صفحه نخست

  • صفحه نخست

سیاسی

  • سیاسی
  • رهبری
  • انتخابات
  • عمومی
  • دولت
  • مجلس
  • شورای نگهبان
  • سیاست خارجی
  • امنیتی و دفاعی
  • احزاب و تشکلها
  • رسانه های بیگانه

اقتصادی

  • اقتصادی
  • اقتصادمقاومتی
  • معدن و صنایع معدنی
  • صنعت
  • کشاورزی،روستا و عشایر
  • بازاروتجارت
  • خودرو
  • بانک ، بیمه و بورس
  • مسکن
  • کسب و کار
  • آب و انرژی
  • گمرک،حمل و نقل و گردشگری
  • اقتصاد کلان

اجتماعی

  • اجتماعی
  • جامعه و شهری
  • محیط زیست
  • حقوقی و قضایی
  • عمومی
  • تعاون و اشتغال
  • انتظامی و حوادث

علمی و فرهنگی

  • علمی و فرهنگی
  • آموزش و پرورش
  • فضای مجازی
  • حماسه و ایثار
  • زنان و خانواده
  • آموزش عالی،دانشگاه
  • بهداشت وسلامت
  • کتاب و مطبوعات
  • معارف
  • حج و زیارت
  • میراث فرهنگی و صنایع دستی
  • راديو تلويزيون
  • فرهنگ وهنر
  • علم و فناوری
  • فرهنگ عمومی
  • انرژی هسته ای

استان ها

  • آذربایجان شرقی
  • آذربایجان غربی
  • اردبیل
  • البرز
  • اصفهان
  • ایلام
  • بوشهر
  • تهران
  • هرمزگان
  • چهارمحال و بختیاری
  • خراسان جنوبی
  • خراسان رضوی
  • خراسان شمالی
  • خوزستان
  • زنجان
  • سمنان
  • سیستان وبلوچستان
  • فارس
  • قزوین
  • قم
  • کردستان
  • کرمان
  • کرمانشاه
  • کهکیلویه و بویراحمد
  • گلستان
  • گیلان
  • لرستان
  • مازندران
  • مرکزی
  • همدان
  • یزد
  • کیش
  • مهاباد
  • آبادان

بین الملل

  • بین الملل

ورزشی

  • ورزشی
  • فوتبال و فوتسال
  • توپ و تور
  • کشتی و وزنه برداری
  • رزمی
  • پایه و آبی
  • جانبازان و معلولان
  • بانوان
  • ساير حوزه ها

عکس

  • عکس
  • خبری
  • مستند
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی

فیلم

  • فیلم
  • سیاسی
  • ورزشی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • اقتصادی
  • قلم دوربین
  • عمومی
  • پادکست
  • خبریکاتور
  • بدون تعارف

شهروندخبرنگار

  • شهروندخبرنگار
  • گزارش مردمی
  • پیگیری ها

صفحات داخلی

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوندها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • نقشه سایت
  • خبرنامه
  • RSS
  • شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • صفحه نخست
    • صفحه نخست
  • سیاسی
    • سیاسی
    • رهبری
    • انتخابات
    • عمومی
    • دولت
    • مجلس
    • شورای نگهبان
    • سیاست خارجی
    • امنیتی و دفاعی
    • احزاب و تشکلها
    • رسانه های بیگانه
  • اقتصادی
    • اقتصادی
    • اقتصادمقاومتی
    • معدن و صنایع معدنی
    • صنعت
    • کشاورزی،روستا و عشایر
    • بازاروتجارت
    • خودرو
    • بانک ، بیمه و بورس
    • مسکن
    • کسب و کار
    • آب و انرژی
    • گمرک،حمل و نقل و گردشگری
    • اقتصاد کلان
  • اجتماعی
    • اجتماعی
    • جامعه و شهری
    • محیط زیست
    • حقوقی و قضایی
    • عمومی
    • تعاون و اشتغال
    • انتظامی و حوادث
  • علمی و فرهنگی
    • علمی و فرهنگی
    • آموزش و پرورش
    • فضای مجازی
    • حماسه و ایثار
    • زنان و خانواده
    • آموزش عالی،دانشگاه
    • بهداشت وسلامت
    • کتاب و مطبوعات
    • معارف
    • حج و زیارت
    • میراث فرهنگی و صنایع دستی
    • راديو تلويزيون
    • فرهنگ وهنر
    • علم و فناوری
    • فرهنگ عمومی
    • انرژی هسته ای
  • استان ها
    • استان ها
    • آبادان
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • البرز
    • اصفهان
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان وبلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهکیلویه و بویراحمد
    • کیش
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • مهاباد
    • همدان
    • هرمزگان
    • یزد
  • بین الملل
    • بین الملل
  • ورزشی
    • ورزشی
    • فوتبال و فوتسال
    • توپ و تور
    • کشتی و وزنه برداری
    • رزمی
    • پایه و آبی
    • جانبازان و معلولان
    • بانوان
    • ساير حوزه ها
  • عکس
    • عکس
    • خبری
    • مستند
    • استانها
    • بین الملل
    • ورزشی
  • فیلم
    • فیلم
    • سیاسی
    • ورزشی
    • اجتماعی
    • علمی و فرهنگی
    • اقتصادی
    • قلم دوربین
    • عمومی
    • پادکست
    • خبریکاتور
    • بدون تعارف
  • شهروندخبرنگار
    • شهروندخبرنگار
    • گزارش مردمی
    • پیگیری ها
کد خبر: ۳۴۸۴۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶
بین الملل » غرب آسیا

اختلافات قطر و ایرباس، علت زمین گیر شدن هواپیماهای ایرباس

به علت اختلافات حقوقی شرکت ملی هواپیمایی قطر و شرکت ایرباس دو فروند جت ایرباس A۳۵۰ در فرودگاه دوحه زمین گیر شدند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما خبرگزاری رویترز، در مطلبی از دوحه به قلم الکساندر کورنول و تیم هفر در خصوص اختلاف قطر و شرکت ایرباس درباره هواپیما‌های‌ A۳۵۰ نوشت: دو فرود جت ایرباس A۳۵۰ با فناوری پیشرفته به علت اختلاف حقوقی بین‌المللی بین شرکت ایرباس و شرکت ملی هواپیمایی قطر، در آشیانه‌ای در فرودگاه دوحه زمین گیر شده اند.
این هواپیما‌ها از دور­ممکن است شبیه هر هواپیمای مسافربری دور پرواز دیگری باشند که در فرودگاه پرتردد دوحه به زمین نشسته اند، اما بازدید کم سابقه خبرنگاران رویترز در محل نشان داد که شواهدی از آسیب به سطح نوک بال، دم و بدنه آن وجود دارد.
به گفته تحلیلگران، این دو فروند هواپیما که مجموعاً حدود ۳۰۰ میلیون دلار ارزش دارند، از جمله ۲۳ فروند هواپیمای A۳۵۰ زمین‌گیر شده‌ای هستند که محور اصلی مناقشه‌ای یک میلیارد دلاری در دادگاهی در لندن هستند.
این مناقشه حقوقی بر سر این مسئله است که آیا آسیب نشان دهنده خطر احتمالی ایمنی است یا خیر. ایرباس قویا این مسئله را رد می‌کند.

این هواپیما‌ها پس از فرسایش زودهنگام رنگ و آسیب به یک لایه فرعی فلزی که از بدنه در برابر برخورد صاعقه محافظت می‌کند، توسط تنظیم کننده مقررات هوانوردی قطر زمین گیر شدند.

پس از آنکه سایر تنظیم کنندگان مقررات اروپایی هوانوردی این هواپیما‌ها را امن اعلام کردند سایر خطوط هوایی همچنان به پرواز با A۳۵۰ ادامه می‌دهند.

خبرنگاران رویترز پس از درخواست این بازدید در حاشیه نشست صنعت هواپیمایی در دوحه، پایتخت قطر، دسترسی کم سابقه‌ای به دو هواپیما دست آوردند.

نقص‌های سطحی پراکنده در A۳۵۰ که توسط رویترز مشاهده شد شامل سطحی از رنگ آسیب دیده و ترک‌خورده یا از دست رفته در امتداد سقف یا تاج جت‌ها بود.

در برخی بخش‌ها، توری محافظ رعد و برق که بین بدنه و رنگ قرار دارد، فرسوده و خورده به نظر می‌رسد.
ایرباس و قطر ایرویز هیچ اظهارنظر فوری در مورد یافته‌های رویترز نداشتند.

ایرباس نقص‌های کیفی هواپیماهای­A۳۵۰­ را تایید می‌کند، اما به دلیل وجود سیستم‌های پشتیبان و طراحی دقیق به کار رفته در آن ها، هرگونه خطر ایمنی را رد می‌کند.
قطر ایرویز اعلام کرده است تا قبل از انجام تجزیه و تحلیل بیشتر، نمی‌توان صحت موضوع را تایید کرد و لذا­ از دریافت هواپیما‌های بیشتر خودداری می‌کند.

ایرباس استدلال کرده است که مقداری فرسایش رنگ یکی از ویژگی‌های فناوری کامپوزیت کربن است که برای ساخت تمام جت‌های دوربرد مدرن استفاده می‌شود.

به گفته ایرباس، ترک‌ها به دلیل برهم کنش میان رنگ، مواد ضد رعد و برق به نام ECF و ساختار کامپوزیت ایجاد می‌شود.

رویترز نتوانسته است به طور مستقل علت این آسیب را از میان صد‌ها صفحه درخواست‌های متعارضی که دو طرف به دادگاه ارائه کرده اند تأیید کند.

اکبر الباکر، مدیر اجرایی قطر ایرویز و گیوم فاوری، مدیر اجرایی ایرباس، در حاشیه گردهمایی سه روزه صنعت قطر در این هفته با هم گفتگو کردند.

یکی از بلندپایه‌ترین مقامات صنعت هواپیمایی پس از نشست دوحه از این مسئله که این اختلاف ممکن است بر روابط قراردادی در سراسر صنعت، تاثیری سمی داشته باشد، ابراز نگرانی کرد.

ویلی والش، مدیرکل انجمن بین‌المللی حمل‌ و نقل هوایی به خبرنگاران گفت: اگر ما به شکلی دوستانه ­در این زمینه گفتگو کنیم، بسیار بهتر از برخورد‌هایی از این نوع در دادگاه‌ها خواهد بود.

https://www.iribnews.ir/00EcZZ
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
عضویت در خبرنامه
Google Plus Linkdin Facebook Soroosh Cloob Facenama Twitter
نظر شما
بازگشت به بالای صفحه
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استان ها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوند ها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • خبرنامه
  • نقشه سایت
  • RSS
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به خبرگزاری صدا و سیما می باشد و استفاده غیر قانونی از آن پیگرد قانونی دارد
طراحی و تولید: "ایران سامانه"