صفحه نخست

  • صفحه نخست

سیاسی

  • سیاسی
  • رهبری
  • انتخابات
  • عمومی
  • دولت
  • مجلس
  • شورای نگهبان
  • سیاست خارجی
  • امنیتی و دفاعی
  • احزاب و تشکلها
  • رسانه های بیگانه
  • مناسبت ها

اقتصادی

  • اقتصادی
  • معدن و صنایع معدنی
  • صنعت
  • کشاورزی، روستا و عشایر
  • بازاروتجارت
  • بانک، بیمه و بورس
  • مسکن
  • آب و انرژی
  • گمرک، حمل و نقل
  • اقتصاد کلان

اجتماعی

  • اجتماعی
  • جامعه و شهری
  • محیط زیست
  • حقوقی و قضایی
  • تعاون و اشتغال
  • انتظامی و حوادث

علمی و فرهنگی

  • علمی و فرهنگی
  • آموزش و پرورش
  • کودک و نوجوان
  • فضای مجازی
  • کتاب و مطبوعات
  • زبان فارسی
  • آموزش عالی، دانشگاه
  • بهداشت و سلامت
  • زنان و خانواده
  • میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
  • راديو تلويزيون
  • فرهنگ و هنر
  • علم و فناوری
  • فرهنگ عمومی
  • معارف
  • حج و زیارت
  • حماسه و ایثار

استان ها

  • آذربایجان شرقی
  • آذربایجان غربی
  • اردبیل
  • البرز
  • اصفهان
  • ایلام
  • بوشهر
  • تهران
  • هرمزگان
  • چهارمحال و بختیاری
  • خراسان جنوبی
  • خراسان رضوی
  • خراسان شمالی
  • خوزستان
  • زنجان
  • سمنان
  • سیستان وبلوچستان
  • فارس
  • قزوین
  • قم
  • کردستان
  • کرمان
  • کرمانشاه
  • کهکیلویه و بویراحمد
  • گلستان
  • گیلان
  • لرستان
  • مازندران
  • مرکزی
  • همدان
  • یزد
  • کیش
  • مهاباد
  • آبادان

بین الملل

  • بین الملل

ورزشی

  • ورزشی
  • فوتبال و فوتسال
  • توپ و تور
  • کشتی و وزنه برداری
  • رزمی
  • پایه و آبی
  • جانبازان و معلولان
  • بانوان
  • ساير حوزه ها

عکس

  • عکس
  • خبری
  • مستند
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی

فیلم

  • فیلم
  • سیاسی
  • ورزشی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • اقتصادی
  • قلم دوربین
  • عمومی
  • پادکست
  • خبریکاتور
  • بدون تعارف

شهروندخبرنگار

  • شهروندخبرنگار
  • گزارش مردمی
  • پیگیری ها

رویداد

  • رویداد

صفحات داخلی

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوندها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • نقشه سایت
  • خبرنامه
  • RSS
  • شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
  • صفحه نخست
    • صفحه نخست
  • سیاسی
    • سیاسی
    • رهبری
    • انتخابات
    • عمومی
    • دولت
    • مجلس
    • شورای نگهبان
    • سیاست خارجی
    • امنیتی و دفاعی
    • احزاب و تشکلها
    • رسانه های بیگانه
    • مناسبت ها
  • اقتصادی
    • اقتصادی
    • معدن و صنایع معدنی
    • صنعت
    • کشاورزی، روستا و عشایر
    • بازاروتجارت
    • بانک، بیمه و بورس
    • مسکن
    • آب و انرژی
    • گمرک، حمل و نقل
    • اقتصاد کلان
  • اجتماعی
    • اجتماعی
    • جامعه و شهری
    • محیط زیست
    • حقوقی و قضایی
    • تعاون و اشتغال
    • انتظامی و حوادث
  • علمی و فرهنگی
    • علمی و فرهنگی
    • آموزش و پرورش
    • کودک و نوجوان
    • فضای مجازی
    • کتاب و مطبوعات
    • زبان فارسی
    • آموزش عالی، دانشگاه
    • بهداشت و سلامت
    • زنان و خانواده
    • میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
    • راديو تلويزيون
    • فرهنگ و هنر
    • علم و فناوری
    • فرهنگ عمومی
    • معارف
    • حج و زیارت
    • حماسه و ایثار
  • استان ها
    • استان ها
    • آبادان
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • البرز
    • اصفهان
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان وبلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهکیلویه و بویراحمد
    • کیش
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • مهاباد
    • همدان
    • هرمزگان
    • یزد
  • بین الملل
    • بین الملل
  • ورزشی
    • ورزشی
    • فوتبال و فوتسال
    • توپ و تور
    • کشتی و وزنه برداری
    • رزمی
    • پایه و آبی
    • جانبازان و معلولان
    • بانوان
    • ساير حوزه ها
  • عکس
    • عکس
    • خبری
    • مستند
    • استانها
    • بین الملل
    • ورزشی
  • فیلم
    • فیلم
    • سیاسی
    • ورزشی
    • اجتماعی
    • علمی و فرهنگی
    • اقتصادی
    • قلم دوربین
    • عمومی
    • پادکست
    • خبریکاتور
    • بدون تعارف
  • شهروندخبرنگار
    • شهروندخبرنگار
    • گزارش مردمی
    • پیگیری ها
  • رویداد
    • رویداد
کد خبر: ۳۱۵۱۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۹
خوزستان » اجتماعی
گزارش مکتوب؛

نام ایران، بافته شده در تار و پود چادر مشکی

خبر‌های شیرین خودکفایی در تولید کالا‌ها و محصولات از جمله چادر سبب شده تلخی روز‌های تحریم را فراموش کنیم، اما حال و روز این محصول در بازار چگونه است؟

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خوزستان، گرایش به حجاب و داشتن حجاب کامل، از سالیان گذشته رونق داشته و در بسیاری از ادیان و مذاهب بر حجاب و پوشش بانوان در جامعه تاکید شده است، زیرا حجاب باعث امنیت بانوان و حفظ آن‌ها از نگاه‌های آلوده شده و با خیالی آسوده و به دور از نیش و کنایه‌های برخی افراد می‌توانند در جامعه حضور پیدا کنند.
 
در بازار قدم می‌زدم که چادر‌های زیبا نظرم را به خود جلب کرد، تنوع در مدل‌ها مرا پشت ویترین فروشگاه میخکوب کرد، از چادر‌های سنتی و ساده گرفته تا دانشجویی، لبنانی و عبای عربی و... یکی از یکی زیباتر بودند، زیباتر و غروآفرین تر اینکه مواداولیه و تولید و دوخت آنها تولید ایران بود و خبر خوش خودکفایی می‌داد.
 
هر چند که حجاب تنها در چادر خلاصه نمی‌شود و بسیاری از بانوانی که بدون چادر هم هستند، محجبه محسوب می‌شوند، اما نماد حجاب در ایران چادر است؛ در این میان در شرایطی که روز به روز بر تهاجم فرهنگی افزوده می‌شود، گرانی پارچه چادر مشکی یک نگرانی در میان بسیاری از خانواده‌های متدین ایجاد کرده است.
 
پیش از تحریم‌ها کمتر کالای ایرانی در بازار خودنمایی می‌کردند، از لوازم خانگی، لوازم التحریر و البسه گرفته تا چادر و ملزومات حجاب همگی خارجی و وارداتی بودند، چادر برای بانوان ایرانی که نشان می‌داد دستان کره ای‌ها و ژاپنی‌ها تار و پود آن‌ها را بافته اند، البته گران شدن دلار موجب شد قیمت چادر‌های با پارچه‌های فرنگی هم سر به فلک بکشد، اینجا بود که توانایی ایرانی خودنمایی کرد و متخصصان ایرانی شعار خودکفایی را عملی کردند.

پارسال اعلام شد با تولید یک محصول جدید پتروشیمی، ایران برای نخستین بار در تولید چادر مشکی خودکفا شده و از واردات این محصول بی‌نیاز خواهد شد.

برپایه آنچه شرکت ملی صنایع ملی پتروشیمی گزارش کرده، با راه‌اندازی این خط تولید، شرکت پتروشیمی شهید تندگویان سالیانه ۲۸ تا ۳۰ هزار تن نیاز کشور به این گرید برای تولید چادر مشکی را تامین خواهد کرد.

گرید تولید شده در این مجتمع توسط یک شرکت ایرانی به نخ چادر مشکی تبدیل می‌شود و در مرحله نخست دو هزار تن از این محصول به صورت آزمایشی تولید و در اختیار این شرکت قرار گرفت و با اعلام رضایت تولیدکنندگان چادر مشکی، محموله‌های بعدی تحویل شده است.

قیمت‌ها و کیفیت چادر‌ها همخوانی ندارند
خانم حسینی فروشنده چادر و ملزومات حجاب در حالیکه چادر‌های جدید خریداری شده را قیمت گذاری می‌کرد، از قیمت‌ بالا و کیفیت پایین چادر‌ها گلایه داشت و می‌گفت: وقتی چادر حجاب اول و برتر محسوب می‌شود پس باید طوری قیمتگذاری شود که همه بتوانند با هر توان مالی و با هر سلیقه آن را خریداری کنند، ولی قیمت‌ها بالا و کیفیت‌ها نامطلوب است.
 
وی بیان داشت: هر بار که سفارش چادر، روسری، انواع مقنعه‌ها و سایر ملزومات حجاب سفارش می‌دهیم، قیمت‌ها چند برابر سری قبل افزایش یافته و همین امر سبب شده هم قدرت خرید ما و هم مشتری‌ها کم شود.
 
خانم حسینی درباره قیمت محصولات گفت: سلیقه و قدرت خرید مشتری‌ها متفاوت است، برخی عقیده دارند که محصولی با کیفیت بسیار بالا فارغ از قیمت خریداری کنند و بعضی‌ها نیز قیمت کمتر را ترجیح می‌دهند، چون قدرت خرید ندارند، کیفیت‌ها متفاوت است و با فروش محصولات می‌توانیم لوازم اولیه برای دوخت و دستمزد خیاط را پرداخت کنیم.
 
پارچه ایرانی یک سر و گردن بالاتر از وارداتی
این فروشنده یکی از چادر‌ها را از کاور بیرون آورد و اظهار کرد: این پارچه کاملا ایرانی و با کیفیت است، مواد اولیه آن در یکی از مجتمع‌های پتروشیمی فعال در بندر ماهشهر تولید می‌شود، آن را برای تولید پارچه به سایر کارخانه‌های ریسندگی در داخل کشور ارسال می‌کنند و قیمت و کیفیت آن در مقایسه با پارچه‌های خارجی رضایتبخش است و طرفدار دارد.
 
خانم حسینی ادامه داد: با توجه به اینکه در تولید چادر خودکفا شده ایم، بیشتر اجناس موجود در فروشگاه ایرانی هستند و می خواهیم با این اقدام از تولید ملی حمایت کرده و به اشتغالزایی، خودکفایی و درآمدزایی کمک کنیم، ضمن اینکه بسیاری از مشتری ها به دنبال محصولات ایرانی هستند.
 
مشتری پسندی چادر‌های ملی در قشر جوان
خانم حسینی فروشنده چادر برای بانوان است ، در پاسخ به این سوال که "چادر‌های ساده و سنتی مشتری پسندتر هستند یا انواع ملی؟ " بیان داشت: خانم‌های با سن بالا معمولا چادر‌های ساده و گاهی طرحدار خریداری می‌کنند، اما نسل جوان انواع مدل‌های قاجاری، خبرنگاری، دانشجویی، حُسنا و... با جنس کِرِپ یا کَن کَن را می‌پسندند، این در حالی است که قیمت براساس مدل چادر متغیر است، اما باید با کاهش قیمت‌ها و افزایش تولید داخلی، به کاهش قیمت و استقبال دختران و بانوان ایرانی از حجاب برتر کمک کرد، زیرا تا پوشش و حجاب نباشد، عفاف معنا نمی‌گیرد.
 
سبقت کیفیت چادر ایرانی از نمونه‌های وارداتی
وحید کاظمی یکی از پارچه فروش‌های با سابقه در اهواز است و وقتی از وی درباره کیفیت پارچه چادر مشکی ایرانی در مقایسه با نمونه‌های خارجی پرسیدم، می‌گوید: این محصول کیفیت بالایی به لحاظ بافت و رنگ دارد، بطوریکه وقتی در کنار پارچه کره‌ای و سایر برند‌های خارجی قرار می‌دهیم، چند درجه تیره‌تر است و همیشه آن را به مشتری‌ها پیشنهاد می‌دهم و کیفیت آن را تضمین می‌کنم.
 
مشتری‌ها پارچه چادری ایرانی را نمی‌پذیرند
آقای کاظمی که طرفدار و مصرف کننده کالا‌های ایرانی است، افزود: نوع ایرانی بسیار بهتر بوده و کُره در حال رقابت با تولیدکننده‌های ما است، اما با اینکه مشتری این تفاوت کیفیت و مرغوبیت پارچه ایرانی را مشاهده می‌کند، ولی حاضر به خرید آن نیست، از آن استقبال نمی‌کنند و مدت‌ها بدون متقاضی در فروشگاه خاک می‌خورد.
 
این فروشنده بیان داشت: از یکسال قبل تا کنون، یکی از مشتری‌های قدیمی پس از مدت‌ها آمد و به دلیل اینکه مقید به خرید کالا‌های ایرانی و حمایت از تولیدکننده‌ها بود، حاضر به خرید تولید داخل شد، مردم از خرید آن ترس دارند و سراغی از آن نمی‌گیرند، هنوز در ذهن بانوان چادری، نوع ایرانی آن به عنوان محصولی با کیفیت جا نیفتاده است و عقیده دارند نوع کره‌ای آن عمر طولانی تری دارد.
 
وی ادامه داد: بنده به عنوان فروشنده و طرفدار کالای ایرانی و با ایمان به اینکه پارچه چادر مشکی ایرانی به لحاظ کیفیت از نوع خارجی آن بهتر است، آن را به مشتری‌ها معرفی می‌کنم، ولی سلیقه آن‌ها به سمت وارداتی‌ها متمایل است، البته کیفیت همه نوع پارچه و به ویژه خاویار مثل گذشته نیست که ۱۰ سال عمر کنند و عمر مفید آن‌ها ۳ تا ۴ می‌باشد، همچینن حریر اَسود مشکی‌تر است، اما به مرور رنگ آن‌ها با شست و شو و استفاده کمتر می‌شود.
 
به گفته آقای کاظمی؛ مشتری‌هایی هستند که عقیده دارند باید کالای ایرانی خریداری کنند و با هر قیمتی آن را تهیه می‌نمایند تا بتوانند در خودکفایی ایران و حمایت از تولید کننده‌ها و صنعت کشور نقش داشته باشند.
 
رنگ دادن پارچه‌های مشکی طبیعی است؟
وی در پاسخ به این سوال که "آیا رنگ دادن پارچه‌های مشکی هنگام شست و شو با کیفیت آن‌ها ارتباط دارد یا خیر؟ " تصریح کرد: این اتفاق امری طبیعی است، زیرا رنگ شیمیایی بوده و پارچه جِت بلک می‌شوند، به این معنا ۴ تا ۶ مرحله پارچه را رنگ می‌کنند و این کار هزینه زیادی برای تولید کننده م مصرف کننده دارد، اما تفاوتی بین پارچه‌های ایرانی و خارجی در این زمینه نیست و همه آن‌ها هم مانتویی و هم چادری و هم سایر پارچه رنگ می‌دهند و این موضوع ارتباطی با کیفیت آن‌ها ندارد.
 
ایران پتانسیل تولید انواع محصولات و کالا است
وی عقیده دارد ایران پتانسیل تولید انوع محصولات و کالا است و می‌گوید: فعالان در زمینه پارچه استان یزد را به لحاظ تولید پارچه از نظر کیفیت و تنوع و مرغوبیت، ژاپن ایران می‌دانند، بطوریکه رومیزی‌های تولیدی در این استان شناسنامه دارند.
 
تَوَرم زخمی عمیق بر تَن پارچه ایرانی
این فروشنده درخصوص قیمت پارچه مشکی عنوان کرد: تفاوت زیادی در قیمت پارچه‌های وارداتی و تولید داخل نیست و همین امر سبب خریداران برای خرید استقبال نکنند و عقیده دارند همان پارچه خارجی را با خیال راحت خریداری و استفاده نمایند، ضمن اینکه قیمت هر نوع پارچه‌ای که در ایران تولید می‌شود از جمله؛ چیت، ملحفه ای، چادر نمازی و ... بصورت در حال افزایش است و شاهد تورم زیاد در این زمینه هستیم.
 
آقای کاظمی با بیان اینکه فاصله قیمت پارچه ایرانی و خارجی تا پارسال زیاد بود و همین امر سبب تشویق مردم به خرید تولید داخل می‌شد، گفت: وقتی قیمت‌ها با سرعت افزایش می‌یابد، نه تنها خریداران، بلکه فروشنده‌ها نیز متضرر می‌شوند، بطوریکه قدرت خرید کم می‌شود و نمی‌توانیم محصولات متفاوت را عرضه کنیم و به جای افزایش تنوع، توان خرید از مثلا ۲۰ طاقه پس از ۶ ماه به ۱۰ طاقه ریزش می‌کند، ضمن اینکه سود از فروش نیز کاهش می‌یابد.
 
وی با انتقاد از افزایش قیمت دلار بیان کرد: شرایط به گونه‌ای است که فقط می‌توانیم ۲ طاقه خارجی سفارش دهیم، ضمن اینکه فروش آن به شدت کاهش یافته و باعث نگرانی فروشنده‌های فعال در این زمینه شده است.
 
قیمت برای مشتری مهم است یا کیفیت؟
این فروشنده اهوازی در این خصوص می‌گوید: بانوان برای خرید ابتدا در جست و جوی تنوع هستند و پس از آن بر اساس کیفیت و قیمت انتخاب می‌کنند، اما وقتی می‌بینند قیمت هر متر پارچه ایرانی با نوع خارجی آن مثلا ۵ هزار تومان ارزان‌تر است، به دلیل تجربه‌ای که از کیفیت وارداتی آن دارند، تولید داخل را انتخاب نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند خارجی استفاده نمایند.
 
کرونا بازار خرید و فروش پارچه را از رونق انداخت
وحید کاظمی در پاسخ به این سوال که "شیوع کرونا چه تاثیری برای بازار پارچه داشته است؟ " اظهار داشت: کاهش چشمگیر مجلس عزا و عروسی، کاهش مهمانی‌ها و... سبب شده بسیاری از فروشنده‌ها تغییر شغل دهند و تعداد آن‌ها سیر نزولی داشته باشد، چون استفاده آن کاهش یافته است، ضمن اینکه برخی استفاده زیادی ندارند و می‌خواهند حداقل ۷-۸ سال عمر کند، در مقابل بانوان چادری ثابت نیز تمایل دارند حداقل ۴ سال کارایی مفید داشته باشد.
 
وی تصریح کرد: با توجه به این شرایط، مجبور شده ام پارچه‌های طرحدار مشکی را حذف کنم و هرچه مانده را با نرخ قبل فروختم و نخی و کودری که استفاده از آن‌ها در اهواز به دلیل گرمای هوا زیاد است را به منظور جبران ضرر و زیان‌های اقتصادی مذکور عرضه کنم، این در حالی است که فروشنده‌های ۲ الی ۳ روز و فروشنده‌های داخلی نهایت ۲ هفته مهلت واریز هزینه می‌دهند، در غیر اینصورت جنس را به خریداران نقدی می‌فروشند.
 
بازاری‌ها در گرداب مشکلات دست و پا می‌زنند
آقای کاظمی ادامه داد: در اسفند ماه سال ۹۹ و بعد از تعطیلات کرونایی، بیش از ۶ فروشنده چادر و فعال در زمینه فروش پارچه و به ویژه چادری به بنده مراجعه کردند و درخواست خرید اجناس به دلیل تغییر شغل داشتند، و وقتی علت را جویا شدم می‌گفتند سودی از این کار عاید ما نمی‌شود و افزایش قیمت‌ها و سود کم چیزی جز ضرر برای ما ندارد.
 
وی تصریح کرد: کمبود مشتری، کاهش فروش و سود، کاهش قدرت خرید متقاضیان و افزایش قیمت سبب شده بسیاری از فروشگاه‌ها خلوت شوند، ضمن اینکه طرفداران چادر کم شده و برخی عقیده دارند با نصف هزینه‌ای که قرار است برای چادر بگذارند، مانتو‌های معقولانه و با پوشش مناسب خریداری می‌کنند و چادر را کنار می‌گذارند، چون هم به لحاظ صرفه اقتصادی و هم به لحاظ شرایط آب و هوایی برای آن‌ها بهتر است.
 
چرا تعداد کارخانه‌های تولیدی بیشتر نمی‌شوند؟
این فروشنده از صادرات داخلی نخ تولیدی در پتروشیمی خوزستان به کارخانه‌های سایر استان انتقاد کرد و ادامه داد: چرا وقتی در استان ما پتانسیل‌ها برای تولید پارچه فراهم هستند، مواد اولیه را به دیگر استان‌ها ارسال می‌کنند؟ چرا با توجه به وجود سرمایه‌های عظیم مالی و انسانی مجتمع‌های تولیدی مشابه کارخانه شهرکرد را افزایش نمی‌دهند با توجه به اینکه بسیاری از مناطق کشور نیاز به اشتغالزایی دارند و به ویژه جوانان از بیکاری رنج می‌برند؟
 
کاظمی با انتقاد از واردات برخی محصولات و لوازم غیرقابل استفاده به کشور گفت: بجای واردات کالا‌های اضافی، دستگاه‌های موردنیاز برای تولید محصولات مختلف باید وارد شود تا به اقتصاد کشور و ریشه کنی بیکاری و رونق اشتغال کمک شود.
 
حمایت و تبلیغات عامل مهم برای معرفی چادر ایرانی
وی می‌گوید: پس از اینکه خبر تولید مواد اولیه چادر مشکی در خوزستان رسانه‌ای شد، بسیاری از بانوانی که مقید به خرید محصولات ایرانی و حمایت از صنعت داخلی هستند، مراجعه می‌کردند و در جست و جوی آن بودند و اصرار داشتند آن را تهیه و استفاده نمایند، اما این استقبال آن هم به مدت محدود در سال ۹۸ بود، چون تفاوت قیمت با نوع کره‌ای آن علیرغم کیفیت بالاتر در مقایسه با نوع خارجی بیشتر و نرخ آن مناسب‌تر بود.
 
کاظمی درخصوص نظریه "محدودیت واردات نوع خارجی و عرضه بیشتر پارچه ایرانی برای افزایش فروش" عنوان کرد: چنین اقدامی در صورتی مطلوب است که قیمت داخلی آن متعادل باشد، اما اگر نرخ بالا برود، مشتری توانایی خرید ندارد و فروشنده‌ها نیز متضرر می‌شوند، چون برخی مواد نیز وارداتی هستند و در قیمت محصول تاثیر می‌گذارند، واحد خرید و فروش پارچه متر و یارد است، اما اجناس وارداتی را براساس کیلوگرم خریداری می‌کنیم، بطوریکه لوله‌ای پارچه دور آن پیچیده شده، گونی، کمربند کاغذی، پلاستیک و روکش و همچنین محافظ آن نیز در کمرگ به صورت گرمی محاسبه می‌شود، ولی چرا مصرف کننده باید هزینه این موارد را بپردازد و همه اینها موانعی برای سر راه تولید و فروش محصولات و کالاهای ایرانی که آوازه آنها در سراسر دنیا پیچیده است، هستند.
 
در پایان این مصاحبه پُر و پیچ خم، این فروشنده توصیه‌ای مفید برای بانوان چادری و افزایش طول عمر چادر‌ها ارائه داد.
 
آب تصفیه حافظ و مشکی شوی قاتل پارچه‌های مشکی
وی در پایان گفت؛ رنگ مشکی به ویژه در محصولات چادری حساس است، ضمن اینکه با توجه به شرایط آب و هوایی گرما در خوزستان، برای اینکه پارچه‌های مشکلی عمر بیشتری داشته باشند، آن‌ها را با شامپو و آب تصفیه شست و شو دهیم و از استفاده محصولات مشکی شوی به دلیل داشتن موادی برای لکه زدایی که به بافت و رنگ پارچه آسیب می‌زنند، پرهیز شود.
 
مجتمع پتروشیمی تندگویان، زادگاه چادر ایرانی
حال به همت جوانان کشور، در یکی از مجتمع‌های پتروشیمی واقع در بندر ماهشهر که به نام شهید تندگویان مزین شده، تولید مواد اولیه چادر برای نخستین بار از سال ۱۳۹۸ انجام می‌شود، این مجتمع تولیدی کشور را از واردات چادر و الیاف این کالا ارزشمند بی نیاز کرده است.
 
تصمیم گرفتم راهی این شرکت شوم و با گپ و گفتی کوتاه و گشت و گذاری در این مجتمع تولیدی موضوع را بررسی کنم و از نزدیک مراحل تولید مواد اولیه آن را نظاره گر باشم.

بهمن ۹۸، آغازی برای خودکفایی در تولید چادر

سرپرست مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان درخصوص زمان آغاز تولید مواد اولیه چادر مشکی در این مجتمع با هدف خودکفایی و جلوگیری از واردات این محصول گفت: مرحله اول تولید بهمن ماه ۱۳۹۸ و مرحله دوم آن نیز اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ آغاز شد.

امین ملک زاده در تشریح ظرفیت تولید روزانه و ماهیانه مواد اولیه چادر بیان داشت: با توجه به ظرفیت خط تولید امکان تولید ۳۵۶ تُن در روز و ۱۰ هزار و ۶۸۰ تُن در ماه میسر است، ولی در تولید‌های قبلی طبق تقاضا به ترتیب یک هزار و و ۲ هزار تُن مواد تولید و به متقاضیان تحویل داده شده است.

چادر ایرانی پای رفتن به آنسوی مرز‌ها را دارد

سرپرست مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان اظهار کرد: تا کنون این محصول در بازار صادراتی عرضه نشده است، ولی با توجه به کیفیت محصول تولیدی و در قیاس با نمونه خارجی، امکان صادرات نیز وجود دارد.

ملک زاده درخصوص میزان مصرف داخلی مواد اولیه چادر اذعان داشت: براساس برآورد اداره فروش تا ۳۰ هزار تن ظرفیت تولید در بازار داخلی مصرف می‌شود.

پتروشیمی بوعلی و مارون در تکاپو برای خودکفایی

این مقام مسئول، اسید ترفتالیک خالص و منو اتیلن گلایکول را به عنوان خوراک و افزودنی‌های دی اتیلن گلایکول و دی اکسید تیتانیوم و همچنین کاتالیست تری اکسید آنتی موان را از افزودنی‌های این گرید عنوان کرد و گفت: ماده اولیه اسید ترفتالیک از واحد PTA در مجتمع و از پارازایلین تولید می‌شود و اتیلین گلایکول مودرنیاز را از پتروشیمی مارون تامین می‌کنیم.

سرپرست مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان بیان کرد: در واحد پلی b که سابقه تولید این گرید وجود دارد تا سقف ۳۵۶ تن در روز چنانچه تقاضا فراتر رود با در نظر گرفتن تقاضای سایر گرید‌های الیاف، تولید این گرید در سایر خطوط مجتمع از جمله پلی c و پلی g قابل انجام است.

ملک زاده در پاسخ به این سوال که با تولید این محصول تا چه میزان شاهد صرفه اقتصادی و جلوگیری از خروج ارز در کشور خواهیم بود؟ گفت: خوشبختانه از نظر دانش فنی و مواد اولیه برای این گرید خودکفایی هستیم و فقط کاتالیست تری اکسید آنتی موان و ماده مات کننده دی اکسید تیتانیوم وارداتی است.

کارخانه نخ زاگرس خریدار محصول تولیدی

وی درخصوص متقاضیان بازار داخلی مواد اولیه چادر مشکی بیان کرد: خریدار این محصول کارخانه نخ زاگرس در مراحل اول تولید بود و هم اکنون سایر شرکت‌های تولید کننده نخ نیز با تغییراتی در خطوط ریسندگی می‌توانند از این گرید بهره ببرند.

ملک زاده در پاسخ به این پرسش که با تولید مواد اولیه چادر تا چه میزان موفق به نگهداری سرمایه‌ها در کشور باشیم؟ اظهار داشت: تولید هر نوع مواد اولیه یا کالا در کشور مسلما باعث خودکفایی می‌شود، در حال حاضر نیز با تلاش متخصصان بومی و داخلی توانسته ایم علاوه بر صرفه اقتصادی این گرید، در مسیر خودکفایی، اشتغالزایی و جلوگیری از خروج ارز از کشور موفق عمل کنیم.


بیشتر بخوانید: ایران در تولید چادر مشکی خودکفا شد

در هر فروشگاهی که وارد شویم، مشخصات هر کالایی را می‌خوانیم، وقتی تبلیغات تلویزیونی را دنبال می‌کنیم، همه و همه نام ایران را نجوا می‌کنند که با تکیه بر توان متخصصان داخلی موفق شده ایم کالا‌های ریز و درشت را تولید کرده و از روزنه‌های تحریم دری بسازیم برای رسیدن به هدف که همان خودکفایی و افتخار آفرینی است، اما شاید در برخی موارد، موانع و مشکلات سنگ‌هایی پیش پای تولید کننده‌ها باشند که باید با حمایت مسئولان و برنامه ریزی‌های درست خُرد شوند و اشتغال جای بیکاری را بگیرد.

 

*نویسنده و محقق: ملیحه گریزی نسب

https://www.iribnews.ir/00DDrN
خبرهای مرتبط
تولید چادر به دست بانوان اندیکایی+فیلم
نظارت بر اجرای شاخص حجاب و عفاف در دستگاه های اجرایی خوزستان
تشکیل قرارگاه ۲۱ تیرماه در خوزستان+فیلم
رشد ۳۳ درصدی تولید در پتروشیمی غدیر
ضرورت تلاش برای ترویج فرهنگ حجاب و عفاف
اعلام قیمت دفترچه‌های مشق در سامانه ۱۲۴
گرانفروشی در نان تخلف است
محصولات جدید در سبد پتروشیمی شهید تندگویان افتادند
ثبت رکورد تاریخی تولید محصولات زنجیره «پلی‌اتیلن ترفتالات» در ایران
زنان خوزستانی، اسوه مقاومت و ایثار
تولید گرید چادر مشکی و بی نیازی کشور از واردات
پتروشیمی تندگویان رکورد زد
ایران در تولید چادر مشکی خودکفا شد
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
عضویت در خبرنامه
Google Plus Linkdin Facebook Soroosh Cloob Facenama Twitter
نظر شما
بازگشت به بالای صفحه
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استان ها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوند ها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • خبرنامه
  • نقشه سایت
  • RSS
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به خبرگزاری صدا و سیما می باشد و استفاده غیر قانونی از آن پیگرد قانونی دارد
طراحی و تولید: "ایران سامانه"