صفحه نخست

  • صفحه نخست

سیاسی

  • سیاسی
  • رهبری
  • انتخابات
  • عمومی
  • دولت
  • مجلس
  • شورای نگهبان
  • سیاست خارجی
  • امنیتی و دفاعی
  • احزاب و تشکلها
  • رسانه های بیگانه

اقتصادی

  • اقتصادی
  • معدن و صنایع معدنی
  • صنعت
  • کشاورزی، روستا و عشایر
  • بازاروتجارت
  • بانک، بیمه و بورس
  • مسکن
  • آب و انرژی
  • گمرک، حمل و نقل
  • اقتصاد کلان

اجتماعی

  • اجتماعی
  • جامعه و شهری
  • محیط زیست
  • حقوقی و قضایی
  • تعاون و اشتغال
  • انتظامی و حوادث

علمی و فرهنگی

  • علمی و فرهنگی
  • آموزش و پرورش
  • کودک و نوجوان
  • فضای مجازی
  • کتاب و مطبوعات
  • زبان فارسی
  • آموزش عالی، دانشگاه
  • بهداشت و سلامت
  • زنان و خانواده
  • میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
  • راديو تلويزيون
  • فرهنگ و هنر
  • علم و فناوری
  • فرهنگ عمومی
  • معارف
  • حج و زیارت
  • حماسه و ایثار

استان ها

  • آذربایجان شرقی
  • آذربایجان غربی
  • اردبیل
  • البرز
  • اصفهان
  • ایلام
  • بوشهر
  • تهران
  • هرمزگان
  • چهارمحال و بختیاری
  • خراسان جنوبی
  • خراسان رضوی
  • خراسان شمالی
  • خوزستان
  • زنجان
  • سمنان
  • سیستان وبلوچستان
  • فارس
  • قزوین
  • قم
  • کردستان
  • کرمان
  • کرمانشاه
  • کهکیلویه و بویراحمد
  • گلستان
  • گیلان
  • لرستان
  • مازندران
  • مرکزی
  • همدان
  • یزد
  • کیش
  • مهاباد
  • آبادان

بین الملل

  • بین الملل

ورزشی

  • ورزشی
  • فوتبال و فوتسال
  • توپ و تور
  • کشتی و وزنه برداری
  • رزمی
  • پایه و آبی
  • جانبازان و معلولان
  • بانوان
  • ساير حوزه ها

عکس

  • عکس
  • خبری
  • مستند
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی

فیلم

  • فیلم
  • سیاسی
  • ورزشی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • اقتصادی
  • قلم دوربین
  • عمومی
  • پادکست
  • خبریکاتور
  • بدون تعارف

شهروندخبرنگار

  • شهروندخبرنگار
  • گزارش مردمی
  • پیگیری ها

صفحات داخلی

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوندها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • نقشه سایت
  • خبرنامه
  • RSS
  • شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • صفحه نخست
    • صفحه نخست
  • سیاسی
    • سیاسی
    • رهبری
    • انتخابات
    • عمومی
    • دولت
    • مجلس
    • شورای نگهبان
    • سیاست خارجی
    • امنیتی و دفاعی
    • احزاب و تشکلها
    • رسانه های بیگانه
  • اقتصادی
    • اقتصادی
    • معدن و صنایع معدنی
    • صنعت
    • کشاورزی، روستا و عشایر
    • بازاروتجارت
    • بانک، بیمه و بورس
    • مسکن
    • آب و انرژی
    • گمرک، حمل و نقل
    • اقتصاد کلان
  • اجتماعی
    • اجتماعی
    • جامعه و شهری
    • محیط زیست
    • حقوقی و قضایی
    • تعاون و اشتغال
    • انتظامی و حوادث
  • علمی و فرهنگی
    • علمی و فرهنگی
    • آموزش و پرورش
    • کودک و نوجوان
    • فضای مجازی
    • کتاب و مطبوعات
    • زبان فارسی
    • آموزش عالی، دانشگاه
    • بهداشت و سلامت
    • زنان و خانواده
    • میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
    • راديو تلويزيون
    • فرهنگ و هنر
    • علم و فناوری
    • فرهنگ عمومی
    • معارف
    • حج و زیارت
    • حماسه و ایثار
  • استان ها
    • استان ها
    • آبادان
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • البرز
    • اصفهان
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان وبلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهکیلویه و بویراحمد
    • کیش
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • مهاباد
    • همدان
    • هرمزگان
    • یزد
  • بین الملل
    • بین الملل
  • ورزشی
    • ورزشی
    • فوتبال و فوتسال
    • توپ و تور
    • کشتی و وزنه برداری
    • رزمی
    • پایه و آبی
    • جانبازان و معلولان
    • بانوان
    • ساير حوزه ها
  • عکس
    • عکس
    • خبری
    • مستند
    • استانها
    • بین الملل
    • ورزشی
  • فیلم
    • فیلم
    • سیاسی
    • ورزشی
    • اجتماعی
    • علمی و فرهنگی
    • اقتصادی
    • قلم دوربین
    • عمومی
    • پادکست
    • خبریکاتور
    • بدون تعارف
  • شهروندخبرنگار
    • شهروندخبرنگار
    • گزارش مردمی
    • پیگیری ها
کد خبر: ۳۳۱۷۴۲۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
پژوهش » اجتماعی فرهنگی

سياست هاي کلی خانواده و بندهاي اجرا نشده آن

بر اساس دیدگاه کارشناسان؛ به نظر می‌رسد اجرایی نشدن سیاست‌های کلی خانواده با موانع اجرایی متفاوتی روبروست که بهترین راه جهت اجرایی شدن آنها؛ ارائه راهکار‌های عملیاتی جهت اجراست که به این نگاه جز از نگاه متخصصان اجتماعی فرهنگی نمی‌توان دست یافت.

به گزارش سرویس پژوهش خبرگزاری صدا وسیما: خانواده به عنوان یکی از ارکان اساسی در جامعه از اهمیت زیادی برخوردار است. رهبر معظم انقلاب نیز بر این موضوع تاکید دارند و از خانواده به عنوان سلول اصلی در جامعه یاد می کنند و آن را پایه اصلی در جامعه می دانند.

از تاریخ ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده از سوی مقام معظم رهبری؛ حدود پنج سال می گذرد؛ اما با مروری بر اخبار و دیدگاه‌های ارائه شده در مورد سیاست های فوق الذکر؛ خبری از اجرایی شدن بند‌های این سیاست ها در میان رصد اخبار و دیدگاه‌ها مشاهده نمی شود ضمن اینکه هدف اولیه از این نوشتار پیگیری بند بند این سیاست ها بوده است، اما با رصد موارد مرتبط با چگونگی اجرایی شدن سیاست های کلی خانواده؛ کمتر به این موضوع پرداخته شده است چه رسد به اجرایی شدن بند‌های آن.

بر اساس دیدگاه کارشناسان؛ به نظر می‌رسد اجرایی نشدن سیاست‌های کلی خانواده با موانع اجرایی متفاوتی روبروست که بهترین راه جهت اجرایی شدن آنها؛ ارائه راهکار‌های عملیاتی جهت اجراست که به این نگاه جز از نگاه متخصصان اجتماعی فرهنگی نمی توان دست یافت. در چنین شرایطی است که می توان این سؤال را طرح کرد که با گذشت حدود پنج سال از ابلاغ سیاست های کلی خانواده؛ دستگاه‌های متولی چه پاسخی درقبال اجرایی نشدن سیاست های ابلاغی مربوطه به دستگاه خود دارند؟!

قوانین بالا دستی سند
سیاست‌های کلی خانواده ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی؛ در تاریخ ۱۳/ ۶/ ۹۵ سیاست‌های کلی «خانواده» را پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام به رؤسای قوای سه‌گانه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در شانزده بند ابلاغ کردند.

پیرو ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده مصوب مقام معظم رهبری و ابلاغ نامه شماره ۷۱۷۵۸ مورخ ۱۵/ ۶/ ۹۵ ریاست محترم جمهوری، سیاست‌های مذکور از سوی معاون اول رئیس جمهور به معاونت اموز زنان و خانواده ریاست جمهوری برای اجرا ابلاغ گردید.

محور‌های سیاست های ابلاغی شامل:
۱-ایجاد جامعه‌ای خانواده محور
۲-محور قرار گرفتن خانواده در قوانین و مقررات
۳-برجسته کردن کارکرد‌های ارتباط خانواده و مسجد
۴-ایجاد نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج
۵-تحکیم خانواده و ارتقای سرمایه اجتماعی آن بر پایه رضایت و انصاف
۶-ارائه و ترسیم الگوی اسلامی خانواده
۷-بازنگری، اصلاح و تکمیل نظام حقوقی و رویه‌های قضایی در حوزه خانواده
۸-ایجاد فضای سالم و رعایت روابط اسلامی زن و مرد در جامعه
۹-ارتقای معیشت و اقتصاد خانواده‌ها با توانمندسازی آنان برای کاهش دغدغه‌های آینده آن‌ها درباره اشتغال، ازدواج و مسکن
۱۰-ساماندهی نظام مشاوره‌ای و آموزش قبل، حین و پس از تشکیل خانواده
۱۱-تشویق در جهت جلب مشارکت خانواده برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های کشور در همه عرصه‌ها
۱۲-حمایت از عزت و کرامت همسری، نقش مادری و خانه‌داری زنان و نقش پدری و اقتصادی مردان
۱۳-پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و عوامل تزلزل نهاد خانواده
۱۴-حمایت حقوقی، اقتصادی و فرهنگی از خانواده‌های با سرپرستی زنان
۱۵-اتخاذ روش‌های حمایتی و تشویقی مناسب برای تکریم سالمندان در خانواده
۱۶-ارتقای سلامت همه جانبه خانواده‌ها به ویژه سلامت باروری

مستندات مرتبط با سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه خانواده
-آیت اللهی عضو شورای فرهنگی، اجتماعی زنان و خانواده شورای عالی انقلاب فرهنگی: مشکل اصلی ما تعدد سیاست‌ها و مراکزی که در مورد خانواده کار می‌کنند نیست، مشکل اساسی فقدان نظارت و عدم پیگیری برنامه هاست. متاسفانه در سال‌های گذشته عزم و اراده کافی برای اجرای قوانین و مصوبات در حوزه خانواده وجود نداشته است. حرف های خوبی زدیم، ولی خوب عمل نکردیم که امیدواریم در دولت جدید مسیری را طی کنیم که هم حرف‌ها خوب باشد هم عزم قوی وجود داشته باشد. متاسفانه به دلیل نبود عزم و اراده اجرایی سیاست‌ها و قوانین روی زمین مانده است.

-محمد تقی کرمی کنشگر عرصه خانواده و زنان در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما: وضع خانواده در ایران نگران کننده است. وقتی سیاست‌های کلی خانواده ابلاغ شد؛ بسیار خوشحال شدم. این سیاست ها باید مانند بمب در فضای فرهنگی و سیاسی جامعه صدا می‌کرد و نقطه عطفی برای فعالیت‌های ما می‌شد که وقتی درباره زنان و خانواده حرف می‌زنیم نگاه ما و سمت و سوی ما معطوف به این سند باشد، اما متاسفانه این اقدام صورت نگرفته است.
فعالیت‌هایی که اعلام می‌کنند درباره حوزه زنان و خانواده انجام می‌دهند فعالیت‌هایی بوده که پیش از سند هم به آن پرداخته می‌شد و اتفاق ویژه‌ای درباره این سند نیفتاد. حتی تا ۵۰ سال آینده نمی‌توانیم بگوئیم سند سیاست‌های کلی خانواده محقق شده است.

چرایی و اهمیت موضوع
سیاست های مذکور که در آذر ماه سال ۹۵ به معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ابلاغ شد؛ کلیه دستگاه‌های همکار را موظف کرد که گزارش اقدامات خود را مطابق برنامه‌های مصوب معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری (دبیرخانه ستاد ملی زن و خانواده)، در مقاطع سه ماهه به دبیرخانه ستاد مذکور، ارسال نمایند و آن معاونت موظف است جمع‌بندی گزارش عملکرد دستگاه‌های همکار به همراه گزارشی از روند اجرا و پیشرفت برنامه‌های مرتبط، موضوع را هر شش ماه یک بار به دفتر معاون اول رییس جمهور ارسال نماید.

سیاست های کلی خانواده که در شانزده بند ابلاغ شد؛ دستگاه هایی را به عنوان دستگاه همکار برای هر بند در نظر گرفته است که پیگیری این سیاست ها از دستگاه‌های همکار؛ ضروری به نظر می رسد.

- دستگاه‌های همکار بند یک: وزارت آموزش و پرورش – وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – سازمان صداوسیما.
-دستگاه‌های همکار بند دو: وزارت آموزش و پرورش- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – وزارت راه و شهرسازی.
-دستگاه‌های همکار بند سه: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – سازمان صداوسیما.
-دستگاه‌های همکار بند چهار: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – وزارت ورزش و جوانان – سازمان برنامه و بودجه کشور – سازمان صداوسیما – بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.
-دستگاه‌های همکار بند پنج: وزارت آموزش و پرورش – وزارت ورزش و جوانان – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – سازمان صداوسیما
-دستگاه‌های همکار بند شش: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – وزارت آموزش و پرورش – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – وزارت ورزش و جوانان – سازمان صداوسیما.
-دستگاه‌های همکار بند هفت: وزارت دادگستری – وزارت کشور – معاونت حقوقی ریاست جمهوری.
-دستگاه‌های همکار بند هشت: وزارت کشور – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – وزارت آموزش و پرورش- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – سازمان صداوسیما.
- دستگاه‌های همکار بند نه: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت راه و شهرسازی – وزارت امور اقتصادی و دارایی – سازمان برنامه و بودجه کشور.
-دستگاه‌های همکار بند ده: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت ورزش و جوانان، وزارت کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – وزارت دادگستری – سازمان صداوسیما.
-دستگاه‌های همکار بند یازده: وزارت کشور – وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – سازمان صداوسیما.
-دستگاه‌های همکار بند دوازده: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – وزارت آموزش و پرورش – وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – وزارت کشور – سازمان صداوسیما.
-دستگاه‌های همکار بند سیزده: وزارت کشور – وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – سازمان صداوسیما.
-دستگاه‌های همکار بند چهارده: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت دادگستری – وزارت کشور.
-دستگاه‌های همکار بند پانزده: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی – وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی – سازمان صداوسیما.
-دستگاه‌های همکار بند شانزده: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی – وزارت علوم، تحقیقا تو فناوری – سازمان صداوسیما.

سابقه موضوع:
ابلاغ سیاست‌های کلی خانواده به دلیل اهمیت و ضرورت خانواده، یک موضوع مهم و محوری است. از طرفی دیگر نهاد خانواده، یکی از ارکان مهم در تقویت روابط اجتماعی و خانوادگی است که به نظر می‌رسد نقش خانواده در جامعه امروز ایران متفاوت‌تر از گذشته باشد.

آمار قابل توجه طلاق، آسیب‌های اجتماعی و ... به‌عنوان مشکلاتی است که گریبان بسیاری از خانواده‌ها را گرفته است که این‌ها همه موضوعات مهمی است که می‌تواند زمینه ساز طرح سیاست‌های کلی خانواده باشد. ضمن اینکه در سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب بر ایجاد جامعه‌ای خانواده محور، تقویت و تحکیم خانواده بر پایه الگوی اسلامی، برجسته کردن کارکرد‌های ارتباط خانواده و مسجد برای حفظ و ارتقای هویت اسلامی و ملی، ایجاد نهضت فراگیر ملی برای ترویج و تسهیل ازدواج موفق و آسان، به‌کارگیری یکپارچه ظرفیت‌های آموزشی، تربیتی و رسانه‌ای کشور در جهت تحکیم بنیان خانواده تأکید شده است.

بنابراین توجه به اجرایی شدن سیاست‌های کلی خانواده می تواند از مشکلات مرتبط با خانواده در جامعه بکاهد به شرطی که دستگاه‌های متولی در انجام وظایف محوله کوشا باشند.

موانع اجرایی سیاست‌های کلی خانواده

- نبود ضمانت اجرای مناسب
-مشخص نبودن بودجه اختصاص یافته به سیاست‌ها
-وجود ادبیات ارشادی در سیاست‌ها
-نبود نظارت و پیگیری مداوم برای اجرایی شدن سیاست‌ها
-کلی بودن سیاست‌ها مانعی بر سر راه اجرا.
-عملکرد جزیره‌ای هر دستگاه مانعی بر سر راه اجرایی شدن سیاست‌های کلی خانواده.

پژوهشگر: نرگس شامحمدی

https://www.iribnews.ir/00Dv0q
خبرهای مرتبط
قانون تسهیل ازدواج جوانان و بندهای اجرا نشده آن
قانون تسهیل ازدواج جوانان و بند‌های اجرا نشده آن
جمعیت و بحران سالمندی ؛ بحران سالمندی ایران چه زمانی اتفاق خواهد افتاد؟
سياست هاي کلی جمعيت و بندهاي اجرا نشده آن (بند دوم)
سیاست های کلی خانواده، از ابلاغ تا اجرا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
عضویت در خبرنامه
Google Plus Linkdin Facebook Soroosh Cloob Facenama Twitter
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
لیلی مهندس مجرد
|
|
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۹
باتوجه به بند 15 اگر سالمندان وارد عرصه شوند هم در تشویق جوانان و هم در نگهداری فرزندان خیلی موثر خواهند بود
علی صحرایی
|
|
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
با سلام و احترام خدمت شما سروران عزیز
شاید یکی از مسایل مهم و اساسی در جامعه ما عدم توجه جوانان به ازدواج و فرزند آوری میباشد.نظر بسیاری از افراد بیانگر این است که جوانان به دلیل مشکلات اقتصادی و نبود مسکن , تن به ازدواج نمیدهند/ با این حال وقتی به خانواده خودم که خانواده فقیری بود توجه میکنم , میبینم که همگی ازدواج کرده و زندگی شیرینی را پشت سر گذاشتند.
در ابتدا نظر ریس محترم جمهور را به این نکته مهم جلب میکنم که اگر ما لامپ و سیم و کلید و فیوز و برق داشته باشیم و با یک قیچی سیم برق را قطع نماییم چه اتفاقی می افتد ؟ بله لامپی روشن نخواهد شد. یعنی با وجود همه امکانات به دلیل قطع جریان , روشنایی نخواهیم داشت.
این مطلب را تا اینجا در ذهن خود نگهدارید تا در جای خود به آن برسیم.
خانه ما و خانه بسیاری از همسایه ها و فامیل ما , اکثرا" یک خانه دو طبقه بود. در این خانه حیاط کوچکی وجود داشت داشت . پدر خانواده به دلیل مخارج زندگی , طبقه بالا را اجاره داده و خانواده خودش را در طبقه اول قرار میداد. در این شرایط فرزندان کوچک هستند و زمان ازدواج آنها فرا نرسیده است. حیاط کوچک خانواده مقر اقتصادی مادر خانواده است . جایی که در آن برای خانواده رب , آبلمو, ترشی, آش و غیره تولید کرده و با انجام فعالیت هایی مانند خیاطی و پشم ریسی و دار قالی و غیره به اقتصاد خانواده کمک نموده و بچه ها نیز در این کار همیار مادر می شدند. در این حیاط کوچک با یک پذیرایی کوچک از همسایه ها, همگی از نظر روحی و روانی آرامش یافته و بدین ترتیب همسایه از دخترها و پسرهای خانواده با خبر می شدندِ
با گذشت زمان و بزرگ شدن بچه ها پدر به فکر ازدواج فرزندانش می افتاد. معمولا پسر خانواده پول زیادی نداشت. به همین دلیل طبقه دوم خانه را خالی کرده و با تزیین حیاط خانه خود و یکی از همسایه ها با مراسم ساده ایی زندگی شروع میشد ( جریان زندگی در اینجا فعال میشد ) .
در این شرایط پدر خانواده تقریبا بازنشسته شده و در نگهداری نوه خود فعال میشد.
عروس خانواده در کنار مادر خانواده دهها هنر آشپزیو نظافت و مهمانداری و بچه داری و غیره را فراگرفته و زن شجاع و پخته ایی میگشت.
بعد از چند سال کار و تلاش , فرزند پسر خانواده توانایی خرید خانه ایی را پیدا کرده و از خانواده جدا میشود.
شاید به جرات بتوان گفت که تمام خانواده بنده و بسیاری دیگر از افرد فامیل و همسایه ها به این ترتیب ازدواج کردند.
در حال حاضر به دلیل آپارتمان نشینی و ناتوانی پدر خانواده در حمایت از فرزندان خود , این جریان قطع شده و عملا چاره ایی باقی نمانده است.
هم اینک از 16 نوه مادرم فقط یکی از آنها موفق به ازدواج شده است /
میدانم که وقت شما ارزشمند است و من نیز بسیار صحبت کردم / امیدوارم این مطالب راه گشایی برای طراحی صحیح شهری در آینده باشد.
ممنون از محبتتان / ارادتمند صحرایی
نظر شما
بازگشت به بالای صفحه
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استان ها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوند ها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • خبرنامه
  • نقشه سایت
  • RSS
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به خبرگزاری صدا و سیما می باشد و استفاده غیر قانونی از آن پیگرد قانونی دارد
طراحی و تولید: "ایران سامانه"