صفحه نخست

  • صفحه نخست

سیاسی

  • سیاسی
  • رهبری
  • انتخابات
  • عمومی
  • دولت
  • مجلس
  • شورای نگهبان
  • سیاست خارجی
  • امنیتی و دفاعی
  • احزاب و تشکلها
  • رسانه های بیگانه
  • مناسبت ها

اقتصادی

  • اقتصادی
  • معدن و صنایع معدنی
  • صنعت
  • کشاورزی، روستا و عشایر
  • بازاروتجارت
  • بانک، بیمه و بورس
  • مسکن
  • آب و انرژی
  • گمرک، حمل و نقل
  • اقتصاد کلان

اجتماعی

  • اجتماعی
  • جامعه و شهری
  • محیط زیست
  • حقوقی و قضایی
  • تعاون و اشتغال
  • انتظامی و حوادث

علمی و فرهنگی

  • علمی و فرهنگی
  • آموزش و پرورش
  • کودک و نوجوان
  • فضای مجازی
  • کتاب و مطبوعات
  • زبان فارسی
  • آموزش عالی، دانشگاه
  • بهداشت و سلامت
  • زنان و خانواده
  • میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
  • راديو تلويزيون
  • فرهنگ و هنر
  • علم و فناوری
  • فرهنگ عمومی
  • معارف
  • حج و زیارت
  • حماسه و ایثار

استان ها

  • آذربایجان شرقی
  • آذربایجان غربی
  • اردبیل
  • البرز
  • اصفهان
  • ایلام
  • بوشهر
  • تهران
  • هرمزگان
  • چهارمحال و بختیاری
  • خراسان جنوبی
  • خراسان رضوی
  • خراسان شمالی
  • خوزستان
  • زنجان
  • سمنان
  • سیستان وبلوچستان
  • فارس
  • قزوین
  • قم
  • کردستان
  • کرمان
  • کرمانشاه
  • کهکیلویه و بویراحمد
  • گلستان
  • گیلان
  • لرستان
  • مازندران
  • مرکزی
  • همدان
  • یزد
  • کیش
  • مهاباد
  • آبادان

بین الملل

  • بین الملل

ورزشی

  • ورزشی
  • فوتبال و فوتسال
  • توپ و تور
  • کشتی و وزنه برداری
  • رزمی
  • پایه و آبی
  • جانبازان و معلولان
  • بانوان
  • ساير حوزه ها

عکس

  • عکس
  • خبری
  • مستند
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی

فیلم

  • فیلم
  • سیاسی
  • ورزشی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • اقتصادی
  • قلم دوربین
  • عمومی
  • پادکست
  • خبریکاتور
  • بدون تعارف

شهروندخبرنگار

  • شهروندخبرنگار
  • گزارش مردمی
  • پیگیری ها

رویداد

  • رویداد

صفحات داخلی

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوندها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • نقشه سایت
  • خبرنامه
  • RSS
  • شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
  • صفحه نخست
    • صفحه نخست
  • سیاسی
    • سیاسی
    • رهبری
    • انتخابات
    • عمومی
    • دولت
    • مجلس
    • شورای نگهبان
    • سیاست خارجی
    • امنیتی و دفاعی
    • احزاب و تشکلها
    • رسانه های بیگانه
    • مناسبت ها
  • اقتصادی
    • اقتصادی
    • معدن و صنایع معدنی
    • صنعت
    • کشاورزی، روستا و عشایر
    • بازاروتجارت
    • بانک، بیمه و بورس
    • مسکن
    • آب و انرژی
    • گمرک، حمل و نقل
    • اقتصاد کلان
  • اجتماعی
    • اجتماعی
    • جامعه و شهری
    • محیط زیست
    • حقوقی و قضایی
    • تعاون و اشتغال
    • انتظامی و حوادث
  • علمی و فرهنگی
    • علمی و فرهنگی
    • آموزش و پرورش
    • کودک و نوجوان
    • فضای مجازی
    • کتاب و مطبوعات
    • زبان فارسی
    • آموزش عالی، دانشگاه
    • بهداشت و سلامت
    • زنان و خانواده
    • میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
    • راديو تلويزيون
    • فرهنگ و هنر
    • علم و فناوری
    • فرهنگ عمومی
    • معارف
    • حج و زیارت
    • حماسه و ایثار
  • استان ها
    • استان ها
    • آبادان
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • البرز
    • اصفهان
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان وبلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهکیلویه و بویراحمد
    • کیش
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • مهاباد
    • همدان
    • هرمزگان
    • یزد
  • بین الملل
    • بین الملل
  • ورزشی
    • ورزشی
    • فوتبال و فوتسال
    • توپ و تور
    • کشتی و وزنه برداری
    • رزمی
    • پایه و آبی
    • جانبازان و معلولان
    • بانوان
    • ساير حوزه ها
  • عکس
    • عکس
    • خبری
    • مستند
    • استانها
    • بین الملل
    • ورزشی
  • فیلم
    • فیلم
    • سیاسی
    • ورزشی
    • اجتماعی
    • علمی و فرهنگی
    • اقتصادی
    • قلم دوربین
    • عمومی
    • پادکست
    • خبریکاتور
    • بدون تعارف
  • شهروندخبرنگار
    • شهروندخبرنگار
    • گزارش مردمی
    • پیگیری ها
  • رویداد
    • رویداد
کد خبر: ۲۹۶۴۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
صفحه نخست » عمومی
دانستنی های خودرو

چگونه در هوای سرد خودرو را روشن کنید

مشکلات مربوط به باتری، روغن و سوخت می‌توانند باعث شوند خودرو در روز‌های سرد به سختی روشن شود.

برای جلوگیری از مشکل بد روشن شدن خودرو در صبح‌های سرد بهتر است اول علل این مشکل را بدانید. در ادامه ٤ سبب بیان شده است که سه علت اول بسیار رایج هستند، اما سبب چهارم مربوط به خودرو‌های قدیمی است.
به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سیما، یک صبح سرد در زمستان یکی از بدترین زمان هاست که خودرو با مشکل روشن شدن روبرو می‌شود. متأسفانه، این صبح‌های سرد زمانی هستند که به احتمال زیاد شما دچار مشکل با روشن شدن خودرو می‌شوید. در اینجا توصیه‌هایی بیان شده است که به شما در روز‌های سرد کمک می‌کند.

برای جلوگیری از مشکل بد روشن شدن خودرو در صبح‌های سرد بهتر است اول علل این مشکل را بدانید. در ادامه ٤ علت بیان شده است که سه سبب اول بسیار رایج هستند، اما سبب چهارم مربوط به خودرو‌های قدیمی است.


سبب اول: باتری‌ها از هوای سرد بدشان می‌آید
هوای سرد و باتری‌ها به سادگی با هم کنار نمی‌آیند. همه‌ی باتری‌های شیمیای، همچنین باتری خودروی شما، در هوای سرد خوب کار نمی‌کنند.


سبب دوم: روغن موتور نیز سرما را دوست ندارد


در هوای سرد، روغن موتور به خوبی به جریان در نمیاید، بنابراین قطعات متحرک موتور به سختی حرکت می‌کنند. این به معنی است که باتری خودرو (که در سرما بد کار می‌کند) در واقع باید کار بیشتری انجام دهد تا موتور را به حرکت در بیاورد.


علت سوم: هوای سرد می‌تواند مشکلات سوخت به وجود بیاورد


اگر هرگونه آب در لوله‌ها و مسیر سوخت وجود داشته باشد (نباید آب وجود داشته باشد، ولی اگر به هر دلیلی وجود داشته باشد) دمای زیر صفر درجه می‌تواند باعث یخ زدن آب شود و مسیر حرکت سوخت را مسدود می‌کند. این اتفاق بیشتر در شرایطی که لوله‌های سیستم سوخت رسانی نازک باشد و به راحتی توسط یخ مسدود شود اتفاق می‌افتد.
برای وسایل نقلیه‌ی دیزلی، این مدل سوخت می‌تواند در هوای سرد مثل ژل شود، به این معنی که در هوای سرد سوخت به سختی حرکت می‌کند.


علت چهارم: خودرو‌های قدیمی ممکن است با مشکلات کاربراتور روبرو شوند.


خودرو‌هایی که قبل از اواسط دهه‌ی ٨٠ میلادی ساخته شده اند معمولاً دارای کاربراتور هستند تا مقداری کمی از سوخت را با هوا در داخل موتور ترکیب کند. کاربراتور‌ها وسایل بسیار حساسی هستند که معمولاً در هوای سرد به خوبی کار نمی‌کنند، به ویژه به دلیل اینکه دارای لوله‌های نازکی هستند که جت نامیده می‌شوند و با یخ مسدود می‌شوند. این مشکل در خودرو‌هایی که دارای کاربراتور نیستند اتفاق نمی‌افتد، بنابراین اگر خودروی شما بیشتر از ٢٠ سال از تولید آن نمی‌گذرد احتیاج ندارد که نگران این مشکل باشید.
راه حل یک: جلوگیری از مشکلات مربوط به استارت زدن در هوای سرد


بهترین راه برای مقابله با مشکلات استارت خودرو در هوای سرد این است که این مشکلات را نداشته باشیم، بنابراین در اینجا راهکار‌هایی است که شما می‌توانید انجام دهید.


مرحله‌ی اول: خودرو را گرم نگه دارید


اگر باتری‌ها و روغن موتور از هوای سرد خوششان نمی‌آید، آن‌ها را گرم نگه دارید. می‌توانید خودرو را در پارکینگ پارک کنید. یک پارکینگ با تجهیزات گرمایشی بهترین راه حل است، ولی حتی اگر پارکینگ دارای تجهیزات گرمایشی نیز نباشد به خودروی شما کمک می‌کند که گرم بماند.
خودرو را زیر سایبان یا درخت یا کنار ساختمان‌ها پارک کنید. اگر شما به پارکینگ دسترسی ندارید، خودرو را در زیر یا کنار چیز‌های بزرگ پارک کنید. دلیل این کار مربوط به قوانین فیزیک مربوط به گرمایش و سرمایش است. شب خودرو را زیر سایبان یا درختان بزرگ پارک کنید، با این کار صبح روز بعد خودرو چند درجه گرمتر از حالتی خواهد بود که آن را در محیط باز پارک کنید.
از یک گرم کن باتری استفاده کنید. این کار در هر شرایط آب و هوایی معمول و رایج است و گاهی اوقات ضروری است. با این کار باتری در تمام مدت شب گرم باقی می‌ماند. این گرم کن‌ها مجهز به گرم کن‌های برقی هستند. (این امر به ویژه برای موتور‌های دیزل ضروری است.) اگر امکان استفاده از این باتری‌ها وجود ندارد، می‌توانید از گرم کن‌های برقی پلاگین استفاده کنید.


مرحله‌ی دوم: استفاده از روغن مناسب


کتابچه‌ی راهنمای خودرو را بخوانید و بررسی کنید در شرایط سرد چه روغنی مناسب خودروی شما است. روغن‌های جدید تا زمانی که از نمونه‌ی مناسب خودرویتان استفاده کنید جریان خوبی در سرما دارند. از روغن‌های چند وزنه یا multi weight استفاده کنید. این روغن‌ها دارای دو عدد هستند (مانند ۱۰w-۴۰) عدد اول که با W همراه است مناسب زمستان است و هرچه قدر کوچکتر باشد به معنی این است که روغن راحتتر جریان پیدا می‌کند. ۵W و حتی ۰w نیز وجود دارند، برای استفاده از این روغن‌ها از کتابچه‌ی راهنمای خودرو استفاده کنید.
مرحله‌ی سوم: جلوگیری از مشکلات سوخت


فروشگاه‌های قطعات خودرو و پمپ بنزین‌ها برای خودرو‌های بنزینی dry gas و برای خودرو‌های دیزلی fuel conditioner (روان کننده‌ی سوخت) می‌فروشند. هر کدام از این‌ها کمک می‌کنند تا لوله‌های سیستم سوخت رسانی یخ نزنند و در مورد خودرو‌های دیزلی، گازوئیل حالت ژل مانند پیدا نکند. هر وقت که بنزین می‌زنید از یک بطری dry gas نیز استفاده کنید و از روان کننده‌ی سوخت نیز برای هر مخزن دیزل استفاده کنید. قبل از استفاده از این مواد افزودنی اضافه حتماً با مسئول پمپ بنزین صحبت کنید که بنزین جایگاه دارای چه افزودنی‌های دیگری است تا خودروی شما دچار مشکل نشود.


راه حل دو: روشن کردن خودرو


چگونه باید خودرو را روشن کنیم؟ به سادگی سوییچ را بچرخانید تا خودرو روشن شود، اما اگر هوا به شدت سرد است بهتر است کمی بیشتر دقت کنید.


مرحله‌ی اول: ابتدا تمام لوازم برقی داخل خودرو را خاموش کنید. این به معنی چراغ ها، بخاری، گرم کن شیشه‌ها و هرچیز دیگری شبیه این‌ها است. باتری خودرو باید تمام توانش را صرف به چرخش در آوردن موتور بکند.


مرحله‌ی دوم: سوییچ را کمی بچرخانید، اگر موتور دور گرفت که خوب است. اگر دور نگرفت، سوییچ را دوباره بچرخانید، اما دوباره آن را متوقف کنید. این کار باعث گرم شدن موتور می‌شود.


مرحله‌ی سوم: یک یا دو دقیقه صبر کنید و دوباره امتحان کنید. ممکن است همه چیز خوب پیش نرود، بنابراین اگر خودرو در ابتدا روشن نشد آن را رها نکنید همچنین پشت سر هم استارت نزنید. ممکن است باتری خودروی شما به یک یا دو دقیقه زمان احتیاج داشته باشد تا دوباره شارژ شود.


مرحله‌ی چهارم: اگر شما یک خودروی کاربراتوری دارید، از starter fluid استفاده کنید. این ماده به صورت اسپری هوا پخش (aerosol) است و در داخل فیلتر هوا اسپری می‌شود. خیلی خوب نیست که به این اسپری بسنده کنید، اما در شرایط اضطراری می‌تواند مفید باشد.


راه حل سه: موتور به آرامی می‌چرخد


اگر موتور خودرو استارت می‌خورد، ولی صدای آن کم‌تر از حالت نرمال است و استارت ضعیف است، این اتفاق به دلیل باتری خودرو است. برای بر طرف کردن مشکل بخش باتری به باتری کردن را مطالعه کنید.


چیز دیگری که باید در صورت داشتن وسایل لازم بررسی کنید، کابل باتری و سرباتری است. سولفاته در سر باتری می‌تواند مانع انتقال جریان برق شود. اگر شما سولفاته مشاهده می‌کنید با یک برس سیمی آن را تمیز کنید. اگر کابل‌ها بر اثر سولفاته دچار مشکل شده اند آن‌ها را تعویض کنید. اگر آگاهی لازم برای انجام این کار را ندارید از یک تعمیرکار ماهر بخواهید که به شما کمک کند.


راه حل چهار: باتری به باتری کردن


وسایل مورد نیاز:
١-یک خودروی دیگر که به خوبی کار می‌کند.
٢-یک راننده‌ی دیگر.
٣-محافظ چشم.
٤-یک ست کابل‌های باتری.


اگر موتور خودرو به هیچ عنوان روشن نشد، و یا اینکه ضعیف روشن می‌شود در حالی که شما از تمام راه حل‌های دیگر استفاده کرده اید، شما احتیاج به باتری به باتری کردن دارید. در ادامه توضیح داده خواهد شد که چگونه این کار را به صورت ایمن انجام دهید.


مرحله‌ی اول: محافظ چشم را بپوشید. احتمال تماس اسید باتری با چشم کم است، ولی اگر این اتفاق بیفتد آسیب دیدگی چشم جدی خواهد بود.
مرحله‌ی دوم: کابل‌های سالم و بدون نقص تهیه کنید. از کابل‌های فرسوده و زنگ زده استفاده نکنید.
مرحله‌ی سوم: خودرویی که به خوبی کار می‌کند را نزدیک خودروی ایراد دار پارک کنید که اتصال کابل‌ها راحت انجام شود.
مرحله‌ی چهارم: خودروی سالم را روشن کنید. در تمام مدت انجام باتری به باتری باید خودرو روشن باشد.
مرحله‌ی پنجم: کابل‌ها را با دقت وصل کنید.

-کابل مثبت (قرمز رنگ) را به پایانه‌ی مثبت خودروی از کار افتاده وصل کنید.
-انت‌های دیگر کابل مثبت را به پایانه‌ی مثبت باطری خودروی روشن وصل کنید.
-کابل منفی (مشکی رنگ گاهی به رنگ سفید نیز است) را به پایانه‌ی منفی باتری سالم و فعال اتصال دهید.
-در نهایت، سر دیگر کابل مشکی را به خودروی از کار افتاده وصل کنید، اما دقت کنید که به پایانه‌ی باتری وصل نکنید! به جای این کار، کابل را به بنده‌ی موتور وصل کنید یا قسمت دیگری که فلزی باشد و رنگ نداشته باشد. این کار جلوی انفجار باتری را می‌گیرد.


مرحله‌ی ششم: اتصال‌ها را چک کنید. در داخل خودروی از کار افتاده برق خودرو را با چرخاندن سوییچ چک کنید (ولی خودرو را روشن نکنید.) چراغ‌های آمپر‌ها باید روشن شوند. اگر روشن نمی‌شوند، گیره‌های کابل‌ها را حرکت دهید تا اتصال بهتر انجام شود. شما می‌توانید زمانی که در حال کار کردن با اتصالات و رفع ایرادات آن هستید، چراغ‌های جلو را روشن کنید. اگر چراغ‌ها روشن شوند یعنی اتصال به خوبی انجام شده است.

مرحله‌ی هفتم: در خودروی سالم با دور موتور ٢٠٠٠ دور در دقیقه بدون انجام هیچ کار دیگری برای چند دقیقه کمی گاز دهید.

مرحله‌ی هشتم: خودروی ایراد دار رو روشن کنید. حالا زمانی که دور موتور خودروی سالم بر روی ٢٠٠٠ دور در دقیقه است (شما به یک راننده‌ی دیگر احتیاج دارید) خودروی ایراد دار را روشن کنید.

مرحله‌ی نهم: اجازه دهید خودروی ایراد دار روشن بماند. زمانی که خودروی ایراد دار به نرمی کار می‌کند، آن را روشن رها کنید و کابل‌ها را برعکس کاری که در بالا ذکر شد قطع کنید.

مرحله‌ی دهم: خودرو را حداقل برای ٢٠ دقیقه روشن بگذارید. این کار بسیار مهم است، زیرا باتری خودروی شما هنوز به خوبی شارژ نشده است. مطمئن شوید که خودرو برای حداقل ٢٠ دقیقه یا مسافت ٥ مایل رانندگی (بیشتر بهتر است) روشن بماند. زیرا اگر قبل از این کار خودرو را خاموش کنید هنگام روشن کردن آن دوباره با همین مشکل مواجه می‌شوید.


اخطار: هوای سرد فقط باتری را به صورت موقت دچار مشکل نمی‌کند، می‌تواند به باتری آسیب همیشگی وارد کند؛ بنابراین اگر یکبار مجبور به انجام باتری به باتری کردن شدید، باید از سلامت باتری خودرو مطمئن شوید و آن را چک کنید.
https://www.iribnews.ir/00CR4y
خبرهای مرتبط
چرا آمپر آب خودرو بالا می‌رود؟
مهمترین علل گرم نکردن بخاری خودرو چیست؟
دانستنی‌های باتری خودرو
دانستنی‌های جالب خودرو
پاک کردن برچسب روی شیشه خودرو
نکته‌های مهم هنگام ترکیدن لاستیک
چرا موتور بیش از حد روغن کم می‌کند؟
نحوه تشخیص دستکاری کیلومتر خودرو
چگونه از موتور خودرو محافظت کنیم؟
چگونه علت لرزش و تکان های خودرو را پیدا کنیم؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
عضویت در خبرنامه
Google Plus Linkdin Facebook Soroosh Cloob Facenama Twitter
نظر شما
بازگشت به بالای صفحه
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استان ها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوند ها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • خبرنامه
  • نقشه سایت
  • RSS
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به خبرگزاری صدا و سیما می باشد و استفاده غیر قانونی از آن پیگرد قانونی دارد
طراحی و تولید: "ایران سامانه"