صفحه نخست

  • صفحه نخست

سیاسی

  • سیاسی
  • رهبری
  • انتخابات
  • عمومی
  • دولت
  • مجلس
  • شورای نگهبان
  • سیاست خارجی
  • امنیتی و دفاعی
  • احزاب و تشکلها
  • رسانه های بیگانه
  • مناسبت ها

اقتصادی

  • اقتصادی
  • معدن و صنایع معدنی
  • صنعت
  • کشاورزی، روستا و عشایر
  • بازاروتجارت
  • بانک، بیمه و بورس
  • مسکن
  • آب و انرژی
  • گمرک، حمل و نقل
  • اقتصاد کلان

اجتماعی

  • اجتماعی
  • جامعه و شهری
  • محیط زیست
  • حقوقی و قضایی
  • تعاون و اشتغال
  • انتظامی و حوادث

علمی و فرهنگی

  • علمی و فرهنگی
  • آموزش و پرورش
  • کودک و نوجوان
  • فضای مجازی
  • کتاب و مطبوعات
  • زبان فارسی
  • آموزش عالی، دانشگاه
  • بهداشت و سلامت
  • زنان و خانواده
  • میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
  • راديو تلويزيون
  • فرهنگ و هنر
  • علم و فناوری
  • فرهنگ عمومی
  • معارف
  • حج و زیارت
  • حماسه و ایثار

استان ها

  • آذربایجان شرقی
  • آذربایجان غربی
  • اردبیل
  • البرز
  • اصفهان
  • ایلام
  • بوشهر
  • تهران
  • هرمزگان
  • چهارمحال و بختیاری
  • خراسان جنوبی
  • خراسان رضوی
  • خراسان شمالی
  • خوزستان
  • زنجان
  • سمنان
  • سیستان وبلوچستان
  • فارس
  • قزوین
  • قم
  • کردستان
  • کرمان
  • کرمانشاه
  • کهکیلویه و بویراحمد
  • گلستان
  • گیلان
  • لرستان
  • مازندران
  • مرکزی
  • همدان
  • یزد
  • کیش
  • مهاباد
  • آبادان

بین الملل

  • بین الملل

ورزشی

  • ورزشی
  • فوتبال و فوتسال
  • توپ و تور
  • کشتی و وزنه برداری
  • رزمی
  • پایه و آبی
  • جانبازان و معلولان
  • بانوان
  • ساير حوزه ها

عکس

  • عکس
  • خبری
  • مستند
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی

فیلم

  • فیلم
  • سیاسی
  • ورزشی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • اقتصادی
  • قلم دوربین
  • عمومی
  • پادکست
  • خبریکاتور
  • بدون تعارف

شهروندخبرنگار

  • شهروندخبرنگار
  • گزارش مردمی
  • پیگیری ها

رویداد

  • رویداد

صفحات داخلی

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوندها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • نقشه سایت
  • خبرنامه
  • RSS
  • شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
  • صفحه نخست
    • صفحه نخست
  • سیاسی
    • سیاسی
    • رهبری
    • انتخابات
    • عمومی
    • دولت
    • مجلس
    • شورای نگهبان
    • سیاست خارجی
    • امنیتی و دفاعی
    • احزاب و تشکلها
    • رسانه های بیگانه
    • مناسبت ها
  • اقتصادی
    • اقتصادی
    • معدن و صنایع معدنی
    • صنعت
    • کشاورزی، روستا و عشایر
    • بازاروتجارت
    • بانک، بیمه و بورس
    • مسکن
    • آب و انرژی
    • گمرک، حمل و نقل
    • اقتصاد کلان
  • اجتماعی
    • اجتماعی
    • جامعه و شهری
    • محیط زیست
    • حقوقی و قضایی
    • تعاون و اشتغال
    • انتظامی و حوادث
  • علمی و فرهنگی
    • علمی و فرهنگی
    • آموزش و پرورش
    • کودک و نوجوان
    • فضای مجازی
    • کتاب و مطبوعات
    • زبان فارسی
    • آموزش عالی، دانشگاه
    • بهداشت و سلامت
    • زنان و خانواده
    • میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
    • راديو تلويزيون
    • فرهنگ و هنر
    • علم و فناوری
    • فرهنگ عمومی
    • معارف
    • حج و زیارت
    • حماسه و ایثار
  • استان ها
    • استان ها
    • آبادان
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • البرز
    • اصفهان
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان وبلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهکیلویه و بویراحمد
    • کیش
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • مهاباد
    • همدان
    • هرمزگان
    • یزد
  • بین الملل
    • بین الملل
  • ورزشی
    • ورزشی
    • فوتبال و فوتسال
    • توپ و تور
    • کشتی و وزنه برداری
    • رزمی
    • پایه و آبی
    • جانبازان و معلولان
    • بانوان
    • ساير حوزه ها
  • عکس
    • عکس
    • خبری
    • مستند
    • استانها
    • بین الملل
    • ورزشی
  • فیلم
    • فیلم
    • سیاسی
    • ورزشی
    • اجتماعی
    • علمی و فرهنگی
    • اقتصادی
    • قلم دوربین
    • عمومی
    • پادکست
    • خبریکاتور
    • بدون تعارف
  • شهروندخبرنگار
    • شهروندخبرنگار
    • گزارش مردمی
    • پیگیری ها
  • رویداد
    • رویداد
کد خبر: ۳۱۳۷۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۳
علمی و فرهنگی » آموزش و پرورش

۷ اصل بنیادین آموزش‌های نوین دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه

معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی در نشست تخصصی مجازی آموزش به دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران به تشریح ۷ اصل بنیادین آموزش‌های نوین دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه در سازمان آموزش پرورش استثنایی پرداخت.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، آقای سید جواد حسینی؛ در نشست تخصصی مجازی آموزش به دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران، اظهار کرد: نظام آموزش‌وپرورش استثنایی، در کشور ما تأکید بر پرورش توانایی‌های دانش‌آموزان استثنایی یا به‌عبارت‌دیگر دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه دارد. دانش‌آموزان استثنایی، کودکان و نوجوانانی هستند که برای دستیابی به بالاترین حد توانایی‌های انسانی خود به خدمات توان‌بخشی و آموزشی ویژه نیاز دارند و در چنین تعریفی از دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه دو مفهوم کلیدی گوناگونی ویژگی‌ها و نیاز به آموزش ویژه وجود دارد.
 
آقای حسینی با اشاره به اصول و بنیان‌های عملیاتی آموزش‌های نوین دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه در سازمان آموزش پرورش استثنایی، گفت: این اصول مبانی عملیاتی برنامه‌ریزی و سیاست گذاری‌های همکاران من در نظام آموزش به دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه است که تلاش می‌کنند خدمات آموزشی و توان‌بخشی را به ۷۸هزار و ۶۰۴دانش‌آموز با نیاز‌های ویژه در مدارس استثنایی و ۶۴هزار و ۶۴۰دانش‌آموز با نیاز‌های ویژه در مدارس پذیرای عادی در قالب برنامه تلفیقی فراگیر ارائه دهند.
 
وی افزود: آموزش‌های نوین به کودکان با نیاز‌های ویژه در ایران بر چند اصل اساسی و بنیادین استوارند که می‌توان آن‌ها را مبانی نظری برنامه‌ریزی عملیاتی در سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی دانست. این اصول عبارت‌اند از:

 آموزش به نوآموزان و دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه مبتنی بر توان‌بخشی است

آقای حسینی گفت: «توان‌بخشی» برای نوآموزان و دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه اساس و بنیان آموزش است. به‌عنوان نمونه تربیت شنیداری به‌عنوان یکی از جلوه‌های توان‌بخشی شنیداری کودکان کاشت حلزون شده، یکی از اقدامات ضروری برای نوآموزان آسیب‌دیده شنوایی پیش و حین ارائه آموزش‌های اکتسابی و آموزشگاهی است.
 
وی ادامه داد: در نگاه ما توان‌بخشی محدود به مفهوم کلاسیک آن نیست، بلکه رویکرد‌ها و تکنیک‌های جدید توان‌بخشی به‌ویژه توان‌بخشی شناختی پیش و حین ارائه آموزش‌های مدرسه‌ای نیز استفاده می‌شود. تکنیک‌های بهبود کارایی حافظه فعال، تمرین‌های بهبود توانایی توجه و تمرکز، فعالیت‌های مبتنی بر بازداری رفتاری و کارکرد‌های اجرایی را می‌توان جلوه‌های مهمی از توان‌بخشی شناختی دانست که در فرایند آموزش به نوآموزان و دانش‌آموزان مبتلا به اختلال یادگیری، دانش‌آموزان دیرآموز و نوآموزان و دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی، ستون‌های محکم آموزش محسوب می‌شوند.

نظام آموزشی دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه بر فرایند تلفیق و فراتر از آن فراگیر سازی استوار است

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی، تصریح کرد: هم اکنون تمام تلاش‌های نظام آموزش و پرورش استثنایی تلفیق دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه در مدارس عادی است. به این ترتیب اکنون ۶۴ هزار و ۶۴۰ دانش‌آموز آسیب‌دیده شنوایی، آسیب‌دیده بینایی و آسیب‌دیده جسمی حرکتی در مدارس عادی، مشغول به تحصیل هستند. تلفیق گام رسیدن به فراگیر سازی است.
وی گفت: اکنون با فراگیر سازی کامل چه به لحاظ مفهومی و چه از نظر عملیاتی فاصله بسیار زیادی داریم. اما چشم‌انداز ما چنین نقطه‌ای است و در مسیر برنامه‌ریزی چنین افقی را در نظر گرفته‌ایم.

آموزش به کودکان با نیاز‌های ویژه در آموزش فردی شده (آی‌ای پی) استوار است

آقای حسینی اظهار کرد: برنامه آموزش فردی شده که در بسیاری از کشور‌ها در قالب یک قانون، تدوین شده است، در حقیقت شاکله اصلی اجرای فرایند‌های آموزشی و توان‌بخشی برای دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه است.
 
وی ادامه داد: همکاران من در فرایند آموزش به کودکان با نیاز‌های ویژه و در قالب «آی‌ای پی» سطح کنونی عملکرد کودک را تعیین می‌کنند، هدف‌ها و غایت‌های قابل‌اندازه‌گیری کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را برای کودک مشخص می‌کنند و روش‌های ارزشیابی و ارائه خدمات آموزشی و توان‌بخشی موردنیاز را مشخص می‌کنند.
 
رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: درحالی‌که برنامه‌های آموزشی فردی شده از نظر قالب، فرمت و جزئیات با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری دارند، اما تمامی این فرمت‌ها بر تدوین سند روشن، کاربردی و اخلاق بنیان برای آموزش، توان‌بخشی و ارزشیابی کودک استوارند.

آموزش به دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه در ایران بر بهره‌گیری از رسانه‌های آموزشی و فناوری‌های روزآمد، استوار است

آقای حسینی با اشاره به این که پدیده شوم کرونا در کنار همه مصیبت‌ها و مشکلات دلهره‌آور تاریخی که برای جامعه بشری اضطراب وعذابی شدید به همراه داشت، نظام آموزشی را باسرعتی شگرف در معرض چند تحول بی‌نظیرقرارداد. در کنار تغییرات سرسام‌آوری که با شیوع کرونا، در شیوه‌های ارتباطی، روش‌های تدریس و ارزشیابی رخ داد، نوآموزان و دانش آموزانی که ابزار‌های ارتباطی همچون تبلت را در اختیار نداشتند در اثر اضطراب ناشی از عدم دریافت آموزش، مشکلات مضاعفی را تجربه می‌کردند. اما تولد طرح هدایت «هر دانش‌آموز یک تبلت هر تبلت یک مدرسه» در ایران مفهوم عدالت آموزشی را تا حد بسیار زیادی در صحنه عمل متجلی ساخت، به‌گونه‌ای که امروز ۲۵هزار و ۱۸۳تبلت بین دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه توزیع شده است و به‌زودی ۴هزار و ۵۶۰دستگاه تبلت دیگر نیز در اختیار این دانش‌آموزان در مدارس پذیرا قرار خواهد گرفت. فراتر از این تاکنون موفق شدیم در قالب این طرح ملی و با همکاری دستگاه‌های گوناگون ۲۸۶ هزار و ۵۵تبلت در بین دانش‌آموزان عادی کم‌برخوردار و محروم توزیع نماییم.

آموزش به کودکان با نیاز‌های ویژه بر مداخلات بهنگام طلایی استوار است

وی گفت: باور ما در آموزش‌وپرورش استثنایی این است که خدمات آموزشی و توان‌بخشی باید در اولین فرصت و در بدو تشخیص آغاز گردند. براین‌اساس آموزش‌های پیش از دبستان از بدو تولد در ساختار برنامه آموزشی سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی تعریف شده است. دوره‌های آموزشی بدو تولد تا دو سال، ۲تا ۴سال، ۴تا ۶سال و پیش‌دبستانی، تجلی باور عمیق به مداخلات بهنگام است. نکته مهم آنکه در حال حاضر در نظام آموزشی دوره پیش از دبستان اجباری نیست، اما در آموزش‌وپرورش استثنایی دوره پیش از دبستان رسمی و اجباری است.
 
رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی افزود: فراتر از این ساختار رسمی، در سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی سند مداخلات بهنگام طلایی تدوین شده و با نگاهی نظام‌مند و منسجم در حال بازمهندسی فرایند‌های ارزیابی و ارائه خدمات آموزشی و توان‌بخشی به هنگام به کودکان با نیاز‌های ویژه هستیم.

آموزش به دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه بر مهارت‌آموزی و حرفه‌آموزی استوار است

وی اظهار کرد:یکی از اهداف اساسی نظام آموزش ویژه که در اساسنامه سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی به‌عنوان یکی از مأموریت‌های اصلی سازمان تعریف شده آماده‌سازی افراد با نیاز‌های ویژه برای کسب استقلال و کفایت‌های فردی و اجتماعی است. بی‌تردید تحقق این امر بدون ورود به دنیای کار و اشتغال امکان‌پذیر نیست.
 
آقای حسینی گفت: براین‌اساس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی آموزش مهارت‌های حرفه‌ای و شغلی را به‌عنوان بخش کلیدی و اساسی برنامه‌های آموزشی به دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه تعریف نموده است. بسیاری از دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه پس از طی دوره ابتدایی وارد دوره متوسطه پیش حرفه‌ای و متوسطه حرفه‌ای می‌شوند و با رویکردی کاملاً کارکردی استاندارد‌های فنی در بازار کار را با نگاه بوم‌شناختی فرامی‌گیرند. در حال حاضر بیش از ۱۷هزار دانش‌آموز با نیاز‌های ویژه در حدود سه هزار کارگاه، مهارت‌های حرفه‌ای را در ۳۶رشته فرامی‌گیرند.

آموزش به کودکان با نیاز‌های ویژه خانواده محور است

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی گفت: در سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی بر این باوریم که باید از ظرفیت والدین به‌عنوان به این عنوان که بیشترین دغدغه و نگرانی درباره فرزندانشان را دارند، بیشترین زمان ممکن را با فرزندانشان سپری می‌کنند و بیشترین شناخت ممکن را از ویژگی‌های شخصیتی و روش‌های برقراری ارتباط با فرزندانشان را دارند، استفاده کنیم.
 
وی افزود: ما والدین را متخصصان اصلی در فرایند آموزش و توان‌بخشی به دانش‌آموزان با نیاز‌های ویژه می‌دانیم. اکنون در سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی بسته‌های تحولی روشن و منسجمی درباره بهره‌گیری از ظرفیت والدین تدوین و طراحی شده که بر اساس آن برنامه‌های جدیدی همچون پارلمان والدین برای نخستین‌بار تلاش می‌کنند علاوه بر بهره‌گیری از ظرفیت والدین در فرایند آموزش و توان‌بخشی با رویکردی مشارکت آفرین، آنان را در فرایند سیاستگذاری و برنامه‌نویسی نیز درگیر کنند.
https://www.iribnews.ir/00DAEH
خبرهای مرتبط
تأسیس ۱۵ بخش کاشت پروتز حلزون شنوایی در کشور
 مهارت آموزی در تابستان
فعالیت‌های پرورشی و تربیت بدنی دانش آموزان با نیاز‌های ویژه، الزام است
­راه‌اندازی ۱۵ مرکز توان‌بخشی و مشاوره‌ای تا پایان سال ۱۴۰۰
رشد ۱۰۰ درصدی بودجه آموزش و پرورش استثنایی در سال ۱۴۰۰
ساخت مدارس مستقل دانش آموزان طیف اتیسم در ۹ استان
۱۶،۲۹درصد خانواده ها فاقد هر نوع بیمه هستند
اصلاح آیین‌نامه آموزشی دوره متوسطه حرفه‌ای
روش ارزشیابی تحصیلی دانش آموزان استثنایی در استان‌های مختلف
بررسی حرکات اصلاحی نوآموزان در برنامه سنجش
پیام تسلیت برای درگذشت معلم آموزش و پرورش استثنایی
اجرای برنامه‌های فرهنگی برای دانش آموزان با نیاز‌های ویژه در تابستان
امتحانات پایانی دانش آموزان استثنایی پایه نهم غیرحضوری برگزار می‌شود
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
عضویت در خبرنامه
Google Plus Linkdin Facebook Soroosh Cloob Facenama Twitter
نظر شما
بازگشت به بالای صفحه
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استان ها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوند ها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • خبرنامه
  • نقشه سایت
  • RSS
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به خبرگزاری صدا و سیما می باشد و استفاده غیر قانونی از آن پیگرد قانونی دارد
طراحی و تولید: "ایران سامانه"