صفحه نخست

  • صفحه نخست

سیاسی

  • سیاسی
  • رهبری
  • انتخابات
  • عمومی
  • دولت
  • مجلس
  • شورای نگهبان
  • سیاست خارجی
  • امنیتی و دفاعی
  • احزاب و تشکلها
  • رسانه های بیگانه
  • مناسبت ها

اقتصادی

  • اقتصادی
  • معدن و صنایع معدنی
  • صنعت
  • کشاورزی، روستا و عشایر
  • بازاروتجارت
  • بانک، بیمه و بورس
  • مسکن
  • آب و انرژی
  • گمرک، حمل و نقل
  • اقتصاد کلان

اجتماعی

  • اجتماعی
  • جامعه و شهری
  • محیط زیست
  • حقوقی و قضایی
  • تعاون و اشتغال
  • انتظامی و حوادث

علمی و فرهنگی

  • علمی و فرهنگی
  • آموزش و پرورش
  • کودک و نوجوان
  • فضای مجازی
  • کتاب و مطبوعات
  • زبان فارسی
  • آموزش عالی، دانشگاه
  • بهداشت و سلامت
  • زنان و خانواده
  • میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
  • راديو تلويزيون
  • فرهنگ و هنر
  • علم و فناوری
  • فرهنگ عمومی
  • معارف
  • حج و زیارت
  • حماسه و ایثار

استان ها

  • آذربایجان شرقی
  • آذربایجان غربی
  • اردبیل
  • البرز
  • اصفهان
  • ایلام
  • بوشهر
  • تهران
  • هرمزگان
  • چهارمحال و بختیاری
  • خراسان جنوبی
  • خراسان رضوی
  • خراسان شمالی
  • خوزستان
  • زنجان
  • سمنان
  • سیستان وبلوچستان
  • فارس
  • قزوین
  • قم
  • کردستان
  • کرمان
  • کرمانشاه
  • کهکیلویه و بویراحمد
  • گلستان
  • گیلان
  • لرستان
  • مازندران
  • مرکزی
  • همدان
  • یزد
  • کیش
  • مهاباد
  • آبادان

بین الملل

  • بین الملل

ورزشی

  • ورزشی
  • فوتبال و فوتسال
  • توپ و تور
  • کشتی و وزنه برداری
  • رزمی
  • پایه و آبی
  • جانبازان و معلولان
  • بانوان
  • ساير حوزه ها

عکس

  • عکس
  • خبری
  • مستند
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی

فیلم

  • فیلم
  • سیاسی
  • ورزشی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • اقتصادی
  • قلم دوربین
  • عمومی
  • پادکست
  • خبریکاتور
  • بدون تعارف

شهروندخبرنگار

  • شهروندخبرنگار
  • گزارش مردمی
  • پیگیری ها

رویداد

  • رویداد

صفحات داخلی

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوندها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • نقشه سایت
  • خبرنامه
  • RSS
  • شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
  • صفحه نخست
    • صفحه نخست
  • سیاسی
    • سیاسی
    • رهبری
    • انتخابات
    • عمومی
    • دولت
    • مجلس
    • شورای نگهبان
    • سیاست خارجی
    • امنیتی و دفاعی
    • احزاب و تشکلها
    • رسانه های بیگانه
    • مناسبت ها
  • اقتصادی
    • اقتصادی
    • معدن و صنایع معدنی
    • صنعت
    • کشاورزی، روستا و عشایر
    • بازاروتجارت
    • بانک، بیمه و بورس
    • مسکن
    • آب و انرژی
    • گمرک، حمل و نقل
    • اقتصاد کلان
  • اجتماعی
    • اجتماعی
    • جامعه و شهری
    • محیط زیست
    • حقوقی و قضایی
    • تعاون و اشتغال
    • انتظامی و حوادث
  • علمی و فرهنگی
    • علمی و فرهنگی
    • آموزش و پرورش
    • کودک و نوجوان
    • فضای مجازی
    • کتاب و مطبوعات
    • زبان فارسی
    • آموزش عالی، دانشگاه
    • بهداشت و سلامت
    • زنان و خانواده
    • میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
    • راديو تلويزيون
    • فرهنگ و هنر
    • علم و فناوری
    • فرهنگ عمومی
    • معارف
    • حج و زیارت
    • حماسه و ایثار
  • استان ها
    • استان ها
    • آبادان
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • البرز
    • اصفهان
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان وبلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهکیلویه و بویراحمد
    • کیش
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • مهاباد
    • همدان
    • هرمزگان
    • یزد
  • بین الملل
    • بین الملل
  • ورزشی
    • ورزشی
    • فوتبال و فوتسال
    • توپ و تور
    • کشتی و وزنه برداری
    • رزمی
    • پایه و آبی
    • جانبازان و معلولان
    • بانوان
    • ساير حوزه ها
  • عکس
    • عکس
    • خبری
    • مستند
    • استانها
    • بین الملل
    • ورزشی
  • فیلم
    • فیلم
    • سیاسی
    • ورزشی
    • اجتماعی
    • علمی و فرهنگی
    • اقتصادی
    • قلم دوربین
    • عمومی
    • پادکست
    • خبریکاتور
    • بدون تعارف
  • شهروندخبرنگار
    • شهروندخبرنگار
    • گزارش مردمی
    • پیگیری ها
  • رویداد
    • رویداد
کد خبر: ۲۹۶۶۵۴۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
صفحه نخست » عمومی

لاستیک پهن چه مزایا و معایبی دارد؟

اگر سه رقم اول لاستیکی که خریداری می‌کنید، نسبت به نوع کارخانه بزرگ‌تر باشد، پهن‌تر به حساب می‌آید؛ استفاده از لاستیک پهن مزایا و معایبی دارد.

به گزارش گروه وب‌گردی خبرگزاری صدا و سیما، وجود خودرو‌های مشابه در کشور‌هایی مانند ایران باعث افزایش تمایل صاحبان خودرو به انجام تغییرات ظاهری و فنی بر روی مدل‌هایی که تملک آن‌ها را در اختیار دارند، می‌شود تا شاید به این روش تمایزی بین خودروی خود با دیگر مدل‌های موجود در خیابان ایجاد شود.

یکی از مهم‌ترین و عمده‌ترین این تغییرات، استفاده از رینگ‌های بزرگ‌تر و لاستیک‌های پهن‌تر است که مانند هر تغییری، مزایا و معایبی دارد.

 

 
برای آن که بدانیم که لاستیک پهن چیست، نخست باید خود آن را به خوبی بشناسیم. نحوه شناخت یک تایر عموما بر اساس کد‌هایی که بر روی فاق آن نوشته شده است، به دست می‌آید. کد‌هایی که زیاد دیده‌ایم، اما کمتر از معنی آن‌ها اطلاع داریم.
 
برای مثال به این کد که بر روی لاستیک‌های پراید استفاده می‌شود، توجه کنید: ۱۶۵/۶۵R۱۳. در این کد، عدد سه رقمی اول، پهنای لاستیک را به میلیمتر بیان می‌کند که در این‌جا ۱۶۵mm است. دو رقم بعدی، نسبت دیواره تایر به پهنای آن است که در این‌جا ۶۵درصد است.
 
در عمده موارد، این رقم می‌تواند با افزایش پهنا کمتر شود، هرچند در بعضی از تایر‌ها که مخصوص کاربری‌های خاص مانند مسابقات است، این درصد آن‌قدر افزایش می‌یابد که هنگام اعمال گشتاور بالا به چرخ، دیواره تایر چین و پیچ می‌خورد.
 
میزان تحمل لاستیک به سرعت حرکت خودرو نیز با یکی از حروف نشان داده می‌شود که کمتر در مشخصات فنی خودرو‌ها به آن اشاره می‌شود. حرف R که هم‌اکنون جزو ثابت در کد‌های لاستیک‌ها است نیز به رادیال بودن آن اشاره دارد و در نهایت، دو رقم آخر، قطر بخش داخلی تایر را نشان می‌دهد که در اصل به سایز رینگ اشاره دارد. عدد قطر داخلی تایر به اینچ درج می‌شود.
 
توجه داشته باشید که ممکن است بر روی یک لاستیک، اعداد و اطلاعات دیگری نیز حک شده باشد که به کاربری آن مانند فصول مورد استفاده، میزان باد پیشنهادی و غیره اشاره دارد.
 
پهن یا نازک‌تر بودن یک لاستیک نسبت به همین اعداد و ارقام گفته شده برمی‌گردد و هر چه سه رقم اول لاستیکی که خریداری می‌کنید، نسبت به نوع کارخانه بزرگ‌تر باشد، پهن‌تر به حساب خواهد آمد. استفاده از لاستیک پهن، مزایا و معایبی دارد.
 
مهم‌ترین مزایای استفاده از لاستیک پهن‌تر، افزایش چسبندگی و قابلیت حرکت مطمئن‌تر با سرعت بیشتر در پیچ‌ها است. این نکته را تقریبا همه می‌دانند، اما نباید فراموش کنیم که این چسبندگی تنها در سطوح خشک اثر دارد؛ یعنی با لغزنده و خیس بودن مسیر، افزایش بیش از حد پهنای تایر باعث دشوارتر شدن خروج آب از بین عاج‌های لاستیک می‌شود و چسبندگی را به‌شدت کاهش می‌دهد.
 
نکته دیگر که از مزایای لاستیک پهن در سطوح خشک به شمار می‌رود، کاهش مسافت ترمزگیری با استفاده از لاستیک‌های پهن است. به طور کلی هر مزیتی که چسبندگی بیشتر هنگام رانندگی دارد، لاستیک پهن نیز از آن برخوردار است. 
 
 
 
همانند هر چیزی که در عین مزایا می‌تواند معایبی داشته باشد، لاستیک پهن پیش از هر چیزی به دلیل بالا رفتن چسبندگی، باعث افزایش فشار به پیشرانه و قطعات انتقال نیرو می‌شود؛ این مسأله می‌تواند به افزایش مصرف سوخت نیز منجر شود.
 
از دیگر مسائلی که هنگام خرید لاستیک پهن باید درنظر گرفت، این است که چنین لاستیک‌هایی بخشی از گشتاور موتور را صرف همان چسبندگی بیشتر می‌کنند و در شتاب خودرو تأثیر منفی می‌گذارند.
 
"کارند درایور" در مقاله‌ای نوشته که ۵ لاستیک با پهنا‌های مختلف را روی یک خودرو آزمایش کرده است و به این نتیجه دست یافت که بین لاستیکی با عرض ۱۹۵ میلی‌متر با ۲۲۵ میلی‌متر نزدیک به نیم ثانیه اختلاف در زمان شتاب وجود دارد.
 
فراموش نکنیم با افزایش سطح تماس جاده با خودرو، تکانه‌های بیشتری به بدنه و مسافران وارد می‌شود که از کیفیت سواری نرم و راحت می‌کاهد.
 
آخرین و شاید یکی از مهم‌ترین نکته‌های منفی برخورداری از لاستیک پهن، هزینه‌های آن است. لاستیک‌های پهن، قیمت بالایی دارند و با افزایش پهنا، به رینگ‌های بزرگ‌تری نیاز دارند که رینگ‌ها نیز هزینه جداگانه‌ای را تحمیل می‌کند.
 
به عنوان مالک خودرو تصمیم بگیرید که بین قیمت بالا، شتاب پایین‌تر و راحتی کمتر و از آن سو، چسبندگی و فرمان‌پذیری بیشتر، کدام را ترجیح می‌دهید؟
 
https://www.iribnews.ir/00CRjX
خبرهای مرتبط
طراحی چرخ خودرو انعطاف‌پذیر
پاک کردن برچسب روی شیشه خودرو
نکته‌های مهم هنگام ترکیدن لاستیک
راهنمای گام به گام معامله خودرو
چگونه از موتور خودرو محافظت کنیم؟
روش‌های کاهش صدای خودرو
اگر ترمز اتومبیل نگرفت، بهترین اقدام چیست؟
پس از تصادف چه کارهایی باید انجام داد؟
تأثیر تغییر اندازه فاق لاستیک بر حالت رانندگی
مشکلات توقف خودرو
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
عضویت در خبرنامه
Google Plus Linkdin Facebook Soroosh Cloob Facenama Twitter
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
حامد
|
|
۱۴:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
باسلام من دوروزه لاستیک نو پهن تر ۱۷۵ ۶۰ ۱۳ رو پراید انداختم پشیمانم فرمون تنظیمه یعنی با سرعت بالای ۱۰۰ ماشین تو یه خط مستقیم حرکت میکنه اما امان از وقتی که بخوای با فرمون بازی کنی یا بقول معروف یه لحظه فرمون رو به چپ یا راست بدم دیگه جمع کردنش با کرام الکاتبینه انگار ماشین پنچر شده همینجور چپ و راست میشه کاش همون ۱۶۵ میگرفتم، لاستیک ۱۷۵ بارز گرفتم.
مازیار
|
|
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۰
هر لاستیکی که خود شرکت بنابه مهندسی شده استاندارد باید استفاده کرد.ولاستیک پهنتر باید رینگ خودهمان شماره هم در نظر داشته باشه
امیرشایسته
|
|
۲۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
کاملا درست میگه نظرات اشتباه در مورد لاستیک تو بازار زیاده متاسفانه
هادی
|
|
۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
چرت نگو لاستیک باریک ضربات کمی داره اما هندلینگ بدی داره
ناشناس
|
|
۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
چرا چرت میگید لاستیک باریک ک تکون بیشتر عدم امنیت و و.....
نظر شما
بازگشت به بالای صفحه
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استان ها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوند ها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • خبرنامه
  • نقشه سایت
  • RSS
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به خبرگزاری صدا و سیما می باشد و استفاده غیر قانونی از آن پیگرد قانونی دارد
طراحی و تولید: "ایران سامانه"