صفحه نخست

  • صفحه نخست

سیاسی

  • سیاسی
  • رهبری
  • انتخابات
  • عمومی
  • دولت
  • مجلس
  • شورای نگهبان
  • سیاست خارجی
  • امنیتی و دفاعی
  • احزاب و تشکلها
  • رسانه های بیگانه

اقتصادی

  • اقتصادی
  • اقتصادمقاومتی
  • معدن و صنایع معدنی
  • صنعت
  • کشاورزی،روستا و عشایر
  • بازاروتجارت
  • خودرو
  • بانک ، بیمه و بورس
  • مسکن
  • کسب و کار
  • آب و انرژی
  • گمرک،حمل و نقل و گردشگری
  • اقتصاد کلان

اجتماعی

  • اجتماعی
  • جامعه و شهری
  • محیط زیست
  • حقوقی و قضایی
  • عمومی
  • تعاون و اشتغال
  • انتظامی و حوادث

علمی و فرهنگی

  • علمی و فرهنگی
  • آموزش و پرورش
  • فضای مجازی
  • حماسه و ایثار
  • زنان و خانواده
  • آموزش عالی،دانشگاه
  • بهداشت وسلامت
  • کتاب و مطبوعات
  • معارف
  • حج و زیارت
  • میراث فرهنگی و صنایع دستی
  • راديو تلويزيون
  • فرهنگ وهنر
  • علم و فناوری
  • فرهنگ عمومی
  • انرژی هسته ای

استان ها

  • آذربایجان شرقی
  • آذربایجان غربی
  • اردبیل
  • البرز
  • اصفهان
  • ایلام
  • بوشهر
  • تهران
  • هرمزگان
  • چهارمحال و بختیاری
  • خراسان جنوبی
  • خراسان رضوی
  • خراسان شمالی
  • خوزستان
  • زنجان
  • سمنان
  • سیستان وبلوچستان
  • فارس
  • قزوین
  • قم
  • کردستان
  • کرمان
  • کرمانشاه
  • کهکیلویه و بویراحمد
  • گلستان
  • گیلان
  • لرستان
  • مازندران
  • مرکزی
  • همدان
  • یزد
  • کیش
  • مهاباد
  • آبادان

بین الملل

  • بین الملل

ورزشی

  • ورزشی
  • فوتبال و فوتسال
  • توپ و تور
  • کشتی و وزنه برداری
  • رزمی
  • پایه و آبی
  • جانبازان و معلولان
  • بانوان
  • ساير حوزه ها

عکس

  • عکس
  • خبری
  • مستند
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی

فیلم

  • فیلم
  • سیاسی
  • ورزشی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • اقتصادی
  • قلم دوربین
  • عمومی
  • پادکست
  • خبریکاتور
  • بدون تعارف

شهروندخبرنگار

  • شهروندخبرنگار
  • گزارش مردمی
  • پیگیری ها

صفحات داخلی

  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوندها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • نقشه سایت
  • خبرنامه
  • RSS
  • شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • صفحه نخست
    • صفحه نخست
  • سیاسی
    • سیاسی
    • رهبری
    • انتخابات
    • عمومی
    • دولت
    • مجلس
    • شورای نگهبان
    • سیاست خارجی
    • امنیتی و دفاعی
    • احزاب و تشکلها
    • رسانه های بیگانه
  • اقتصادی
    • اقتصادی
    • اقتصادمقاومتی
    • معدن و صنایع معدنی
    • صنعت
    • کشاورزی،روستا و عشایر
    • بازاروتجارت
    • خودرو
    • بانک ، بیمه و بورس
    • مسکن
    • کسب و کار
    • آب و انرژی
    • گمرک،حمل و نقل و گردشگری
    • اقتصاد کلان
  • اجتماعی
    • اجتماعی
    • جامعه و شهری
    • محیط زیست
    • حقوقی و قضایی
    • عمومی
    • تعاون و اشتغال
    • انتظامی و حوادث
  • علمی و فرهنگی
    • علمی و فرهنگی
    • آموزش و پرورش
    • فضای مجازی
    • حماسه و ایثار
    • زنان و خانواده
    • آموزش عالی،دانشگاه
    • بهداشت وسلامت
    • کتاب و مطبوعات
    • معارف
    • حج و زیارت
    • میراث فرهنگی و صنایع دستی
    • راديو تلويزيون
    • فرهنگ وهنر
    • علم و فناوری
    • فرهنگ عمومی
    • انرژی هسته ای
  • استان ها
    • استان ها
    • آبادان
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • البرز
    • اصفهان
    • ایلام
    • بوشهر
    • تهران
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان جنوبی
    • خراسان رضوی
    • خراسان شمالی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان وبلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهکیلویه و بویراحمد
    • کیش
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • مهاباد
    • همدان
    • هرمزگان
    • یزد
  • بین الملل
    • بین الملل
  • ورزشی
    • ورزشی
    • فوتبال و فوتسال
    • توپ و تور
    • کشتی و وزنه برداری
    • رزمی
    • پایه و آبی
    • جانبازان و معلولان
    • بانوان
    • ساير حوزه ها
  • عکس
    • عکس
    • خبری
    • مستند
    • استانها
    • بین الملل
    • ورزشی
  • فیلم
    • فیلم
    • سیاسی
    • ورزشی
    • اجتماعی
    • علمی و فرهنگی
    • اقتصادی
    • قلم دوربین
    • عمومی
    • پادکست
    • خبریکاتور
    • بدون تعارف
  • شهروندخبرنگار
    • شهروندخبرنگار
    • گزارش مردمی
    • پیگیری ها
کد خبر: ۳۶۵۲۹۵۷
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۵
علمی و فرهنگی » علم و فناوری

پرواز هواپیما‌های جدید ایرباس با سوخت هیدروژن

هواپیما‌های جدید شرکت ایرباس در آینده با سوخت هیدروژن که در دمای منفی ۲۵۳ درجه سانتیگراد نگه داشته می‌شود، به پرواز درمی‌آیند و این شرکت اکنون در حال توسعه مخازن ذخیره هیدروژن برودتی است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به نقل از آی‌ای، بر اساس اعلام شرکت ایرباس، این شرکت در حال مهندسی مخازن ذخیره هیدروژن برودتی جدید برای پشتیبانی از هواپیما‌های آینده است که با سوخت هیدروژن مایع کار می‌کنند.
ایرباس این هواپیما‌ها را قلب‌های سرد می‌نامد و در مرکز برنامه هواپیما‌های جدید مبتنی بر هیدروژن خود موسوم به ZEROe قرار دارند.
این شرکت در وبلاگ خود آورده است: هیدروژن کلید مأموریت ما برای عرضه هواپیما‌های بدون آلایندگی به بازار تا سال ۲۰۳۵ است، اما باید در دمای منفی ۲۵۳ درجه سانتی‌گراد ذخیره شود. استفاده از این فناوری به معنای توسعه مخازن ذخیره هیدروژن برودتی خلاقانه و نوآورانه است. 
ایرباس در ادامه توضیح می‌دهد که دو فناوری اساسی وجود دارد که یک هواپیما را قادر می‌سازد به طور مستقیم با هیدروژن پرواز کند: نیرو دادن به موتور با احتراق هیدروژن از طریق موتور‌های توربین گاز اصلاح‌شده یا استفاده از سلول‌های سوختی هیدروژنی برای ایجاد نیروی الکتریکی. گزینه دیگر نیز یک رویکرد ترکیبی است که از ترکیبی از هر دو فناوری استفاده می‌کند.
ایرباس می‌گوید: صرف نظر از این گزینه‌ها، پای یک موضوع ثابت در میان است و آن این که هیدروژن باید بسیار سرد نگه داشته شود. هیدروژن در چنین هواپیمایی باید در دمای منفی ۲۵۳ درجه سانتیگراد نگهداری شود و در تمام مدت پرواز به طور مداوم این دما حتی زمانی که مخازن خالی می‌شوند، حفظ شود.
به همین دلیل است که مخازن ذخیره‌سازی هواپیما‌های هیدروژنی جزو ضروری و حیاتی پرواز‌های آینده با سوخت هیدروژن هستند. با این حال، مهندسی آن‌ها دشوار است، زیرا کاملاً متفاوت از هواپیما‌های سنتی هستند.
ایرباس برای توسعه این مخازن حدود ۱۵ ماه پیش مرکز توسعه انتشار صفر (ZEDCs) را در نانت فرانسه و برمن آلمان تاسیس کرد که مسئولیت پیشبرد این فناوری جدید را بر عهده دارند. مخازن در نانت تولید می‌شوند و جعبه‌های سرد که وظیفه به شکل گاز درآوردن هیدروژن مایع را بر عهده دارند، در برمن تولید می‌شوند.
کریس ردفرن رئیس بخش ساخت این مخازن می‌گوید: این یک گواه واقعی بر کار گروهی در سراسر سایت‌های ماست که شاهد تولید اولین مخزن به این سرعت باشیم. ما می‌خواهیم این مخازن را برای کارایی بیشتر بهتر کنیم و ردپای زیست‌محیطی آن را کاهش دهیم. هرچه باشد، یک هواپیمای بدون آلایندگی باید در مدت چرخه عمر خود تا حد امکان نزدیک به انتشار آلایندگی صفر باشد.
مهندسان ایرباس می‌گویند که قدم بعدی این است که به نمونه اولیه با دید انتقادی نگاه کنیم و از خود بپرسیم که چه کاری را می‌توانیم بهتر انجام دهیم. این گروه، بینش و داده‌های آزمایشی را از مدل اول جمع‌آوری می‌کند تا روی نمونه اولیه دوم کار کند که با هیدروژن پر می‌شود.
اهداف اصلی گروه سازنده این مخازن به حداکثر رساندن فضا، بهبود عملکرد و ساده‌سازی فرآیند تولید است. ساخت و آزمایش این نمونه اولیه حدود یک سال دیگر طول می‌کشد و هدف نهایی این است که تا سال‌های ۲۰۲۶ تا ۲۰۲۸ یک مخزن آماده نصب در هواپیمای A ۳۸۰ باشد.
ایرباس گفت: این طرح، پرواز‌های ما را متحول می‌کند و پایداری را به خط مقدم صنعت می‌آورد. ما مدام به دنبال استفاده از فناوری‌های نوآورانه هستیم تا به ما کمک کنند به هدف خود در ارائه هواپیما‌های بدون آلایندگی به بازار تا سال ۲۰۳۵ دست یابیم.

https://www.iribnews.ir/00FKIf
خبرهای مرتبط
ساخت مخزن آب برای ایرباس به منظور مقابله با آتش‌سوزی‌ها
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
عضویت در خبرنامه
Google Plus Linkdin Facebook Soroosh Cloob Facenama Twitter
نظر شما
بازگشت به بالای صفحه
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استان ها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوند ها
  • جستجو
  • آرشیو
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • خبرنامه
  • نقشه سایت
  • RSS
تمامی حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به خبرگزاری صدا و سیما می باشد و استفاده غیر قانونی از آن پیگرد قانونی دارد
طراحی و تولید: "ایران سامانه"