار نگرفته باشد و به خاطر اصطکاک بین فولیها و تسمه صدا تولید شود. در چنین شرایطی با رگلاژ کردن تسمه سفت کن یا جا انداختن صحیح تسمه از پارگی آن جلوگیری نمود.
۷. بررسی موتور و لولههای اطراف آنهنگامی که داخل موتور یا لولههای اطراف آن دچار نشتی شود صدایی شبیه فس فس شنیده میشود. برای کاهش این صدا در ماشین لولههای رادیاتور، بخاری و کولر را بررسی کنید. اگر صدا به لولههای رادیاتور مربوط باشد سیستم خنک کننده اتومبیل شما به شکل کامل کار نخواهد کرد و احتمال سوختن موتور یا صدمه به سرسیلندر وجود دارد که این امر برای تعمیر هزینه بالایی میخواهد. همچنین ممکن است لوله وکیوم ماشین صدمه دیده باشد که بی توجهی به آن سبب افزایش سوخت خودرو میشود. در این مورد نیاز است لولههای مربوط به بخاری و کولر را چک کنید.
۸. بررسی پلوس خودرواگر پلوس یا سرپلوس صدمه دیده باشد هنگامی که با سرعت پایین در حال رانندگی هستید موقع پیچاندن فرمان صدای تق تقی از سمت چرخهای ماشین به گوش خواهد رسید؛ و اگر چنین صدایی از قسمت عقب خودروهای دیفرانسیل عقب شنیده شود احتمالا ایراد به اتصالات میل گاردان مربوط است؛ بنابراین برای بررسی پلوس و دیگر قطعات سیستم تعلیق ماشین به یک زیر و بند سازی مطمئن مراجعه نمایید.
۹. بررسی پمپ هیدرولیکدر موارد متعددی مشاهده شده که موقع پیچاندن فرمان صدایی ناله مانند از داخل کاپوت شنیده میشود. این صدا به احتمال قوی به پمپ هیدرولیک فرمان اتومبیل مربوط است که ممکن است به دلایل مختلفی مانند کم بودن سطح روغن هیدرولیک در پمپ هیدرولیک، خراب بودن اورینگهای درون پمپ و … ایجاد شود. در چنین شرایطی معمولا فرمان اتومبیل راحت عمل نمیکند. به این ترتیب حتما با شنیدن این صدا پمپ هیدرولیک را مورد بررسی قرار دهید چرا که احتمالا با اضافه کردن کمی روغن هیدرولیک مشکل رفع گردد یا با هواگیری صدا قطع شود.