دبیر ستاد انتخاب صادرکنندگان نمونه ملی کشور از آغاز فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه ملی ۱۴۰۰ از طریق درگاه اینترنتی سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد.
وی افزود: مهمترین شاخصهای انتخاب در هر گروه، آمار صادرات و رشد آن، تنوع بازارهای هدف صادراتی، نشان سازی و کیفیت کالای صادراتی، سطح فناوری و ارزش افزوده محصولات صادراتی و مهارتهای فنی و تخصصی بنگاههای صادراتی در حوزه بازاریابی و صادرات است.
دبیر ستاد انتخاب صادرکنندگان نمونه ملی کشور اضافه کرد: در سال جاری بیش از هفتاد گروه کالایی و خدماتی در زیر مجموعههای کشاورزی و صنایع غذایی، محصولات صنعتی، معدنی، خدمات فنی و مهندسی، فناوری اطلاعات و ارتباطات به رقابت میپردازند که در نهایت با توجه به تعداد متقاضیان و عملکرد صادراتی سال ۱۳۹۹ در گروهها، حداکثر ۵۰ صادرکننده نمونه ملی انتخاب میشوند.
نوری ضمن دعوت از همه صادرکنندگان به عنوان جهادگران پیشرو در حماسه اقتصادی جهت حضور فعالانه در این رویداد ملی تأکید کرد: در سال جاری با هدف حمایت از توانمندسازی بنگاههای کوچک و متوسط کشور، با تصویب کارگروه انتخاب صادرکنندگان نمونه ملی مقرر شد یک صادرکننده نمونه ملی از بین صنایع کوچک (با اشتغال کمتر از پنجاه نفر) انتخاب و تقدیر شود.
گفتنی است با توجه به نامگذاری روز ۲۹ مهر به عنوان روز ملی صادرات در تقویم رسمی کشور، طبق مصوبه هیئت وزیران، سازمان توسعه تجارت ایران موظف است هر ساله با تشکیل کارگروه ویژه متشکل از نمایندگان بانک مرکزی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اتاق تعاون، وزارت جهاد کشاورزی گمرک، سازمان استاندارد و سازمان برنامه و بودجه ضمن اصلاح شاخصهای انتخاب، تعداد ۵۰ صادرکننده نمونه ملی را انتخاب و در این روز معرفی کند.